Champagnebrunch
Fra : Heidi

Dato : 25-10-01 08:40

Jeg skal lave brunch på søndag, og har lige et par spørgsmål,
som jeg ikke har kunnet finde svar på andre steder.
Hvad forhold skal man nogenlunde blande appelsinsaft og
"champagne" i? Jeg er godt klar over at det afhænger af smag,
men er det normalt at det skal smage mest af appelsin, eller
skal boblerne i "champagnen" være mere fremtrædende?

Serverer man i øvrigt dette til alle retterne, eller er det mere
beregnet som en slags velkomstdrink? Og hvis det ikke er
til alle retterne, hvad ville i så servere til nedenstående? (ikke
nødvendigvis i den rækkefølge)

røræg med pølser og bacon (måske tomater)
brød med lidt forskelligt pålæg
frugtsalat,
muffins med bær
hjemmebagt valnøddebrød med forskellíge oste (ville det
passe bedre med en rødvin hertil?)

På forhånd tak for forslag.

--
Mvh. Heidi
http://www.hct.hjem.wanadoo.dk

Fra : ole damgaard

Dato : 26-10-01 13:09

> [...]
> skal boblerne i "champagnen" være mere fremtrædende?

> hjemmebagt valnøddebrød med forskellíge oste (ville det

Kære Heidi:
Bruch er jo et morgenmåltid - omend det bliver serveret sent
og indeholder mere tunge retter end vi er vante til på et moderne
dansk morgenbord. Derfor: Rødvin hører efter min mening
overhovedet ikke hjemme et sådan sted.
Hvis du absolut vil have mere spiritus på bordet, så prøv med
en knastør sherry - Tio Pepe - fino - eller noget lignende. På denne
tid af dagen er det en frisk, behagelig afveksling til den evindelige
gammel dansk - og det er en rigtig god appetitvækker, som
udvider smagsløgene..
Men som du selv siger, det hele afhænger af smagen - også
blandingsforholdet mellem champagne og appelsin. Jeg foretrækker
2 dele champagne til 1 del juice. Og husk champagnen skal
være Brut eller tør. Og så lad i øvrigt være med at købe champagne
til den sag - der findes masser af gode Cava´er.

I øvrigt kan jeg give dig et tip om amerikanske brunchkokotter, som
jeg selv bruger ofte.
Hakket skinkekød, Hakkede rå løg kommes i en portionskokotte
og dette kommes en god spiseskefuld creme fraice og en klat
fransk sennep - og øverst slås et æg ud over. Salt og peber over.
Kokotterne sættes i dampbad i en gryde indtil ægget er helt stift.

Det giver en dejlig variation af de traditionelle æggeretter til
brunch.
mvh ole