link a la index.php?file=forside
Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 25-10-01 22:51

Er der nogle ulemper ved at lave navigationen på en side, som subject. Jeg
tænker på om søgemaskiner ikke vil indexere den? Det mener jeg at jeg læste
noget om på et tidspunkt.

--
Med venlig hilsen Esben

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 26-10-01 01:06

Hej

Jeg har også læst at søgemaskiner ikke vil indexere alle ens sider
hvis de er linket på den måde. Men om det gælder alle søgemaskiner det
ved jeg ikke.

Har bare læst det samme som dig :)

Hvis der er nogen der ved lidt mere om dette så, post post post

Fra : Per Thomsen

Dato : 26-10-01 17:30

"Ryan Jeppesen" <ryan@adslhome.dk> skrev

Jeg

[snip]
> Jeg har også læst at søgemaskiner ikke vil indexere alle ens sider
> hvis de er linket på den måde. Men om det gælder alle søgemaskiner det
> ved jeg ikke.
[snip]
> Hvis der er nogen der ved lidt mere om dette så, post post post

Her er så det "lidt mere" jeg ved.
Nogle søgemaskiner regner med at URLs der indeholder '?' fører til dynamisk
genererede sider.
De mener så at dynamisk generede sider er meget foranderlige og at indholdet
på disse sider, derfor ikke bør indekseres, da de højst sandsynligt ikke vil
have det samme indhold, når en eller anden bruger vælger linket fra
søgemaskinen.
Nogle gange løser man problemet[1] ved at lave nogle statiske HTML sider,
der siger noget om indholdet på disse sider, og så bede søge maskinen om at
indeksere disse vha. af en 'robots.txt'.
Man kan så lade de statiske HTML sider, viderestille til de dynamiske sider,
enten vha. af JavaScript, eller vha af META-tags. Men den slags tricks er
der sikkert også søgemaskiner der kan opdage, og derfor alligevel undlade at
indeksere disse sider.
Jeg har aldrig selv prøvet det, og kan derfor ikke gå i deltaljer, men jeg
er temmelig sikker på at man skal kigge nærmere på hvordan 'robots.txt'
fungerer:
http://www.robotstxt.org/wc/norobots.html

Uanset hvad er det ikke et problem for PHP derfor FUT: d.e.i.w.serverside.

[1] Men at løse dette problem, er vel at modarbejde søgemaskiners generelle
virkemåde og effektivitet.
MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

PS! Ryan: Er du ikke sød at tage et kig på
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html.

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 28-10-01 02:05

"Esben Skov Pedersen" <kingesben@12move.dk> skrev

> Er der nogle ulemper ved at lave navigationen på en side, som subject. Jeg
> tænker på om søgemaskiner ikke vil indexere den? Det mener jeg at jeg
læste
> noget om på et tidspunkt.

jeg prøvede lige google "halloween + emax" som gav dette link:
halloween.emax.dk/index.php?action=guestbook

så det virker i hvert fald på google

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 28-10-01 14:03

On Sun, 28 Oct 2001 02:05:11 +0200, "Kim Emax - ayianapa.dk"
<newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> wrote:

>jeg prøvede lige google "halloween + emax" som gav dette link:
>halloween.emax.dk/index.php?action=guestbook
>
>så det virker i hvert fald på google

Jep, det virker på Google.
Altavista og Yahoo og de andre mener jeg ikke det virker på.

Mvh. / Regards Stefan Bruhn
--
<?$email = unserialize("a:15:{i:0;i:115;i:1;i:116;i:2;i:101;i:3;i:102
;i:4;i:97;i:5;i:110;i:6;i:64;i:7;i:98;i:8;i:114;i:9;i:117;i:10;i:104

Fra : Svenne Krap

Dato : 28-10-01 17:10

<kingesben@12move.dk> wrote:

>Er der nogle ulemper ved at lave navigationen på en side, som subject. Jeg
>tænker på om søgemaskiner ikke vil indexere den? Det mener jeg at jeg læste
>noget om på et tidspunkt.

Må jeg sprøge om din motivation til at vælge den måde ???

For mig set binder du dig selv på hænder og fødder mht. omlæggelser,
og du får de mest besynderlige variabler at holde styr på .....
Personligt ville jeg aldrig gøre sådan.

Jeg formoder du prøver at opnå noget templating, men der er bestemt
andre måder at gøre det på....

du kunne fx. lave en global include-fil som mere eller mindre dumt
henter en masse andre include filer ind (den første kunne hedde
basic.inc eller start.inc eller noget i den hur... resten er dem, der
holder dine objekter og funktioner.. fx. db.inc, pagebuilder.inc,
globals.inc, sessionhandler.inc, userhandler.inc .....)

Når du så har defineret disse objekter kan du lave en side for hver
side du ønsker.. fx. ville en evt. linksamling ligge i /links/

De nye sider startes så med noget ala:

include "start.inc";
$pagebuilder->header("title","section","baselayout");
?>
massevis af php-kode her, der kun bruges på den side
<?php
$pagebuilder->footer();
?>

Mvh

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 28-10-01 19:55

Svenne Krap <usenet@krap.dk> wrote in

> Jeg formoder du prøver at opnå noget templating, men der er bestemt
> andre måder at gøre det på....

Ja det ville jeg.

> [...]

> Når du så har defineret disse objekter kan du lave en side for hver
> side du ønsker.. fx. ville en evt. linksamling ligge i /links/

Jeg kan godt se fornuften i det. Det var faktisk af ren dovenskab. Jeg
tænkte at den variabel kunne bruges til at bestemme siden titel, sidens navn
i navigationsbaren og den tekst fil, som selve teksten skulle hentes fra. I
mellemtiden, har jeg dog fundet en bedre måde.

Grunden var at jeg troede at der altid ville komme fejlmeddelser, hvis en
variabel ikke er sat. Det har jeg så fundet ud af i mellemtiden.

--
Med venlig hilsen Esben