X.1 vil ikke genkende diskettedrev
Fra : Mads

Dato : 06-11-01 19:56

Hej. Jeg har just installeret X.1 på min powerbook G3, uden firewire
(hedder den Lombard?). Men nu vil maskinen ikke længere kendes ved mit
diskettedrev.. Kun hvis jeg starter op i 9.2.1 vil den.

Den vil heller ikke kendes ved min printer (epson 740 c) som sidder
tilkoblet moden/printerporten.

Og tilsidst, synes jeg at grafikhåndtering (fx. i spil) er blevet
rystende langsomt. (Den har 300 MHz og 196 mb RAM)

Er der nogen, der kan give en fornuftig forklaring ?

-mads

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 06-11-01 21:42

Mads wrote:

> [...]
> rystende langsomt. (Den har 300 MHz og 196 mb RAM)
>
> Er der nogen, der kan give en fornuftig forklaring ?

Hej Mads

Nu er de ikke fordi jeg kender særligt meget til OS X, men jeg mener, at
have hørt et sted, at OS X overhovedet ikke understøtter diskettedrev,
da Steve Jobs og Co. mener at 1.44 MB er "latterligt" i dag.
Men måske ved nogle andre "rigtige" Mac folk noget mere?

Med hensyn printeren, så tror jeg du blot skal have den sidste nye
driver hos Epson, prøv at chekke deres hjemmeside.

Grafikken, tjaaa.., så skal du nok ikke forvente det store, da jeg mener
at din Lombard er udstyret med et ældre ATI grafikkort, og de ikke er
kendt for den store ydelse.

OS X er baseret på Unix og derfor kronisk "tørstig" efter RAM og MHz,
jeg ved det af erfaring, da jeg sidder med en Sun Blade 100 med Solaris
8 Unix og 256 MB RAM, og den er ikke nogen "hurtig sprinter", ahh... OK,
den er OK

Så prøv at købe noget mere RAM, og se om det ikke hjælper bare lidt.

Kent

Fra : Mads

Dato : 06-11-01 22:07

Kent Wormsdorf <kpw@nextnordic.dk> wrote:

> [...]
> da Steve Jobs og Co. mener at 1.44 MB er "latterligt" i dag.
> Men måske ved nogle andre "rigtige" Mac folk noget mere?

Ja, det har han vel også ret i. Men det sgu af og til lidt nemmere lige
at smide en fil på en diskette, end det er at brænde en cd eller sende
den med mail (med risiko for, at den ikke kan åbnes hos modtageren)

> Grafikken, tjaaa.., så skal du nok ikke forvente det store, da jeg mener
> at din Lombard er udstyret med et ældre ATI grafikkort, og de ikke er
> kendt for den store ydelse.

Det gør jeg nu heller ikke. Men ydelsen under X er markant lavere end
ydelsen, når jeg booter i 9.2.1.

Men det er efterhånden en gammel slæde - måske endda for gammel til X
(men jeg ku' ikke la' vær at installere det), så jeg forventer ikke det
store. Dog er den fin, hvis man holder sig fra Classic

> [...]
> den er OK
>
> Så prøv at købe noget mere RAM, og se om det ikke hjælper bare lidt.

Tjaeh, der er der jo en del der siger er godt. Men jeg er nu ellers godt
tilfreds med den generelle ydelse, kun når den virkelig skal tygge noget
grafik igennem går det galt. Fx kom jeg ved en fejl til at åbne 136 jpg
billeder på en gang. Det tog 45 minutter før den var færdig.

-Mads

Fra : Michael Holm

Dato : 06-11-01 20:52

?

> Den vil heller ikke kendes ved min printer (epson 740 c) som sidder
> tilkoblet moden/printerporten.

Har du været inde i programet "Print Center" og tilføjet epson'en ? +
installeret driver til printeren i OS 9.2.1 ? jeg bruger også 740 men
via USB port uden problemer (på iMac DV+)

> Og tilsidst, synes jeg at grafikhåndtering (fx. i spil) er blevet
> rystende langsomt. (Den har 300 MHz og 196 mb RAM)

Hvilke spil, vi har en iMac rev. b (ka' ikk' lige huske om den er 233
eller 266 mhz) med 196 mb Ram, der kører Tombraider, starcraft, Age og
empire, Aliens VS Pred. m.m. fint

> Er der nogen, der kan give en fornuftig forklaring ?
>
> -mads

Nu ved jeg ikke hvor meget du har lavet på efter du har installeret, men
hvis du slukker den om natten, kunne det måske være en ide at prøve
programmet MacJanitor , et andet program som måske kan hjælpe på det er
Xoptimize v0.42 du kan finde begge via versiontracker, og læse nærmere
om hvad de gør.

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Mads

Dato : 06-11-01 22:07

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> Har du været inde i programet "Print Center" og tilføjet epson'en ? +
> installeret driver til printeren i OS 9.2.1 ? jeg bruger også 740 men
> via USB port uden problemer (på iMac DV+)

Yes, har prøvet alt. Det virker fint på min iMac DV, men ej på
powerbooken - uanset hvad jeg gør X vil bare ikke have noget med den at
gøre.

> Hvilke spil, vi har en iMac rev. b (ka' ikk' lige huske om den er 233
> eller 266 mhz) med 196 mb Ram, der kører Tombraider, starcraft, Age og
> empire, Aliens VS Pred. m.m. fint

Specielt The Sims (også med X-patch) men også CM og diverse andre.
Det sjove er, at den animerede Screensaver i X ikke animerer overhovedet
på PB'en. Det er jeg dog rimeligt ligeglad med, men gad vide om X
overhovedet udnytter grafikkortet ordentligt .

> [...]
> programmet MacJanitor , et andet program som måske kan hjælpe på det er
> Xoptimize v0.42 du kan finde begge via versiontracker, og læse nærmere

Har prøvet MacJanitor, men Xoptimize må jeg lige have hentet.

-Mads

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-11-01 22:45

Mads <mads@nospam.dk> wrote:

> men gad vide om X
> overhovedet udnytter grafikkortet ordentligt .

læs min post

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-11-01 22:45

Mads <mads@nospam.dk> wrote:

> Hej. Jeg har just installeret X.1 på min powerbook G3, uden firewire
> . Men nu vil maskinen ikke længere kendes ved mit
> diskettedrev.. Kun hvis jeg starter op i 9.2.1 vil den.

Mac OS X understøtter ikke diskette drevene i old-world maskinerne
(Beige G3, Wallstreet og Mainstreet) - og kommer sansynligvis heller
ikke til det.

> (hedder den Lombard?)

Nej det er en wallstreet - lombarden er knapt et helt kg lettere, har
USB frem for seriel og ADB porte, samt ROM-i-RAM (new-world), frem for
gammeldags ROM-i-ROM (old-world).

> Den vil heller ikke kendes ved min printer (epson 740 c) som sidder
> tilkoblet moden/printerporten.

Samme årsag som med diskette drevet. Mac OS X understøtter ikke seriel
portene i old-world maskinerne og kommer aldrig til det.
Brug ethernet eller køb et USB kort til din Wallstreet.

> Og tilsidst, synes jeg at grafikhåndtering (fx. i spil) er blevet
> rystende langsomt. (Den har 300 MHz og 196 mb RAM)
>
> Er der nogen, der kan give en fornuftig forklaring ?

Ja, i den nuværende version, 10.1, er ATI's 64 bit grafikchips som eks.
den Rage, RagePro eller RageLT der sidder i din wallstreet endnu ikke
understøttet. Dvs du har _ingen_ grafikacceleration - hverken i 2D eller
3D. Det svarer til at du startede Mac OS 9 uden ATI udvidelserne (ganske
godt skuldret af quartz)

Drivere til ATI's 64bit chips er på vej, og vil formegenlig være at
finde i næste udgave af Mac OS 10. På installations CD'en ligger der
rent faktisk en RagePro/RageLTPro driver, men den installeres ikke.
Sansynligvis fordi den endnu ikke er stabil. I de seneste uger er der
dog dukket et "hack" op, der beskriver hvordan du kan installere den.

Beige G3, iMac (233-333), Wallstreet, Mainstreet, Lombard og iBook
(300-366 uden firewire) bruger alle 64bit chips og mangler derfor pt
hardware acceleration i både 2D, 3D og QuickTime.

Jeg har selv kørt 10.1 på en 400MHz lombard med 320MB i et par uger, og
det gik overraskende godt, bortset fra tre ting: afspilning af QT/MPEG
film i fuldskærm, afspilning af DVD, samt enhver form for 3D.
Har man ikke behov for disse tre ting, kan man roligt installere 10.1 på
ovennævnte maskiner; har man behov, bør man ind til videre holde sig til
Mac OS 9.x

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-11-01 23:56

> Dvs du har _ingen_ grafikacceleration - hverken i 2D eller
> 3D. Det svarer til at du startede Mac OS 9 uden ATI udvidelserne (ganske
> godt skuldret af quartz)

Jep quarz er ganske temmelig godt optimeret. Jeg kører OS 10.1 med et
Formac Proformance III grafikkort på en beige G3 uden drivere. Det kører
forbavsende godt. Samme kort uden drivere kører absolut ringe i 9.x.

Desværre må jeg nok opgive at få native drivere til OS X, selvom Formac
har lovet at de skulle komme. De gider ikke at svare på forespørgsler
mere. Jeg kvier mig ved at skulle bruge penge på et Radeon kort til
maskinen når Proformance kortet ydelsesmæssigt er på samme nivau!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Mads

Dato : 07-11-01 20:18

> Mac OS X understøtter ikke diskette drevene i old-world maskinerne

Hmmm...Lidt trist at min labre Powerbook har fået prædikatet "old
world". Det ændrer jo ikke væsentligt på maskinen i sig selv, men
stimulerer kraftigt til at få fat i en "new world" så man igen kan have
følelsen af, at være oppe på beatet og fremme i skoene.

> [...]
> Sansynligvis fordi den endnu ikke er stabil. I de seneste uger er der
> dog dukket et "hack" op, der beskriver hvordan du kan installere den.

Har du et link til det hack ? Jeg er forbløffet over, at der slet ikke
er nogen grafikaccelleration. I det tilfælde, er maskinen jo rystende
hurtig til almindeligt brug i X. Lidt langsommere end min iMac DV 400
mhz med 196 mb ram, men absolut tåleligt.

Kommer den slags opdateringer i software update-kontrolpanelet, eller
skal man selv hente det ?

-Mads

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-11-01 21:23

kig på <http://www.xlr8yourmac.com>

> [...]
> det tilfælde, er maskinen jo rystende hurtig til almindeligt brug i X.
> Lidt langsommere end min iMac DV 400 mhz med 196 mb ram, men absolut

yep - godt skuldret af quartz.
Du skal dog ikke forvente meget af acceleration i 2D, pt er der
ingengrafik chips (heller ikke RadeON og GForce) der for alvor kan
accelerere Quartz. Alle nuværende chips er gennem mange år udviklet til
QuickDraw og lignende teknologier som eks. Windows's tilsvarende
teknologi (navn ?).
Quartz adskiller sig væsentlig fra disse kendte skærmoptegnings
teknologier, og Quartz bruger derfor også CPU'en til at tegne
skærmbilledet (der i blandt G4'ernes vectorenhed)

> Kommer den slags opdateringer i software update-kontrolpanelet, eller
> skal man selv hente det ?

aner det ikke, jeg vil tro at det kommer sammen med en generel
opdatering.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-11-01 22:01

> [...]
> accelerere Quartz. Alle nuværende chips er gennem mange år udviklet til
> QuickDraw og lignende teknologier som eks. Windows's tilsvarende

Graphics Device Interface (GDI) vist erstattet af DirectX!

> Quartz adskiller sig væsentlig fra disse kendte skærmoptegnings
> teknologier, og Quartz bruger derfor også CPU'en til at tegne
> skærmbilledet (der i blandt G4'ernes vectorenhed)

Er klar over at en god del af det vandede udseende pt ikke kan laves i
hardware, men siger du dermed at der overhovedet ikke bliver brugt 2D
acceleration i Mac OS X?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-11-01 22:11

> Er klar over at en god del af det vandede udseende pt ikke kan laves i
> hardware, men siger du dermed at der overhovedet ikke bliver brugt 2D
> acceleration i Mac OS X?

Der er 2D acceleration, men ikke nær så meget som kendes fra andre
systemer. Chips'ene der kan accelerere Quartz findes ganske enkelt ikke
(endnu).

Prøv at åbne et terminal vindue med top, og et andet vindue som du
flytter rundt på skærmen - du vil kunne se at vinduets ejer programs CPU
forbrug stiger når vinduet flyttes rundt - og lige så snart du holder om
med at flytte vinduet vil CPU forbruget falde igen.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-11-01 22:52

> Der er 2D acceleration, men ikke nær så meget som kendes fra andre
> systemer. Chips'ene der kan accelerere Quartz findes ganske enkelt ikke
> (endnu).

Spørgsmålet er så om der kommer Quartz acceleration. I traditionel
accelearation får grafikkortet besked på at tegne forskellieg primitiver
som kvadrater, cirkler og linjer plus forskellige former for blitting
(bitmap flytning). Dette forgår på grafikkortet og altså uden om
cCPU'en.

Quartz bruger en helt anden metode. Skærmindholdet komponeres offscreen
med de samme primitiver og med skygger og transparens i Quartz motoren,
hvorfter det hele kopieres til grafikkortet. Quartz motoren kører i
CPU'en.

Hvis vi skal se hardware acceleration skal Quartz motoren ligge i
grafikchippen. Vil Nvidia og ATI producere chips - eller kan chips som
geforce3 programmeres - til formålet?

> [...]
> forbrug stiger når vinduet flyttes rundt - og lige så snart du holder om
> med at flytte vinduet vil CPU forbruget falde igen.

Top behøves skam ikke for at se at alt går i stå. Det er nu ikke
winduets ejer som spiser cputid, men windows manageren!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 00:17

> [...]
>
> Hvis vi skal se hardware acceleration skal Quartz motoren ligge i
> grafikchippen. Vil Nvidia og ATI producere chips - eller kan chips som

det er langt fra sikkert.

Apple opkøbte for et års tid siden et lille firma der udviklede grafik
chips (?) - vist nok med ganske avanceret teknologi. Et eller andet skal
denne teknologi vel bruges til. DSP vil også være en mulighed, brugte
NeXT ikke en DSP til PS Display i deres hardware?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-11-01 13:18

> [...]
> denne teknologi vel bruges til. DSP vil også være en mulighed, brugte
> NeXT ikke en DSP til PS Display i deres hardware?

NeXT brugte DSP til bl.a. lyd og modememulation. Sidst Apple kastede sig
ud i DSP blev det et gigantisk flop.

Altivec enheden i G4eren kan vel langt hen ad vejen bruges i stedet?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 19:36

> NeXT brugte DSP til bl.a. lyd og modememulation.

ok

> Sidst Apple kastede sig ud i DSP blev det et gigantisk flop.

i know, ingen skrev programmer til dem - det jeg tænkte på var en
dedikeret processor til Quartz, i tilfælde af ingen udviklede grafikkort
der kunne accelerere Quartz.

> Altivec enheden i G4eren kan vel langt hen ad vejen bruges i stedet?

den bruges allerede

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-11-01 22:45

In article <1f2isdu.1c18ubofznwjwN%spam@reippuert.dk>, Morten Reippuert
Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

<nip!>

> kig på <http://www.xlr8yourmac.com>
<znap!>

Lyder spændende, men jeg kan ikke finde noget om det. Kan du være lidt
mere præcis?
- David

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-11-01 23:02

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
>
> <nip!>

> <znap!>
>
> Lyder spændende, men jeg kan ikke finde noget om det. Kan du være lidt

http://www.macfixitforums.com/php/showflat.php?Cat=&Board=Forum38&Number
=269365&page=0&view=collapsed&sb=5&o=7&part="
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-11-01 14:21

mads@nospam.dk (Mads) writes:

> Hej. Jeg har just installeret X.1 på min powerbook G3, uden firewire
> (hedder den Lombard?). Men nu vil maskinen ikke længere kendes ved
> mit diskettedrev.. Kun hvis jeg starter op i 9.2.1 vil den.

Hvilket drev er det tale om? Har testet to forskellige LaCie
floppy-drev med 10.1, og det virkede fint.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Mads

Dato : 07-11-01 20:20

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Hvilket drev er det tale om? Har testet to forskellige LaCie
> floppy-drev med 10.1, og det virkede fint.
>
> -j

Det interne "swapable bay" drev. Mit LaCie drev virker fint med min
iMac, men det interne i PB'em virker kun i 9

-mads

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-11-01 12:06

mads@nospam.dk (Mads) writes:

> Det interne "swapable bay" drev. Mit LaCie drev virker fint med min
> iMac, men det interne i PB'em virker kun i 9

ahhhh...

Sig til hvis du vil af med det. Svigerindens PowerBook er blevet
floppydrev-løs, og det er blevet et problem efter hun startede på RUC.

-j

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-11-01 21:43

I artiklen <1f2j0pr.67jks14sof0gN%spam@reippuert.dk> , spam@reippuert.dk
(Morten Reippuert Knudsen) skrev:

> [...]
> denne teknologi vel bruges til. DSP vil også være en mulighed, brugte
> NeXT ikke en DSP til PS Display i deres hardware?

Det kunne tænkes at Apple pønser på at integrere en grafikaccelerator i
chipsættet, ligesom man ser det på de billigste Windåser. Man kunne i så
fald forvente at se dette brugt i iMac og iBook serierne.