Nameserver problemer!
Fra : Tonny Nielsen

Dato : 17-10-01 14:22

Vil høre hvor mange der kan se denne side.
http://www.aniflex.dk
Grunden er at tele dk kunder kan se den, men fx. cybercity kunder kan ikke,
Er der nogen der gider prøve,
både telia, stofa og andre udbydere kender jeg ikke til om de kan. Problemet
er at nogen udbydere åbentbart har problemer med deres nameservere. Er der
nogen der vil checke, også vende tilbage?

--
Tonny Nielsen
vindeby@vindeby.dk

Fra : Claus Christensen

Dato : 17-10-01 14:23

"Tonny Nielsen" <tonny@vindeby.dk> wrote in message
> [...]
> er at nogen udbydere åbentbart har problemer med deres nameservere. Er der
> nogen der vil checke, også vende tilbage?

Fra Århus Uni kan jeg se siden.
Claus

Fra : Lars B Jensen

Dato : 17-10-01 14:34

"Tonny Nielsen" <tonny@vindeby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.aniflex.dk
> Grunden er at tele dk kunder kan se den, men fx. cybercity kunder kan

Intet problem fra Stofa´s net.

Lars B

Fra : Martin Anders Hansen

Dato : 17-10-01 14:35

Tiscali: Ingen problemer!

Kan det ikke være, at domænet er blevet redelegeret på et tidspunkt, og den
gamle zonefil stadig ligger på CC's name server.

Fra : Verndroid

Dato : 17-10-01 14:35

On Wed, 17 Oct 2001 15:22:16 +0200, "Tonny Nielsen" <tonny@vindeby.dk>
wrote:

>Vil høre hvor mange der kan se denne side.
>http://www.aniflex.dk

Jeg kan se den fra Cybercity. ??

--
Tommy

Fra : Dino

Dato : 17-10-01 15:22

I <news:3bcd88e3.26045471@news.cybercity.dk> 17-10 2001, skrev Verndroid:

> Jeg kan se den fra Cybercity. ??

Også mig ;0)

--
Mvh Dino

Sign the petition:
http://www.9-11peace.org/petition.php3

Fra : Søren Andersen

Dato : 18-10-01 09:40

"Dino" <psychodaddy@ninja.dk.Invalid> skrev i en meddelelse

> Også mig ;0)

Og mig !

Fra : Stefan R. Mortensen

Dato : 18-10-01 13:01

"Søren Andersen" <[nospam]@[nospam].dk> wrote in message
> "Dino" <psychodaddy@ninja.dk.Invalid> skrev i en meddelelse

Verndroid:

> Og mig !

og mig

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-01 14:37

Tonny Nielsen skrev:

>Vil høre hvor mange der kan se denne side.
>http://www.aniflex.dk

Stofanet, Horsens: den går fint igennem.

--
Bertel

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-10-01 14:48

> [...]
> er at nogen udbydere åbentbart har problemer med deres nameservere. Er der
> nogen der vil checke, også vende tilbage?
Uni2: ok

Martin

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 17-10-01 14:54

Stofanet Århus har det også fint :)

--
<--------------------------------------->
Tony Reinkvist

* Og på 8. dagen sagde Gud: "Man må lære at leve med lidt afvigelser" *

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 17-10-01 17:20

> [...]
> er at nogen udbydere åbentbart har problemer med deres nameservere. Er der
> nogen der vil checke, også vende tilbage?

Via Orange virker den fint.

-haa-

Fra : Simon Skals

Dato : 17-10-01 17:41

It seems Tonny Nielsen wrote:
>Vil høre hvor mange der kan se denne side.
>http://www.aniflex.dk
>Grunden er at tele dk kunder kan se den, men fx. cybercity kunder kan ikke,

Jo, de kan. Samtlige Cybercitys nameservere svarer korrekt for
domænet, og jeg kan uden problemer se hjemmesiden i en browser
(ikke at den indeholder alverden).

>både telia, stofa og andre udbydere kender jeg ikke til om de kan. Problemet
>er at nogen udbydere åbentbart har problemer med deres nameservere. Er der
>nogen der vil checke, også vende tilbage?

Af og til hænder det, at udbyderne bliver beskyldt for at have
problemer med deres nameservere, når det i virkeligheden er
zonen, der er opsat forkert hos administratoren af domænet.

Jeg siger ikke, at det nødvendigvis er tilfældet her, men det er
set ofte.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Kim Petersen

Dato : 17-10-01 18:35

"Tonny Nielsen" <tonny@vindeby.dk> writes:

> [...]
> er at nogen udbydere åbentbart har problemer med deres nameservere. Er der
> nogen der vil checke, også vende tilbage?
Hmm, som der var een tidlige der spurgte, har domænet været redelegeret ? Eller
om www lige er oprettet?

Det er en kendt ting at Telia/Stofa's (samt nogle af Uni2/Get2net's) name-
servere har en meget lang cache rotation .. hvilket betyder at der kan gå
indtil 48 timer inden ændringer slår igennem hos denne udbyder (somme tider
længere hvis det er sekundær eller tertiær nameservere).

Domænet virker hos telia, stofa, tdc, uni2, get2net

Eksempel på et check:

# host -t a www.aniflex.dk ns2.get2net.dk
Using domain server:
Name: ns2.get2net.dk
Address: 129.142.7.101#53
Aliases:

www.aniflex.dk. is an alias for aniflex.dk.
aniflex.dk. has address 195.219.102.13

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Jacob Vind

Dato : 17-10-01 21:31

Kim Petersen wrote:

> Det er en kendt ting at Telia/Stofa's (samt nogle af Uni2/Get2net's) name-
> servere har en meget lang cache rotation ..

Hvad er det for noget vrøvl (i hvert fald hvad angår Uni2/Get2net), TTL
siger noget om hvor længe zoner kan risikere at blive cachet, intet
andet!

/Jacob.
--
Som er ansat hos Tele2 (i UNI2 divisionen).

Fra : Thomas

Dato : 17-10-01 21:50

Jacob Vind wrote:

> Hvad er det for noget vrøvl (i hvert fald hvad angår Uni2/Get2net), TTL
> siger noget om hvor længe zoner kan risikere at blive cachet, intet
> andet!

Og det defineres i zonen. Det er altså den authoritative navneserver og
ikke andre steder det angives hvor lang tid ting skal/kan cache's.

--
Don't waste space

Fra : Kim Petersen

Dato : 17-10-01 22:17

Jacob Vind <news@kabalen.dk> writes:

> Hvad er det for noget vrøvl (i hvert fald hvad angår Uni2/Get2net), TTL
> siger noget om hvor længe zoner kan risikere at blive cachet, intet
> andet!
Well - det kan du mene som du vil, og du kan så sandelig have ret i hvorledes
teknikken fungerer - ikke desto mindre har jeg haft en del kunder som ved
redelegering har haft problemer på netop disse servere, idet de tilsyneladende
ikke overholder reglerne... Og btw Jacob - det kan være i har rettet det.
Men disse punkter er fra flere kunder blevet påpeget overfor jer. Dog vil
jeg give dig at i ikke var(er) så slemme som Telia/Stofa.

NB. Hvis du vil checke jeres arkiv, kan du jo slå op under multimed.dk og
net4you.dk (som 2 af dem der har haft problemer med jeres rotationer).

Fra : Simon Skals

Dato : 17-10-01 22:45

It seems Kim Petersen wrote:
> [...]
>ikke overholder reglerne... Og btw Jacob - det kan være i har rettet det.

Det lyder som det værste sludder i mine øren. En nameserver, der
ikke respekterer TTL for en zone, vil være i strid med RFC 883.

Hvorfor skulle Tele2/Uni2 da også ønske at hacke deres
nameserver, så den ikke honorerer TTL på korrekt vis?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 17-10-01 22:49

Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk> wrote 17 Oct 2001 23:17:16 +0200
:

>Well - det kan du mene som du vil,

Det kan du vel også, og det kan vi andre egentlig også

Jeg har nu overbevist om at Jacob har ret.

>NB. Hvis du vil checke jeres arkiv, kan du jo slå op under multimed.dk og

Ser fint ud for uni2

http://www.dk-hostmaster.dk/perl/Resolve.pl?ip=&host=multimed.dk&ns=ns.uni2.dk&lang=da

http://www.dk-hostmaster.dk/perl/Resolve.pl?ip=&host=multimed.dk&ns=ns2.multimed.dk&lang=da

>net4you.dk

også ok

http://www.dk-hostmaster.dk/perl/Resolve.pl?ip=&host=net4you.dk&ns=ns.uni2.dk&lang=da

http://www.dk-hostmaster.dk/perl/Resolve.pl?ip=&host=net4you.dk&ns=ns1.net4you.dk&lang=da

>(som 2 af dem der har haft problemer med jeres rotationer).

Du må komme med nogle aktuelle tilfælde hvis du vil overbevise os om
at Uni2 skulle have den type bøvl.

Så kom blot med dem (så vi kan skyde dem i sænk).

Som oftest, og som andre har skrevet, så er det fordi dem der skal
have lavet ændringer ikke er helt klar over hvad de har med at gøre.

Og medmindre en redelegering er planlagt tager den altså lidt tid at
slå igennem i hele verden.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Kim Petersen

Dato : 17-10-01 23:53

Morten Kjaer Nielsen <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> writes:
> Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk> wrote 17 Oct 2001 23:17:16 +0200
> :

> Det kan du vel også, og det kan vi andre egentlig også
Jep
> Jeg har nu overbevist om at Jacob har ret.
Okie

> Ser fint ud for uni2
>
> http://www.dk-hostmaster.dk/perl/Resolve.pl?ip=&host=multimed.dk&ns=ns.uni2.dk&lang=da
>
> http://www.dk-hostmaster.dk/perl/Resolve.pl?ip=&host=multimed.dk&ns=ns2.multimed.dk&lang=da
Ja, selvfølgeligt gør de det, det er et stykke tid siden at begge havde pro-
blemer... Min reference var til at Jacob, kunne slå op i deres interne
systemer for at checke mine referencer.
> Som oftest, og som andre har skrevet, så er det fordi dem der skal
> have lavet ændringer ikke er helt klar over hvad de har med at gøre.
Well, jeg mener nu at vide hvad jeg gør (delusions perhaps)

> Og medmindre en redelegering er planlagt tager den altså lidt tid at
> slå igennem i hele verden.
Korrekt

Men jeg kan da hurtigt summere op på hvad jeg "tror" problemet er.
Når en redelegering sker - er TTL naturligvis den tid det _max_ kan
tage indtil nameservere er opdateret - korrekt? _nej_!

Hvis vi har et setup som følgende:

ns.dk-hostmaster.dk (TLD dk) --> ns1 --> ns2 --> ns3 --> dialup kunde.

så vil tiden i _værste_ tilfælde gå imod en 3 dobling.

Håber det måske kan opklare lidt af mine tidligere udtalelser.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 18-10-01 00:05

Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk> wrote 18 Oct 2001 00:53:07 +0200
:

>Hvis vi har et setup som følgende:
>
> ns.dk-hostmaster.dk (TLD dk) --> ns1 --> ns2 --> ns3 --> dialup kunde.

ohh.. du mener altså at ns3 slår op i ns2 som slår op i ns1 som slår
op ved DK-hostmaster.

Så skulle administratorene af ns2 og ns3 slåes med en meget stor
skovl.

Jeg tror ikke nogen danske ISP´er laver den slags stunts, de vil
altid slå direkte op ved den autoritære NS.

Fra : Kim Petersen

Dato : 18-10-01 00:17

> [...]

> skovl.
>
> Jeg tror ikke nogen danske ISP´er laver den slags stunts, de vil
> altid slå direkte op ved den autoritære NS.
Du har ret... Men det er rent faktisk den konklusion som vi nåede frem
til, og skægt nok så er der en del ISP'ere som kører med mere eller mindre
udprægede løsninger af denne type. Prøv næste gang du redelegerer, at checke
ISP'ernes nameservere med host -t mx eller whatever (så du har cached domæ-
net _før_ ændringerne træder i kraft) og så læg mærke til hvorledes det
langsom udbreder sig til de sekundære og tertiære servere.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-10-01 02:39

On 18 Oct 2001 01:16:46 +0200, Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk>
wrote:

>Du har ret... Men det er rent faktisk den konklusion som vi nåede frem
>til,

Jeg tror, I bør bruge penge på at hyre kompetente folk, der ikke blot
gætter uden at kende andres setups. Desværre er det ret udbredt, at
man drager konklusioner, vel vidende at man har nogle ukendte
faktorer.

Alternativt må du næste gang råbe op i gruppen, når du mener, at nogle
funker up i DNS. Det er for let at sige "De havde et problem. Det ser
ud til at virke, men de havde et problem". Bevisførelse, tak.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kim Petersen

Dato : 18-10-01 08:48

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> writes:

> [...]
> gætter uden at kende andres setups. Desværre er det ret udbredt, at
> man drager konklusioner, vel vidende at man har nogle ukendte

Well, jeg bliver faktisk hyret som kompetent, efter i 3 år at have været
system ansvarlig/administrator og teknisk chef hos en mindre Dansk ISP.
Men jeg skal overgive meddelelsen til mine kunder.

> Alternativt må du næste gang råbe op i gruppen, når du mener, at nogle
> funker up i DNS. Det er for let at sige "De havde et problem. Det ser
> ud til at virke, men de havde et problem". Bevisførelse, tak.

Ja, undskyld mange gange. Bevisførelsen ligger et stykke tid tilbage, og
Jacob fik iøvrigt det som _han_ skulle bruge til at finde denne, hvis alt-
så de har en database over tidligere incidents.

Men jeg skal i fremtiden, nok lade være med at komme op med ting, som ligger
i mit erfaringsområde, hvis det er baseret på data, som jeg ikke på stedet
kan genskabe.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 18-10-01 08:00

Den 18 Oct 2001 01:16:46 +0200 skrev Kim Petersen
<kim@vindinggaard.dk> :

>Du har ret...

Ja.

>Men det er rent faktisk den konklusion som vi nåede frem
>til,

Gætværk er godt (og det tror jeg du laver en del af), men ikke
godt nok.

>Prøv næste gang du redelegerer, at checke
>ISP'ernes nameservere med host -t mx eller whatever (så du har cached domæ-
>net _før_ ændringerne træder i kraft)

Lad mig nu lige se hvornår det er... jov.. jeg kan vel tage et
par hundrede stykker idag[1]..

Jeg har nok en rimelig klar fornemmelse om nogens NS skulle være
ude af balance.

>og så læg mærke til hvorledes det
>langsom udbreder sig til de sekundære og tertiære servere

humbug, ingen seriøs ISP vil tillade den slags svineri, og de
fleste danske ISP´er er seriøse.

[1] Ja ja et par hundrede er måske lidt overdrevent, men af
hensyn til konkurrenceforhold kan jeg ikke nærme mig tallet bedre

Fra : Kim Petersen

Dato : 18-10-01 08:41

Morten Kjaer Nielsen <mortens.usenet.spamtrap.fra.15112000@gummiand.dk> writes:

> [...]
> <kim@vindinggaard.dk> :

> Ja.

> Gætværk er godt (og det tror jeg du laver en del af), men ikke

Det er og har altid været en stor del af en system administrator/
troubleshooters job.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 18-10-01 16:35

Morten Kjaer Nielsen <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> wrote:

> [...]
>skovl.
>
>Jeg tror ikke nogen danske ISP´er laver den slags stunts, de vil
>altid slå direkte op ved den autoritære NS.

Ja. Men selv hvis de faktisk gjorde som anført ovenfor, så ville det virke
fint: hver server vil jo levere en TTL der er nedskrevet med den tid den selv
har haft den i cachen, så den samlede TTL bliver stadig overholdt.

Den eneste situation jeg kan forestille mig hvor et forældet dk-domæne bevares
mærkbart længere end dets TTL, er en hvor en slaveserver for dk-zonen af en
eller anden grund ikke opdateres meget hurtigt efter at ns.dk-hostmaster.dk er
opdateret.

Normalt vil notify-mekanismen sikre at slaverne opdateres stort set straks.
Hvis der skulle være nogen der har "uofficielle" slaveservere for "dk" som
ikke får notify, kan det naturligvis tage længere tid - men det er der vel
ikke nogen grund til at tro at der er?
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-10-01 07:28

Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk> wrote:

>Dog vil jeg give dig at i ikke var(er) så slemme som Telia/Stofa.

Alene det faktum, at Telia kan finde på at tildele kunderne med rigtig
global ip en dns-server, som ligger på en RFC1918-adresse, trækker jo
pænt ned i karaktergivningen.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Kim Petersen

Dato : 18-10-01 08:55

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Alene det faktum, at Telia kan finde på at tildele kunderne med rigtig
> global ip en dns-server, som ligger på en RFC1918-adresse, trækker jo
> pænt ned i karaktergivningen.
Jep

Men det største problem med Telia i dag, er at deres teknikere, til-
syneladende aldrig har hørt om, at man som kunde vil internt route tildel-
te ip-addresser. Det bedste eksempel er aktuelt. 3 klasse C net (ja jeg
ved også godt at det er et gammelt begreb) som bliver routed direkte ud
på LAN'et. [med routeren havende 1 addresse på hvert net (selvom det kan
forsvares)] Ok - dette ville være iorden _hvis_ der så blev vist forståelse
for at dette skal ændres - men tilsyneladende har Telia, stadigt ikke
kendskab til at netværk også kan routes lokalt.

Fra : Jacob Vind

Dato : 18-10-01 17:40

Kim Petersen wrote:

> NB. Hvis du vil checke jeres arkiv, kan du jo slå op under multimed.dk og
> net4you.dk (som 2 af dem der har haft problemer med jeres rotationer).

Hmm, nu har jeg kigget tilbage i de gamle mails til og fra
dns(a)uni2.dk, og jeg tror det er en mail med denne formulering du
henviser til (jeg vil ikke afsløre navn på afsenderen her):

"Tue, 21 Sep 1999:

Efter flytning af datagruppen-multimed.dk for en uge siden henviser
jeres DNS stadig til vores webhotel hos jer og ikke ns2.net4you.dk og
ns1.net4you.dk"

Den fik følgende svar samme dag:

"Det lader ikke til at vi har fået besked fra DK-hoatmaster om at
domænet
var flyttet, jeg har nedtaget navneservice for det."

Altså har det ikke noget som helst at gøre med cache-tiden, det er et
spørgsmål om at vores navneservere på det tidspunkt var sat op til at
svare autoritativt på det pågældende domæne (og nej, jeg kan heller ikke
finde den mail fra DK-Hostmaster vi burde ha' fået om nedtagning af
navneservice).

I øvrigt vil det scenarie ikke blive bemærket idag af kunder, idet vi
har flyttet de domæner vi svarer autoritativt over på to separate
navneservere (ns.uni2.net og ns2.uni2.net), vores kunder har hele tiden
skullet benytte ns.uni2.dk og ns2.uni2.dk som resolvere.

/Jacob.
--
Som stadig er ansat hos UNI2.

Fra : Kim Petersen

Dato : 18-10-01 19:42

> [...]

> dns(a)uni2.dk, og jeg tror det er en mail med denne formulering du
> henviser til (jeg vil ikke afsløre navn på afsenderen her):

Det er ikke lige denne jeg refererer til, jeg skal prøve at spørge
kunden om de stadigt ligger inde med korrespondancen. Korrespondancen
om dette skal ligge enten meget sent 1999, eller tidligt 2001.

> [...]
> svare autoritativt på det pågældende domæne (og nej, jeg kan heller ikke
> finde den mail fra DK-Hostmaster vi burde ha' fået om nedtagning af

Hehe, well det er en af de ting som kan ske..

> [...]
> navneservere (ns.uni2.net og ns2.uni2.net), vores kunder har hele tiden
> skullet benytte ns.uni2.dk og ns2.uni2.dk som resolvere.

God ide. Specielt ved ikke automagiske systemer til at håndtere
dk-hostmaster, kan ting som ovenstående ske.