Optræning af jagthund
Fra : Henrik Nilsson

Dato : 25-10-01 13:37

Hej gruppe!
Jeg er den lykkelige ejer af en 6 mdr. gammel tysk korthår.
Siden jeg fik hunden har jeg i leg og alvor trænet hunden i lydighed og
apportering samt skydning. Hunden kan komme når jeg kalder, gå på plads, fri
ved fod, er fuldstændig upåvirket af haglskud hen over hunden, og apporterer
en dummy til ug med kryds og slange.
Nu er det jeg er kommet til at tænke på, hvordan lærer man hunden at gøre
stand? Er det en egenskab, som SKAL være medfødt, eller kan man træne dette?

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 25-10-01 14:35

"Henrik Nilsson" <hnihome@kdc.dk> wrote in message
> [...]
> Nu er det jeg er kommet til at tænke på, hvordan lærer man hunden at gøre
> stand? Er det en egenskab, som SKAL være medfødt, eller kan man træne

Hej Henrik

Standen er ikke en egenskab man kan lære sin hund, men man kan selv gøre
meget for at støtte sin hund i at opbygge et godt søgsmønster og en sikker
stand. Det at tage stand er medfødt hos de fleste hønsehunde. Det er derfor
vigtigt at du sørger for at din hund møder mange fugle, mens den er ung. En
god idé er at tage hunden med i marken eller skoven, hvor man ved der sidder
agerhøns eller fasaner. Så den møder så mange fugle, som muligt. Det bedste
du kan gøre er at låne en bog om træning af hønsehunde på biblioteket, der
findes mange der er gode. Jeg har selv korthår og en veltrænet hønsehund kan
give dig mange gode timer, både på jagt og på markprøver.

Christian

Fra : Michael Nielsen

Dato : 25-10-01 19:28

Hej, for at provokerer en udvikling kan du udsætte tamhøns i små burre i marken (skjult i højt græs) og føre hunden i god vind.
gøres dette mange gange vil du inden for kort opdage at hunden vil begynde at tage let stand alt efter dens psyke. fortsæt med
burerne og gå samtidig efter "rigtigt" vildt.
Du vil hurtigt med denne metode frembringe en flot stand.