Ændring af adgangskode vha. PHP
Fra : Frank Nørvig

Dato : 06-11-01 16:21

Hejsa

Jeg har brug at lave et PHP script til en hjemmeside, hvor mine medarbejdere
kan komme ind og ændre deres adgangskode. Da de alle sammen bruger Windows,
men har brug for at ændre koden på en linux-box, vil jeg lave det på en
hjemmeside.

Jeg overvejede først at lave scriptet så den sendte følgende kommando i php:
system('echo brugernavn:adgangskode | chpasswd');

Men dette kræver su-rettigheder, og min apache/php kører som Nobody.

Nogen der har en idé til hvordan dette kan løses, så mine medarbejdere kan
ændre deres adgangskoder?

Mvh Frank Nørvig

Fra : Dennis T.

Dato : 06-11-01 16:56

Frank Nørvig wrote:
> [...]
> Men dette kræver su-rettigheder, og min apache/php kører som Nobody.
> Nogen der har en idé til hvordan dette kan løses, så mine medarbejdere kan

Lad apache skrive det i en fil, som en cron bearbejder...

Fra : Frank Nørvig

Dato : 06-11-01 17:42

> Lad apache skrive det i en fil, som en cron bearbejder...

Det kunne være en mulighed, men et sådan cronjob skulle jo kontrollere den
pågældende fil minimum én gang i minuttet. Og da serveren i forvejen
fungerer som web-, imap-, sendmail- og flad-fil server, er det begrænset
hvor mange resourcer jeg vil punke den med.

Mvh Frank

Fra : Dennis T.

Dato : 07-11-01 10:16

Frank Nørvig wrote:
> [...]
> fungerer som web-, imap-, sendmail- og flad-fil server, er det begrænset
> hvor mange resourcer jeg vil punke den med.

Så mange ressourcer kræver det vist heller ikke, at læse en fil og krypte
nogle få passwords. Dette vil jo ikke ske hvert minut, men kun når folk
ændrer noget. Den bruger ikke meget energi på at se om apache har lagt en
fil - kan man sagtens gøre hvert minut.
Du vil blive overrasket over hvor mange ressourcer, der er i en
velkonfigureret box....

Fra : Frank Nørvig

Dato : 07-11-01 16:10

> [...]
> fil - kan man sagtens gøre hvert minut.
> Du vil blive overrasket over hvor mange ressourcer, der er i en

Ok, det kunne være jeg skulle forsøge ... Der er jo heller ikke nogen grund
til at sætte al sikkerheden over styr.

Mvh Frank

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-11-01 23:41

On Tue, 06 Nov 2001 16:21:07 +0100, Frank Nørvig wrote:

> [...]
>
> Men dette kræver su-rettigheder, og min apache/php kører som Nobody.
>
> Nogen der har en idé til hvordan dette kan løses, så mine medarbejdere

Hvis du bruger Samba, kan du sætte Samba til automatisk at ændre Linux
password, når brugerne ændrer i windows.

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

Fra : Frank Nørvig

Dato : 07-11-01 08:56

> Hvis du bruger Samba, kan du sætte Samba til automatisk at ændre Linux
> password, når brugerne ændrer i windows.

Det bliver også aktuelt på et tidspunkt når jeg får sat linux-serveren op
som en PDC, men da vi skal sætte op til flere andre linux-servere op, som
ikke kører samba, hvor windows-brugere også skal kunne ændre adgangskode,
har jeg også brug for PHP-koden...

Mvh Frank