italiensk lasagne
Fra : Sofie

Dato : 07-11-01 14:44

Der er vel ikke nogen der ligger inde med en rigtig god opskrift på lasagne.
Og måske også nogle forslag på hvad man kunne servere til forret - jeg vil
gerne blive i det italienske

På forhånd tak

Sofie

Fra : Ole & Christina

Dato : 07-11-01 15:57

"Sofie" <fie@mash4077.dk> wrote in message news:9sbd7j$fk$1@sunsite.dk...

> Der er vel ikke nogen der ligger inde med en rigtig god opskrift på
lasagne.

Jeg har en opskrift på en fiskelasagne med røget torsk (opskriften er på
engelsk), som er vidunderlig, men nok ikke det du tænker på.
Hvis det alligevel frister, sender jeg gerne opskriften.

Christina

Fra : Anne-Christine Chris~

Dato : 07-11-01 16:23

Jeg vil da gerne ha' opskriften... det lyder nemligt rigtig lækkert!

Stinne

Fra : Sofie

Dato : 07-11-01 17:49

Ja den lyder lækker, og jeg vil da også gerne have den opskrift - men jeg er
nu på jagt efter en rigtig lækker Italiensk lasagne opskrift - i ved sådan
en så man næsten kan fornemme Magma i køkkenet ....

Men jeg modtager med glæde fiske lasagne opskriften

Sofie

Fra : Klaus Frederiksen

Dato : 08-11-01 08:22

"Sofie" <fie@mash4077.dk> wrote in message news:9sbo35$dn4$1@sunsite.dk...

> [...]
> nu på jagt efter en rigtig lækker Italiensk lasagne opskrift - i ved sådan
> en så man næsten kan fornemme Magma i køkkenet ....

Så bliver der rygende varmt

Fra : Deleuran

Dato : 07-11-01 22:50

> [...]
> engelsk), som er vidunderlig, men nok ikke det du tænker på.
> Hvis det alligevel frister, sender jeg gerne opskriften.

Gider du ikke bare poste den til gruppen? Jeg synes den lyder rigtig godt.
På forhånd tak
Lone

Fra : Ole & Christina

Dato : 07-11-01 23:51

"Deleuran" <deleuran@post.tele.dk> wrote in message

> Gider du ikke bare poste den til gruppen? Jeg synes den lyder rigtig godt.
> På forhånd tak
> Lone

alt godt til den, som venter....

Kommer i weekenden

Christina

Fra : Ole & Christina

Dato : 11-11-01 17:34

Her er den så:

Seafood Lasagne

8 sheets wholewheat lasagne
500g smoked cod
600ml milk
1tbsp lemon juice
8 peppercorns
2 bay leaves
a few sprigs fresh flat-leaf parsley
60g Cheddar cheese, grated
30g Parmesan cheese, grated
salt and pepper
a few whole prawns (shrimp), to garnish

Sauce:
60g butter, plus extra for greasing
1 large onio, sliced
1 green (bell) pepper, cored, desseeded and chpped
1 small courgette, sliced
60g plain flour
150ml white wine
150ml single (light) cream
125g peeled prawns (shrimp)
60g Cheddar cheese, grated

1. Cook the lasagne in boiling salted water until almost tender. Drain in a
colander and reserve.
2. Place the smoked cod, milk, lemon juice, peppercorns, bay leaves and
parsley in a frying pan (skillet). Bring to the boil, cover and simmer for
10 minutes.
3. Remove the fish, skin it and remove any bones. Flake the fish. Strain and
reserve the liquid.
4. Make the sauce: melt the butter and fry the onion, (bell) peper and
courgette for 2-3 minutes. Stir in the flour and cook for 1 minute.
Gradually add the fish liquid, then stir in the wine, cream and prawns
(shrimp). Simmer for 2 minutes. Remove from the heat, add the cheese, and
season.
5. Grease a shallow ovenproof dish. Pour in a quarter of the sauce and
spread over the base. Cover the sauce with 3 sheets of lasagne, then with
another quarter of the sauce. Arrange the fish on top, then cover with half
of the remaining sauce. Sprinkle the Cheddar and Parmesan over.
6. Bake in a preheated oven for 25 minutes, or until the top is golden brown
and bubbling. Garnish with a few whole prawns (shrimp), if liked.

Jeg fik denne lasagne hos en ven. Han havde forberedt den dagen før og så
stod den i køleskabet. Det har sikkert fremhævet smagen. Hvis der er tid til
det, så kan det kun anbefales.

God fornøjelse,
Christina

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 08-11-01 06:55

"Sofie" <fie@mash4077.dk> skrev följande i meddelandet...

> Der er vel ikke nogen der ligger inde med en rigtig god opskrift på
> lasagne.

Jeg har en god opskrift på.. "Lagsagne med hakket fisk":

500 g hakket torskefisk
2 spsk olivenolie
2 løg, hakket
2 fed hvidløg, presset
2-3 stilke selleri, snittet
1 dåse henkogte tomater - ca. 400 g
1 laurbærblad
1 tsk groft salt knust med: 1 tsk tørret oregano og/eller merian
250 g friske el. ovnklare lagsagneplader / eller lagsagnenudler (der
ikke skal forkoges)

Ostesovs af:
30 g smør/margarine
3 spsk mel
5 dl mælk
ca. 100 g ret stærk ost, revet
salt, revet muskatnød

Varm olien op i en tykbundet gryde, rør løg og selleri heri over jævn
varme til de er klare (uden at brune), rør fisken i, rør kraftigt til
den bliver hvid - det tager blot et par minutter - bland tomater med
saft og krydderier i. Lad det koge lidt til det jævner og smag til.
Til ostesovsen: afbag fedtstof og mel med mælken og smag sovsen til
med ost og krydderier.
Læg lidt ostesovs i bunden af et smurt ovnfast fad, derpå et lag
lagsagne, derpå fiskeblandingen - og gentag til alt er brugt op - øverst
et lag lagsagne med lidt ostesovs og gerne nogle tynde skiver ost eller
et drys revet ost (evt. parmesan) ovenpå.
Sæt fadet i en 200° varm ovn i ca. 40-45 min. - Dæk med et par stykker
smørrebrødspapir, hvis overfladen er brun før tiden.
Server evt. med grøn salat.
PS: Man kan selvfølgelig benytte anden slags fisk end torsk.

"Minna & Gunnar's Kogebog" - udgivet af Fiskebrancen (fås i
ISO, - gratis!) - har en udmærket opskrift på fiskelagsagne i
deres lille fiskekogebog. og.... »Det er ikk' så ringe endda!«

> Og måske også nogle forslag på hvad man kunne servere til forret -
> jeg vil gerne blive i det italienske

Hvad med en lille kop hønskødsuppe (zuppa di pollo) eller svampesuppe
(zuppa di funghi). - Eller måske den berømte italienske forret "Skinke
og melon" (prosciutto e melone), - eller "Farserede tomater" (pomodori
farciti)?...

(Pomodori farciti):
6 modne tomater
hakket persille
hakket basilikum
2 spsk reven parmesanost
1 fed hakket hvidløg
salt og peber
6 skiver blød ost
1 dl olivenolie

Skær det øverste af tomaterne, og befri dem for kernerne. Fyld dem med
en blanding af hakket basilikum, hakket persille, hakket hvidløg, den
revne ost blandet med en smule olivenolie, salt og peber.
Stil dem på et ildfast fad med olie i bunden og sæt dem i en middelvarm
ovn. - 15 minutter efter lægges der en skive blød ost på hver tomat, og
de bliver i ovnen ca. 10 minutter til. - Pynt med basilikumblade.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Parmesan er ikke bare en tilfældig ost,
og derfor skal kun en helt særlig type
italiensk ost kunne sælges under dette navn,
-mener generaladvokat Philippe Leger fra EF-domstolen.
www.dr.dk/nyheder/eu/article.jhtml?articleID=42446

Fra : N/A

Dato : 09-11-01 05:59

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 09-11-01 05:59

"Sofie" <fie@mash4077.dk> skrev följande i meddelandet...

> tak for alle fiske lasagne opskrifterne , men men det er med OKSEKØD
> jeg søger....

HAHAHAHAHAHA! ...

Ja ja - der VAR vist én her (nemlig mig), der kørte lidt rundt på gulvet
over alle disse dame-indlæg, som næsten kun handlede om den *dejlige* og
underskønne engelske opskrift på 'fiskelagsagne med røget torsk' - som
ikke kom, - men, nok skal komme. )

Men i princippet er opskriften på en oksekød-lagsagne næsten den samme
som den med fisken. Her er det bare noget hakket oksekød der skal
svitses istedet for.

PS: Karoline har hele fem opskrifter på lagsagne, deraf en "Lagsagne
Italienne":
www.karolines-kokken.dk/visopskrift.asp?id=609

Casper havde også én!

God fornøjelse!

--
ciao
Peter W. Bosse

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 12-11-01 17:32

"Sofie" <fie@mash4077.dk> wrote in message news:9sehbh$giv$1@sunsite.dk...

> tak for alle fiske lasagne opskrifterne , men men det er med OKSEKØD jeg
> søger....

igen...
http://groups.google.com/groups?q=bolognese+group:dk.kultur.mad2Bdrikke&hl=d
a&rnum=13&selm=6qmjeq%24mhd%241%40news.uni-c.dk

Og bechamel går jeg ud fra at du har styr på... (uden margarine, danbo og
fløde for heee)
Gratinerings "topping" er ikke rasp men revet parmesan (Arla er pludselig
low-fat når de ikke kan sælge sine oste)

Vedlagt en engelsk udgave taget fra nettet (italiensk site, forstås)

Il Censore Autocitante Sandra
Lasagna alla bolognese

Preparation time: 90'

Ingredients: (Serves 6)
For the pasta: 1 1/2 cups unbleached all - purpose flour - 2 eggs - 1 ounce
puréed boiled spinach - salt - For the besciamella: 6 tablespoons unsalted
butter - 3/4 cup unbleached all - purpose flour - 1 1/2 cups whole milk -
For the sauce: 3/4 pound ground veal - 3/4 cup canned plum tomatoes,
chopped - 1 stalk celery, minced - 1 carrot, minced - 1 onion, minced - 3/4
cup chicken broth - 1/2 cup dry white wine - 3 tablespoons extra - virgin
olive oil - salt and pepper - To complete: 4 tablespoons unsalted butter - 1
cup freshly grated Parmigiano Reggiano

Make the pasta: Put the flour on a counter; make a well in the center, add
the eggs, spinach, and salt, and work into the flour to obtain a smooth,
elastic dough (add a little water or flour if necessary). Wrap in plastic,
and let rest for 30 minutes. Cut in half. Using a pasta machine, roll into
thin sheets; cut each into 3" pieces. Bring a large pot of salted water to a
boil. Add the pasta sheets and cook until al dente; remove with a slotted
spoon and blot dry on clean kitchen towels. Make the besciamella: Melt the
butter in a saucepan. Whisk in the flour and cook 3 minutes. Pour in the
milk, whisking constantly, and bring to a boil; cook 10 minutes, whisking
often, until thick. Make the sauce: In a skillet, heat the olive oil and
sauté the minced vegetables until wilted; stir in the veal, and brown;
deglaze with the wine and let evaporate. Add the remaining ingredients and
simmer for 35 minutes. Preheat the oven to 400°. Butter a rectangular 10" x
7" oven-to-table pan. Layer the pasta with the besciamella and sauce in the
pan, sprinkling each layer with some Parmigiano. Top off with some sauce,
sprinkle with Parmigiano and dot with the remaining butter. Bake for 30
minutes and serve hot.

Fra : Casper

Dato : 08-11-01 20:46

Hej Sofie
Nå, men når der nu ikke er andre, der vil give dig den opskrift, så
har jeg da en, som plejer at vække tilfredshed hos gæsterne.
Først og fremmest bør man bruge friske lasagneplader, som man selv har
lavet eller købt, men man kan også købe nogle tørrede lasagneplader,
som skal forkoges: et godt mærke er De Cecco, som findes i Salling og
Chas E i Århus og vist nok hos ISO i København. Kog dem dog ikke de
otte minutter, der står på pakken, men nøjes med 2-3 minutter (i godt
saltet vand). Beklager dette indledende pedanteri om valg af
lasagneplader, men ordentlige lasagneplader er meget bedre til at
opsuge de øvrige ingredienser og skabe den rette konsistens.

Opskrift til ca. fire personer:

Kødsovs: 500 gram hakket oksekød
1 stort løg
ca. 1/2 dl. olivenolie
2 dåser flåede tomater
2 fed hvidløg
oregano
timian
1 laurbærblad
salt
peber

Løget svitses i olien. Hvidløget svitses med det sidste minuts tid.
Svits oksekødet (husk nu det der med at bruge en stor nok gryde eller
svits af to omgange, så kødet svitses, ikke koges). Hæld tomaterne
ved. Hæld krydderierne ved ( er det ikke noget med at peberet først må
tilsættes til sidst, altså lige før man tager kødsovsen af blusset?).
Kog så længe du gider, men tyve minutter kan gøre det.

Bechamelsovs: ca. 50 gram smør
ca. 50 gram mel (måske mindre)
ca. 1 liter sødmælk
salt
peber
evt. muskatnød
ca. 2 dl. ost (selv bruger jeg frisk mozzarella)

Smør smeltes. Mel tilsættes. Der dannes en smørbolle. Rister lidt ved
middel varme ca. 3 minutter. Den opvarmede mælk tilsættes. Ost og
andre ingrediense tilsættes. Skal gerne koges igennem alt i alt ca
8-10 minutter.

I bunden af et ovnfast fad hældes lidt bechamelsovs. Ovenpå lægges
første lag lasagneplader. Rækkefølgen herefter er lasagneplader,
kødsovs, bechamelsovs. Eventuelt kan man imellem lagene eller ovenpå
til sidst smuldes friskrevet parmesanost.

I ovnen med det ved 200 grader i ca. 25-30 minutter (til overfladen er
gylden). Det bliver forrygende varmt, så lad det stå 8-9 minutter, før
du serverer det.

Mvh
Casper

Fra : Fru Hof

Dato : 09-11-01 12:29

..
> [...]
> lasagneplader, men ordentlige lasagneplader er meget bedre til at
> opsuge de øvrige ingredienser og skabe den rette konsistens.

Når jeg laver mine egne hjemmelavede lasagneplader, koger jeg ca. 3 ad
gangen i ca et halvt minut, putter dem i en skål med koldt vand, så
kogningen stopper, hvorefter jeg vasker hver plade forsigtigt som var det
fransk undertøj under den kolde hane for at få stivelsen væk. Nu kan
pladerne lægges på et klæde og vil ikke klæbe sammen. Det lyder skørt, og
tidskrævende er det også, men men men det er det hele værd!

I øvrigt er jeg tilhænger af, at sugoen småkoger i hvert fald den halve dag
for at få den helt rigtige konsistens.

mvh
Tove

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-11-01 22:59

Fru Hof <1008046m001@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Når jeg laver mine egne hjemmelavede lasagneplader, koger jeg ca. 3 ad
> gangen i ca et halvt minut,
hjemmelavede er langt bedre end købe-plader. Fru Hof har også ret i den
kortere kogetid, men jeg plejer nu at give dem et kraftigt opkog i ca.
et minut. Men lad os ikke skændes om 30 sek. eller 60 sek. For pladerne
bliver jo senere varmet godt igennem i ovnen
> [...]
> pladerne lægges på et klæde og vil ikke klæbe sammen. Det lyder skørt, og
> tidskrævende er det også, men men men det er det hele værd!
Denne nænsomme behandling er præcis, hvad jeg gør. Jeg troede faktisk
jeg var meget alene om denne metode. Familien har hånet mig mange gange
for at dekorere hele køkkenet og dele af stuerne med rene viskestykker,
hvorpå der ligger lasagneplader 'til tørre'
Fru Hofs råd betaler sig virkelig.

> I øvrigt er jeg tilhænger af, at sugoen småkoger i hvert fald den halve dag
> for at få den helt rigtige konsistens.
Igen enig. Det er nok elementært for en italiensk kok eller husmor. Men
for os andre bør det også være naturligt at 'kæle' for sugoen, når den
småsimrer i halve dage bliver den bare bedre.
Tidsforbruget er vel heller ikke større end, når man koger ben (og
andet) af for at få sig en god gang fond?

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det

Fra : GRETHE ALSING PEDER~

Dato : 10-11-01 21:43

Denne Lasagne er vist Italiensk. Den smager i hvert fald skønt. Prøv den.
Med venlig hilsen
Grethe Alsing Pedersen

Lasagne alla Bolognese
(4 pers.)
250 gram Italiena lasagneplader( superbrugsen)

Kødsauce:

75 gram bacon
1 finthakket løg
250 gram magert hakket oksekød
1 groftreven gulerod
2 stilke bladselleri i strimler
2 fed presset hvidløg
1 ½ oregano
½ tsk. Timian
½ tsk. Salt
groftkværnet peber
2 dl. Oksebouillon
1 dl. Rødvin
1 ps. Italiena tomatkoncentrat(superbrugsen)

Bechamelsauce:

25 gram margarine
4 spsk. Hvedemel
1 l. mælk
½ tsk. Salt
lidt reven muskatnød
50-100 gram parmesanost

Kødsauce:

Bacon skæres i strimler og svitses i en gryde. Løg og kød tilsættes og
svitses til kødet har skiftet farve.
De øvrige ingredienser til saucen tilsættes, og den simrer under låg 15-20
min.

Bechamelsauce:

Margarinen smeltes i en gryde og melet røres i. Mælken tilsættes lidt ad
gangen under piskning.
Saucen koges godt igennem og samges til med salt og muskat.
Lasagneplader, kødsauce, bechamelsauce og parmesanost fordeles lagvis i et
ildfast fad. Begynd og slut med bechamelsaucen.
Trækker mindst ½ time, gerne under folie.
Lidt ost drysses over.
Stilles i ovnen 30 - 35 min. Ved 200 grader til lasagnen er pæn gylden.

Spises med en blandet salat med oliven, salatløg og tomater samt italiensk
brød til.