Grafikkort og andre nødvendigheder til rip~
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-10-01 10:57

Hej NG!

Jeg er ved at sammensætte en rigtig monstermaskine. En dual Athlon 1800+ MP
på Tyan tiger mobo 1 Gb reg. DDRram og masser af hdspace, men hvad skal jeg
bruge af grafikkort? Andre korttyper?
Jeg vil bruge maskinen hovedsageligt til arbejde, men især til ripping af
Tv- og video-signaler, som så skal komprimeres i Div-X.
Maskinen må også meget gerne kunne rippe DVD til Div-X
Jeg skal i hvert fald bruge TVin/out, men har jeg brug for særlige
grabberkort el. lign?
Det er på grund af Div-X, jeg er gået i overkill hvad angår processorkraft.
Jeg gamer ikke ret meget på Pc, men det vil selvfølgelig være rart, om man
kunne.
Money's no object, men alligevel!!

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Fra : MKE

Dato : 31-10-01 11:09

Nu er det jo begrænset af programmer der understøtter dual, så i mine øjne,
så har du vist spildt nogle penge... - men OK, hvis de ikke betyder noget...

MKE

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-10-01 11:06

"MKE" <eberhardt@bigXYZfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
øjne,
> så har du vist spildt nogle penge... - men OK, hvis de ikke betyder

Der skulle være Div-x komprimeringsprogs, der understøtter SMP, altså er
multithreadede.
Ret mig endelig, hvis jeg er galt på den!
Da det er Div-X, jeg interesser mig mest for,mener jeg at få glæde af
systemet.
Iøvrigt understøtter SETI"home ikke også SMP. Så kan de i det mindste få
lidt gavn af dyret

Best regards

Jesper

Fra : MKE

Dato : 31-10-01 11:18

Hejsa

Min viden omkring MP er temmelig begrænset. Har dog for nogen tid siden læst
en artikel, om at det var temmelig få programmer, der understøtter dual, men
OK - rammer du plet med DivX, så er dit ønske jo også opfyldt.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 30-10-01 12:05

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
> på Tyan tiger mobo 1 Gb reg. DDRram og masser af hdspace, men hvad skal jeg

SCSI RAIDcontroller (fx. promise) + SCSI diske måske? (Dyrt men godt)

> [...]
> Maskinen må også meget gerne kunne rippe DVD til Div-X
> Jeg skal i hvert fald bruge TVin/out, men har jeg brug for særlige

Det kommer nok lidt an på ambitionsniveauet. Jeg vil anbefale at du starter med
et ATI Radeon All-In-Wonder som skulle være rigtig godt eller måske det helt
nye Radeon 8500 All-In-Wonder, men sidstnævnte er dog ikke i butikkerne endnu.

> [...]
> Jeg gamer ikke ret meget på Pc, men det vil selvfølgelig være rart, om man

www.tomshardware.com har en del artikler om emnet der måske vil være relevante,
se http://www4.tomshardware.com/video/index.html

Mvh

Bruno

> [...]
> --
> Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i

Eller nogle professionelle

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-10-01 13:18

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

MP

> SCSI RAIDcontroller (fx. promise) + SCSI diske måske? (Dyrt men godt)

Ja men selv om jeg har tænkt mig at svine med pengene, er 7-8000 for en
harddisk nok liiige i overkanten (Det ville ellers være herrefedt
Jeg bliver nok nødt til at nøjes med IDE/ATA100 >suk<

> [...]
helt
> nye Radeon 8500 All-In-Wonder, men sidstnævnte er dog ikke i butikkerne

Joda! SHG har ATI Radeon 8500 til 2699 under nyt & hot
Men det kan gøre det?
Altså grabbing og ripping fra video, DVD og tv/sat. i acceptabel kvalitet?
= >VHSkvalitet + stereo eller surroundlyd

> www.tomshardware.com har en del artikler om emnet der måske vil være
relevante,
> se http://www4.tomshardware.com/video/index.html

Jeg sidder pludselig her og kommer i tvivl.
Man kan da få Flask Mpeg 4 encoders, der kan køre multithread?
Altså for fulde sejl på en dual maskine!

Ellers er der jo ingen grund til at investere i en dual maskine.

Best regards

Jesper

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 30-10-01 14:06

Jesper Nielsen wrote:

> Joda! SHG har ATI Radeon 8500 til 2699 under nyt & hot
> Men det kan gøre det?

Det skal være 8500 All-in-wonder versionen du skal bruge!

Og ja, det burde kunne gøre det. Hvis du vil have noget bedre end det er du på
vej over i det professionelle marked (og prisleje). Check artiklerne på Tom's de
skriver om alt det du vil vide.

> Altså grabbing og ripping fra video, DVD og tv/sat. i acceptabel kvalitet?
> = >VHSkvalitet + stereo eller surroundlyd

Du skal bruge et lydkort for at grabe lyd fra video/tv/sat!

Grabber du fra en DVD vha. et ripper program og altså direkte fra PC'ens DVD
drev så er grafik- og lydkortet uden betydning.

> relevante,
> >
> Jeg sidder pludselig her og kommer i tvivl.
> Man kan da få Flask Mpeg 4 encoders, der kan køre multithread?
> Altså for fulde sejl på en dual maskine!

Skulle undre mig andet. Se på Tom's.

> Ellers er der jo ingen grund til at investere i en dual maskine.

Både og, så kan man jo bruge den til noget andet mens man komprimere.

Mvh

Bruno

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-10-01 19:48

> [...]
> drev så er grafik- og lydkortet uden betydning.

> Både og, så kan man jo bruge den til noget andet mens man komprimere.

Åhh ja, det glæder jeg mig til at prøve.
Multitasking er virkeligt noget min gamle K6/2 450 Mhz er absolut skod til.
:o/
Jeg tjekker lige Tom's grundigt ud
Ku være man blev lidt klogere

Best regards