/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Billeder af homemade vandkøling her!
Fra : SlowHand


Dato : 25-10-01 19:37

Hej i Gruppen.

På opfordring har jeg smidt et par billeder af mit efterhånden aldrende
vandkølesystem.

Billederne kan ses her:
http://home1.stofanet.dk/munknielsen


Hvis der er spørgsmål til billederne, besvarer jeg dem gerne på mail
niels@munk.as ,
men helst her i grupppen.

/SlowHand



 
 
Bjarke Hansen (25-10-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 25-10-01 19:44


"SlowHand" <niels@munk.as> wrote in message news:9r9ltd$de4$1@sunsite.dk...
> Hej i Gruppen.
>
> På opfordring har jeg smidt et par billeder af mit efterhånden aldrende
> vandkølesystem.
>
> Billederne kan ses her:
> http://home1.stofanet.dk/munknielsen

Ahha,,, tror du ikke lige at du skal fixse dine billeder..? De er jo totalt
misfarvede



Bjarke Hansen (25-10-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 25-10-01 19:49

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message
news:3bd85d7f$0$216$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...

> Ahha,,, tror du ikke lige at du skal fixse dine billeder..? De er jo
totalt
> misfarvede

Man kan heller ikke se/åbne 111-1168_IMG

Hvad har du da lavet med disse billeder?

Men da et flot projekt du har haft gang i.....

men hvad med kondens i kabinettet? Og et kabinet uden lutgennemstrømning fra
fronten,,, det må da give varme enheder... hvor meget ligger system
temperaturen på?



SlowHand (25-10-2001)
Kommentar
Fra : SlowHand


Dato : 25-10-01 20:04

> > Ahha,,, tror du ikke lige at du skal fixse dine billeder..? De er jo
> totalt
> > misfarvede
>
> Man kan heller ikke se/åbne 111-1168_IMG
>
> Hvad har du da lavet med disse billeder?

Dunno, jeg har godt set det - det er efter de er blivet smidt op på
serveren.
jeg kan prøve at smide en ny kopi op af hver.

> Men da et flot projekt du har haft gang i.....

Tak :)

> men hvad med kondens i kabinettet?

Så kold er vandet slet ikke. Tænk på hvor kold en ØL f.eks. skal være før
der
dannes kondens på, den i din stue. (vandet har jo stuetemp. når jeg starter
computeren)

>Og et kabinet uden lutgennemstrømning fra
> fronten,,, det må da give varme enheder...

Der _er_ gennemstrømning fra fronten - det sørger 120mm Papst på radiatoren
for + 12db blæser i PSU'en.
De suger jo begge luften ud af kabinettet bagtil. Jeg har så lukket de
fleste andre huller, så luften tvinges ind
fra forenden.

>hvor meget ligger system temperaturen på?

Når jeg kører min 120mm Papst ved 7v ligger temp ~på 38 grader (Althon
700@840 0.25micron)
Ved 12v falder temp på CPU og Kabinet 2 grader, uanset rumtemp.

Mobo ligger normalt på 30 grader.

/SlowHand



Bjarke Hansen (25-10-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 25-10-01 20:10

"SlowHand" <niels@munk.as> wrote in message news:9r9nfj$ne2$1@sunsite.dk...

> Der _er_ gennemstrømning fra fronten - det sørger 120mm Papst på
radiatoren
> for + 12db blæser i PSU'en.

Jeg kan da ikke se nogen huller eller noget i fronten af dit kabinet:
111-1165_IMG.JPG

> De suger jo begge luften ud af kabinettet bagtil. Jeg har så lukket de
> fleste andre huller, så luften tvinges ind
> fra forenden.

Ok, men hvor suger du luft ind fra, når der ikke er nogen hullerpå fronten?`

>
> >hvor meget ligger system temperaturen på?
>
> Når jeg kører min 120mm Papst ved 7v ligger temp ~på 38 grader (Althon
> 700@840 0.25micron)

Altså CPU temperatur`?

Nu tænkte jeg nu mere på System temperaturen. Altså bundkortets hovedchip.

Jeg har en kabinet/CPU på bundkort temperatur på 21 grader. Der er ca. 20
grader i rummet.


Men tilgengæld CPU på 40 Grader. Som mærkeligt nok er steget på det sidste..
Plejer ellers 30 grader idle og 43 grader ved MAX...

> Ved 12v falder temp på CPU og Kabinet 2 grader, uanset rumtemp.

Ok



SlowHand (25-10-2001)
Kommentar
Fra : SlowHand


Dato : 25-10-01 20:46

> Jeg kan da ikke se nogen huller eller noget i fronten af dit kabinet:
> 111-1165_IMG.JPG

Nej, nemlig :)
Der er ét stort hul i bunden af frontpladen (plastic).
Desuden buer frontstykket ud over selve kabinettet foroven.
De par cm som frontpladen stikker ud over resten af kabinettet, er åbne
så der også kan trækkes luft ind denne vej.


> > Når jeg kører min 120mm Papst ved 7v ligger temp ~på 38 grader (Althon
> > 700@840 0.25micron)
>
> Altså CPU temperatur`?

Ja: CPU på ~38 grader - MOBO på ~30 grader
(til vinter forventer jeg at CPU'en falder til ~32 grader, ligesom sidste
år)


> Men tilgengæld CPU på 40 Grader. Som mærkeligt nok er steget på det
sidste..
> Plejer ellers 30 grader idle og 43 grader ved MAX...

Yep, men du har sikkert også en Thunderbird, som er .018 mircron, hvilket
hjælper en del på varmeafgivelsen.
Jeg har givet min CPU 0.10V mere at leve af, hvilket også giver mere varme.
Jeg har desuden ingen software-kølere installeret.
Er din CPU OC'et?

/SlowHand



SlowHand (25-10-2001)
Kommentar
Fra : SlowHand


Dato : 25-10-01 20:05

> > Ahha,,, tror du ikke lige at du skal fixse dine billeder..? De er jo
> totalt
> > misfarvede
>
> Man kan heller ikke se/åbne 111-1168_IMG
>
> Hvad har du da lavet med disse billeder?

Jeg har lige fundet ud af at det hjælper at gemme billederne et sted på
disken.
Altså ikke bare se dem "on location", men gemme dem på disken.

/SlowHand



Bjarke Hansen (25-10-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 25-10-01 20:10

"SlowHand" <niels@munk.as> wrote in message news:9r9nj3$oap$1@sunsite.dk...

> Jeg har lige fundet ud af at det hjælper at gemme billederne et sted på
> disken.
> Altså ikke bare se dem "on location", men gemme dem på disken.

ok, ligger du billederne op igen?



SlowHand (25-10-2001)
Kommentar
Fra : SlowHand


Dato : 25-10-01 20:37

> > Jeg har lige fundet ud af at det hjælper at gemme billederne et sted på
> > disken.
> > Altså ikke bare se dem "on location", men gemme dem på disken.
>
> ok, ligger du billederne op igen?

Har lige prøvet - hjælper ikke :(

/SlowHand



SlowHand (25-10-2001)
Kommentar
Fra : SlowHand


Dato : 25-10-01 20:29

Damn - de er godtnok fucked de billeder :(
ret meget øv når de nu ser fine ud her.
Men hvis nogen meget gerne vil ha en "ren" verdion af billederne, så mail.
niels@munk.as Så finder vi ud af noget FTP/ICQ/mailsend eller noget.

Beklager

/SlowHand



Jesper Nielsen (26-10-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 26-10-01 11:13


"SlowHand" <niels@munk.as> skrev i en meddelelse
news:9r9ltd$de4$1@sunsite.dk...
> Hej i Gruppen.
>
> På opfordring har jeg smidt et par billeder af mit efterhånden aldrende
> vandkølesystem.
>
> Billederne kan ses her:
> http://home1.stofanet.dk/munknielsen
>
>
> Hvis der er spørgsmål til billederne, besvarer jeg dem gerne på mail
> niels@munk.as ,
> men helst her i grupppen.
>

Hvor meget strøm trækker den 120 mm pabst-blæser?
altså Ampere. Det må stå på den.
Jeg kunne finde på at bygge en variabel strømforsyning til den, men Brinck's
byggesæt kan kun levere 1 ampere (14VA).
Er det nok?

Jeg fifler selv med tanken om en Dual AMD MP maskine, en SMPopsæting.
Nogen ide om køleelementet(Auto-radiatoren) er tilstrækkelig til 2 CPU'er
Hvad med waterflow(pumpe)
Tanken om vandkøling er dobbelt aktuelt i denne sammenhæng, da 2 kølere
larmer dobbelt så meget som en og er dobbelt så dyre.
Samtidigt kan kan overskudsvarmen i kabinettet let blive et issue.

Jeg vil undersøge, om jeg ikke kan komme til at fræse et kølehoved ud af en
aluklods i lighed med Swiftech's dyre løsning!
Jeg vil dog forbedre den med indvendige køleprofiler eller kølekanaler og
sende vandet ind fra den ene ende og ud af den anden.
Deres fjederopspænding er smart, så den snupper jeg også

Men jeg mangler målene på en Socket A CPU og de nøjagtige mål for de
AMD-specificerede huller i MoBo til fastgørelse af køler.
Er der nogen, der kan hjælpe?
Når jeg har målene, laver jeg en arbejdstegning.
For interesserede lægger jeg dem op og poster linket!
--
Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp





SlowHand (26-10-2001)
Kommentar
Fra : SlowHand


Dato : 26-10-01 17:34

> Hvor meget strøm trækker den 120 mm pabst-blæser?
> altså Ampere. Det må stå på den.

Det gør det også, men jeg gider ikke lige til at pille den fra radiatoren,
for at finde ud af det :)
Jeg har en 19db 80mm Papst blæser liggende, og den trækker 0.75A.
Så jeg vil med 99.9% sikkerhed sige at 1A skulle være længe nok!

> Jeg kunne finde på at bygge en variabel strømforsyning til den, men
Brinck's
> byggesæt kan kun levere 1 ampere (14VA).
> Er det nok?

Som sagt, ja :)

> Jeg fifler selv med tanken om en Dual AMD MP maskine, en SMPopsæting.
> Nogen ide om køleelementet(Auto-radiatoren) er tilstrækkelig til 2 CPU'er

Ja, den skulle meget gerne være tilstrækkelig!
Jeg kørte tidligere med Vandkøling af GFX sammen med CPU (også homemade),
og der var ingen problemer.
Grunden til at jeg ikke gør det længere, er et nyt grafikkort,
hvor monteringshullerne ikke længere passede :(

Jeg har desuden en kammerat, som vandkøler CPU, Chipset, 2x SCSI HD og GFX.
Det eneste der køler dette system, er en radiator af den type coolerkit.dk
sælger.

Det er i øvrigt det fede ved vandkøling - Det har en enormt potientiale!
Man kan næsten ikke se forskel på idle/full load temp. i forhold til
luftkøling.

> Hvad med waterflow(pumpe)

Hvis du køber en Eheim er du i hvert fald ikke gået galt i byen!
Helst modellen der smider 600L gennem i timen.
Hvis du så stiller den på et stykke skum (par cm tykt), så er den praktisk
talt lydløs!

> Tanken om vandkøling er dobbelt aktuelt i denne sammenhæng, da 2 kølere
> larmer dobbelt så meget som en og er dobbelt så dyre.
> Samtidigt kan kan overskudsvarmen i kabinettet let blive et issue.

Yep! En lækker sideting er jo at din 120mm blæser på radiatoren også virker
som en kabinetblæser, der suger varm luft ud af abinettet. Vel og mærke hvis
den er
installeret korrekt.

> Jeg vil undersøge, om jeg ikke kan komme til at fræse et kølehoved ud af
en
> aluklods i lighed med Swiftech's dyre løsning!

Hvis du kan komme til det, så brug noget kobber i stedet.
Eneste grund til at jeg brugte ALU, er at jeg lige havde noget 16mm ALUplade
til rådighed = gratis :)

> Jeg vil dog forbedre den med indvendige køleprofiler eller kølekanaler og
> sende vandet ind fra den ene ende og ud af den anden.
> Deres fjederopspænding er smart, så den snupper jeg også

Yep igen :)

> Når jeg har målene, laver jeg en arbejdstegning.
> For interesserede lægger jeg dem op og poster linket!

Ja tak - jeg går og overvejer at crafte en plexiglasplade, til hold-down til
mit næste
system - Athlon XP.
Så målene/afstand på de 4 huller i MOBO'et er jeg meget interresseret i.


/SlowHand



Jesper Nielsen (27-10-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 27-10-01 08:52


"SlowHand" <niels@munk.as> skrev i en meddelelse
news:9rc32e$54g$1@sunsite.dk...
> Hvis du kan komme til det, så brug noget kobber i stedet.
> Eneste grund til at jeg brugte ALU, er at jeg lige havde noget 16mm
ALUplade
> til rådighed = gratis :)
>
> > Jeg vil dog forbedre den med indvendige køleprofiler eller kølekanaler
og
> > sende vandet ind fra den ene ende og ud af den anden.
> > Deres fjederopspænding er smart, så den snupper jeg også
>
> Yep igen :)
>
> > Når jeg har målene, laver jeg en arbejdstegning.
> > For interesserede lægger jeg dem op og poster linket!
>
> Ja tak - jeg går og overvejer at crafte en plexiglasplade, til hold-down
til
> mit næste
> system - Athlon XP.
> Så målene/afstand på de 4 huller i MOBO'et er jeg meget interresseret i.
>
Den der med at bruge kobber i stedet for alu er jeg ikkke helt varm på. Det
kan godt blive lidt vanskeligt at få æsken helt tæt fordi maerialet er så
blødt!
Jeg ved godt, at kobber meget lettere optager varmen fra CPU, men alu skulle
til gengæld have lettere ved at slippe den igen. De dyre blæsere kombinerer
også metallerne, så det vil jeg også gøre her (2 mm. planslebet kobberplade
i bunden)

Jeg poster en ny tråd, hvor jeg eftersøger en præcis opmåling af hullerne i
mobo'et og gerne opmåling af CPU'en oxo - Så følg med her.
Skaffer jeg målene andet steds fra, sender jeg lige en mail med dem

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp



Kenneth T (27-10-2001)
Kommentar
Fra : Kenneth T


Dato : 27-10-01 17:47


"SlowHand" <niels@munk.as> wrote in message news:9rc32e$54g$1@sunsite.dk...
> > Hvor meget strøm trækker den 120 mm pabst-blæser?
> > altså Ampere. Det må stå på den.
>
> Det gør det også, men jeg gider ikke lige til at pille den fra radiatoren,
> for at finde ud af det :)
> Jeg har en 19db 80mm Papst blæser liggende, og den trækker 0.75A.
> Så jeg vil med 99.9% sikkerhed sige at 1A skulle være længe nok!

Det lyder voldsomt, jeg har en 12db 80mm papst blæser her og den bruger kun
45mA (0,045A)
....så 1A er nok til 22stk :)


--
Venligst
Kenneth



SlowHand (27-10-2001)
Kommentar
Fra : SlowHand


Dato : 27-10-01 18:14


> > > Hvor meget strøm trækker den 120 mm pabst-blæser?
> > > altså Ampere. Det må stå på den.
> >
> > Det gør det også, men jeg gider ikke lige til at pille den fra
radiatoren,
> > for at finde ud af det :)
> > Jeg har en 19db 80mm Papst blæser liggende, og den trækker 0.75A.
> > Så jeg vil med 99.9% sikkerhed sige at 1A skulle være længe nok!
>
> Det lyder voldsomt, jeg har en 12db 80mm papst blæser her og den bruger
kun
> 45mA (0,045A)
> ...så 1A er nok til 22stk :)


Selvfølgelig!
Tyrkfejl fra min side - Det er selvfølgelig 0.075A
godt der nogle der er vågne :)


/SlowHand



Jesper Nielsen (27-10-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 27-10-01 11:45


"SlowHand" <niels@munk.as> skrev i en meddelelse
news:9r9ltd$de4$1@sunsite.dk...
> Hej i Gruppen.
> Hvis der er spørgsmål til billederne, besvarer jeg dem gerne på mail
> niels@munk.as ,
> men helst her i grupppen.
>
> /SlowHand
>
Jeg har siddet og studeret billederne grundigt og har i den forbindelse et
par spørgsmål:

På sugesiden af pumpe sidder der et T-stykke. En slange går til køleapp., en
til pumpens sugeside, men den sidste ender åbent lige under varmeapparatet
fra bilen. Den er fastgjort med elstrips.
Når systemet vandfyldt - Lækker den så ikke vand herfra - idet mindste, når
pumpen/maskinen er slukket?
Hvad bruges den slange til? Udluftning? Påfyldning?
Har du påfyldt systemet inden montering i kabinettet?
Hvordan har du undgået luftlommer?
Luftlommer kan efter egen erfaring være fuldstændigt ødelæggende for
cirkulationen i et system.
Hvor stort er dit kabinet egentligt?
Jeg kan af billederne se, at du har sat kølehovedet på sugesiden af pumpen.
Jeg havde egenligt tænkt mig at sætte den på tryksiden.
jeg forestiller mig, flowet i cirkulationen i høj grad bestemmes af
kølehovedets størrelse og slangernes diameter. (jeg regner med at anvende 6
mm.slanger til hovederne og lynkoblinger - anvendes normalt til trykluft)
Husk, jeg skal bruge 2 hoveder parallelt på systemet. Jeg forventer derfor
at systemets lavest kapacitet er ved hovederne og derfor også har brug for
størst muligt tryk
Havde du nogen særlig bevæggrund til at sætte kølehovedet på sugesiden?
På forhånd tak!

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp



SlowHand (27-10-2001)
Kommentar
Fra : SlowHand


Dato : 27-10-01 15:16

> På sugesiden af pumpe sidder der et T-stykke. En slange går til køleapp.,
en
> til pumpens sugeside, men den sidste ender åbent lige under varmeapparatet
> fra bilen. Den er fastgjort med elstrips.
> Når systemet vandfyldt - Lækker den så ikke vand herfra - idet mindste,
når
> pumpen/maskinen er slukket?

Nej - der løber kun vand ud, hvis du lægger kabinettet ned på siden,
eller vender det på hovedet.
Der ville løbe vand ud, hvis du lavede et lufthul øverst i systemet et sted.
(men hvorfor gøre det???)
T-stykket sidder tilpas tæt på pumpens sugeside, til at der altid vil
være undertryk når pumpen er tændt, ergo vil den jo bare forsøge
at suge mere vand ind den vej.

Jeg burde egentlig sætte en prop i, men har ikke lige fundet en der passer.

> Hvad bruges den slange til? Udluftning? Påfyldning?

Begge dele - på denne måde er det jo nemt at fylde på systemet, når
det en gang bliver nødvendigt.

> Har du påfyldt systemet inden montering i kabinettet?

Nej - har testet det for læk, men det bvev først påfyldt da det var
monteret.

> Hvordan har du undgået luftlommer?

Ved at have det T-stykke - så bliver luften suget med rundt, og løber selv
ud af påfyldningsslangen. Hvis den vel og mærke vender opad :)
(jeg havde sat den i klemme så den vendte rigtigt under påfyldningen.)
Det tager typisk et par timer med pumpen tændt, før systemet er helt fri for
luft.

> Luftlommer kan efter egen erfaring være fuldstændigt ødelæggende for
> cirkulationen i et system.

JA!

> Hvor stort er dit kabinet egentligt?

Mit kabinet er et Aopen HQ45, og ikke større end hvad du kan se på
billederne.

> Jeg kan af billederne se, at du har sat kølehovedet på sugesiden af
pumpen.
> Jeg havde egenligt tænkt mig at sætte den på tryksiden.

Ja. jeg tror det er ligegyldigt. Der løber jo lige meget vand igennem
systemet,
ligegyldigt hvor du måler det. Selvfølgelig undtaget flaskehalse. Jeg mener
bare
at der løber lige så meget vand i i pumpen, som der løber ud.

> jeg forestiller mig, flowet i cirkulationen i høj grad bestemmes af
> kølehovedets størrelse og slangernes diameter. (jeg regner med at anvende
6
> mm.slanger til hovederne og lynkoblinger - anvendes normalt til trykluft)

Ja - det gør det også. Mine fittings på kølehovedet er også typen man bruger
til trykluft.
Men pas på med de lynkoblinger! Det er jo lufttrykket der holder dem tætte.
Ved trykluft opererer man jo normalt ved 9-10 bar, hvilket du _slet_ ikke
kommer op
på i et vandkølesystem til computer!
Jeg er lidt bage for at der ikke er tryk nok i dit system, til at holde en
lynkobling tæt.

> Husk, jeg skal bruge 2 hoveder parallelt på systemet. Jeg forventer derfor
> at systemets lavest kapacitet er ved hovederne og derfor også har brug for
> størst muligt tryk

Ja - vælg en Eheim med mindstepumpekapacitet på 600L/time.
Eheim skulle være en rigtig god kvalitetspumpe.

> Havde du nogen særlig bevæggrund til at sætte kølehovedet på sugesiden?

Nej, ikke udover at arrangere slangerne pænt i mit system, hvilket jeg ikke
synes
er ligegyldigt. Men som sagt tror jeg ikke det gør den store forskel.

> På forhånd tak!
NP - Glad to help :)



Jesper Nielsen (27-10-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 27-10-01 19:03


"SlowHand" <niels@munk.as> skrev i en meddelelse
news:9refcc$aa3$1@sunsite.dk...
(jeg regner med at anvende
> 6
> > mm.slanger til hovederne og lynkoblinger - anvendes normalt til
trykluft)
>
> Ja - det gør det også. Mine fittings på kølehovedet er også typen man
bruger
> til trykluft.
> Men pas på med de lynkoblinger! Det er jo lufttrykket der holder dem
tætte.
> Ved trykluft opererer man jo normalt ved 9-10 bar, hvilket du _slet_ ikke
> kommer op
> på i et vandkølesystem til computer!
> Jeg er lidt bage for at der ikke er tryk nok i dit system, til at holde en
> lynkobling tæt.

Du har ret. Det havde jeg ikke lige tænkt på.
Så vil jeg i stedet anvende PEXslange og de koblinger med messingring, man
bruger der!
De PEX-slanger er bare noget stive.

Mn arbejdstegning er ved at skride frem i tilblivelsen.
En dag eller 2 endnu, så er den klar.
Så må jeg ind på Huset i Århus for at lege lidt med deres drejebænk

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp



Jesper Nielsen (29-10-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 29-10-01 08:03


"Jesper Nielsen" <helboe@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3bdaf911$0$327$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Mn arbejdstegning er ved at skride frem i tilblivelsen.
> En dag eller 2 endnu, så er den klar.
> Så må jeg ind på Huset i Århus for at lege lidt med deres drejebænk

Så er tegningerne klar
Jeg har postet dem i dk.binaer under headeren " Arbejdstegninger til
vandkølehoved til CPU"

Jeg hører meget gerne kommentarer fra jer

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177604
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409280
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste