Fordele ved at skifte indbygget grafikkort~
Fra : Torben Abilgaard

Dato : 19-10-01 18:58

Kan man på nogen måde anskueliggøre forskellen på et indbygget grafikkort og
et "rigtigt" grafikkort?

Jeg kunne godt tænke mig at få skiftet Intel815 ud med noget tungere grej,
der skal være velegnet til layout og grafik.

Kortet sidder på en 466hz NT-maskine med 128 mb (for lidt) ram. Typisk er
følgende applikationer åbne: Internet explorer + outlook, lotus notes, word,
photoshop eller et andet billedprogram samt et temmelig tungt
avisproduktionssystem (hermes) fra Unisys... minder lidt om quark, men har
en million xtra features.

vh/Torben

Fra : testpersonen

Dato : 21-10-01 01:24

"Torben Abilgaard" <Torben.Abilgaard@bt.dk> wrote in message
> Jeg kunne godt tænke mig at få skiftet Intel815 ud med noget tungere grej,
> der skal være velegnet til layout og grafik.

Du kan ikke "udskifte" et inbygget grafikkort.. men når du sætter et nyt
grafikkort i maskinens AGP port burte den selv "afkoble" det indbyggede og
gå over til det nye...
Og hva er bedre en et Geforce3 ?? :)

Testpersonen..

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 21-10-01 13:41

Torben Abilgaard wrote:

> Kan man på nogen måde anskueliggøre forskellen på et indbygget grafikkort og
> et "rigtigt" grafikkort?

En af de vigtige forskelle er at det indbyggede grafikkort ofte deler
RAM med resten af maskinen. Det giver et ret stort tab i ydeevne.

> [...]
> photoshop eller et andet billedprogram samt et temmelig tungt
> avisproduktionssystem (hermes) fra Unisys... minder lidt om quark, men har

Til det brug skal du nok have fat i enten et Matrox eller også et ATI
Radeon kort, da de har den bedste 2D kvalitet for tiden.

Radeon er især godt hvis du også vil have god 3D.

GeForce kortene har derimod ikke lige så god 2D som de to ovenstående
kort.

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 21-10-01 19:04

Jeg ved godt, at jeg ikke skal afmontere kortet fysisk, og at der derefter
mokkes et nyt kort i klumpen. Men jeg ved ikke, hvordan jeg kan sammenligne
den indbyggede chips ydelse med f.eks. et Radeon. Jeg skal have overbevist
nogen...