Bootloader
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-01 18:12

Hey derude

Kan man lave en bootloader så man ved opstart kan vælge hvilket system
mac'en skal boot i. Jeg er træt at at jeg skal ind i kontrolpaneler og
ændre startdisk bare fordi jeg skal boot i et andet system.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-10-01 18:21

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> [...]
> mac'en skal boot i. Jeg er træt at at jeg skal ind i kontrolpaneler og
> ændre startdisk bare fordi jeg skal boot i et andet system.

hvilken mac har du? hvisdet er en UMA (alle med AGP kort) kan du bare
holde alt ned under opstart, så du kommer ind i OF grafikse bootmanager.

eneste begrænsing er at du kun kan have én Mac OS 9 pr. partion,men du
kan eks godt have både Mac OS X og MAc OS 9 på samme partition ogv ælge
mellem dem.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

<icq:131382336>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-01 18:34

> [...]
>
> eneste begrænsing er at du kun kan have én Mac OS 9 pr. partion,men du
> kan eks godt have både Mac OS X og MAc OS 9 på samme partition ogv ælge

Jeg har en sawtooth, så jeg prøver lige. Jeg har en dansk 9'er en int.
eng. 9 samt os 10.1, men de to 9'ere er på hver sin partition så det
skulle vel ikke være et prob. ?

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-10-01 18:45

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> Jeg har en sawtooth, så jeg prøver lige. Jeg har en dansk 9'er en int.
> eng. 9 samt os 10.1, men de to 9'ere er på hver sin partition så det
> skulle vel ikke være et prob. ?

næh, alle tre skulle dukke op i en flot grafisk brugerflade.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-10-01 18:45

> holde alt ned under opstart

ups, en lille rettelse ikke "alt", men "skiftespor", nu har jeg det
meget bedre

Fra : J.C. Voss

Dato : 19-10-01 20:24

> ups, en lille rettelse ikke "alt", men "skiftespor", nu har jeg det
> meget bedre

Ja, jeg synes også der var et eller andet galt...(-:

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-10-01 18:42

> [...]

> mac'en skal boot i. Jeg er træt at at jeg skal ind i kontrolpaneler og
> ændre startdisk bare fordi jeg skal boot i et andet system.

Hvis du har en nyere mac (vist bare USB) kan du holde kombitasten* nede
under opstart, bootload away.

*alias: Skiftespor, ALT, alternativ, badekar, grilgaffel, "den
underlige" og "liggende skillerhus".

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-01 18:55

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Hvis du har en nyere mac (vist bare USB) kan du holde kombitasten* nede
> under opstart, bootload away.
>
> *alias: Skiftespor, ALT, alternativ, badekar, grilgaffel, "den
> underlige" og "liggende skillerhus".

*G* kær tast har mange navne. Var der ikke engang snak om at apple ville
droppe tasten for at kunne bruge off-the-shelf keyboards ?

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-10-01 20:02

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> *G* kær tast har mange navne. Var der ikke engang snak om at apple ville
> droppe tasten for at kunne bruge off-the-shelf keyboards ?

nej det må have været museums/æble/pære/komando-tasten, PC erne har også
en skiftespors tast (samt en ALT group)

Fra : Peter Gersmann

Dato : 19-10-01 20:08

In article <1f1jmd8.1hy1rk934novkN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> nej det må have været museums/æble/pære/komando-tasten, PC erne har også
> en skiftespors tast (samt en ALT group)

Læste i en bog om Apple design at designerne havde set tegnet i Sverige,
og fandt det passende.

Hellere det end Apple II - der havde vi både hule og fyldte æbler.

//Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-01 20:27

> nej det må have været museums/æble/pære/komando-tasten, PC erne har også
> en skiftespors tast (samt en ALT group)

barf, det var også den jeg mente.!

/thomas

Fra : Peter Gersmann

Dato : 19-10-01 20:06

In article <1f1ji7w.v3iwjmft09z4N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Hvis du har en nyere mac (vist bare USB) kan du holde kombitasten* nede
> under opstart, bootload away.
>
> *alias: Skiftespor, ALT, alternativ, badekar, grilgaffel, "den
> underlige" og "liggende skillerhus".

Den korrekte danske benævnelse er "valg-tasten".

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-10-01 20:12

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Den korrekte danske benævnelse er "valg-tasten".

pia kjærsgaard er også dansk...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-01 20:27

> pia kjærsgaard er også dansk...

...ja og danskerne er faktisk svenskere ;) ..og de oprindelige danskere
flyttede sydpå, så da jeg er tysker er jeg faktisk dansker ;)

/thomas

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-10-01 20:56

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> ..ja og danskerne er faktisk svenskere ;) ..og de oprindelige danskere
> flyttede sydpå, så da jeg er tysker er jeg faktisk dansker ;)

ummm om ikke andet så er jeg da forvirret nu.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-01 20:57

> ummm om ikke andet så er jeg da forvirret nu.

Det var egentlig også meningen ;)

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-10-01 21:02

> ..ja og danskerne er faktisk svenskere ;) ..og de oprindelige danskere
> flyttede sydpå, så da jeg er tysker er jeg faktisk dansker ;)

det var såmænd ikke pointen - "valg-tasten" er et tåbeligt udtryk også
selvom den er dansk, gæt dig selv til resten.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-01 21:09

> det var såmænd ikke pointen - "valg-tasten" er et tåbeligt udtryk også
> selvom den er dansk, gæt dig selv til resten.

jeg bruger bare enhver jelighed for at få tråden kørt længere og længere
ud på et sidespor ;)

/thomas

Fra : J.C. Voss

Dato : 19-10-01 21:56

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> jeg bruger bare enhver jelighed for at få tråden kørt længere og længere
> ud på et sidespor ;)

Skiftespor mener du vel...(-;

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 20-10-01 16:39

J.C. Voss <macaddict2k.ugyldig@operamail.com> wrote:

> Skiftespor mener du vel...(-;

Det tror jeg ikke han mener. Et skiftespor er påkrævet for at få noget
ud på et sidespor. Du har vist ikke leget så meget med modeltog som barn
hva?

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-10-01 17:39

In article <1f1l4va.1xbuygcl27aj0N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Et skiftespor er påkrævet for at få noget ud på et sidespor.

Er det forklaringen på den vej trådene ofte tager i denne grupper?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 20-10-01 18:09

> Er det forklaringen på den vej trådene ofte tager i denne grupper?

Det ved jeg ikke, men der kunne uden tvivl skrives nogle facinerende
afhandlinger om tråde i dk.edb.mac.

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-10-01 18:25

In article <1f1lbpp.10fwijwwg44xsN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Det ved jeg ikke, men der kunne uden tvivl skrives nogle facinerende
> afhandlinger om tråde i dk.edb.mac.

Utvivlsomt. Hæ, det kan være i (det er jo nærmest selvklart at jeg
bliver det - eller hedder det berygtet?) bliver berømte

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-10-01 20:43

> berygtet

jeg har altid undret mig over det ords betyning, jeg ved hvad det vil
sige "at rygte garn", men hvordan man kan blive [be]rygtet kan jeg ikke
lige se for mig... anynone?

Fra : macsteen

Dato : 20-10-01 21:06

in article 1f1lhvk.tw1q5j9rushsN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen
at spam@reippuert.dk wrote on 20.10.2001 21:42:

> jeg har altid undret mig over det ords betyning, jeg ved hvad det vil
> sige "at rygte garn", men hvordan man kan blive [be]rygtet kan jeg ikke
> lige se for mig... anynone?

Man bliver behæftet med rygter - naturligvis. Som regel ikke af positiv
karakter forstås.
Jeg mener det hedder at røgte garn med mindre det er noget andet du mener?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-10-01 21:22

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> Jeg mener det hedder at røgte garn

arfhf#"¤%!, du ødelægger mit forsøg på at være morsom

ok, måske er den ikke så morsom på skrift som i tale

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 21-10-01 17:43

> arfhf#"¤%!, du ødelægger mit forsøg på at være morsom

Kun for at genere din professionalisme, men ærligt talt, helt alvorligt,
mener du virkeligt......dansklære

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-10-01 21:14

> [...]

> jeg har altid undret mig over det ords betyning, jeg ved hvad det vil
> sige "at rygte garn", men hvordan man kan blive [be]rygtet kan jeg ikke

Tjae, jeg har altid[1] undret mig over hvordan et ord kan blive
beostet[2].

Desuden hedder det "røgte garn". Er det det man bliver, så betyder det
vel at man bliver besnøret.

[1] Dvs, de sidste 10 minutter.
[2] http://www.cheese.com/Description.asp?Name=Tyning
[3] Det kan godt være du ikke skulle have været så hård ved 6b med
stavestokken.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-10-01 21:22

> [...]

ok, måske er den ikke så morsom på skrift som i tale

> [3] Det kan godt være du ikke skulle have været så hård ved 6b med

giv mig en anden _god_ grund til at blive lærer - jeg ikke ytret mig om
retfærdigheden i det...

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-10-01 21:45

In article <1f1lkkk.ynbi9c1tn93oN%spam@reippuert.dk>,

> arfhf#"¤%!, du ødelægger mit forsøg på at være morsom
>
> ok, måske er den ikke så morsom på skrift som i tale

Den er garanteret bedre live

> giv mig en anden _god_ grund til at blive lærer - jeg ikke ytret mig om
> retfærdigheden i det...

Hvis man har den slags tendenser, så bør man nok blive tandlæge i stedet
for lærer - det er bedre betalt, og så får man gratis lattergas.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-10-01 22:26

> Hvis man har den slags tendenser, så bør man nok blive tandlæge i stedet
> for lærer - det er bedre betalt, og så får man gratis latter

....så ville jeg jo være bange for mig selv

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-10-01 22:44

In article <1f1lnc1.1ufsl8z21zrhN%spam@reippuert.dk>,

> ...så ville jeg jo være bange for mig selv

Udemærket kvalifikation for en tandlæge.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-10-01 15:42

> Udemærket kvalifikation for en tandlæge.

Når tandlægen spørger patienten i stolen, om han kun er halvt så bange
som ham selv, hjælper det nok!

--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-10-01 15:58

> Når tandlægen spørger patienten i stolen, om han kun er halvt så bange
> som ham selv, hjælper det nok!

jeg for pokker, det er lige det der skal til for at føle sig tryg

Jeg kan godt se at det lige må være sagen, hvis man som tandlæge er
sadist. spørgsmålet er blot om nydelsen af pationetens frygt, kan
overskygge frygten for mig selv... jeg kan lige se det for mig - jeg
løber skrigende bort fra mig selv, no where to hide... ak, skrig, skrål
rædsel. Det _kan_ altså ikke være sundt for sjælen. Så hellere tæve og
tyranisere uskyldige børn

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-10-01 17:21

In article <1f1n05p.mn8cx61umq7b4N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Så hellere tæve og tyranisere uskyldige børn

Børn får også huller i tænderne.

Desuden skrev jeg at der var adgang til lattergas ad libitum, så det
burde kunne dæmpe skrækken for dig selv lidt.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 20-10-01 22:35

> Tjae, jeg har altid[1] undret mig over hvordan et ord kan blive
> beostet[2].

> [2] http://www.cheese.com/Description.asp?Name=Tyning

?... Jeg får en 404.

--
MVH Nicolai Brandt

Under 1 minut er mere end 2 minutter. K-E. Roldborg

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-10-01 22:47

In article <1f1lnr3.1q6s4hh1ajubz6N%nicstone@mac.com>,
nicstone@mac.com (Nicolai Brandt) wrote:

> ?... Jeg får en 404.

Tog den bare fra Google, prøv denne i stedet for:
<http://www.google.com/search?q=cache:rSRcQTr_R8k:www.cheese.com/Descript
ion.asp%3FName%3DTyning+tyning&hl=da>

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 21-10-01 00:07

> Tog den bare fra Google, prøv denne i stedet for:
> <http://www.google.com/search?q=cache:rSRcQTr_R8k:www.cheese.com/Descript
> ion.asp%3FName%3DTyning+tyning&hl=da>

Ahhh... Se det forklarer straks... Øh... Hvis ikke jeg allerede var det
så er jeg i hvertfald nu absolut sat ud på sidesporet.

Beostet... Tyning? Men hvor kommer Mary så ind i billedet...

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-10-01 01:03

In article <1f1lr7g.oaid7ylnqqc8N%nicstone@mac.com>,
nicstone@mac.com (Nicolai Brandt) wrote:

> Ahhh... Se det forklarer straks... Øh... Hvis ikke jeg allerede var det
> så er jeg i hvertfald nu absolut sat ud på sidesporet.

Kom du til at trykke på skiftespor?

> Beostet... Tyning? Men hvor kommer Mary så ind i billedet...

Hun er beosteren.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 21-10-01 13:35

> Kom du til at trykke på skiftespor?

Jep, men det var ikke så skidt for så slap jeg for at blive helt OT

> Hun er beosteren.

Ah, takker. Det er utroligt så klog man blir' af lidt læsning i denne
ng.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-10-01 22:43

> Desuden hedder det "røgte garn". Er det det man bliver, så betyder det
> vel at man bliver besnøret.

Øv, hvor er I altså hårtige (sidder netop nu på 86 xx xx xx nummer med
et analogt modem). Det er slet ikke til at komme til fadet
Jeg elsker, når macfolket bliver off-topic .... bare en gang imellem.
Det er så dejligt imellem alle de seriøse og lærerige indlæg.

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-10-01 22:46

In article <1f1lod8.fgvnw411nggsgN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Det er så dejligt imellem alle de seriøse og lærerige indlæg.

Det må vist være et uheld. Hvis du ser flere af den slags indlæg, så
FUT'er du dem bare til abuse-afdelingen.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-10-01 23:23

> Det må vist være et uheld. Hvis du ser flere af den slags indlæg, så
> FUT'er du dem bare til abuse-afdelingen.

De' har jeg aldri' gjort - letter omskrevet citat . Men det hedder
vel et eller andet med FUT: c/o Gud ?
Men hvis du kan nøjes med et FUR ... så er det hermed afsendt i
venligste mening (og tak for alle de gode tekniske råd, Martin)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-10-01 22:47

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Jeg elsker, når macfolket bliver off-topic .... bare en gang imellem.

du må elske tit...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-10-01 23:23

> du må elske tit...

Ja, da, men bare ikke tit nok. Men det er jo en personlig og måske endda
privat erkendelse, så lad venligst være med at sprede det ud til al
Mac-folket ...

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 21-10-01 00:06

> Ja, da, men bare ikke tit nok. Men det er jo en personlig og måske endda
> privat erkendelse, så lad venligst være med at sprede det ud til al
> Mac-folket ...

Uhh, det må være et spørgsmål om minutter før det dukker op på rumor
sites som Mediamac. Sorry

Mojn, Thomas

--
What goes: Clip clop, clip clop, clip clop, bang
bang, clip clop, clip clop, clip clop?

An 'Amish' drive-by shooting

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 21-10-01 17:43

> du må elske tit...

Sammenkædning mellem dansk mac nyhedsgruppe og personers sexliv, endnu
et emne for en Ph. D. afhandling.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-10-01 22:05

> jeg har altid undret mig over det ords betyning, jeg ved hvad det vil
> sige "at rygte garn", men hvordan man kan blive [be]rygtet kan jeg ikke
> lige se for mig... anynone?

Jeg tror, jeg vil råde dig, Morten, til at røgte dine garn. Ellers har
du ikke megen fremtid som fisker ... eller biologi-/dansklærer.
Det er ikke mange sure sild værd at rygte sine garn ... Undskyld, den
var for flad. Jeg skrubber af igen !

Fra : Peter Gersmann

Dato : 19-10-01 21:14

In article <1f1jmuf.141gavj3ka2hlN%spam@reippuert.dk>,

> pia kjærsgaard er også dansk...

Du tænker på fravalgsknappen

//Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-01 21:36

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Du tænker på fravalgsknappen

lige ved siden af dikaturknappen ;)

/thomas

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 21-10-01 00:09

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Du tænker på fravalgsknappen

Heh, Pia-tasten er lig med Skiftespor vendt på hovedet:

"Mønttelefon-tasten"

Mojn, Thomas