stamtavle ?
Fra : Lindes

Dato : 04-11-01 19:51

Hej derude

Jeg vil lige høre jer hvad det egentlig koster at få stamtavle på en
killing ?? og om der er en side hvor man kan se priser på dette... Er
der prisen afhængig af hvilken race det drejer sig om ??
Mener at have hørt at der også er prisforskel alt afhængig af hvor
gammel killingen /katten er..
Altså jeg har en masse spørgsmål, og håber på nogle svar..

Nu er det ikke for at jeg selv har killinger, men overvejer at købe
en.. hvor personen helst ikke vil søge stamtavle på killingen.. og
derfor vil jeg gerne vide hvor stor beløbet er.. Er der også forskel
på priserne i de forskellige klubber ???

Med venlig hilsen, og på forhånd tak for hjælpen..
Lindes

Fra : Birgitte

Dato : 04-11-01 20:37

Hej Lindes
Du kan gå ind på de forskellige klubber, der står al information ang.
stamtavler og priser.
www.perseren.dk
www.jyrak.dk
www.darak.dk
www.racekatten.dk
Mange missehilsner fra Birgitte
DK. True Trust
www.truetrust.dk

---

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-11-01 21:27

Hej med dig

En Felis Danica stamtavle (eneste godkendte danske stamtavle!) koster
sædvanligvis kr. 150 - dette gælder når den bestilles inden killingen er 3
måneder gammel, og det gælder altså for langt de fleste udstedte stamtavler,
for man bestiller jo i god tid inden de skal sælges. Når killingen er ml.
3-6 måneder koster stamtavlen 200 kr., og hvis killingen er ml. 6-12 måneder
koster den 300 kr. - hvis katten er over 1 år gammel kan den ikke få
stamtavle!
Prisen er ens uanset hvilken klub man er medlem af og hvilken race man har,
for det er en pris, der er fastsat af hovedorganistionen for alle de danske
klubber.
For opdrættere, der er medlem af en af de 4 danske hovedklubber (DARAK,
Racekatten, JYRAK og Perseren) er det FORBUDT at sælge killinger uden
stamtavle! En opdrætter i en af disse klubber SKAL få stamtavler på alle
killinger i alle kuld.

Men... Der findes også opdrættere, som ikke er medlem af Felis Danica-klub,
men som i stedet er medlem af fx TICA eller CFA m.fl., hvor det er valgfrit
om man ønsker at få stamtavle til de enkelte killinger, fordi man dér har et
helt andet system end i FIFé (den europæiske hovedorganisation, hvor Felis
Danica hører under). Hvad stamtavler i TICA mv. koster aner jeg ikke, så det
kan jeg ikke hjælpe dig med.

Jeg ville ikke røre en killing fra en Felis Danica-opdrætter uden stamtavle
med en ildtang - fordi det for det første er forbudt iflg. Felis Danica's
love at sælge killinger uden, hvilket ville få mig til at konkludere, at der
måtte være et eller andet galt med parringen eller killingen eller noget
andet seriøst... Et eller andet må der ihvertfald være galt, hvis en
opdrætter vil overveje at bryde en lov, som medfører eksklusion af sin klub
hvis det bliver opdaget og der ikke bliver rettet op på det. Det er efter
min mening ikke en seriøs opdrætter. Hvis opdrætteren er medlem af en
ikke-Felis Danica-klub, altså fx TICA eller CFA, så betyder det ikke
nødvendigvis noget, at der ikke er stamtavle på katten - andet end at du så
hverken kan udstille eller bruge den i avl, hvis du skulle få lyst til det.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Lindes

Dato : 05-11-01 10:37

Hej Camilla

Som jeg forstår dig er prisen på en stamtavle ens for alle racer og
klubber, sålænge det bare er inden for Felis Danica.. Men man skal
altså være medlem af een af disse klubber for at kunne få stamtavle på
sine killinger ?? jeg kom lige i tanke om at det måske er her skoen
trykker, da der skal stamtavle på de killinger hun får til foråret..
(bare lige en tanke)..

Med venlig hilsen
Lindes

Camilla Scharff <camischa@jubiimail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9s48eu$1qk9$1@news.cybercity.dk...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-11-01 21:42

Hej

En stamtavle koster under 200,- kr, hvis den søges inden killingerne er 13
uger (3 mdr) og prisen er den samme i alle klubber og for alle racer.

Hvorfor vil hun ikke søge stamtavle?
Har hendes "avlskatte" avlsforbud?
Er hun ikke sikker på, de er racerene?

P.t. hører man en del om mennesker der har købe en helt raceren korthåret
main coon, men en sådan race findes bare ikke. Så pas på hvis du køber uden
stamtavle.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lindes

Dato : 04-11-01 21:56

Hej

Jeg tror at hun er medlem af Jyrak, i hvert fald er det een af de
anerkendte klubber..
Kattene er Norske Skovkatte, og både faderen og moderen har stamtavle
der er ok.. men hun har kun fået 2 killinger i kuldet, har et andet
kuld hvor moderen ikke har stamtavle (6 stk.) - Jeg kan forstå på
hende at det vist er lidt svært at sælge killinger lige for tiden,
derfor bliver de solgt billigere uden papirer (og får højst sandsynlig
heller ingen vaccination) ? Det med de 12 uger går hun vist heller
ikke særlig højt op i, for jeg kan få killingen når den er ca. 10
uger..
Jeg har sagt at jeg gerne vil vente til den bliver mindst 12 uger, og
at jeg *vil* have stamtavle på den - og sagt at vi selv betaler
vaccinationen.. Retfærdigvis skal det lige siges at jeg får killingen
for 800,- (vennepris)..

Men nu er jeg blevet lidt i tvivl om det også er der jeg skal købe en
killing..

Jeg er også helt skudt i Maine Coon, har en bekendt der snart skal
have et kuld på sin hunkat.. Derfra har jeg fået at vide at stamtavlen
koster 300,- hos Jyrak.. men det kan jeg så forstå ikke er helt
rigtigt..

Hvad er forskellen egentligt på Norsk Skovkat og Maine Coon, her
tænker jeg nok mest på temperamentet, pelsen, farverne osv.. jeg ved
godt at de begge er Skovkatte og at Maine Coon er den største..

Med venlig hilsen
Lindes
Nina El Falaki <cats@feca.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sHhF7.4863$RM3.429866@news000.worldonline.dk...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-11-01 23:38

Ja det er svært at sælge killinger p.t., men det undskylder ikke, at denne
opdrætter bryder flere regler. Det virker bare ikke seriøst.

Hvorfor skulle man ikke søge stamtavle, fordi der kun kom to killinger?

At hun heller ikke beholder killingerne til de er 12 uger og ikke
vaccinerer, er jo til skade for killingerne.

Så nej, som du beskriver det, ville jeg ikke købe kat fra hende.

Derimod håber jeg, du gør JYRAK opmærksom på hende.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lindes

Dato : 05-11-01 11:09

Nina El Falaki <cats@feca.dk> skrev:

> Ja det er svært at sælge killinger p.t., men det undskylder ikke, at
denne
> opdrætter bryder flere regler. Det virker bare ikke seriøst.
Det er vi helt enige i, og jeg er faktisk også meget chokket over
hende.. havde ikke troet at det var sådan det foregik.. Det skal altså
lige siges at det drejer sig om et godkendt katteri !

> Hvorfor skulle man ikke søge stamtavle, fordi der kun kom to
killinger?
Noget med at det virker mistænkelig når hun kun søger stamtavle på een
kat (hvis jeg skal købe den bliver hun nødt til det !) da den anden
allerede er solgt uden stamtavle (dog ikke hentet endnu)..

> At hun heller ikke beholder killingerne til de er 12 uger og ikke
vaccinerer, er jo til skade for >killingerne.
Opdrætteren siger at moderen ikke gider den længere -allerede nu
(killingerne er fra d. 11/9 og d. 19/9) det er så den nyeste kattemor
der passer alle 8 killinger.. Er det egentligt normalt ?
Mht. vaccinationen spares dette nok væk for at sælge killingerne
billigst muligt, men her har jeg sagt at vores *skal* vaccineres
(hvornår skal de egentlig det ??) og vi derfor selv betaler for det..

> Så nej, som du beskriver det, ville jeg ikke købe kat fra hende.
Også mit dilemma lige nu, for jeg havde egentlig lavet en aftale.. og
så er det sådan hen ad vejen jeg har fundet ud af den egentlige
sammenhæng..- og min mand vil ikke være med til at vi springer fra, da
han mener at man holder sine aftaler (det plejer vi at gøre )..
Men skal jeg være helt ærlig, så tror jeg at hun ville blive lettet
hvis vi siger fra - da jeg jo stiller en masse krav til hende lige nu,
og hun nok slet ikke har lyst til at indfri disse krav..

> Derimod håber jeg, du gør JYRAK opmærksom på hende.
Det har jeg lidt svært ved, da det er en nabo - og vi bor i en meget
lille by..
Så her kan jeg sige med 110 % sikkerhed at det vil jeg ikke blandes
ind i, det skal altså være sådan at jeg kan se hende i øjnene næste
gang jeg møder hende hos købmanden eller lign..

Jeg har derimod fortalt at kattemoderen opdrager sine børn de sidste
uger, og det faktisk er der at killingerne skal lære at være kat.. men
alt dette burde hun jo vide langt mere om end jeg.. også spurgt hende
om det er lovligt at sælge killinger uden stamtavle, samt spurgt hende
om reglerne mht. alder, vaccination, ormekur og lign..

Er der ikke også regler for hvor meget plads katte og killinger skal
have ??? i dette tilfælde går to kattemødre med ialt 8 killinger på et
lille badeværelse (ca.2-2½ m²)..

Nå men nu må jeg hellere holde igen (håber ikke nogen kender hende,
eller at hun evt. selv læser dette)

Med venlig hilsen
Lindes

Fra : Line Wolff

Dato : 05-11-01 11:27

Jeg må altså blande mig nu.... har ellers prøvet at lade være

Jeg kan godt se at det er rigtig problematisk, den situation du står i.
Først at have en aftale (og så er det endda med naboen!) og at have stillet
krav, for derefter gerne at ville bakke ud. Jeg må indrømme at jeg, til at
starte med, syntes at det var lidt for meget for husfreden at bakke ud -
bare fordi hun ikke overholder et par regler om stamtavler. Jeg ved godt at
de selvfølgelig skal overholdes og kunne aldrig selv finde på selv at
overskride dem eller købe hos nogen der gjorde, men hvis du egentlig mest
har brug for en kælekat er det jo hvad det er.

Men jeg er chokeret nu - for det virker som om at kattene muligvis direkte
mistrives... Ingen vaccination, killinger der bliver taget for tidligt fra
og sidst men ikke mindst - kattene går 10 styks i et lille rum!!! Så tror da
pokker at den oprindelig mormis bliver forvirret og ikke vil sine killinger.
Jeg har jo ikke selv set forholdene, men for mig lyder det helt hen i
vejret. Og vi snakker endda Norske Skovkatte som er store og kræver meget
plads.

Jeg bliver så ked af det når jeg læser sådan noget - og så kalder de sig for
Godkendt Katteri
Forhåbentlig er det hele måske bare een stor misforståelse og forhåbentlig
går kattene ikke inde på det toilet hele døgnet.

Miauv
fra Line
http://www.nelja.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-11-01 19:08

Hej Lindes

Jeg svarer dig privat, håber ikke det gør noget.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Grit Wessel

Dato : 05-11-01 22:37

Jo, det er der.

I FIFé Health and Welfare regler står der:
"2.3 Kattene skal have tilstrækkelig plads til at kunne bevæge sig og lege,
og hvis muligt skal de også have tilgang til familien.
2.4 Når kattens opholdsrum er adskilt fra familiens beboelse, skal rummene
være tilrettelagt for kattens skyld. Mindst 6 meters gulvflade pr kat er
anbefalet. Der skal være tilgang til mere end et niveau (over gulvniveau),
og soveplads samt rum for tilbagetrækning skal være inkluderet..."

Så vidt jeg har forstået, er Health and Welfare reglerne nogle, der skal
overholdes som et minimum, men det er op til de enkelte klubber (lande) om
de vil lave strengere regler.
Problemet her er så ordet "anbefalet". Jeg kan ikke rigtig forstå, hvordan
man kan lave *regler* der indeholder ord som *anbefalet*, det giver for mig
ikke rigtig nogen mening.

Men når hun har et godkendt katteri, så ligger hun også under Jyraks
katterigodkendelsesregler, hvor der står:
"Kan katte ikke gå frit i hjemmet, skal følgende overholdes:
Opholder kattene sig indendørs skal gulvarealet være mindst 2,5 m² pr. kat,
dog må rummet ikke være mindre end 5,0 m² og med en passende loftshøjde.
Opholdsrummet skal være forsynet med liggepladser på flere forskellige
niveauer med klatretræ og hvæssebrædt. Liggepladserne skal svare til
antallet af katte. Der skal være tilstrækkeligt antal toiletbakker med
absorberende materiale."

Så ifølge de regler må hun ikke engang have én kat gående på det
badeværelse.

Nej, jeg kender hende ikke, men jeg er da ikke i tvivl om, hvem der er.
Internettet er jo et glimrende sted at søge information. Hendes navn og
stamnavn er arkiveret i min hukommelse.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Birgitte

Dato : 05-11-01 22:47

Øhhh jeg kan læse på nedenstående, at jeg vist ikke har fået alle svar ind
på min pc.
Er det kun hos mig, at det Lindes har skrevet i denne tråd ikke er med her
på listen ?
DK. True Trust
www.truetrust.dk

---

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-11-01 22:40

"Birgitte" <nospamtruetrust@mail.dk> wrote in message news:3be7077c$0$385$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> på min pc.
> Er det kun hos mig, at det Lindes har skrevet i denne tråd ikke er med her

Nej, jeg kan heller ikke se dem. Det er
sandsynligvis fordi, at hende svar starter med "sv:"
i stedet for det korrekte "re:"

--
Helle
Hjemmeside: http://home19.inet.tele.dk/kat/

Fra : Line Wolff

Dato : 05-11-01 23:01

> Nej, jeg kan heller ikke se dem. Det er
> sandsynligvis fordi, at hende svar starter med "sv:"
> i stedet for det korrekte "re:"

Jeg har quotet hele hendes svar i en mail som jeg postede tidligere på dagen
(kl. 11:26). Hvis du kan se min mail kan du læse hendes svar der. Håber det
hjælper

mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-11-01 22:59

"Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in message news:3be70c02$0$25371$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har quotet hele hendes svar i en mail som jeg postede tidligere på dagen
> (kl. 11:26). Hvis du kan se min mail kan du læse hendes svar der. Håber det
> hjælper

Det så jeg godt - det er derfor jeg ikke har
"brokket mig" tidligere Tak for det

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-11-01 23:05

"Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in message news:3be70c02$0$25371$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> mvh Line
> http://www.nelja.dk

P.S. Var lige inde og tjekke om du havde billeder
fra Glostrup på din hjemmeside og sørme' jo. Og
undertegnede er med på et af billederne, hvor jeg
står og snakker med min lækre lille kat. Men det er
altså MEGET svært at se

Fra : Line Wolff

Dato : 06-11-01 09:05

> [...]
> undertegnede er med på et af billederne, hvor jeg
> står og snakker med min lækre lille kat. Men det er

Herligt!
Det kunne egentlig være sjovt med et website for nyhedsgruppen hvor folk
kunne lægge deres profiler op og billede. Også af katte!

mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 06-11-01 19:07

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Lindes
>
> Jeg svarer dig privat, håber ikke det gør noget.
>
> --

Nej det håber vi da ikke, men vi andre bliver jo koblet lidt af debatten, og
det er jo en skam når der endelig sker noget spændende her i tøsegruppen.

Niels
(måske den sidste mand i gruppen )
malgré-tout burmeser
http://dk.photos.yahoo.com/niels_k_jacobsen

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-11-01 20:35

Hej Niels

Der var en lille ting jeg ikke ønskede her, men her kommer resten:

> Det er vi helt enige i, og jeg er faktisk også meget chokket over
> hende.. havde ikke troet at det var sådan det foregik.. Det skal altså
> lige siges at det drejer sig om et godkendt katteri !

Det er heller ikke sådan det foregår, men desværre findes der brådne kar
allevegne.

> Noget med at det virker mistænkelig når hun kun søger stamtavle på een
> kat (hvis jeg skal købe den bliver hun nødt til det !) da den anden
> allerede er solgt uden stamtavle (dog ikke hentet endnu)..

Mistænkeligt??? Det hænder da at en kat kun får en killing. Men hun er nok
bange for at henlede opmærksomheden på sig selv, fordi hun iflg. reglerne
SKAL søge stamtavle på hele kuldet.

> Opdrætteren siger at moderen ikke gider den længere -allerede nu
> (killingerne er fra d. 11/9 og d. 19/9) det er så den nyeste kattemor
> der passer alle 8 killinger.. Er det egentligt normalt ?

Netop moderens afvisning af killingerne er jo med til at lære killingerne
kattesprog.

> Mht. vaccinationen spares dette nok væk for at sælge killingerne
> billigst muligt, men her har jeg sagt at vores *skal* vaccineres
> (hvornår skal de egentlig det ??)

Killinger skal vaccineres 1. gang når de er ca. 10 uger gamle. Og så 4 uger
efter

>og vi derfor selv betaler for det..

Hun har altså PLIGT til at vaccinere, så hvorfor skulle I betale.

> [...]
> sammenhæng..- og min mand vil ikke være med til at vi springer fra, da
> han mener at man holder sine aftaler (det plejer vi at gøre )..

I min ene race er det normalt, at killingen brínges til køber, og hvis
opdrætteren ikke er tilfreds med forholdene, så tages killingen med hjem
igen, også selv om køber har betalt depositum (det betales selvfølgelig tilb
age). I kan altså sagtens bryde aftalen.

Prøv at være ærlig over for hende, fx.: Jeg er ked af det, for jeg synes du
er en dejlig nabo, men jeg synes altså dit katteri er for useriøst, så jeg
køber et andet sted.

> [...]
> ind i, det skal altså være sådan at jeg kan se hende i øjnene næste
> gang jeg møder hende hos købmanden eller lign..

Det må da være hende, der ikke kan se dig i øjnene!! Men jeg forstår dit
dilemma.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 07-11-01 21:31

"Lindes" <charlote@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej derude

Er der ikke lige en der kan hjælpe med at rette Lindes OE fra Sv til Re.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 30-11-01 17:04

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsen@oncable.dk> writes:

> "Lindes" <charlote@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Er der ikke lige en der kan hjælpe med at rette Lindes OE fra Sv til Re.

joe der gives en patch et sted, men af hensyn til Lindes sikkerhed
ville jeg langt hellere anbefale en opgradering af outlook express og
enten sætte sikkerhed til max eller deaktivere active scripting
--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa