addslashes
Fra : Niels Bachmann

Dato : 17-10-01 13:10

Jeg har følgende lille script :

<?
include 'connect.inc.php';
$dbfile="text.db";
$table ="A";

$fcontents = file($dbfile);
while (list ($line_num, $line) = each ($fcontents)) {
if (eregi("^a", $line)) {
$line = addslashes($line);
$query = ("insert into $table (id,title) values(NULL,'$line')");
mysql_query($query) or die("<H1>Sorry!</H1>" .
"<P>Insert Failed</P>");
echo "$i - $line<br>\n";
$i++;
}
}
?>

linien echo "$i - $line<br>\n"; skriver det hele fint ud med slashes foran
de "farlige" karakterer. Men der er ingen slashes i MySQL dbasen.
Apache 1.3.20 - PHP 4.0.6 - MySQL 3.23.40.

Apache './configure' '--with-mysql' '--with-apache=../apache_1.3.20'
'--enable-track-vars' '--enable-magic-quotes'

magic_quotes_gpc = On i php.ini
jeg har osse prøvet magic_quotes_runtime = On.

men det virker simpelthen ikke.
Anyone ?

MVH/ Niels Bachmann

--
"Mandrake.... Have you ever seen a 'commie drink a glass of water?"

http://www.precious.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-10-01 13:53

"Niels Bachmann" <precious@precious.dk> wrote in message
> linien echo "$i - $line<br>\n"; skriver det hele fint ud med slashes
foran
> de "farlige" karakterer. Men der er ingen slashes i MySQL dbasen.

Det virker altså som det skal - hvad er problemet?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Bachmann

Dato : 17-10-01 14:38

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> Det virker altså som det skal - hvad er problemet?

hvis
magic_quotes_gpc = Off
magic_quotes_runtime = Off
og man bruger addslashes, er det vel meningen at der er slashes foran
farlige tegn i dbasen ??

MVH/ Niels Bachmann

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-10-01 14:42

> og man bruger addslashes, er det vel meningen at der er slashes foran
> farlige tegn i dbasen ??

Nej, der skal ikke være slashes i selve databasen. Kun i kommandoen til
at indsætte i databasen.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 18-10-01 00:03

> [...]

> magic_quotes_gpc = Off
> magic_quotes_runtime = Off
> og man bruger addslashes, er det vel meningen at der er slashes foran

Nej, det er kun når du indsætter at disse tegn skal være escaped. Hvorfor
vil du have dem esacped i db'en?
Hvis du pudser addslashes() på din streng 2 gange opnår du det ønskede(?)
resultat.

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Niels Bachmann

Dato : 17-10-01 15:39

"Jonas Delfs" <jonas@NOSPAMdelfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil du have dem esacped i db'en?
> Hvis du pudser addslashes() på din streng 2 gange opnår du det ønskede(?)

OK, min fejl.
Jeg har altid troet at der skulle være slashes foran tegnene når de stod i
dbasen.
og så bruger man stripslashes for at få dem fjernet igen.

hvis jeg fjerner $line = addslashes($line);
så fejler scriptet så snart det ser et "farligt" tegn.

Som jeg forstår det nu, (langt om længe )
bruger man, addslashes når man indsætter tegn i dbasen, du bliver evt vist i
browseren med "\"
(hvis man altså ikke bruger stripslashes), men tegnene er ikke escaped i
dbasen.
Magic_quotes escaper bare under indsættelsen.
ja ja dumme mig og tak for hjælpen

MVH/ Niels Bachmann

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-10-01 07:51

> ja ja dumme mig og tak for hjælpen

Man skal skal kravle før man kan gå, don't worry... :)

Og du har i øvrigt forstået det korrekt nu. :)

--
Mvh.

Niels Andersen