Read input from keyboard
Fra : Kim Damgaard

Dato : 28-10-01 21:44

Jeg er ny ud i java programmering og kæmper med en lille opgave. Jeg skal
læse input fra tastaturet og udskrive inputtet i omvendt rækkefølge efter
tryk på Enter. Jeg tror mit program læser input godt nok men jeg får intet
skrevet ud. Jeg ville blive meget glad hvis nogle friske øjne kan hitte
fejlen. Kode:

import java.io.*;

class fejl extends Throwable
{
public void besked()
{
System.out.println("Oops. You entered too many chars!");
}
}

public class readKeyb
{
public static void main(String args[]) throws IOException
{
int i,j;
char stak[] = new char[100];

try {
i=0;
while ((stak[i] = (char) System.in.read()) != 13)
{
i = i+1;
if (i>=0) throw new fejl();
}
for (j=i; j>=0; j=j-1)
System.out.print(stak[j]);
}
catch (fejl f)
{
f.besked();
}
finally
{
}
}
}

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-10-01 22:31

Kim Damgaard skrev:

>public class readKeyb
> try {
> i=0;
> while ((stak[i] = (char) System.in.read()) != 13)
> {
> i = i+1;
> if (i>=0) throw new fejl();

Du kaster en fejl første gang i forøges. Den fanges længere ned i
en catch som ikke laver noget.

En note der ikke har med fejl at gøre:
Skriv ++i eller i++ hvis du vil tælle i op med 1. Det virker ved
alle variable. Hvis der ikke sker andet end en optælling i et
statement, er det ligegyldigt om du sætter plusserne først eller
sidst.

Her gør det forskel:

   i=5;
   j=++i;   // i tælles op først.
      Både j og i bliver sat til 6.

   i=5;
   j=i++;   // i tælles op til sidst.
      j bliver 5, og i bliver 6.

--
Bertel

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 29-10-01 00:20

Bertel Lund Hansen <skrivtil@lundhansen.dk> wrote:

> Her gør det forskel:

Og jeg er sikker på, at

return a++;

vil give en hyggelig fejl.

Fra : Lars Dam

Dato : 28-10-01 22:59

On Sun, 28 Oct 2001 21:43:37 +0100, "Kim Damgaard"
<kim.damgaard@mail.dk> wrote:

> [...]
>skrevet ud. Jeg ville blive meget glad hvis nogle friske øjne kan hitte

Din print bliver først udskrevet, når din stream flushes, eller når
der kommer en linefeed, afslut med en sådan...
:
:
> for (j=i; j>=0; j=j-1)
> System.out.print(stak[j]);