Notebook <-> Internet via mobil
Fra : Allan Jensen

Dato : 30-10-01 11:22

Jeg skal snart ud og investere i nyt equipment, dvs. en notebook og en
mobiltelefon (sandsynligvis Nokia 6210). Og så kunne jeg jo godt tænke
mig at have total trådløs Internetadgang derigennem. Men jeg kan bare
ikke helt overskue hvor meget det involverer. Men jeg har tænkt på
følgende komponenter jeg tror der skal indgå.

- SOFTWARE. Udover 'netværk via modem' osv. på notebook'en, skal jeg
så bruge andet software? Hvad er Nokia Data Suite og PC Suite
egentlig?

- MOBILTELEFON. Er det ikke smartest med indbygget modem i telefonen?
For der skal vel et modem til?
Fungerer modemet sådan at jeg kan ringe til alle normale numre ligesom
med mit almindelige modem?

- MOBIL ABONNEMENT. Jeg er netop skiftet til Telmore Free og det er er
inkl. data/fax services. Så det burde være i orden, right?

- INTERNET ABONNEMENT. Skal jeg have et specielt abonnement hos min
Internet udbyder for at kunne koble op med mobiltlf.?

- KABEL. Jeg skal vel bruge et kabel til mobil-notebook. Er der ikke
noget om at man kan købe det seperat og billigt et sted?

- INFRARED. Kan jeg bruge en infrarød port til noget hvis både
notebook og mobil har det? - eller er det bedst med kabel?

Det er meget muligt at jeg er lidt forvirret omkring dette, så jeg
håber en venlig og klog person kan hjælpe mig til at få begreberne på
plads.

Regards,
Allan Jensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-10-01 12:11

> Jeg skal snart ud og investere i nyt equipment, dvs. en notebook og en
> mobiltelefon (sandsynligvis Nokia 6210). Og så kunne jeg jo godt tænke
> mig at have total trådløs Internetadgang derigennem.

Jeg er ikke ekspert men har haft fornøjelsen af at bruge en notebook med et
NokiaCardphone (eller hvad det indstikskort med en gsm telefon nu hedder)

Det kørte rigtigt godt og havde support for at bruge flere samtidge gsm
kanaler for at bryde 9600baud begrænsningen. Men medmindre du har/får fri
telefoni så glem det. Det bliver hurtigt hundedyrt at sidde og surfe til
mobiltakst .....

Men vil du bruge din mobil til internet, så overvej Tiscali. De sælger
specielt billig mobiltelefoni når der er som opkobling til internet hos dem.

/A

Fra : alwresuihalert

Dato : 30-10-01 15:13

snip

> [...]
> telefoni så glem det. Det bliver hurtigt hundedyrt at sidde og surfe til

Ja, Nokia Cardphone 2 er det ultimative i dag. Det er for bøvlet at sidde
med IR eller et kabel i forhold til Cardphone. Når man kan få bluetooth
forbindelse til en mobiltelefon og køre GPRS eller HSDC derigennem, bliver
det måske næsten ligeså godt, men så bruger man stadig telefonen og strømmen
på dens batteri.

Generelt for Internet (dog ikke WAP via GPRS i lige så høj grad) via
mobiltelefon, er det rimelig dyrt at betale med dansk beskattede
privatøkonomiske kroner.

Fra : Allan Jensen

Dato : 30-10-01 16:09

>et

"bruge samtidige GSM kanaler" - det lyder specielt. Har du noget mere
info om det? Understøtter 6210 også det (specs siger op til 43.200)?
Betaler man stadig bare for en enkelt linie/opkald?

Jeg skal selvfølgelig heller ikke sidde og surfe i timevis. Det er kun
lige til at tjekke min e-mail når jeg har lyst. Og måske slå en enkelt
adresse op eller hvad ved jeg. Derfor behøver jeg heller ikke den
store hastighed.

>Ja, Nokia Cardphone 2 er det ultimative i dag. Det er for bøvlet at sidde
>med IR eller et kabel i forhold til Cardphone.

Jamen, jeg går altså ikke ud og investere 3.000 (eller deromkring)
bare for at slippe for en ledning!

>det måske næsten ligeså godt, men så bruger man stadig telefonen og strømmen
>på dens batteri.

Ja - ellers bruger man det jo bare på notebook'en, så det giver jo
ingen forskel!

OBS! Men jeg ville også gerne have svar på resten af mine spørgsmål:

- SOFTWARE. Udover 'netværk via modem' osv. på notebook'en, skal jeg
så bruge andet software? Hvad er Nokia Data Suite og PC Suite
egentlig?

- MOBILTELEFON. Fungerer telefonens indbyggede modem sådan at jeg kan
ringe til alle normale numre ligesom med mit almindelige PC modem?

[...]

- KABEL. Er der ikke noget om at man kan købe det seperat og billigt
et sted?

Regards,
Allan Jensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-10-01 16:41

> "bruge samtidige GSM kanaler" - det lyder specielt. Har du noget mere
> info om det? Understøtter 6210 også det (specs siger op til 43.200)?
> Betaler man stadig bare for en enkelt linie/opkald?

Spørg sonfon der understøtter den høje hastighed ...

> Jamen, jeg går altså ikke ud og investere 3.000 (eller deromkring)
> bare for at slippe for en ledning!

Koster en 6250 ikker også deromkring ?

> - MOBILTELEFON. Fungerer telefonens indbyggede modem sådan at jeg kan
> ringe til alle normale numre ligesom med mit almindelige PC modem?

En mobiltelefon med kabel eller et cardphone erstatter det almindelige
modem. Men set fra windoze er det bare et eksternt modem og ja du kan ringe
til alle almindelige numre.

> - INTERNET ABONNEMENT. Skal jeg have et specielt abonnement hos min
> Internet udbyder for at kunne koble op med mobiltlf.?

Måske - mange af de "gratis" internetforbindelser kræver at du bruges deres
10xx forvalg. Det kan du ikke fra mobilen, så du skal have et abb uden denne
binding.

/A

Fra : Allan Jensen

Dato : 30-10-01 17:10

>Koster en 6250 ikker også deromkring ?

Nu er det godt nok en 6210 jeg påtænker, men den koster max. 2.300 kr.
Men jeg skal under alle omstændigheder have en ny mobiltelefon, så jeg
kan ligeså godt slå to fluer med en prut.

>En mobiltelefon med kabel eller et cardphone erstatter det almindelige
>modem. Men set fra windoze er det bare et eksternt modem og ja du kan ringe
>til alle almindelige numre.

Cool nok!

>Måske - mange af de "gratis" internetforbindelser kræver at du bruges deres
>10xx forvalg. Det kan du ikke fra mobilen, så du skal have et abb uden denne
>binding.

Ok - det var godt at vide. Men jeg har også en forbindelse uden
forvalg udover den jeg normalt bruger, så ingen problemer der.

Så mangler jeg bare kablet mellem mobil og notebook. Købes hvor?

Regards,
Allan Jensen