Servlet (class not found)
Fra : dejan

Dato : 17-10-01 21:30

Hej, jeg har lavet en servlet som skulle komunikere med en ekstern Oracle
database. Men når jeg startet den så får jeg følgende:
java.lang.ClassNotFoundException: oracle.jdbc.driver.OracleDriver

Jeg har Oracle på min maskine, og i CLASSPATH har jeg:
D:\oracle\ora81\jdbc\lib\classes12.zip

Når jeg kører fra min komandoprompt (lidt modificeret program selvfølgelig
men brug af Oracles klasser er det samme) så fungerer alt fint. Forbindelse
til databasen oprettes og dataen hentes, men i tilfælde af servlets fungerer
det åbenbart ikke.
Jeg kører servlets fra Tomcats "webapps/exampels/WEB-INF/classes/"
directory.

Jeg ved at der er nogle variabler der skal ordnes (enten miljøvariabler
eller i Tomcat), men hvilke?

mvh Dejan

Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 18-10-01 09:10

> Jeg har Oracle på min maskine, og i CLASSPATH har jeg:
> D:\oracle\ora81\jdbc\lib\classes12.zip

Har du denne CLASSPATH i din servlet engine?

MVH

Klaus Hebsgaard

Fra : dejan

Dato : 18-10-01 19:08

"Klaus Hebsgaard" <kh@ingenioer.dk> wrote in message news:3bce8f3a$0$728
> Har du denne CLASSPATH i din servlet engine?

CLASSPATH er en miljøvariable i win2000. Hvordan "siger" jeg til Tomcat hvor
Oracles classes12.zip findes? Tjekker Tomcati ikke de eksisterende
miljøvariabler?

mvh Dejan

Fra : Morten Jensen

Dato : 18-10-01 16:31

dejan wrote:

> [...]
> det åbenbart ikke.
> Jeg kører servlets fra Tomcats "webapps/exampels/WEB-INF/classes/"

Prøv at lægge classes12.zip i webapps/exampels/WEB-INF/lib istedet for
at have den i classpath.

--
CAPUT A/S Morten Jensen Phone +45 70 12 24 42
Nygade 6 Senior Developer Fax +45 70 11 24 42

Fra : dejan

Dato : 20-10-01 22:28

"Morten Jensen" <jensen@caput.com> skrev i en meddelelse

> Prøv at lægge classes12.zip i webapps/exampels/WEB-INF/lib istedet for
> at have den i classpath.

Det fungerer ikke, desværre

mvh Dejan

Fra : dejan

Dato : 21-10-01 00:39

Tak for alle svar men jeg har selv fundet på en ret fin (og nem) løsning:
Unzip Oracles classes12.zip + find oracle mappen og lav en oracle.jar fil +
tilføj denne fil til Tomcats %home%/lib mappe = alt virker fint.

mvh Dejan