Pris på Power Mac 9600
Fra : Anker Norup

Dato : 31-10-01 09:26

Jeg har fået tilbudt en Power Mac 9600/200MP, men hvad er en rimelig pris på
dyret?
Den er udstyret med 512 Mb ram, cd.brænder og en 21 tommer Eizo skærm.

Mvh. Anker

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-10-01 09:34

Anker Norup <an@rfsf.dk> wrote:

> [...]
> dyret?
> Den er udstyret med 512 Mb ram, cd.brænder og en 21 tommer Eizo skærm.

Hvis den ikke fejler noget, så er det sgu en fed maskine.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-01 14:41

Hej Anker

Alt afhængig af øvrigt hardvære, som fx. ekstra grafikkort og str. på
harddisken, - og at den selvfølgelig er 100% OK, tja.... så vil jeg mene at
prisen for en standard version med det normale grafikkort og en 4gb eller 6gb
HD vil ligge omkring 5-6000kr..

Alene skærmen er nok de 3-3500kr. værd. Det har altid været en af markedets
bedste skærme.

Og hvis HD er på +10gb så læg 1000kr. oveni. - og der er jo så endda kun 1/3 af
den RAM mængde, der kan stoppes i den.

Og med de nye opgraderingskort, der er ved at komme fra Sonnet, ja så kan du
for små 6000kr. opgradere den til en G4/600mhz. (otherworldcomputing.com).

Men lad sælger komme med et prisudspil...

mvh. Erik Richard

Anker Norup wrote:

> Jeg har fået tilbudt en Power Mac 9600/200MP, men hvad er en rimelig pris på
> dyret?
> Den er udstyret med 512 Mb ram, cd.brænder og en 21 tommer Eizo skærm.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-10-01 18:28

Anker Norup <an@rfsf.dk> wrote:

> Jeg har fået tilbudt en Power Mac 9600/200MP, men hvad er en rimelig pris på
> dyret?
> Den er udstyret med 512 Mb ram, cd.brænder og en 21 tommer Eizo skærm.

tænk dig rigtig godt om, den er svær at prisætte da RAM'en i løs vægt er
_mange_ tusinde kroner værd, da den ikke bruger de hurtige og billige
SDRAM.

Vær også opmærksom på, at den er langsommere end den selv den langsomste
native G3 'er (iMac, Beige G3 osv).
Bus'en er langsom (50MHz), RAM'en er langsom (SDRAM er mindst 5 gange
hurtigere). En G3 er 2x hurtigere end en 604e med samme clockfrekvens!
I langt de fleste programmer, vil den opføre sig som en enkelt 180MHz
604e (NB ikke som en 200MHz og slet ikke som 2*200MHz).
Maskinen er heller ikke understøttet af Mac OS X, og installerer du
alligevel X vil kun den ene CPU genkendes.

Hvis du skal have mere RAM i den, kommer det til at koste dig en formue
- det samme gælder harddske, da den bruger SCSI og kun har en fast
SCSI-2 bus (10MB/sek), som end ikke kan følge med den ellers langsomme
ATA-3 (uden U-DMA) der sidder i eks en iMac eller Beige G3 (16MB/sek).
I en B&W G3 er den på 33MB/sek og i en G4 er den på 66MB/sek.

kort sagt du kan ikke sætte billig RAM og harddiske i den, hvis du vil
have mere bliver den et dyrt bekendtskab. Uden at den af den grund kan
følge med en 233MHz iMac.

Det er en libhaver maskine for folk, der _skal_ bruge alle 6 PCI slots
til avancerede video redigerings systemer.

Husk også på at en moderne G3 (B&W) eller G4 _har_ 100Mbit netkort og en
hurtig ATA-bus og evt Firewire. i 9600'eren er du nødt til at ofre 2
eller 3 PCI pladser på dette - 4 hvis også du vil have USB.

Jeg vil mene, at folk der _skal_ bruge en 9600/9500 pga af de 6 PCI
pladser kan betale 4-5000kr for den (ex. skærm, brænderen er max 500kr
værd).
For alle andre brugere, er blot én krone over 3000kr (ex skærm) det rene
vandvid. 2500kr er nok mere realistisk. Dertil er en en imac eller
Beige/B&W G3 er langt bedre køb, både angående pris og ydelse.

Nok kan maskinen sælges til den høje pris, men det kan tage sælger
måneder at finde en køber der _skal_ have de 6 PCI pladser. Hvis den
skal sælges her, skulle det være muligt at købe den billigt, da købere
med behov for 6PCIpladse ikke hænger på trærne - slet ikke nu hvor en
standart 400MHz G4 (der sprinter fra 9600'eren) har 3 Ledige PCI slots +
AGP, firewire, GB ethernet, usb og ATA66.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!