Praktiske spørgsmål vdr. killing
Fra : Magura

Dato : 31-10-01 11:20

Hej

Jeg har netop anskaffet en killing den er efterhånden 14 uger. Det er ikke
nogen specielt race, og nu har jeg et par spørgsmål som jeg håber at der er
nogen i denne gruppe der kan svare på.

1. Hvordan får jeg den til at lade være med at bide i min hånd/arm?

2. Kan katten se infrarødt lys? Den bliver helt vild når jeg zapper på
TV'et.

3. Hvilken type foder er bedst til den. Det er en indekat, og lige nu får
den Hill's killingefoder.

4. Hvordan får jeg den til at bruge sit kradsetræ. Det står centralt for
katten, og i nærheden af hvor vi befinder os i lejligheden. Lige nu er det
mest os der kradser i det, for lige som at være 'gode eksempler'.

5. Er det normalt at den har nogle 'ture' hvor den styrter fra den ene ende
af lejligheden til den anden, og helst op og ned af møblerne? Det kan vare
5. min eller et hvarter.

Med venlig hilsen
Ida

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 31-10-01 11:59

"Magura" <soon@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> nogen i denne gruppe der kan svare på.
>
> 1. Hvordan får jeg den til at lade være med at bide i min hånd/arm?

Afled dens opmærksomhed med noget legetøj

> 3. Hvilken type foder er bedst til den. Det er en indekat, og lige nu får
> den Hill's killingefoder.

Det skulle være et udemærket foder.
Mine katte får RC's Fit32, men de er jo voksne. Neo fik RC's til killinger
da han var lille

> 4. Hvordan får jeg den til at bruge sit kradsetræ. Det står centralt for
> katten, og i nærheden af hvor vi befinder os i lejligheden. Lige nu er det
> mest os der kradser i det, for lige som at være 'gode eksempler'.

Prøv at dryppe noget baldrian/katteparfume på kradsebrættet... så vil den
nok få interesse for det
Og når den begynder at kradse de forbudte steder, så tag den op og sæt den
hen til kradsebrættet

> 5. Er det normalt at den har nogle 'ture' hvor den styrter fra den ene
ende
> af lejligheden til den anden, og helst op og ned af møblerne? Det kan vare
> 5. min eller et hvarter.

Jeps *G* det er helt normalt. Sådan en god gang kattefræs oplever vi alle
vidst tit *S*

> Med venlig hilsen
> Ida

Hilsen
Joan

Fra : S.J & L.T.

Dato : 31-10-01 22:14

> [...]
er
> nogen i denne gruppe der kan svare på.
>
> 1. Hvordan får jeg den til at lade være med at bide i min hånd/arm?

Min lille Buko gør det også. Undlad at trække hånden til dig; men hold den
stille og afled misses opmærksomhed med noget andet; før du fjerner din
hånd. Når Buko bider mig i hånden er det i de mange øjeblikke hvor han er
tændt og helt oppe og køre, fuld af spilopper. Så simulerer han at min hånd
er 'fjenden' eller 'byttet', når jeg vil kæle ham på hans himmelvendte
maveskind; og så sætter han ind med bid og de typiske små bagbensspark. Det
er normal leg/øvelse; tror jeg, men selvfølgelig kan det gøre ondt når man
er en omvandrene bidering; så find de tidspunkter hvor misse er træt og
kælen til at nusse i; og brug noget legetøj i jeres kontakt, når misse er
tændt.

> 2. Kan katten se infrarødt lys? Den bliver helt vild når jeg zapper på
> TV'et.

Det ved jeg faktisk ikke..... Det spørgsmål vil jeg lade gå videre til andre
i gruppen....??

> 3. Hvilken type foder er bedst til den. Det er en indekat, og lige nu får
> den Hill's killingefoder.

Buko, som er en hittekat, der var cirka 6-7 uger, da han blev fundet i
nærheden af en station; har måttet undvære sin forsvundne mor lige siden; og
dermed også hendes nærende mælk og gode antistoffer. Jeg har siden da fodret
ham med Iams killinge-tørfoder; og med nogle dages mellemrum trakteret ham
med en lille slat håndlunkent økologisk fløde -det holder han meget af, men
drikker det med måde. Udover det er han EKSTREM tørstig; og drikker rigtig
meget vand, rigtig mange gange dagligt; så jeg sørger for at skifte det
flere gange dagligt; da han også syntes det er sjovt at stikke forpoterne
ned i det.
Han har nu fået en virkelig flot og blank pels; så tydeligvis er Iams
killingefoder ikke helt tosset. Buko er nu cirka 10½ uge gammel.

> 4. Hvordan får jeg den til at bruge sit kradsetræ. Det står centralt for
> katten, og i nærheden af hvor vi befinder os i lejligheden. Lige nu er det
> mest os der kradser i det, for lige som at være 'gode eksempler'.

Tja..... måske skulle du sige 'nej' på en bestemt måde, når han kradser på
forkerte ting; og derefter sætte ham over til kradsebrættet. Du kan også
'opdrage' på ham med en lille vandpistol; når han hvæsser kløer i sofaen
eller lign. Han vil efter noget til forbinde 'kradse i sofa = våd'; og så er
det ikke så sjovt længere. Men lad ikke missen se, at det er dig der
sprøjter vandet; for så ved den, at der er fri bane når du ikke er hjemme...

> 5. Er det normalt at den har nogle 'ture' hvor den styrter fra den ene
ende
> af lejligheden til den anden, og helst op og ned af møblerne? Det kan vare
> 5. min eller et hvarter.

JA; det er helt vildt; og jeg tænker noglegange på, hvor den er på vej hen,
og bare den ikke løber ind i noget. Frem og tilbage, op og ned, med vidt
åbne øjne og halvåben mund, kløerne spidset og ørerne (parabolerne) stillet
ind på enhver lille lyd.

> Med venlig hilsen
> Ida

Og med venlig hilsen
Linda

Fra : Nina El Falaki

Dato : 31-10-01 22:59

Hej

Du har fået svar på det meste.

Jeg bruger selv Hill's foder og er meget tilfreds.

Hvad er det for et kradsetræ du har købt? Er det et at de sædvanlige små
"stolper" kan det være det ikke er højt nok til at killingen kan strække sig
helt ud, mens den hvæsser kløer. (jeg har selv fået ødelagt armlænene på min
sofa, fordi jeg købte et "forkert" kradsetræ, da jeg fik et kattene kunne
lide, stoppede ødelæggelserne og de har kun brugt kradsetræet siden)

Nogle katte foretrækker en kokosmåtte, der ligger på gulvet.

At vænne killingen af med at kradse i sofaen ved at aflede dens opmærksomhed
er en god metode, dog kræver den at du afleder lige FØR killingen kradser.

Du kan tage killingen venligt og flytte den hen til kradsetræet og så rose i
høje toner og måske give en godbid.

Min erfaring er, at man lettest opdrager katte uden straf - kun med det
gode, så er du også sikker på at killingen ikke mister tilliden til dig.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Magura

Dato : 01-11-01 08:34

Tusind tak for jeres svar.

Kradsetræet er langt, vel ca. to meter og er hængt op på en væg. Det er
betrukket med sådan noget kokosmåtte. Derudover har hun også en måtte der
ligger ned på gulvet.

Hun er ikke meget for de der godbidder man kan købe, men kan egentlig bedre
lide sit eget normale foder - men jeg skal da prøve det med at logge hende
med mad og rosende ord.

Jeg har endnu ikke nænnet at anvende en vandpistol, men det kan godt være at
det bliver måden at beskytte de resterende møbler og planter, der ikke lige
står hendes navn på.

Med venlig hilsen
Ida