USB drive case - hvad skal de koste?
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-10-01 19:41

Hejsa,

Jeg har set en USB IDE drive case til salg og tænker på evt. at købe
den.

Vil sådan en uden videre mounte i OS X og er der andet, som man lige
skal undersøge først?

Og så selvfølgelig: Hvad skal prisen være, for at være "rigtigt"

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-01 20:01

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> den.
>
> Vil sådan en uden videre mounte i OS X og er der andet, som man lige

det kommer an på hvilken brigde der bruges.

Hvis det er en OHCI burde den kunne bruges, dernæst hvad skal den bruges
til ATA eller ATAPI? den kan formegnlig ikke flashes, så hvis ikke den
autodetekter skal du undersøge om den har været brugt til ATA eller
ATAPI.

> Og så selvfølgelig: Hvad skal prisen være, for at være "rigtigt"

et FW kan fås for 1000kr, så den skal være billig.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-10-01 21:29

> [...]
> til ATA eller ATAPI? den kan formegnlig ikke flashes, så hvis ikke den
> autodetekter skal du undersøge om den har været brugt til ATA eller

Den skal evt. bruges til en IBM Deskstar 75GXP 60 GB harddisk, så det er
vel ATA? Den har før været brugt til en harddisk, så det er OK?

Ja, jeg ved ikke lige så meget om det her!

> et FW kan fås for 1000kr, så den skal være billig.

OK, så billigt... Måske man skulle tage sådan et istedet. Er det med det
hurtige Oxford chipset?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-01 21:38

kig her <http://www.digitalplanethq.de>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-10-01 22:24

> kig her <http://www.digitalplanethq.de>

Argh! På tysk! Nå, men så er alle de år med tysk i skolen da ikke helt
spildt...

Jeg kan se, at et USB-kit kan fås for under 700 kr. og et Firewire for
omkring 1000 kr. Så medmindre dette brugte kit er meget billigt, så er
Firewire vist det rigtige.

De har også noget formateringssoftware, men er det nødvendigt til Mac?
Kan man ikke bare bruge Disk Setup eller Disk Utility?

Til USB-kittet stod der noget om, at en driver til OS X "er under
udvikling", og det dur jo ikke. Jeg gik sådan set ud fra, at disse
indheder var understøttet af den der "Mass Storage" driver i Mac OS og
at den også fandtes i OS X.

Hvordan er det med et Firewire-kit. Kræver det drivere?

Ja, jeg spørger og spørger, men jeg ved at du lige har rodet med det, så
jeg holder lige lidt på dig

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-01 22:49

> [...]

> Jeg kan se, at et USB-kit kan fås for under 700 kr. og et Firewire for
> omkring 1000 kr. Så medmindre dette brugte kit er meget billigt, så er

ja, med USB når du ikke over 1MB/sek.

> De har også noget formateringssoftware, men er det nødvendigt til Mac?
> Kan man ikke bare bruge Disk Setup eller Disk Utility?

Jeg ved det faktisk ikke, ellers findes der det gratis program Heat
utilities til at formatere ATA diske i FW kabinetter.

> Hvordan er det med et Firewire-kit. Kræver det drivere?

ikke til Mac OS og Mac OS X, begge systemer har indbygget OHCI
understøttelse

> Ja, jeg spørger og spørger, men jeg ved at du lige har rodet med det, så
> jeg holder lige lidt på dig

Jeg har vist ikke rodet med andet end min iBook spøg til side, jeg
har ikke rodet med et FW kabinet endnu (køber snart et 2.5" hos
selvsamme tyske butik til iBook'en) Da jeg købte min brænder der, ville
jeg oprindeligt have købt et kabinet + et sanyo combodrev - indtil jeg
faldt over et slimline DVD drev til iBook'en.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-11-01 01:10

> ja, med USB når du ikke over 1MB/sek.

Det er lissom lidt kikset, når man sætter en en ATA-100 disk i!

> Jeg ved det faktisk ikke, ellers findes der det gratis program Heat
> utilities til at formatere ATA diske i FW kabinetter.

Så burde det jo ikke være nødvendigt med et ekstra program. Skal man
overhovedet formattere? Den skal jo bare initialiseres, og det kan man
jo gøre i en anden Mac, inden man sætter den i kabinettet.

> ikke til Mac OS og Mac OS X, begge systemer har indbygget OHCI
> understøttelse

Fedt.

> [...]
> jeg oprindeligt have købt et kabinet + et sanyo combodrev - indtil jeg
> faldt over et slimline DVD drev til iBook'en.

Har du så tænkt dig at sætte en 2,5" disk i? De er da temmeligt dyre i
forhold til en 3.5". Hvad koster fragt for den slags og kommer der
ekstra omkostninger på (told, moms o. lign.)?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-01 01:27

> [...]

> overhovedet formattere? Den skal jo bare initialiseres, og det kan man
> jo gøre i en anden Mac, inden man sætter den i kabinettet.

jo - driveren til disken ligger jo på disken.

> Har du så tænkt dig at sætte en 2,5" disk i? De er da temmeligt dyre i
> forhold til en 3.5". Hvad koster fragt for den slags og kommer der
> ekstra omkostninger på (told, moms o. lign.)?

Pointen er at det er disken fra min iceBook - og enten ATA kabel eller
controler er "kogt" - en 2.5'er i et buspowered 2.5" kabinet er bærbart
- det er en 3.5'er i et 3.5" kabinet der skal have 220v ikke.

Når man køber i et EU land, betaler man afgifter i dette land - helt
legalt. (jvf. det indre marked). Digitalplanet tager 34dm i
efterkravsgebyr.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-11-01 22:12

> Pointen er at det er disken fra min iceBook - og enten ATA kabel eller
> controler er "kogt" - en 2.5'er i et buspowered 2.5" kabinet er bærbart
> - det er en 3.5'er i et 3.5" kabinet der skal have 220v ikke.

Er det ikke smartere at få fikset din iBook end at bruge penge på et
FireWire-kit?

> Når man køber i et EU land, betaler man afgifter i dette land - helt
> legalt. (jvf. det indre marked). Digitalplanet tager 34dm i
> efterkravsgebyr.

Det er da til at leve med, men det vil nok være smart at bestille flere
ting på én gang, så omkostningerne ikke bliver så store procentvis.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-01 23:02

> Er det ikke smartere at få fikset din iBook end at bruge penge på et
> FireWire-kit?

680 euro + moms med mindre jeg jeg er svine heldig at opdrive et
kabel uden om de autoriserede kanaler.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-11-01 23:27

> 680 euro + moms med mindre jeg jeg er svine heldig at opdrive et
> kabel uden om de autoriserede kanaler.

Over 6300 kr.!!!! Er det for et helt nyt bundkort?

Det var dog en afsinding pris og det er "bare" fordi du skiftede
harddisk, og det vil de ikke have?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-01 23:53

> Over 6300 kr.!!!! Er det for et helt nyt bundkort?

samme pris for udskiftning af bundkort som udskiftning af ATA kabel

> Det var dog en afsinding pris og det er "bare" fordi du skiftede
> harddisk, og det vil de ikke have?

der er to åsager: _kun_ Apple må åbne den, forhandlerene kan end ikke
købe reservedele til iBook'en. Dernæst har Apple indført en flatrate
prisstruktur, der omfatter PowerBook G3, G4, iBook og Cube, på
reperationer der ikke er dækket af garantien.

en pris på en fejldiastognisering
en pris på ordinære reperationer
en pris på fysisk skade hvor fladskæm er intakt
en pris på fysisk skade hvor fladskærm ikke er intakt

såvidt jeg kan regne ud, falder et defekt ATA kabel ind under den tredie
kategori, som jeg har fået oplyst til at koste 650¤ + 30¤ i fragt (må
ikke selv sende den) + 25% moms.

....SU venligt

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-11-01 16:47

> [...]
>
> såvidt jeg kan regne ud, falder et defekt ATA kabel ind under den tredie
> kategori, som jeg har fået oplyst til at koste 650¤ + 30¤ i fragt (må

Det kunne jo også være en ordinær reparation, da der jo ikke er synlig
fysisk skade. Hvad skulle en ordinær reparation ellers være?

Det er lidt skodet af Apple at sælge en computer, som man ikke selv må
skifte RAM og HD i. Det er ikke specielt brugervenligt og det er da et
tilbageskridt i forhold til tidligere PowerBooks.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-11-01 17:07

In article <1f297jl.xm2hrf1b12xlyN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Det er lidt skodet af Apple at sælge en computer, som man ikke selv må
> skifte RAM og HD i.

Man må nu godt sætte RAM i selv, og med hensyn til at skifte HD, så har
MRK vist os hvorfor det kan være en dårlig ide.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-01 17:43

> Man må nu godt sætte RAM i selv, og med hensyn til at skifte HD, så har
> MRK vist os hvorfor det kan være en dårlig ide.

Ja og med tanke på de mange tusinde kroner jeg har sparet jer, jeres
kunder og eventuelle venner, må det være på sin plads at jeg inkasserer
procenter af denne besparelse.

Send en mig en mail så sender jeg mit kontonummer

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-11-01 17:50

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Man må nu godt sætte RAM i selv, og med hensyn til at skifte HD, så
> har MRK vist os hvorfor det kan være en dårlig ide.

Ja, sikken omgang. Jeg glæder mig over, at jeg fik formidlet, at
diskskifte i iBook lå en den lidt mere anstrengende ende af skalaen.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-11-01 18:46

In article <1f29a9e.3x9u73ktwwe3N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Send en mig en mail så sender jeg mit kontonummer

Sender du en kopi af din underskrift med?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-01 19:36

> Sender du en kopi af din underskrift med?

er du negerianer?

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-11-01 23:22

In article <1f29fod.vvsch8n78fssN%spam@reippuert.dk>,

> er du negerianer?

I virkeligheden er jeg fra Uganda - mit mellemnavn er Uhaddada.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 02-11-01 19:09

> Send en mig en mail så sender jeg mit kontonummer

Se om du ikke kan få den (undskyld, husker ikke lige hvem) spam ramte
til at lokke nigerianerne, de ville i hvert fald gerne have dit
kontonummer.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-11-01 18:31

> Man må nu godt sætte RAM i selv, og med hensyn til at skifte HD, så har
> MRK vist os hvorfor det kan være en dårlig ide.

Ja, godt at jeg fik ordnet min Cube uden problemer! Jeg har lige fået
min Formac-brænder tilbage, eller rette sagt en ny! Gad vide om den
første virkeligt futtede min Cube af?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-01 17:43

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Det kunne jo også være en ordinær reparation, da der jo ikke er synlig
> fysisk skade. Hvad skulle en ordinær reparation ellers være?

Jeg ved det ikke. Efter hvad jeg har fået oplyst er der 90% sikkerhed
for at det falder ind under fysisk skade.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-01 17:46

> Jeg ved det ikke. Efter hvad jeg har fået oplyst er der 90% sikkerhed
> for at det falder ind under fysisk skade.

jeg skulle mmåske tilføje, at pisen for en orinær reperation på iBook'en
er 380¤ + moms - stadig pebret for et ATA kabel.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-11-01 18:31

> jeg skulle mmåske tilføje, at pisen for en orinær reperation på iBook'en
> er 380¤ + moms - stadig pebret for et ATA kabel.

Dyre lærepenge... Jeg håber, at du på en eller anden måde får fisket
det!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : thorkild nielsen

Dato : 30-10-01 21:20

René Frej Nielsen wrote:

> Hejsa,
>
> Jeg har set en USB IDE drive case til salg og tænker på evt. at købe
> den.

- Kan den bruges til at sætte skiftevis på en Mac og på en Windåws, så
man kan flytte større filer?

--
------
Venlig hilsen

Teksten "bortfjernes" og det efterfølgende punktum
skal slettes fra min e-mailadresse.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-10-01 21:30

thorkild nielsen <thorkild.bortfjernes.j.n@mail1.stofanet.dk> wrote:

> - Kan den bruges til at sætte skiftevis på en Mac og på en Windåws, så
> man kan flytte større filer?

Det bliver nok et problem, for de er jo formatteret forskelligt. Det
ville ellers være fedt!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-01 21:39

> Det bliver nok et problem, for de er jo formatteret forskelligt. Det
> ville ellers være fedt!

Mac OS har ingen problemer med at læse FAT formater - sålænge du ikke
lægger programmer direkte på den er det intet problem - man kan evt lave
en lille HFS/HFS+ partition.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-10-01 22:24

> Mac OS har ingen problemer med at læse FAT formater - sålænge du ikke
> lægger programmer direkte på den er det intet problem - man kan evt lave
> en lille HFS/HFS+ partition.

Men hvis man putter en FAT-formateret harddisk i maskinen, så virker den
da ikke, eller hva'? Det er måske fordi de diske jeg har gjort det med
har været FAT32 formatteret.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-01 22:49

> [...]

> Men hvis man putter en FAT-formateret harddisk i maskinen, så virker den
> da ikke, eller hva'? Det er måske fordi de diske jeg har gjort det med

jo det virker, husk blot at bruge kontrolpanelet File Exchange til at
mounte den med - FAT32 har selvfølgelig ikke været understøttet i
system 7.x, men det skulle ikke volde problemer under 9.x

Jeg ved ikke jvilke fat formater mac OS X kan læse. fat16 kan i al fald
læses (og oprettes), det ville undre mig hvis ikke også fat32 kunne
læses.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-11-01 01:10

> [...]
>
> Jeg ved ikke jvilke fat formater mac OS X kan læse. fat16 kan i al fald
> læses (og oprettes), det ville undre mig hvis ikke også fat32 kunne

Det kunne da godt gå hen og blive nyttig viden. Tak!

--
Mvh.
René Frej Nielsen