Den Varme Linje: Husmødre m/k i røret.
Artikel fra Politiken 8. sept. 2001, Lørdagsliv.
Selv den mest erfarne husmoder kan komme ud for, at kagen falder
sammen, sovsen skiller eller syltetøjet bliver for tyndt. Hjælpen er dog
ikke længere væk end et telefonopkald til Danmarks ældste hotline for
nødstedte husmødre m/k.
»Tørsleffs Husmoder Service ... Ja, goddag«. Der er både smil i stemmen
og øjnene hos Susanne Poulsen, når hun besvarer telefonens kimen i
landets ældste telefontjeneste for spørgelystne husmødre af begge køn.
Her kan man ringe ind med spørgsmål om syltning, bagning, stegning og
andre problemer, der kan true den hjemlige idyl.
Tørsleff & Co. har i mere end 100 år solgt vanillesukker, konserverings-
og geleringsmiddel, kagecreme og husblas. Mest kendt er nok
vanillesukkeret med den indisk udseende mand på dåsen og den
grinende kineser på atamonflasken med konserveringsmiddel.
»Vi besvarer mellem 150 og 200 henvendelser ugentligt om alt inden for
madlavning og levnedsmiddelhygiejne. Der er så mange ting, man skal
vide eller i hvert fald kommer til at vide, man bliver aldrig
færdigudlært til at sidde i Tørsleffs Husmoder Service«, erklærer
Susanne Poulsen.
Hun er uddannet ernærings- og husholdningsøkonom og har arbejdet i
Tørsleffs Husmoder Service i to et halvt år, hvor hun uden for
telefontiden besvarer forbrugernes e-mail, efterprøver opskrifter eller
udvikler nye til Tørsleffs efterhånden sagnomspundne kogebøger.
Størstedelen af forbrugernes henvendelser er relaterede til opskrifter
i en af Tørsleffs seks kogebøger.
»I modsætning til andre kogebøger kan man ringe til forfatterne. Mange
står og laver et eller andet i weekenden, som de har spørgsmål til, og
derfor er mandag den travleste dag ved telefonen. De spørgsmål, vi får
flest af i denne tid, er uden sammenligning syltespørgsmål - vi befinder
os jo midt i syltesæsonen. Rigtig mange ringer, fordi deres marmelade
eller syltetøj ikke har fået den rigtige konsistens, agurkerne er blevet
for salte eller saften mugner«, siger Susanne Poulsen, mens hun roder
med headsettet. Det skal sidde ordentligt, når man er ved telefonen i
så mange timer ad gangen.
Fra skåneærmer til headset:
Tørsleffs Husmoder Service blev grundlagt længe før headsettets
tidsalder - nemlig i 1939 af en 25-årig husholdningslærerinde ved navn
Kirsten Hüttemeier.
Over telefonen ledte hun kyndigt og iført skåneærmer de danske
husmødre gennem køkkenets mysterier og faldgruber i fem år. Men
meget har naturligvis ændret sig siden den legendariske fru Hüttemeiers
tid.
Efter 62 år har Tørsleffs Husmoder Service omstillet sig til et
hurtigere tempo, og telefondamerne skal passe andre opgaver i
Husmoder Servicen end blot telefonen. Nu er både telefontiden og
bemandingen halveret, men ikke henvendelserne.
For at tynde ud i henvendelserne bliver der ikke længere besvaret
spørgsmål om pletter, vask og rengøring hos de professionelle husmødre.
Forbrugerne bliver i stedet henvist til Forbrugerinformationen eller
til Procter&Gambles vaskerådgivning i Sverige.
Også forbrugerne har ændret sig. Det er ikke længere kun hjemmegående
husmødre, der griber telefonrøret, når der er koks i køkkenet. På trods
af navnet er der mange mænd, der ringer til Tørsleffs Husmoder Service.
Halvdelen af dem spørger dog, om det er o.k., at de ringer, »når nu
det er en husmoderservice«, fortæller Susanne Poulsen.
»Mændene er søde at have i røret, de bliver så glade, når man hjælper
dem. De lytter og er meget modtagelige for råd. Mange af de kvinder,
der ringer ind, er garvede husmødre, der for eksempel har syltet i 20
år, og nogle af dem kan være lidt bedrevidende og afbryde en del«.
Husmoder i døgndrift:
Susanne Poulsen er også selv ved at blive garvet - hendes huslige
hverdag har ændret sig, siden hun blev ansat som professionel husmoder.
»Jeg laver ikke så meget mad hjemme, som jeg gjorde, inden jeg
startede i Tørsleffs Husmoder Service.
Nogle gange står jeg jo i køkkenet og laver mad i flere timer her. Og
hvis ikke, så sidder jeg ved telefonen og taler om det. Til gengæld er
jeg begyndt at sylte og bage vanvittigt meget, til min otteårige søns
store glæde.
Og nu ringer vennerne også hjem til mig, når de skal have hjælp til et
eller andet. Så kan jeg næsten være fristet til at sige: Kan I ikke
ringe til mig i arbejdstiden?«, griner Susanne Poulsen.
Blandt de mange spørgsmål, der skal besvares hver dag, sker det, at
Susanne Poulsen ikke har svar på rede hånd. Så ringer hun for eksempel
til Forbrugerinformationen eller tjekker sine forgængeres kartotek.
Det sker, at hun får stillet så kuriøse spørgsmål, at hun må opgive at
give et kvalificeret svar. »Det dummeste spørgsmål, jeg nogensinde har
fået, er fra to fyre, der gerne ville vide, om man kunne ryge
atamonpulveret.
Et andet spørgsmål var fra en mand, der hver morgen i 20 år havde spist
en skefuld atamon, og som pludselig gerne ville vide, om det var
skadeligt«, husker Susanne Poulsen leende.
Fakta:
Pluk af dagens råd...
»Jeg skal have gæster til middag og spekulerer på, om man kan være
sikker på, at pasteuriserede æggeblommer er salmonellafri?«.
Du kan være helt tryg ved at benytte pasteuriserede æggeblommer, der er
ingen risiko for salmonella.
»Man hører jo så meget om kogalskab. Kan man fremstille husblas
vegetabilsk?«. Ja, man kan benytte et vegetabilsk produkt, der hedder
Agar Agar, som kan købes i helsekostforretninger.
»Hvor meget vanillesukker skal man tilsætte i stedet for kornene fra
en vanillestang?«. Der skal bruges 2-3 tsk. Vanila, men det er altid
godt af smage sig frem.
»Jeg har fået ødelagt en ny skjorte af pletter af blommesaft. Hvordan
redder jeg den?«. Så vil jeg foreslå dig at ringe til
Forbrugerinformationen. De er eksperter på det område.
»Jeg har lige kogt tre liter ribssaft, og det er begyndt at gelere i
flasken - jeg tror, der er kommet for meget sukker i, hvad kan jeg
gøre?«. Du kan prøve at koge en ekstra liter saft uden sukker og komme
det hele i en gryde og give det et opkog. Før saften hældes på flasker,
skal du tilsætte en ny portion atamon.
»Skal man gøre noget særligt, hvis man gerne vil fryse rabarber?«. Man
skærer rabarberne ud i mindre stykker, breder dem ud på en bageplade
eller et spækbræt og sætter dem i fryseren. Når de er frosne, lægger man
dem i frysepose, så kan man bruge dem efterhånden.
»Hvor længe kan hjemmelavet is holde sig i fryseren?«. Den kan holde
sig omkring tre måneder.
Det er mælkeprodukterne, der afgør holdbarhedslængden, hvilket også er
grunden til, at en sorbetis kan holde sig længere - helt op til otte
måneder.
Gode råd er gratis:
Er du ved at miste overblikket over gæstemiddagen, har du købt en
græsslåmaskine, der ikke duer, vil du investere i den mest miljørigtige
maling til børneværelset. Har du spildt rødvin på damaskdugen, du har
arvet fra farmor - og har din mors velmente råd bare gjort det hele
værre? - Så løft telefonrøret, der findes telefoniske hotlines til snart
sagt ethvert husligt formål...
Her er et udvalg:
De statsautoriserede råd: Forbrugerinformationens hotline 70 13 13 30
Hverdage kl. 9-12 - Besvarer alle slags juridiske og husholdningsmæssige
spørgsmål.
De miljørigtige råd: Grøn Information 33 13 66 88 Mandag-torsdag kl.
9-16, fredag kl. 9-14 - Giver råd om miljørigtig adfærd i det daglige
forbrug i huset, haven og bilen.
De klassiske råd: Tørsleffs Husmoder Service 36 34 30 30 Mandag kl.
9-15, tirsdag-torsdag kl. 9-12.30, fredag lukket - Besvarer spørgsmål om
madlavning, levnesmiddelhygiejne, syltning og bagning.
De rene råd: De fleste vaskemidler med respekt for sig selv har en
telefontjeneste, der kan rådgive om vask, pletter m.m. - Nummeret står
på produkterne.
--
Mvh.
Peter W. Bosse
|