Mortens aften
Fra : Peter W. Bosse

Dato : 01-11-01 05:55

Herunder er bl.a. et par gode forslag til Mortens aften...

"Mortens egen aften".
Artikel i Jyllands-Posten 2. nov. 1997, Ferie og fritid. (fork. vers.)

Brødrene Morten og Mads Mygind har i et par år haft fødderne under eget
krobord. De ejer i fællesskab Nr. Vissing Kro i Østjylland. Det er en
gammel landevejskro, som på den ene side er stedet, hvor områdets
beboere holder bryllupper og andre fester, som de altid har gjort det,
og på den anden en gastronomisk perle, som madinteresserede fra det
halve Jylland valfarter til.

Omdrejningspunktet for Nr. Vissing Kro er fastholdelsen af de gode
krotraditioner samt ønsket om fornyelse og forandring. Balancen holdes
fint. Også når det gælder noget så traditionelt som Mortensaften, hvor
man på kroen serverer både den klassiske danske mortensand - og and
inspireret af såvel thaikøkkenet som det italienske køkken.

Her er opskrifterne på et par af Mortens ænder samt forslag til såvel
forret som dessert. Kreeret af Morten Mygind til Mortens egen aften.

Ristet rødfisk på tomatsalat à la Collioure:
(4 pers.)

4 rødfiskefiletter à ca. 80 g
4-6 tomater
Radicchio salat
Lolla rosa salat
Iceberg salat
2 spsk. soltørrede sorte oliven
2 spsk. kapers
1 bundt persille
4-8 spsk. jomfruolivenolie af god kvalitet
8 spsk. balsamico edike (helst 6-8 år gammel)
Salt og hvid peber fra kværn

Få fiskehandleren til at afskælle fisken (eller gør det selv, nemmest
med et gammeldags grydeskurenet, ved at skrabe fra hale mod hoved).
Steg fisken hårdt med skindsiden nedad på en teflonpande i 4 spsk.
olivenolie, til skindet er sprødt og nøddebrunt. Sluk for panden og
krydr med salt og peber. Vend fisken og lad den trække færdig i ca.
fem minutter dækket med folie.
Skyl salat, persille og tomater. Skær olivenkødet ud i små tern og hak
persillen. Anret salaten midt på tallerkenen, skær tomaterne i tynde
skiver og læg dem rundt omkring, drys med kapers, persille og oliven
og hæld to spsk. balsamico eddike og to spsk olivenolie over hver
portion.
Til sidst anrettes fisken oven på salaten.
-oo-

And i thai curry-coconut med kaffir-limeblade:
(4-6 pers.)

NB: De forskellige fremmedartede ingredienser kan købes i orientalske
butikker, som findes over det meste af landet.

1 stor tørslagtet berberi and på ca. 3200 g

Sauce:
½ liter andesky fra stegningen eller ande- eller hønsebouillon (fx
Oscar).
1 tsk. frisk rød thai curry (meget stærk!)
3 spsk. kokospulver
10 stk. kaffir-lime blade
2 tsk. fish sauce
3 dl fløde

Grøntsager:
Bobby bønner, forårsløg, babymajs og cherry tomater

Tilbehør: Jasmin ris

Steg anden (se under "Mortens anderåd") og skær den ud i ca. 12
stykker. Hold kødet varmt.
Tilbered saucen imens ved at koge vandet op og tilsætte alle
ingredienser.
Lad det simre i 10-15 minutter og jævn evt. med en smule Maizena.
Rens grøntsagerne og skær foråsløgene ud på størrelse med bønnerne.
Kom andekød og grøntsager i saucen (minus tomaterne) og lad det hele
simre, indtil grøntsagerne er møre, men stadig sprøde. Anret på varme
tallerkene og pynt med cherry tomater og evt. frisk koriander.
Server kogte jasminris til og også gerne frisk ananas.
-oo-

And med amarone-sauce, olivenbagte rodfrugter og pocherede figner,
svesker og rosiner:
(4-6 pers.)

1 stor tørslagtet berberi and på ca. 3200 g.

Sauce:
½ flaske Amarone (eller anden kraftig italiensk vin)
3 dl kraftig andeboullon (sky fra anden eller Oscars andebouillon, hvis
retten tilberedes med andebryster).
3 dl sveskesaft
2 tsk. honning
Jævn evt. sauce med en smule maizena.

Grøntsager:
Ca. 100 g pr. person af årstidens rodfrugter, for eksempel gulerod,
persillerod, selleri.
12 små skalotteløg
8 stilke frisk timian
Ca. 6 spsk. jomfruolivenolie

Frugt:
4 friske figner
12 svesker
2 spsk. rosiner
2 spsk. honning
2 dl rødvin
2 spsk. rødvinseddike
½ tsk. Nescafè

Tilbehør: Kogte kartofler (små, faste pillekartofler)

Steg anden og udskær den i passende stykker ved anretningen.
Tilbered saucen ved at koge rødvinen ind til det halve; og sveskesaften
til en spiseskefuld i en anden gryde.
Blandt det hele sammen og tilsæt honning, andebouillon og resterende
frugtlage.
Frugterne tilberedes med fordel dagen før. Stik fignerne godt med en
gaffel og læg dem sammen med svesker og rosiner i en kogende lage
af honning, Nescafè, rødvin og rødvinseddike.
Lad dem pochere i ca. 15 minutter og lad dem trække i lagen natten over.
Grøntsagerne skrælles og skæres i to-tre centimeter tykke stykker.
Løgene pilles, og timianen hakkes. Hæld olivenolien og timian over
grøntsagerne og bag dem i ovnen, til de er halvmøre og sprøde (ca.
15 minutter ved 225 grader).
Anret grøntsagerne på varme tallerkener, læg anden oven på og hæld
saucen omkring sammen med de pocherede frugter. En mild kartoffel
er bedst til denne kraftige ret.
-oo-

Æble-koriander terrin med vanillesauce, æble-frites og glaseret
butterdej med marcipan:
(Ca. 10 pers.)

1 ½ kg røde, syrlige madæbler (Ingrid Marie)
80 g sukker + 30 g sukker
30 g koriander
2 dl æblecider
2 cl Calvados (æblebrændevin)
4 blade husblas
25 g smør

Skræl æblerne (og gem skrællerne!). Befri dem for kærnehusene og
skær dem i både, Sautèr dem i smør, koriander og 80 g sukker. Tages
af varmen, mens de stadig er sprøde.
Æblecider og Calvados koges op med 30 g sukker. Den udblødte husblas
tilsættes, og blandingen hældes over æblerne. Hele massen hældes til
sidst i en brødform, der er beklædt med husholdningsfilm, og stilles
køligt natten over.

Vanillesauce:
½ liter sødmælk
½ liter fløde
1 stang vanille
150 sukker
10 æggeblommer

Kog mælken op i en gryde med den flækkede vanillestang. Bland fløde,
æggeblommer og sukker og hæld blandingen i den varme mælk under
stadig piskning. Blandingen må ikke koge. Pisk, indtil den jævner. Hæld
massen gennem en sigte og stil koldt.

Glaseret butterdej med marcipan:
200 g butterdej
100 g marcipan
50 g sukker
1 æg
Lidt ekstra sukker

Rul butterdejen ud i 30x20 cm med sukker. Riv marcipanen og fordel den
over butterdejen. Fold dejen sammen tog gange og rul den ud i 30x20 cm
igen. Dejen pensles med det piskede æg, drysses med sukker og skæres
i lange tynde strimler (ca. to cm i bredden), som vrides som en
vindeltrappe. Bages i ovnen på bagepapir ved 225 grader i ca. 8-10
minutter, indtil de er lysebrune og sprøde.
Æbleskrællerne dyppes i 190 grader varm olie i ca. 10 sekunder (de skal
lige nå at blive sprøde/nøddebrune), tages op og lægges på fedtsugende
papir og drysses med masser af sukker.
-oo-

"Mortens Anderåd"...
Morten Mygind giver følgende råd ved indkøb og tilberedning af and:

1. Når en and er udvokset, tiltager den i vægt ved at opnå større
kødfylde. Køb derfor altid så stor en and som muligt.

2. En god tommelfingerregel: en and, der koster under et par hundrede
kroner, er sjældent pengene værd.

3. Billige ænder er højtryksspulede indvendig. Det tager en del af
smagen og gør det i øvrigt vanskeligere at få skindet sprødt.

4. Følger der indmad med anden, kan man med fordel stege den og koge
den op med lidt urter (timian, persille). Det giver en ekstra god sovs.
-oo-

Stegning af and:
1. Steg anden i ovnen ved 160 grader i ca. 35-40 minutter pr. kg.

2. Stik anden i låret med en kødnål. Kødsaften skal være klar og ikke
rosa. Så er anden færdig.

3. Steg anden på en bagerist med brysten nedad den første time. Vend
den så om på ryggen.

4. Sprødt skind opnås ved at efterbrune anden ved ca. 230 grader med
åben luftventil/ovndøren på klem. Hæld koldt vand ud over anden et par
gange undervejs.

Enjoy!
--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Rømer

Dato : 01-11-01 11:14

Tak for klippet!

Jeg har rent faktisk spist på kroen - for at sige det lige ud, så ligner den
ude fra ikke noget særligt, men...men...men...de kan lave mad.
Jeg kan på det varmeste anbefale at lægge turen forbi!!!

Leo

Fra : Helle Skoett

Dato : 01-11-01 18:59

Kære Peter.
Du er tidligere blevet gjort opmærksom på, at det ikke nytter, at du i den
grad planker en journalists arbejde og vidergiver det her i gruppen.
Af en eller anden grund er du ligeglad.
Jeg synes, du skal vide, at journalistforbundet anbefaler journalister at
forlange 5.000 kr. som grundbeløb, når de opdager stoffet genbrugt på den
måde, du gør. Og beløbet fordobles, hvergang du dumper deres byline, og der
er endnu en 5.000-lap, hvis du forvansker stoffet.
Du kan selv læse mere her:
http://www.journalistforbundet.dk/coma.asp?o_id=46470&redir=1
Her vil du opdage, er der også er en guide til journalister i at lede
efter - f.x - dig...
Så stop nu, inden du bliver en fattig fyr.
venlig hilsen
helle s

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-11-01 20:37

Helle Skoett wrote:

> [...]
> efter - f.x - dig...
> Så stop nu, inden du bliver en fattig fyr.

Klip en masse..

Helt enig. Jeg undrer mig over de lange indlæg hentet fra aviser.
Men Helle, du er da med til at bringe det endnu flere gange...

Det jeg mener er: Lær reglerne for quoting, se her:
http://usenet.dk/netikette/quote.html
- Istedet for at sende det hele en gang mere.!

Mvh. Jørgen

Fra : Helle Skoett

Dato : 01-11-01 22:05

Kære Peter.
[...]

P.S.: Jørgen du har selvfølgelig ret - jeg fjerner det oprindelige indlæg,
og har kopieret *min* del af det indlæg over i et nyt...