Kort referat + oplæg til debat om fremtidi~
Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 23-10-01 20:57

> 20.30 Viden om
>
> Prisvindende dansk forskning er på jagt efter en termostat, som
> regulerer fedmen, og som sørger for, at vi holder en
> nogenlunde konstant vægt. Men hvis vi først er blevet
> overvægtige, så danner kroppen flere fedtceller.
> Celler, som sidder og udskiller stoffer, der får os til at spise
> mere. Og så bliver kampen for at tabe sig lige så svær som
> at holde op med at ryge. Kroppen "kræver" mere mad,
> og det kan ikke styres med viljefasthed.

Et MEGET interessant program!!!

Specielt gav det mig anledning til at overveje en modifikation af
"standardmodellen" for vægttab - eller i hvert fald for, hvilke råd
folk skal have, afhængigt af, hvor stor overvægt de har.

Men først referatet...

--------

Kort referat:
Som nævnt i foromtalen ovenfor peger nyere forskning på, at fedtvævet
selv har en stor effekt i forbindelse med appetitten. Som
tommelfingerregel bliver ens appetit BLIVENDE forstørret, hvis man har
været mere end 20 kg. overvægtig (dvs. BMI højere end 25). Årsagen er,
at man under de omstændigheder danner flere fedtceller. Ved normal let
overvægt (i nærheden af BMI på 25) sker der kun det, at de
eksisterende fedtceller udvider sig, men når de ikke kan udvide sig
mere, danner man så helt nye til at optage den overskydende energi.
Mængden af fedtceller (ikke størrelsen af dem) er tilsyneladende
afgørende for størrelsen af ens appetit.

Når man først har dannet ekstra fedtceller, er der ingen "naturlig"
måde at slippe af med dem på. Derfor den BLIVENDE ændring af ens
appetit.

Det fremgik ikke af udsendelsen om en fedtsugning (der direkte fjerner
fedtceller) har en effekt på dette, men det er en rimelig antagelse.

Endelig afsluttede de udsendelsen med et interview med en repræsentant
fra Novo, der - blandt meget andet interessant - sagde, at der
forventedes at komme en række nye (og mere effektive) midler på
markedet over de næste 3-5 år. Årsagen er, at man for det første har
klassificeret fedme som en direkte og alvorlig sundhedsrisiko, og for
det andet at man har opnået en mængde ny viden om fedmens biokemi, og
dermed har fundet nye måder at påvirke kroppen på i den forbindelse.

Mere information på: www.dr.dk/videnom Her kan man bla. stille
spørgsmål til Novo-fyren, og få uddybet de nævnte ting fra referatet.

--------

Hvorfor giver det mig anledning til at mene standardrådene bør lægges
om? Tjah, min konklusion er, at man må konstatere (HVIS ovenstående er
korrekt forstået OG det er forskning der holder - forskere kan også
tage fejl) at der må være meget forskel på, hvilke råd folk skal have,
afhængig af, hvor stor overvægt de her (eller har haft).

For de heldige af os, der aldrig har været over et BMI på 25, skal der
primært lægges vægt på "det praktiske", som er kostomlægning og
motion. Folk i denne gruppe spiser måske lidt forkert, og lever lidt
for stillestående, men har ikke de store problemer med at deres krop
KRÆVER store mængder energi. Deres største problem er altså at lægge
nogle uheldige vaner på hylden (daglig cola, ost med tandsmør på
morgenbrødet på hverdage, en snickers eller to for sulten snarere end
et æble).

For de mindre heldige, der har haft BMI over 25, vil det mentale være
det primære problem, da det primære problem bliver at holder sulten
stangen. Her er der snarere tale om den slags problemstillinger man
finder i forbindelse med rygestop, hvor vejledning og gruppeterapi
osv. ofte har den største effekt.

Det er altså min mening at "one size fits all" rådene måske bør
erstattes af to strategier, der tager udspring i de radikalt
forskellige situationer. Hidtil har det været min opfattelse, at der
her i gruppen primært er taget udspring i det "praktiske", som altså
er det vigtigste for folk der ikke har været over BMI på 25. Måske vi
i sidste ende skal overveje at splitte gruppen op, selvom trafikken er
relativt lav, hvis det virkelig fører til to MEGET forskellige
strategier, eg. at de to grupper "ikke kan dele FAQ". Specielt må jeg
konstatere som FAQ-skribent in-spe (ja, jeg er stadig i gang, men har
bare rygende travle) afgjort har taget udgangspunkt i BMI-under-25
synspunktet, da det er min egen personlige situation.

Debat, kritik, forslag?

Mvh
Anders S. Johansen