Tag din hund i snor
Fra : anja

Dato : 28-10-01 19:08

Jeg synes det er ærgerligt at folk med fælles interesse i hunde, ikke kan
"snakke" ordentligt sammen. Men når det er sagt kan jeg ikke lade være med
at blande mig. Jeg er ejer af en hund som ikke kan med andre voksne
hanhunde, og alligevel lufter jeg ham i hundeskove. Jeg tager altid min hund
i snor så folk forhåbentligt opfatter at min hund muligvis ikke kan med
deres. Men min hund har ret til at færdes der, såvel som andre hunde. Hvis
jeg kun holder mig til afsides steder så han aldrig møder andre hunde så får
han heller ikke glæden ved at lege med tæver og unghunde.

I et tidligere indlæg var der var en dame i debatten som var meget
overrasket over at hun ikke bare kunne gå ud fra at der kun var "venlige"
hunde i skoven, og også fik påpeget at sådan en som mig(og min hund
selvfølgelig) burde gå i en lukket fold. Hertil vil jeg bare sige at jeg
forstår tankegangen, fordi det ville da være langt det nemmeste hvis alle
viste at der kun var "venlige" hunde i hundeskoven. Men der skal være plads
til os alle, og det er vores opgave at ha tjek på vores hund/e og kalde dem
til os når man ser en fremmede hund. Indtil man har sikret sig at de godt må
lege.

Som ejer af en hanhund som ikke kan med andre hanhunde, er det er utrolig
frustrerende at møde en ligeglad hundeejere som ikke gider at kalde deres
hund til sig. Det burde være ren og skær høflighed at man tager sin hund i
snor, hvis den har tendens til at løbe over til andre hunde. Jeg synes også
selv at min hund er irriterende når den ikke bare kan med alle, men sådan er
det bare og der skal også være plads til ham. Er man nervøs for at rende på
sådan en hund i skoven fordi man ikke har tjek på sin hund så ha den i snor,
indtil den har lært at komme når du kalder.

Ja det var lige de tanker jeg havde omkring løse hunde i skoven

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 28-10-01 21:57

"anja" <anja@aub.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hunde i skoven, og også fik påpeget at sådan en som mig(og min hund
> selvfølgelig) burde gå i en lukket fold.

He he, det er godt nok første gang, der er nogen der har kaldt mig "dame"
*GG*

Og ja, jeg forventede faktisk ikke at folk med "bevist" aggressive hunde gik
inde i den aflukkede hundeskov! Ofte ligger disse et stykke inde i skoven og
er så bare hegnet af, så hundene er sikret. Så jeg mente faktisk ikke, at du
skulle gå i en lukket fold - nærmere udenfor
Selvfølgelig kan alle hunde ryge i totterne på hinanden ind i mellem, men
hvis man har en hund, der _altid_ vil slås med f.eks. andre hanhunde, så
synes jeg altså, der er masser af andre steder man kan gå. Den hundeskov,
jeg går i, er ikke specielt stor ca. 100 x 150 m og består af et græsareal
og unge træer. Dvs. hvis du var indenfor hegnet ville du nærmest altid være
i nærheden, og vi andre ville ikke kunne lade hundene løbe og lege, fordi de
måske ville komme i nærheden af dig og din hund......

> [...]

> hund til sig. Det burde være ren og skær høflighed at man tager sin hund
> snor, hvis den har tendens til at løbe over til andre hunde.

Hmm, selvfølgelig kalder jeg ham da til mig og spørger først. Men han er
altså først lige blevet et år og jeg tror faktisk de fleste unghunde har en
vis tendens til at ville hilse på alt og alle. Det tog jeg så konsekvensen
af, og kørte flere gange i ugen de ca. 10 km der er ud til den indhegnede
hundeskov, fordi der kunne jeg med god samvittighed have ham løs og træne
indkald....troede jeg.

> [...]

snor,
> indtil den har lært at komme når du kalder.

Hvordan skal den så lære det? Jeg prøver ikke på at provokere, men vil gerne
have et godt råd til næste hund. Ude på træningspladsen, hvor vi er to til
tre gange om ugen, kommer han 99,9 % sikkert - det mislykkedes lidt sidst,
da vi lavede indkald med to hunde imod hinanden

> Ja det var lige de tanker jeg havde omkring løse hunde i skoven

Selvfølgelig forstår jeg dit problem og er fuldstændig enig i, at hunden
ikke bare skal "hilse" på alt og alle. Men jeg mener også, at alle hunde bør
have mulighed for at løbe frit hver dag, så det kommer Robin altså til at
fortsætte med. Desuden er vi da også selv blevet "overfaldet" af løse hunde
flere gange. Når jeg ser en løs hund komme farende imod os, når Robin er i
snor, så slipper jeg ham simpelthen. Jeg har to gange stået med ham i snor,
mens han blev angrebet af en løs hund, og det er ikke sjovt! Og så spæner
han jo afsted og folk bliver vældig sure, fordi de så ikke kan fange deres
hund (jeg trækker den altid lige lidt før jeg kalder på Robin...hihi)

Trine, næsten 23 år og dame.....

Fra : Spraka og Tyra

Dato : 31-10-01 22:39

Hundeskovene er vel primært til brug for luftning af hunde der ikke er i
snor. Når vores hunde er i løbetid kommer vi ikke dér - man kan da ikke
forlange at alle andre som er ude at lufte (han-)hunde skal sætte snor på
deres hund når vi kommer forbi. Uanset hvad er hunde i snor som møder hunde
uden snor en dårlig cocktail.

/Svend