Woedbåret virus
Fra : Andreas Roepstorff

Dato : 06-11-01 10:54

Det ser ud til at min powerbook har modtaget en virus som var gemt i et
word 98 dokument. Jeg fik en advarsel om, at dokumentet indeholdt en
makro, men jeg overhørte den, da jeg troede på kilden. Pludselig dukkede
der et visual basic fejlmeddelelsesvindue op, som sagde noget om en
virus....
Den, jeg fik virusen fra, siger at ikonerne på skrivebordet er 'frosset
fast'. På min computer er det som om, at nogle af tastaturtasterne ikke
virker. Kan det være virusrelateret?

Skal jeg omkring Norton antivirus eller er der andre ressourcer (evt.
freeware) tilgængelige til at checke og eventuelt rense computeren?
Andreas

Fra : Jesper

Dato : 06-11-01 15:46

Andreas Roepstorff <etnoroep@au.dk> wrote:

> [...]
>
> Skal jeg omkring Norton antivirus eller er der andre ressourcer (evt.
> freeware) tilgængelige til at checke og eventuelt rense computeren?

Word makrovirus angriber svjv kun Officeprogrammerens dokumenter og
Outlook og Outlook Express dokumenter. VBA scripts kan ikke angribe dit
operativsystem.
--
Jesper. »Vi danskere er med vores kristne-lutheranske
kulturarv så forskellige fra muslimerne, at vi må erkende,

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-01 16:13

Hej Andreas

Ja, det ser ud til, at du har fået en af de #### makrovira, som kan
eksekveres på både Mac og PC gennem Words makrohåndtering.

Hvis du har Norton Anitvirus, så kør den, men helst fra en ekstern kilde og
allerhelst fra et CD drev, da viruset ikke kan sprede sig videre, hvis du
kører fra CD.

Du kan også prøve at hente Virex 6.1 demo programmet. Hent også seneste
virusopdatering fra samme link:
<http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&OS_Filter=MacOS&search=virex>.

mvh. Erik Richard

Andreas Roepstorff wrote:

> [...]
>
> Skal jeg omkring Norton antivirus eller er der andre ressourcer (evt.
> freeware) tilgængelige til at checke og eventuelt rense computeren?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 06-11-01 21:47

> Ja, det ser ud til, at du har fået en af de #### makrovira, som kan
> eksekveres på både Mac og PC gennem Words makrohåndtering.

I stedet for at skulle finde et antivirusprogram, så burde det være
tilstrækkeligt at slette dokumentet "Normal", som ligger i mappen
"Templates" i Office-mappen. Word genskaber et nyt med
fabriksindstillinger. Check dog også mappen "Word" i mappen "Startup" i
mappen "Office" i Office-mappen.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Andreas Roepstorff

Dato : 07-11-01 09:39

Andreas Roepstorff <etnoroep@au.dk> wrote:
Tak for de gode råd, jeg har slettet 'normal' og prøver mig frem med
Norton og Virex. Det er betryggende at virusen ikke vil angribe selve
operativsystemet. Er der et bud på, hvilke ulykker de reelt kan lave?
Andreas