Andet multimedie
bentjuul 3670
Grafik til hjemmeside....
Fra : Fusty

Dato : 28-10-01 17:24

Davs ng

Hvordan laver man et eller andet fedt grafik til sin hjemmeside... altså
f.eks. oppe i toppen... hvor der står navnet på ens hjemmeside... kan det
lade sig gøre at lave det i PSP?

Hilsen Fusty

Fra : ]88[.::PunisherOlsen~

Dato : 28-10-01 17:45

Jeg kan ikke hjælpe dig mht. til PSP, men generelt vil jeg råde dig til at
lære dit pågældende program i sømmene. "Sej" grafik er jo bestemt ikke bare
noget man lige hurtig flikker sammen når ens kendskab til det gældende
programmel er lavt (jeg går ud fra du ikke kender meget til PSP). Start med
at læse en masse tutorials på nettet eller (og) kigge dit hlp dokument
igennem.

Hvis scenarioet nu lå sådan at du havde Adobe Photoshop, ville du jo ikke
kunne bruge det til meget når mit forslag til bl.a. et sejt logo ville gå ud
på at knalde filteret glass på dit greychannel grafik og derefter køre
ligtningeffects med denne channel på et multichannel dokument...vel? Så
start med at lære hvordan PSP fungerer, kig nogle tutorials igennem,
eksperimentér...og så løser det hele sig selv til sidst skal du se ;)

Forresten er jeg ret overbeist om at du skal prøve at lege med Photoshop i
stedet for. Her er det i hvertfald lynhurtigt at knalde nogle layereffects
på hvis man er til den slags.

Du kunne også prøve at lede efter de såkaldte "graphic freebies" på nettet.
Måske er du heldig og falde over noget som du kan bruge.

Held og lykke!

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 28-10-01 18:31

"]88[.::PunisherOlsen::." <PunisherOlsen@Mail1.Stofanet.dk> wrote in
message news:3bdc36a9$0$26984$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> at lære dit pågældende program i sømmene. "Sej" grafik er jo bestemt
> ikke bare noget man lige hurtig flikker sammen når ens kendskab til

Vigtigere endnu er det måske at kunne se når grafik ser forkert ud.
Mange skrækeksempler har jeg været forbi i tidens løb, hvor
"designeren" ikke fattede at sammensætte farver. Roterende 3D-logoer
(gerne dejligt hakkede i kanterne med en rest af den oprindelige hvide
baggrund på en sort sidebaggrund), mørkeblå links og andet tekst på
samme sorte baggrund (hvilket er ulæseligt) og overskrifter med
understregning i samme blå farve (hvilket fortæller at det er et link
uden at være det)... altsammen med til at give et dejligt look! :)

Der er visse regler man bør følge, men de er lidt forskellige afhængigt
af målgruppen og sitets formål.

Generelt foretrækker jeg en lys baggrund med mørk tekst. Dette synes
mere læsbart end modsat. Lyse farver virker også mere indbydende.

Roterende dimser og masser af GIF'er er ikke min kop kaffe. Bruges det
med måde kan det dog lade sig gøre at frembringe noget brugbart, men
bevægelse leder opmærksomheden væk fra det vigtigste - informationer!

Lav grafikken så det er nemt at sætte op i en tabel. Mange laver
vanvittigt kompliserede designs, der kræver millioner af tabelceller.
Resultatet er at ældre browsere (som der faktisk er mange af tilbage)
ikke kan vise siderne rigtigt. Det giver et langt dårligere indtryk
end en almindelig "kedelig" tekstside.

Og så kan jeg ikke fordrage "Times New Roman", men det er en smagssag.
"Comic Sans" er endnu værre, så hold dig til let læselige, ikke
"poppede" skriftyper (Arial, Tahoma, Verdana, Helvetica, Sans-Serif).

Der er mange flere forholdsregler, men disse synes jeg er de vigtigste.

Mht. grafikken er det også vigtigt at det ikke fylder alt for meget.
Der sidder stadig nogle stakler derude med 56k/ISDN som man skal tage
hensyn til.

Frames... GUD hvor jeg hader dem! :)
Kan man styre dem er det sikkert en okay ting, men kan man ikke er det
_sikkert_ at designet bliver rædselsfuldt.

Se evt. http://www.uglysite.dk for flere informationer om hvad du IKKE
skal gøre. Iøvrigt et dejligt design de har lavet der... :)

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : ]88[.::PunisherOlsen~

Dato : 28-10-01 20:26

> [...]
> understregning i samme blå farve (hvilket fortæller at det er et link
> uden at være det)... altsammen med til at give et dejligt look! :)

Ohh, der var sikkert også et væld af disse her "vidunderlige" animerede
afsnits GIF-bjælker. Nu vil jeg ikke generalisere,
men sådanne sites kreeres vil også typisk i MS WORD eller Frontpage => Deraf
kvaliteten (dog ikke alle).

> [...]
> Resultatet er at ældre browsere (som der faktisk er mange af tilbage)
> ikke kan vise siderne rigtigt. Det giver et langt dårligere indtryk

Vi er ikke helt enige der (og så er vi alligevel). Jeg synes man hurtigt
"går kold" i usabillity og deslige,
og netop derfor er det vil også typisk at designernes personlige sites er
mere eller mindre tekniske
og kunstneriske abstrakte vidundere. For vil du ikke indrømme at det aldrig
har slået dig hvor meget
du gerne vil designe et site hvis design på ingen måde lægger sig op af
snærende målgruppe krav eller
browser limitations. Mit største ønske var engang at designe et site som
bevidst var så proppet med
goodies at det ville chrashe enhver bedsteforældres netscape eller IE
browser (og AOL). Det er nu en anden historie, og jeg er
heldigvis også kommet på andre tanker...men bygger nu stadigt på mit
personlige site som uden tvivl
bliver designmæssigt og teknisk avanceret; heh, det er sgu dejligt ;)

hygge

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 28-10-01 20:56

"]88[.::PunisherOlsen::." <PunisherOlsen@Mail1.Stofanet.dk> wrote in
message news:3bdc5cc3$0$26979$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Ohh, der var sikkert også et væld af disse her "vidunderlige"
> animerede afsnits GIF-bjælker.

Naturligvis var der da det! :) Det hører sig til på ethvert Uglysite!

> Nu vil jeg ikke generalisere, men sådanne sites kreeres vil også
> typisk i MS WORD eller Frontpage => Deraf kvaliteten (dog ikke alle).

Endnu værre er det med Publisher...

> [...]
> at det aldrig har slået dig hvor meget du gerne vil designe et site
> hvis design på ingen måde lægger sig op af snærende målgruppe krav

Aldrig nogensinde. Komplekse designs giver også store begrænsninger
for automatisering. Normalt laver jeg menuer og andet, der er ens for
alle sider, i en seperat include-fil som efterfølgende hentes ind på
siden via PHP. Derved er alt forvirrende kode forsvundet og efterlader
kun det vigtige i den enkelte fil.

Derved har jeg blot 3-4 linier med include-kode udover det egentlige
indhold på hver enkelt side. Meget, meget lettere ved opdateringer.

Usability behøver iøvrigt ikke at blive nedprioriteret selvom man har
et komplekst layout.

> Mit største ønske var engang at designe et site som bevidst var så
> proppet med goodies at det ville chrashe enhver bedsteforældres
> netscape eller IE browser (og AOL).

Mit største ønske er bare at browser-programmørerne kan se at blive
enige og at Microsoft ville stoppe med at lave deres egen HTML-standard!

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : ]88[.::PunisherOlsen~

Dato : 29-10-01 09:24

> Aldrig nogensinde

Det er forståeligt, men nu befinder jeg mig også i den oprørske ende af
tyverne ;)

>Komplekse designs giver også store begrænsninger for automatisering.

Joe, men nu mente jeg nu også et personligt site som vel aldrig bliver helt
kategoriseret, indexeret og automatiseret...

> Usability behøver iøvrigt ikke at blive nedprioriteret selvom man har et
komplekst layout.

Nej det er korrekt, men sammen med målgruppe krav luger det meget ramt
snærrende. Det er nok i sidste ende et
spørgsmål om hvordan man bedst kan lade inspirationen og arbejdet flyde.

bis bald

Fra : Thomas

Dato : 28-10-01 23:10

> Forresten er jeg ret overbeist om at du skal prøve at lege med Photoshop i
> stedet for. Her er det i hvertfald lynhurtigt at knalde nogle layereffects
> på hvis man er til den slags.

Nu er 7k jo mange penge for et program til "at lege med", man kan
selvfølgelig downloade demoversionen, men det er jo lidt træls, hvis man får
smag for Photoshop og ikke lige har 7k der står software på...

Nu kender jeg ikke PSP, da jeg i kraft af mit arbejde bruger Photoshop, men
efter hvad jeg har hørt her og andre steder, er PSP ved at være godt med, så
mon ikke man også kan lave nogle fede effekter der?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : ]88[.::PunisherOlsen~

Dato : 29-10-01 09:17

> Nu er 7k jo mange penge for et program til "at lege med"

Jeg ønsker ikke at hælde benzin på følgende (selvom jeg nok gør i nogens
tilfælde), men det er min mening at man godt kan tillade sig at installere
piratsoftware sålænge der er tale om privat uprofessionelt brug (altså ikke
at slå mønt af ens arbejde).

Fra : Thomas

Dato : 29-10-01 13:46

"]88[.::PunisherOlsen::." <PunisherOlsen@Mail1.Stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3bdd1129$0$26987$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> tilfælde), men det er min mening at man godt kan tillade sig at installere
> piratsoftware sålænge der er tale om privat uprofessionelt brug (altså

Jeg tror nu ikke Adobe deler din mening, men lad nu det ligge... Jeg
mener også, der et eller andet sted er en forskel på hobby og erhvervsbrug
af software, men lige hvor grænsen skal være er nok svært definere. Kunne
man måske forestille sig 2 licenser af samme software, en til prof. brug og
en til ikke prof. brug?

Fra : ]88[.::PunisherOlsen~

Dato : 29-10-01 18:36

Kunne
> man måske forestille sig 2 licenser af samme software, en til prof. brug
og
> en til ikke prof. brug?

Tjae, det lugter vel lidt af terrorisme dilemmaet; frihedskæmpere på den ene
side, men terrorister på den anden side =).
Men fakta er at mange kører med pirat kopier, så i stedet for at benægte det
hele var det vel på tide at Adobe og de andre
fabrikanter udtænker en løsning.

Fra : Thomas

Dato : 29-10-01 19:40

> [...]
det
> hele var det vel på tide at Adobe og de andre

Hvis de nu lavede en version med manualen liggende på en CD i stedet for, så
de slap for at trykke den tykke bog, kunne de måske lade studerende o.l.
slippe med kr. 1.000 - 1.500, men skulle man anvende programmet prof. så
skulle man betale og fik så den trykte manual og måske et par andre ting med
i købet.
Alle dem som i dag anvender en pirat kopi til "privat brug" vil nok aldrig
betale 7k for programmet, men hvis de havde muligheden for at købe en licens
til fornuftige penge, så var der nok en del, som ville betale for at få
samvittigheden i orden. Der vil nok altid være folk, der er ligeglade og
stadig anvender kopier, men det kommer man nok aldrig uden om.

Ovenstående løsning synes jeg kunne fungere fint, da softwareudviklerne
ville få nogle flere penge i kassen, og folk kunne få adgang til noget godt
software til en rimelig penge. Men derfra og til at Adobe indfører det, er
nok en helt anden sag...

Fra : Thf

Dato : 29-10-01 20:09

> [...]
>software til en rimelig penge. Men derfra og til at Adobe indfører det, er
Og det kunne man så glimrende overfører til 3DMax.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 29-10-01 21:17

"Thf" <tommy_friis@mail.dk> wrote in message

softwareudviklerne

> Og det kunne man så glimrende overfører til 3DMax.

3dsmax! :)

Der findes skam studenterlicenser til 2.500,- incl. moms. Der får man så
kun den aldrende version 2.5, men den kan de samme grundlæggende ting.

http://www.ravenholm.dk/docs/software.asp?productID=263 (nederste linie)

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Thf

Dato : 30-10-01 21:47

> [...]
>
>Der findes skam studenterlicenser til 2.500,- incl. moms. Der får man så
>kun den aldrende version 2.5, men den kan de samme grundlæggende ting.
Ok, men generalt, jeg er ikke under uddannelse, og kan derfor ikke tillade
mig at bruge en sådan udgave. Hvis man skal være helt ærlig.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 31-10-01 03:24

> Ok, men generalt, jeg er ikke under uddannelse, og kan derfor ikke
> tillade mig at bruge en sådan udgave. Hvis man skal være helt ærlig.

Så er der desværre kun 2 udveje hvis det _skal_ være 3ds max!

Jeg har kradset lidt på overfladen af Blender, og det lader til at være
et kanon program til modelering. Animationsdelen skulle være mindre
heldig, men jeg har ikke haft tid/lyst/lejlighed til at afprøve den.

Programmet er freeware!
http://www.blender.nl

Strata 3D skulle også være bedre end da jeg i sin tid legede med det.
Strata 3Dbase er stadig gratis, men stærkt begrænset i forhold til de
fulde versioner. Det giver dog et indblik i interfacet.

http://www.strata.com/strataproducts/strata3dbase

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Thf

Dato : 31-10-01 16:40

>Jeg har kradset lidt på overfladen af Blender, og det lader til at være
>et kanon program til modelering. Animationsdelen skulle være mindre
>heldig, men jeg har ikke haft tid/lyst/lejlighed til at afprøve den.
) Jeg har brugt Blender i gennem et stykke tid nu, netop fordi det
er gratis og kanont, det kan stort set alt, og fylder ikke en brik.
Især deres nye Webplugin er utroligt, desværre er det ikke gratis.

Animation er blevet forbedret meget, og bliver det hele tiden, men
programet et lidt sværere at arbejde med end Max er.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : emj

Dato : 28-10-01 18:41

Fusty skrev i <3bdc3084$0$266$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Hvordan laver man et eller andet fedt grafik til sin hjemmeside... altså
>f.eks. oppe i toppen... hvor der står navnet på ens hjemmeside... kan det
>lade sig gøre at lave det i PSP?

På den cd, som du har fået, da du købte PSP er der en masse eksempler,
som du kan få inspiration fra.
Hilsen emj

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-10-01 21:20

On Sun, 28 Oct 2001 18:41:27 +0100, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

>På den cd, som du har fået, da du købte PSP er der en masse eksempler,
>som du kan få inspiration fra.

Hvad med os som ikke har fået en cd med i købet af PSP, kan vi finde
disse eksempler nogen steder?

http://www.gartneriet.dk

Fra : emj

Dato : 29-10-01 23:20

Mads Lie Jensen skrev i <6eertt0f26010limlhqj6rfo94l5br4dkj@4ax.com>:

>Hvad med os som ikke har fået en cd med i købet af PSP, kan vi finde
>disse eksempler nogen steder?

Ja, hvis du har licensen i orden.

If you already have PSP version 7.x. You can buy The bonus pack
containing Upgrade to 7.04, Several new filters, Several new preset
shapes, 10 english tutorials and Media Center.

112,50 kr

Paint Shop Pro 7.04 AE full version(Single Users only)

Skiven indeholder alle Web-eksempler.

Se www.prosoft.dk

Fra : ha

Dato : 28-10-01 18:47

> Hvordan laver man et eller andet fedt grafik til sin hjemmeside... altså
> f.eks. oppe i toppen... hvor der står navnet på ens hjemmeside... kan det
> lade sig gøre at lave det i PSP?

Kan fint lade sig gøre i PSP. Kun din kreativitet sætter grænsen.
Få evt. inspiration hos www.prosoft.dk

mvh
ha

Fra : Alice Nielsen

Dato : 30-10-01 19:57

ha <not-me@dot-com> skrev

hjemmeside... altså
hjemmeside... kan det

> Kan fint lade sig gøre i PSP. Kun din kreativitet sætter
grænsen.
> Få evt. inspiration hos www.prosoft.dk

Jeg støtter fuldstændig op om dette udsagn ...........Jeg har i
mange år arbejdet proffesionelt med PS, som er et fantastisk
program .......Men jeg kan godt garantere at PSP ligger lige i
baghjulet, det er faktisk næsten umuligt at nævne en funktion i
PS som ikke kan udføres i PSP - Og pris forskellen er markant

VH.
---
Lær Paint shop pro, eller meld dig til
vores mailingliste med indbyggede temaer.
www.pspskole.dk

Fra : Thomas

Dato : 28-10-01 23:14

"Fusty" <Fusty@nerdygamer.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan laver man et eller andet fedt grafik til sin hjemmeside... altså
> f.eks. oppe i toppen... hvor der står navnet på ens hjemmeside... kan det
> lade sig gøre at lave det i PSP?

Fed grafik er jo et spørgsmål om smag og behag (heldigvis), og vi kan ikke
sidde og bestemme hvad der er fedt og ikke fedt.
Mit bedste råd til dig må være at lege sig frem, jeg selv bruger Photoshop
og jeg bliver ved med at finde flere ting, som jeg ikke anede eksisterede.
Det opdager man ved at sidde og lege med programmet, og kombinere
forskellige ting, som måske ikke ved første tanke virker logisk, men det
giver ofte nogle overraskende resultater (ikke alle lige gode, men man lærer
noget hver gang...