vanille-ekstrakt?
Fra : Helle Skoett

Dato : 02-11-01 23:44

Hej gruppe.
Nigella Lawson - Køkkenets Gudinde - laver nogle søde små kager, som hedder
kopkager.
En ingrediens er vanille-ekstrakt.
Er der nogen af jer, der ved, om det kan erstattes ligeover med
vanille-sukker, eller svarer det mere til kunst-produktet vanille-essens.
(Det vægrer jeg mig ved at bruge, da det kun er aromastoffer)
Jeg har spurgt diverse anglofile i min omgangskreds, men specifikke
kageingredienser ved ingen noget om....
slurpende hilsen
helle s

Fra : Peter Westh

Dato : 03-11-01 11:37

"Helle Skoett" <Helle.Skoett@bt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen af jer, der ved, om det kan erstattes ligeover med
> vanille-sukker, eller svarer det mere til kunst-produktet vanille-essens.

Vanillekstrakt kan udmærket erstattes af rigtig vanillie eller
vanillesukkker - som iøvrigt består af det samme som vanillessens, tilsat en
symbolsk mængde ægte vanille. Med vanillesukker erstatter jeg skønsmæssigt
ekstrakt med dobbelt mængde, altså 12 spsk sukker i stedet for 1 tsik
ekstrakt, men det kan måske variere.

Nogle vanniliekstrakter påstår at være naturlige, men jeg tvivler på at det
er rigtigt. Jeg tror det er det same som vores essens.

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 03-11-01 11:51

"Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Med vanillesukker erstatter jeg skønsmæssigt
> ekstrakt med dobbelt mængde, altså 12 spsk sukker i stedet for 1 tsik
> ekstrakt, men det kan måske variere.

Ja, det var selvfølgelig *een* spiseskefuld til *een* teskefuld, sådan
cirka.

/P

Fra : Helle Skoett

Dato : 03-11-01 12:00

Tak for svaret. Det var lige det, jeg skulle bruge.
Nu skal jeg bage
helle s

Fra : Anders And

Dato : 04-11-01 08:35

"Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

-SNIP-
> Vanillekstrakt kan udmærket erstattes af rigtig vanillie eller
> vanillesukkker - som iøvrigt består af det samme som vanillessens, tilsat
> [...]

Køb den økologiske vanillesukker fra Tørsleffs. Den indeholder kun vanille
og sukker. Væk med essens.
Eller lav den selv. Det er nemt.

Fra : Helle Skoett

Dato : 07-11-01 00:53

"Anders And" <no@mail.no> skrev i en meddelelse
> Køb den økologiske vanillesukker fra Tørsleffs. Den indeholder kun vanille
> og sukker. Væk med essens.
> Eller lav den selv. Det er nemt.

Hej Anders
Du skriver, det er nemt - øh, hvordan gør du?
vh
helle s

Fra : Anders And

Dato : 08-11-01 13:57

"Helle Skoett" <Helle.Skoettvaek@bt.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Anders
> Du skriver, det er nemt - øh, hvordan gør du?
> vh
> helle s

Hej
Kom 2 stænger økologisk vanille og cirka 200 gr sukker op i blenderen og kør
til det hele er blendet til "flormelis". Køres igennem en si. Hvis der blive
meget tilbage i sigten så skal det blendes mere.
Her fandt jeg selv opskriften. Dog i lidt størrer mængde.
Kig under bagt frugt nederst på siden.

http://www.dr.dk/barmad/opskrift1.htm

Kim

Fra : Peter Westh

Dato : 08-11-01 14:03

"Anders And" <no@mail.no> wrote in message
> [...]
blive
> meget tilbage i sigten så skal det blendes mere.

Man kan sagtens bruge det der bliver til overs, når man har brugt kornene i
en vanilliestang. Når du har en brugt stang, kommer du den hel ned til din
vanniliesukker, og indimellem kan du så give det en tur i blenderen og
supplere med sukker. Ren husmoderøkonomi.

MVH

Peter

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-11-01 19:54

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> wrote in message news:9sdvpr$12q3j2$1@ID-62221.news.dfncis.de...

> [...]
> vanniliesukker, og indimellem kan du så give det en tur i blenderen og
> supplere med sukker. Ren husmoderøkonomi.

....og har man ingen blender, er et lufttæt glas med sukker et glimrende sted at parkere den brugte vanillie-skal. Sukkeret bliver
meget aromatisk efterhånden.

mvh
jAN