udregning af ledig harddiskplads
Fra : Knud Albrechtsen

Dato : 28-10-01 23:27

jeg har brug for at kunne se hvor meget HD plads der er tilovers
erder noget der ved om det er muligt i Java eller om JNI er den eneste
måde at komme til denne information på ??

MVH
SnakeByte

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 28-10-01 23:55

Knud Albrechtsen wrote:

> jeg har brug for at kunne se hvor meget HD plads der er tilovers
> erder noget der ved om det er muligt i Java eller om JNI er den eneste
> måde at komme til denne information på ??

Det er skam muligt, men det er for platform specifikt så du bliver nødt
til kende den platform programmet bliver kørt på.
Følgende kode er utestet og sikkert fyldt med fejl, men du ser sikkert
ideen:

import java.io.*;
Runtime r = Runtime.getRuntime();
Proces p = null;
String cmd "kode som får platformen til at returnere fri plads";
InputStream inp = null;

try {
p = r.exec( cmd );
p.waitFor();
inp = p.getInputStream();
} catch( Exception e ) {
System.out.println( "Øv øv..." );
}

try {
int count = inp.available();
if( count > 0 ) {
byte[] buffer = new byte[ count ];
int.read( buffer );
System.out.println( new String( buffer ) );
} catch( Exception e ) {
System.out.println( "Øv øv...." );
}

Nogle system informationer kan også fås som properties i System
klassen, men ikke fri plads på disken.

Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"