Sprækkringler (også kaldet Rugkranse)
Fra : Kim Juul

Dato : 25-10-01 18:59

Hvem kender Sprækkringler (også kaldet Rugkranse) ?
Det er en gammel vestjysk opskrift.

Kim Juul

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 26-10-01 05:17

"Kim Juul" <kim-juul@mail.dk> skrev i meddelandet...
> Hvem kender Sprækkringler (også kaldet Rugkranse) ?
> Det er en gammel vestjysk opskrift.

Go'fredag!
Jeg sidder og tænker på, om det ikke kunne være det samme som
"Knæpkager" (gammelt sønderjysk bagværk), du mener?

200 g rugmel, 200 g hvedemel, 300 g sukker, 200 g bygmel, 300 g fedt,
2 dl fløde

Dejen udrulles tyndt og skæres i store runde el. aflange kager, som
smøres med æg og lidt vand, og prikkes med en gaffel. ?

PS: Glimrende indlæg i Politiken Internet 25/10, Bager-Kim

--
Mvh.
P.W. Boss bin Labahn

Husk! Loppemarked i Bella Center (Østhallen) - Kbh/Amager:
(Lørdag-Søndag 27-28 oktober) kl. 10-17
Skandinaviens største og bedste marked med
alt fra antikke ting og sager, til bedre genbrug.
PS: Måske er det lige stedet hvor du kan finde de
go'e gamle jerngryder, eller et par gamle kogebøger,
Mangor, Constantin, Nimb, Hüttemeyer, Suhr osv.
www.forumcopenhagen.dk

Fra : Kim Juul

Dato : 26-10-01 08:27

> PS: Glimrende indlæg i Politiken Internet 25/10, Bager-Kim
> Mvh.

Tak skal du ha*, Peter. Jeg var overrasket over at se artiklen og er meget
godt tilfreds med den.

Jeg tror det er den opskrift jeg søgte.

Jeg har modtaget en mail fra USA hvor Sara bl.a. skrev:

Citat start:

Det er sjovt du spurgte Bager Bosse der har jeg siddet mange gange
super tidligt om
morgenen og fået det Dansk dejlige Te birkes plus en tår morgen
kaffe oh yes det var dejlige stunder.

Citat slut.

Hilsen

Kim Juul
kim-juul@mail.dk

www.kim-juul.dk www.bager-kim.dk
Country musik Bager og konditor faget
og slægtsforskning

Fra : Mai-Brit

Dato : 26-10-01 09:28

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dejen udrulles tyndt og skæres i store runde el. aflange kager, som
> smøres med æg og lidt vand, og prikkes med en gaffel. ?

Hej med jer!
Knæpkager stammer egentlig fra det sydvestlige hjørne af sønderjylland. De
findes i to udgaver smør-knæpkager og sirups-knæpkager. I dem med sirup skal
der ikke rugmel, men bygmel, hvilket i sig selv kan være svær at skaffe.
Disse smøres efter bagningen med sirup og sættes i ovnen igen til tørring.
Smør-knæpkagerne er normalt mindre og tykkere end sirups versionen.

For flere år siden købte vi hos bagere her i Esbjerg noget som kaldtes
sprækkranse. Det var en krans på størrelse med en lille kagetallerken, den
var tommelfingertyk og relativ tør, det var lige før den burde have
tilnavnet smørtyv. Kan det evt. være det du mener.
Har du ellers et bud på hvorfor det hedder sprækkringler, når der er tale om
en stor flad småkage?

Mange varme hilsner Mai-Brit

PS. Ved I at sønderjyder spiser: kys, klap og knæpkager

Fra : Kim Juul

Dato : 26-10-01 09:46

Den jeg efterlyser skulle være fra vestjylland. (Knæpkager kender jeg som
pebernødder. Dem der hænger sammen)

> [...]
> var tommelfingertyk og relativ tør, det var lige før den burde have
> tilnavnet smørtyv. Kan det evt. være det du mener.

Jeg tror det er denne opskrift, for der skal ikke rugmel i dem jeg søger
efter. Men muligvis malt mel

> Har du ellers et bud på hvorfor det hedder sprækkringler, når der er tale
om
> en stor flad småkage?

Jeg har læst, st de skal bages indtil de sprækker. Deraf navnet.

> PS. Ved I at sønderjyder spiser: kys, klap og knæpkager

Der er også et øgenavn til klejner og træstammer, men det tør jeg ikke
skrive her hvad de hedder (rødme)

Fra : Hanne Tornøe

Dato : 26-10-01 14:46

Hej Kim Juul
Sprækkringler er iflg. min erfaring med min vestjyske moster Kristine, uden
rugmel. Hun bagte dem, når naboen havde nymælk (den første fede mælk efter
kælvningen)
Jeg har selv prøvet at bage dem med piskefløde, og det er en ca. opskrift,
der her kommer:
Pr. æg ca. 2 spsk fløde (eller nymælk) Piskes sammen og tilsættes mel + lidt
salt til klistret konsistens. Kan rulles til kranse med godt med mel på
hænderne. Bages i ovnen ved høj temperatur (lidt mere end franskbrød - måske
225 - 250 grader) til de sprækker. Spises med meget smør - og til rigelige
mængder af te. De er LIVSFARLIGE hvis de ikke ledsages af væske!! og man
skal IKKE tale samtidig! - Men de smager godt. Som ung studerende fik jeg af
og til sendt nogle, og de modstod sagtens postvæsenets hårde behandling!
Venlig hilsen Hanne T
Kim Juul <kim-juul@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bd8529a$0$25405$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kim Juul

Dato : 26-10-01 15:45

> [...]
af
> og til sendt nogle, og de modstod sagtens postvæsenets hårde behandling!

Den opskrift du har sendt har jeg selv. Den så bare lidt underlig ud og
turde ikke bringe den videre.
Jeg kontakte Valsemøllen i Køge og fik en opskrift tilsendt.

Sprækkringler:

950 g mel
100 g bygmaltmel
12 æg 4 æggeblommer
50 g margarine
25 g tørmælk
1 spsk. vinsprit. (Evt. snaps)

Med venlig hilsen
Valsemøllen A/S,
Laboratoriet,
Ellen Alm

Problemet er bare bygmaltmel. Det kan ikke købes så mange steder. Men i
helsekost butikker skulle man kunne købe det.

Hilsen
--
Kim Juul
----------------

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 26-10-01 16:55

Thu, 25 Oct 2001 19:58:56 +0200, skrev "Kim Juul" <kim-juul@mail.dk> :

>Hvem kender Sprækkringler (også kaldet Rugkranse) ?
>Det er en gammel vestjysk opskrift.

Jeg kan huske dem fra mine barndomsbesøg hos mine bedsteforældre i
Hammerum., og har selv afprøvet denne opskrift, som jeg synes kommer
rigtig tæt på de kringler, jeg kan huske fra dengang.

4 hele æg piskes meget skummende med lidt salt
4 tsk. smør tilsættes derefter - smørret skal være blødt, men ikke
smeltet.
Rør derpå mel i dejen, til den har en passende konsistens, d.v.s.
slipper fad og hænder og kan æltes.

Rul dejen ud i "pølser" - ca. 2 cm i diameter og form dem til kringler
(eller evt. bare ringe - det er sådan jeg husker dem).

Bag kringlerne i en meget varm ovn.
Når kringlerne er bagt, skal de sprække hele vejen rundt - deraf
kommer navnet.

Kringlerne skal spises med et tykt lag smør,
- og der hører brændevin til

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens