Generelle spørgsmål om Domæner:
Fra : Lars

Dato : 20-10-01 18:22

Hej

Jeg får snart en ADSL hos TDC :) og jeg vil gerne have min PC til at fungere
som www- og mail server. Det er noget med at der skal være to DNS servere
tilknyttet et domæne. Betyder det at man kan få den primære DNS til at pege
på min PC(ip adresse) og den sekundære DNS til at pege på en anden PC (ip
adresse), således at hvis min PC er nede så benyttes den anden PC?

/lars

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-10-01 20:17

In article <9qsbqv$5tk$1@sunsite.dk>, "Lars" <lkj@person.dk> wrote:

> [...]
> på min PC(ip adresse) og den sekundære DNS til at pege på en anden PC (ip
> adresse), således at hvis min PC er nede så benyttes den anden PC?

Det er ikke det, der menes med to DNS'er. Hvis du skal have det til at
fungere som du beskriver, så skal du for mailserveren have en backup-mx
record i DNS'en, og for web'en skal du have opsat noget loadsharing.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Lars

Dato : 21-10-01 10:50

> Det er ikke det, der menes med to DNS'er. Hvis du skal have det til at
> fungere som du beskriver, så skal du for mailserveren have en backup-mx
> record i DNS'en, og for web'en skal du have opsat noget loadsharing.

Jeg har forsøgt at finde information omkring loadsharring, men det er ikke
rigtig lykkedes. Er der nogen som kender til et sted hvor man kan læse ligt
mo dette eller hvor man kan få "en" loadsharing.

/lars

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-10-01 19:24

In article <9qu5m2$d91$1@sunsite.dk>, "Lars" <lkj@person.dk> wrote:

> Jeg har forsøgt at finde information omkring loadsharring, men det er ikke
> rigtig lykkedes.

Søg på Google med sørgeordene loadsharing og dns, så kommer der masser
af brugbare svar.

> Er der nogen som kender til et sted hvor man kan læse ligt
> mo dette eller hvor man kan få "en" loadsharing.

Din DNS-udbyder burde kunne fortælle dig om det er noget de gider sætte
op i deres servere.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-10-01 19:42

"Martin Edlich" <newsspam3@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse
> Din DNS-udbyder burde kunne fortælle dig om det er noget de gider
sætte
> op i deres servere.

Du kan ikke lave "loadsharing" i DNS
Man kan lave en simpel round-robin men det tager ikke hensyn til hvor
loaded er størst (eller maskiner der er nede)

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-10-01 20:05

In article <3bd317a4$0$8098$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>,
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> Du kan ikke lave "loadsharing" i DNS
> Man kan lave en simpel round-robin men det tager ikke hensyn til hvor
> loaded er størst (eller maskiner der er nede)

OK, så er der noget jeg har misforstået, men den DNS (bruger den kun på
lokalnettet) jeg kører på min egen server, har nu den funktion
alligevel. Den hedder forresten MacDNS.

Kunne du lokkes til at forklare hvordan man så gør det?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-10-01 20:57

> Kunne du lokkes til at forklare hvordan man så gør det?

Som Andreas skriver kan man godt kalde DNS-roundrobin for loadsharing
(men ikke loadbalancing, som jeg egentlig snakkede om)
Loadbalancing kan laves med fx Alteon webswitche, men det er ikke
billigt

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-10-01 21:23

In article <3bd32950$0$8086$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>,

> [...]
> (men ikke loadbalancing, som jeg egentlig snakkede om)
> Loadbalancing kan laves med fx Alteon webswitche, men det er ikke

Bare så jeg er helt sikker: Jeg havde altså ikke misforstået noget
alligevel?

Det irreterer mig at rende rundt med forkert viden...

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-10-01 21:42

> Bare så jeg er helt sikker: Jeg havde altså ikke misforstået noget
> alligevel?

Det munder ud i en strid om ord. Man kan lave noget loadsharing med DNS,
men loadsharing kan ikke bruges til at opnå "en anden PC (ip
adresse), således at hvis min PC er nede så benyttes den anden PC" som
Lars skriver

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-10-01 22:03

In article <3bd333ac$0$8073$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>,
> [...]

> men loadsharing kan ikke bruges til at opnå "en anden PC (ip
> adresse), således at hvis min PC er nede så benyttes den anden PC" som

OK. Så er der altså ikke nogen løsning, der er til at betale for
menigmand, til det nævnte problem/ønske?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-10-01 22:21

> OK. Så er der altså ikke nogen løsning, der er til at betale for
> menigmand, til det nævnte problem/ønske?

Jo, få et webhotel og lad dem bekymre sig om oppetid

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-10-01 21:45

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>Som Andreas skriver kan man godt kalde DNS-roundrobin for loadsharing

Inden tråden nu bliver alt for lang, vil jeg lige henlede jeres
opmærksom på, at Lars hverken spurgte efter load balancing eller load
sharing. Han ville bare gerne have noget redundans.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-10-01 21:48

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Inden tråden nu bliver alt for lang, vil jeg lige henlede jeres
> opmærksom på, at Lars hverken spurgte efter load balancing eller load
> sharing. Han ville bare gerne have noget redundans.

Og det var hovedpointen med min sabling af DNS som løsning..

Fra : Lars

Dato : 22-10-01 10:26

> Og det var hovedpointen med min sabling af DNS som løsning..

Det forstår jeg ikke en skid af! Er konklusionen at det ikke er til at
betale eller hvad. Jeg var vær een dag og så løb det hele fra mig ;)

/lars

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 22-10-01 10:27

On Mon, 22 Oct 2001 11:25:48 +0200, "Lars" <lkj@person.dk> wrote:

>Det forstår jeg ikke en skid af! Er konklusionen at det ikke er til at
>betale eller hvad.

man kan fint købe dns... hos enhver isp sikkert

og nej, det er ikke dyrt

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-10-01 12:45

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse
> man kan fint købe dns... hos enhver isp sikkert
> og nej, det er ikke dyrt

Men du kan ikke lave "rigtig" redundans med DNS

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 22-10-01 12:57

når går tråden vist lidt i selvsving

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-10-01 13:17

> når går tråden vist lidt i selvsving

Jeg tænkte det samme efter jeg havde sendt, så jeg tror jeg EOD'er

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 22-10-01 13:06

In article <3bd40760$0$8093$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Men du kan ikke lave "rigtig" redundans med DNS

Kun fordi programmer ikke overholder RFC1123 (afsnit 2.3)

--
Andreas Plesner Jacobsen | OK, enough hype.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-10-01 13:19

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Kun fordi programmer ikke overholder RFC1123 (afsnit 2.3)

Det er jo kun should's

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 22-10-01 13:36

In article <3bd40f84$0$8085$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Det er jo kun should's

Så blød er definitionen ikke i RFC sammenhænge:

* "SHOULD"

This word or the adjective "RECOMMENDED" means that there
may exist valid reasons in particular circumstances to
ignore this item, but the full implications should be
understood and the case carefully weighed before choosing
a different course.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I love mankind ... It's people I hate.

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-10-01 18:50

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>Men du kan ikke lave "rigtig" redundans med DNS

Man kan få noget der ligner. Det er et spørgsmål om at sørge for, at
dns records for domænet ændres, når reservemaskinen skal tage over -
selvfølgelig kombineret med en meget kort levetid for
dns-oplysningerne, så de ikke caches i dagevis rundt omkring.

Den mest tilgængelige fattigmandsmetode ville sikkert være at bruge en
dyndns-service (f.eks. dyndns.dk) til at skifte mellem de to maskiner.
Så lader man reservemaskinen overvåge hovedmaskinen, og i det øjeblik,
den mister kontakten, men stadig kan kontakte andre maskiner på
Internettet, kontakter den dyndns-servicen og sætter sin egen
ip-adresse ind i stedet.

Undskyld, at jeg bidrager til trådens selvsving.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-10-01 20:43

In article <3bd317a4$0$8098$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Du kan ikke lave "loadsharing" i DNS
> Man kan lave en simpel round-robin men det tager ikke hensyn til hvor
> loaded er størst (eller maskiner der er nede)

Roundrobin er også en form for loadsharing, ligesom Best Effort er en
service-klasse.

--
Andreas Plesner Jacobsen | You do not have mail.

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-10-01 21:09

"Lars" <lkj@person.dk> wrote in message news:9qsbqv$5tk$1@sunsite.dk...
> [...]
> på min PC(ip adresse) og den sekundære DNS til at pege på en anden PC (ip
> adresse), således at hvis min PC er nede så benyttes den anden PC?
TDC siger man ikke kan få fast ip endnu, så du kan ikke hoste dit eget
domæne.

Du kan dog bruge en service som www.dyndns.org hvis du ønsker at have din
egen webserver med en fast adresse.

Grunden til at der skal være en primær og sekundær DNS er velsagtens for at
sikre at en nameserver for domænet altid kan nås..

/Martin

Fra : Lars

Dato : 21-10-01 10:35

> TDC siger man ikke kan få fast ip endnu, så du kan ikke hoste dit eget
> domæne.

Det forstår jeg ikke, for de har oplyst hvisket ip nummer jeg får! Men jeg
er temelit grøn så måske har jeg misforstået noget.

> Grunden til at der skal være en primær og sekundær DNS er velsagtens for
at
> sikre at en nameserver for domænet altid kan nås..

Ok, dvs at begge DNS peger på samme IP

/lars

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-10-01 10:53

"Lars" <lkj@person.dk> wrote:

>Men jeg er temelit grøn så måske har jeg misforstået noget.

Ikke nødvendigvis.

Martin Petersen vrøvler. TDC har flere ADSL-produkter med fast ip. Om
du har et af dem, skal jeg naturligvis ikke kunne sige.

Mht. dit oprindelige spørgsmål:
Formålet med mindst 2 dns-servere er, at den ene skal kunne tage over,
hvis den anden svigter. Derfor bør informationen på begge være ens.
(Der er sikkert også en RFC, der fortæller, at den _skal_ være ens,
men her kommer jeg til kort.)

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-10-01 12:22

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
> Martin Petersen vrøvler. TDC har flere ADSL-produkter med fast ip. Om
> du har et af dem, skal jeg naturligvis ikke kunne sige.
Sikke en venlig tone!

Min udtalelse stammer fra en samtale jeg havde med TDC Bredbånd for få dage
siden hvor jeg spurgte om det var muligt at få fast ip - til dette var
svaret, at det var det ikke endnu, men de arbejdede på det..

Så dem der vrøvler er nok nærmere TDC kundesevice og ikke mig!

Og det skrev jeg ikke, eller hvad?

/Martin

Fra : Lars

Dato : 21-10-01 13:03

> Og det skrev jeg ikke, eller hvad?

Det skal du ikke blive sur over, jeg kommer da bare med flere spørgsmål :)

Jeg regner med at køre Win2k på min forbindelse, som skal være web server.
Er det en god ide at sætte noget sikkerhed op i form af firewall eller
ligene? Jeg kan ikke helt se hvad det hjælper da det jo kræver et password
at komme ind i PCeren

/lars

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-10-01 09:10

"Lars" <lkj@person.dk> wrote in message news:9qudgb$ji0$1@sunsite.dk...

> [...]
> Er det en god ide at sætte noget sikkerhed op i form af firewall eller
> ligene? Jeg kan ikke helt se hvad det hjælper da det jo kræver et password

Det er altid en god idé med en firewall, du kunne evt få den lokale Linux
guru til at sætte det op på en gammel 486 der blokerer alle porte pånær 80
(og evt 21?) således mulighederne for der er en der vælter den Windows
maskine omkuld er lille..
Ydermere bør du nok tænke dig om 2 gange inden du bruger IIS (hint : kig på
apache da IIS er hullet som en si)

/Dennis

Fra : Lars

Dato : 22-10-01 10:21

> [...]
> maskine omkuld er lille..
> Ydermere bør du nok tænke dig om 2 gange inden du bruger IIS (hint : kig

Kan en router ikke klare det med at lukke porte?

/lars

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-10-01 11:00

"Lars" <lkj@person.dk> wrote in message news:9r0ocb$imh$1@sunsite.dk...

Linux
> på
> >
> Kan en router ikke klare det med at lukke porte?

Mjoe, det kommer jo an hvad for en router du har om den kan blokere alt på
ip-basis (du ønsker jo næppe din egen internet adgang bliverbegrænset?!)

/Dennis

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-10-01 14:11

"Martin Petersen" <martin@REMOVEfyrreklitten.dk> wrote:

>Så dem der vrøvler er nok nærmere TDC kundesevice og ikke mig!

Hvis du viderebringer deres vrøvl som fakta, vrøvler du jo også.

>Og det skrev jeg ikke, eller hvad?

Den del var ikke henvendt til dig. Ja, i det hele taget var indlægget
jo ikke henvendt til dig.

Fra : Lenny

Dato : 21-10-01 16:09

> Hvis du viderebringer deres vrøvl som fakta, vrøvler du jo også.

På BB Adsl den med telefon abo med i prisen er det muligt at få fast IP, men
ikke på NE I+II+III endnu (det kommer)

MVH
Lennart
Som ikke repræsenterer andet end sig selv (ansat ved TDC Internet)

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-10-01 16:49

"Lenny" <lennartbj30_nospam_@hotmail.com> wrote:

>På BB Adsl den med telefon abo med i prisen er det muligt at få fast IP, men
>ikke på NE I+II+III

Ja?

>endnu (det kommer)

Det vil sikkert glæde mange.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-10-01 06:07

On Sun, 21 Oct 2001 17:08:36 +0200, "Lenny"
<lennartbj30_nospam_@hotmail.com> wrote:

>På BB Adsl den med telefon abo med i prisen er det muligt at få fast IP, men
>ikke på NE I+II+III endnu (det kommer)

NE III ? hvad er det?

--
Ivar Madsen
Der med dette indlæg, repræsentere mig selv, og dem der er enig med mig,,,

Fra : Lenny

Dato : 22-10-01 08:37

> NE III ? hvad er det?

Det er det samme som NE II, men mulighederne for tilpasning til den enkelte
forbruger er større. Det kan leveres med enten router (koster lidt ekstra om
måneden - 14 kr.) eller en PPPoE klient (WinPoet, som std medfølger). Man
kan også vælge at installere selv og dermed spare lidt på oprettelsen.
Derudover kan man købe forskellige netværksprodukter ved oprettelsen
(netkort, switch, osv) Ikke de store nyheder her, derfor bliver den heller
ikke lanceret som et nyt produkt. Fast IP skulle komme omkring 1. November,
men det kan jo blive udskudt

Se mere på http://internet.opasia.dk/info.php?netexpress

MVH
Lennart
Som kun er sig selv, når han husker at tage sin medicin.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-10-01 06:06

On Sun, 21 Oct 2001 13:21:44 +0200, "Martin Petersen"
> [...]

>svaret, at det var det ikke endnu, men de arbejdede på det..
>Så dem der vrøvler er nok nærmere TDC kundesevice og ikke mig!

1. Det forkommer mig at jeg har læst her på news at nogle har fast IP på
TDC BB ADSL, men det kan godt være at det er mig der tager fejl.

2. P@ både som ADSL og de ander acces former har i flere år haft Fast
IP'er som produkt. (Ja du kan få flere faste IP'er på en P@)