Hvalp, hundegård og alene hjemme
Fra : kordegnen webmaster

Dato : 17-10-01 09:11

Hejsa

Vi har nu valgt vores hund, egentlig ville vi have haft en spaniel af en
eller anden art men da det er svært at finde disse hvalpe faldt valget på en
labrador formel 1.

Vi får hvalpen hjem på tirsdag og de første 14 dage har en af os ferie så vi
kan vænne den til, men derefter er det planen at den skal i hundegård når vi
ikke er hjemme, hundegården er bygget 10 m2 og der mangler kun et hundehus
med halm så den kan holde varmen.

nu er der så et par ting jeg vil spørge om.

hvalpen er vant til at være i hunde gård, men hvordan undgår vi at den står
og hyler hele dagen når vi ikke er hjemme ???

Skal hundegården låses med lås (tænker lidt på at det måske kunne være
fristende for forbipasserende lige at lege lidt med hvalpen)

bør vi lade hvalpen sove i hundegården om natten eller skal vi lade den
blive i huset om natten.

ja der kommer nok mange andre spørgsmål fra mig når hunden har meldt sin
ankomst på tirsdag men mere derom senere.

thomas
Holme-Olstrup

Fra : Michael

Dato : 17-10-01 16:22

"kordegnen webmaster" <kordegnen@venuslogen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> ja der kommer nok mange andre spørgsmål fra mig når hunden har meldt sin
> ankomst på tirsdag men mere derom senere.

Personligt ville jeg kun bruge en hundegård når den skal være alene og
aldrig om natten, men andre har måske en anden mening :), en hundegård kan
også være god at ha' hvis man har mange gæster og hunden stresser over det,
for så vil den ha' det bedre inde på dens "værelse".
Mht. om der skal lås på, det ville jeg gøre, for så er du også sikker på at
den ikke lige pludselig er væk, enten fordi den er stjålet eller fordi en
har glemt at lukke ordentligt. det er jo dit ansvar at den bliver der inde,
og på den måde vil du også være mere tryg ved at lade den være alene.
Held og Lykke

Amani ( myr )

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-10-01 16:30

Hej Thomas

En hver hund skal uanset størrelse og alder være så meget sammen med
familien (flokken) som muligt.

M.h.t hundegården, så kan I jo prøve mens I har ferie. Husk at hundehuset
skal være isoleret, og at hundegården skal være indrettet så der altid er
steder der er beskyttet mod blæst og sol

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : pmj

Dato : 17-10-01 18:42

Hej igen

Held og lykke med din kommende hund. En formel 1 Lab kan være noget af
en udfordring.
Når du har valgt at hunden skal være i hundegården, når den skal være
alen, så start din alen hjemme træning i hundegården.
Punkt 1. Sørg for at den er tryg i hundegården. Det kræver nok mange
timer, hvor du befinder dig i hundegården sammen med hvalpen.
Punkt 2. Når den er tryg i hundegården og har vænnet sig til at sove i
hundehuset (uden at du går nogen steder) kan du gå en tur ind i huset og
tilbage igen. Hvis den bliver urolig, må du halvere den tid du er væk.
Jeg lærte selv min hund at være i hundegård. Det brugte jeg 14 dage på.
I starten havde jeg en god bog med til underholdning, når hun sov.

God arbejdslyst

Pia Johnsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 17-10-01 21:42

Hej

Generelt siger man, at jo mindre børn jo større hund. Så I bør nok købe en sct. bernhard eller en newfoundlænder.

KH
Søs

kordegnen webmaster <kordegnen@venuslogen.dk> skrev i en news:Q%az7.1627$YP6.258121@news000.worldonline.dk...

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 17-10-01 21:47

Ups - denne havnede forkert - jeg havde sgu slettet den. MEn den sendte den alligevel.

Søs D. Jensen <emma@email.dk> skrev i en news:9qkqgj$2mu1$1@news.cybercity.dk...

Fra : Lars Stricker

Dato : 18-10-01 07:30

Hej
HMMM , altså en hund som skal være i hundegården 8-10 timer hver dag, og måske
også gerne om natten.
En udstoppet hund må være det rigtige valg.
Hunden er et FLOKdyr, og de fleste hunde gør/hyler i en hundegård, det ville jeg
osse selv gøre.
mvh
-Lars

Fra : Lars Bach

Dato : 18-10-01 08:11

HELT ENIG!!!!

Lars Stricker skriver:

Fra : kordegnen webmaster

Dato : 18-10-01 08:42

Jeg kan vel ikke sige andet end at i læser som tina fra robinson lyver......

Hvad forventer i, at man kvitter jobbet så man kan være hjemme hos hunden 24
timer i døgnet, tager den med i seng om aftenen og med i bad om morgenen..

Få jer dog et naturligt forhold til dyr.

Thomas

Fra : Lars Stricker

Dato : 18-10-01 09:15

Hej igen

kordegnen webmaster wrote:

> Jeg kan vel ikke sige andet end at i læser som tina fra robinson lyver.....

??
Jeg kan ikke sige andet, end at man ikke altid kun får de svar man ønskede i
denne NG.

> Hvad forventer i, at man kvitter jobbet så man kan være hjemme hos hunden 24
> timer i døgnet, tager den med i seng om aftenen og med i bad om morgenen..

Nu er du inde på noget af det rigtige, men pas på med sæben, hunde har ikke godt
af at blive vasket så tit.

> Få jer dog et naturligt forhold til dyr.

Det skal der nu nok osse være nogle stykker der mener jeg/vi har. Samt at du nok
ikke burde have en rigtig, levende hund.

F.eks. : http://www.hunde-info.dk/page51.html og
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Hundeskolen/kend_dine_begraensninger.html

-Lars

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-10-01 09:26

> [...]
hunden 24
> timer i døgnet, tager den med i seng om aftenen og med i bad om

Nej at man kvitter jobbet kan vel ingen forvente ... men man kunne
måske overveje om det at have hund er foreneligt med det job man har
.... og om man så tidsmæssigt har overskud til inden og efter man
tager på arbejde at give hunden det den har behov for .. en hund er
som Lars Stricker skriver et flokdyr og har behov for at være sammen
med sin "flok" , den har behov for aktivering, motion, og kontakt,
kærlighed osv og altså i al fald ikke at tilbringe hele dagen og
natten i sin løbegård .. og alle disse ting bør man overveje inden man
anskaffer hunden ... en hund har behov for mellem 4-6 timers
aktivering om dagen .. og har man ikke denne tid til sin hund må man ,
synes jeg, hellere lade være med ......både for ens egen skyld og
først og fremmest for hundens skyld .... at anskaffe hund ... og
egentlig er det jo bare det både Lars Bach og Lars Stricker prøver at
sige . .og jeg kan fuldt ud tilslutte mig deres holdning

MVH Ami

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-10-01 17:13

Hej Thomas

Et naturligt forhold til dyr, er ikke altid det, der passer os mennesker
bedst.

Du kan naturligvis have en levende hund, men du skal tage højde for, at
hunden er et udpræget flokdyr, dvs at den kan blive aldeles rædselsslagen,
når flokken forlader den, specielt hvalpe har det svært med at være alene.

Endnu værre end at være alene er det dog at være isoleret. Hunden er
isoleret fx når menneskene sidder og hygger sig i haven, mens hunden er
lukket inde i en hundegård.

Anders Hallgren (tror jeg, det var) har fundet ud af at hunde, der sover/
forholder sig roligt i mere end 18 timer i døgnet meget let bliver
problemhunde. Du arbejder 6 timer og sover 8 timer, dvs du har højst 4 timer
i døgnet til fritidsfornøjelser, familien, spise m.m., resten af tiden bør
hunden aktiveres helst med hjernearbejde.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : x Vuf x

Dato : 18-10-01 10:04

Thu, 18 Oct 2001 09:11:27 +0200, Lars Bach wrote:
>Lars Stricker skriver:

>HELT ENIG!!!!

DITTO!

--
Venlig hilsen webmaster@***sonpet.com fjern de 3 *
Sonja http://www.sonpet.com

Fra : Michael

Dato : 18-10-01 10:33

"Lars Stricker" <strick@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> En udstoppet hund må være det rigtige valg.
> Hunden er et FLOKdyr, og de fleste hunde gør/hyler i en hundegård, det

Hvor har du læst at den skal være alene 8-10 timer ? jeg kan ikke finde det,
der i mod kan jeg finde et sted hvor Thomas skriver at den skal være alene
op til 6 timer, og det er jo mindre end mange andre hunde. Jeg vil give dig
ret i at hunden bør sove indendørs hos familien/ flokken, jeg synes i er
lidt "hårde" for han har jo aldrig skrevet at den SKAL sove i hundegård, men
spurgte om hvad der vil være det bedste!!!
Nogle gange synes jeg altså også at der er et lidt hmmm unaturligt forhold
til hundene i denne NG, jeg selv er en af dem som brænder for mine 2 lømler
jeg aktivere dem og går til træning, MEN de er altså stadig "kun" hunde.

Til AMI, så vidt jeg husker så var du i mod at en søgte nyt hjem til sin
BRUGShund på (jeg mener ) 7 år, fordi han havde fået nyt arbejde, så et
eller andet sted mener du jo at man skal kvitte job eller finde et andet, så
man kan beholde eller købe hund.

Det er faktisk kun pensionister og folk med deltids arbejde og teenage børn
som bør få hund, for de er de eneste som har tid til at aktivere 4-6 timer
dagligt ( total ironi ) og som ikke er tvunget til at lade hunden alene i 8
timer. ( jeg kan gå med til 8, men aldrig 10 eller der over )

Hilsen Amani ( som ikke altid synes at denne NG giver svar på de stillede
spørgsmål men alle andre ting ;)... )

Fra : Lars Stricker

Dato : 18-10-01 11:02

EEHHHH

Michael wrote:

> [...]
> lidt "hårde" for han har jo aldrig skrevet at den SKAL sove i hundegård, men
> spurgte om hvad der vil være det bedste!!!

De 8-10 timer var et gæt. Det er oftest resultatet af fuldtidsarbejde, ved du
nok.

Jeg har ikke kunnet finde noget med op til 6 timer, hvor var det lige det stod
????

Hvis mine øjne havde fanget noget med max. 6 timer dagligt, havde jeg nok ikke
faret i tastaruret overhovedet ! Men blot rystet på hovedet over spørgsmålet om
hvor hunden skulle sove.

> [...]
> dagligt ( total ironi ) og som ikke er tvunget til at lade hunden alene i 8
> timer. ( jeg kan gå med til 8, men aldrig 10 eller der over )

Nej, Nej - kun folk med en hundegård bør have hund. Så slipper man for
allergiproblemer, håraffald, ødelagte futsko og andet besvær inde i huset. Skal
blot cykle en tur med dyret en gang om ugen (hvorfor gå !) lige efter at man har
skovlet lort ud af hundegården - den skal jo osse mærke at det er weekend,
(ligeså total ironi).
Jeg kan til nød acceptere 6 timer.

> Hilsen Amani ( som ikke altid synes at denne NG giver svar på de stillede
> spørgsmål men alle andre ting ;)... )

Det kaldes debat.
mvh
Lars

Fra : Michael

Dato : 18-10-01 16:58

> [...]
> nok.
>
> Jeg har ikke kunnet finde noget med op til 6 timer, hvor var det lige det

Det med de op til 6 timer står i et indlæg lidt længere nede, det er fra da
de skulle vælge hund, jeg kan bare huske navnet ( hvor mange kalder sig
kordegn ;)...) og derfor nævner jeg det :)

> [...]
man har
> skovlet lort ud af hundegården - den skal jo osse mærke at det er weekend,

Debat er en go' ting, jeg synes bare tit at der bliver lagt hårdt ud når
folk, især nye, søger råd. Jeg tror desværre også at mange af lige netop den
grund bliver skræmt lidt/ meget og derfor holder sig væk. Det er som om at
det er helt i orden for de faste at søge råd, men nybegyndere eller
nyankomne skal passe på med hvad de spørger om og hvordan.
Som sagt så er jeg selv en som går meget op i mine hunde, og ja jeg kan også
ryste på hovedet tit, men det ville jo være en fordel for NG'n hvis vi nu
behandlede nye pænt og svarede på de spørgsmål som de stiller og ikke alt
andet, indtil de har vist os at de er nogle klovne :), det blev sq lidt
langt, men håber at det er i orden :)

Hilsen Amani

Fra : Lars Stricker

Dato : 19-10-01 08:39

Michael wrote:

> [...]
> de skulle vælge hund, jeg kan bare huske navnet ( hvor mange kalder sig
> kordegn ;)...) og derfor nævner jeg det :)

Du har ret - har fundet det. Kordegnen valgte jo *også* at køre sagen op i en
spids, istedet for blot at oplyse ( i denne tråd) om hvor længe hunden skulle
være alene. Læser man hans indlæg er det svært at undgå at tænke "hvad fanden er
det for en dyremishandler".
Så næste gang jeg svarer på et indlæg, skal jeg først søge og læse alle
tidligere indlæg i alle andre tråde fra vedkommende. Ikke hverken smart eller
rimeligt, vel ?

> [...]
> behandlede nye pænt og svarede på de spørgsmål som de stiller og ikke alt
> andet, indtil de har vist os at de er nogle klovne :), det blev sq lidt

Du har ret igen
Denne NG er ikke for sarte sjæle

mvh
Lars

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-10-01 00:46

"Michael" <mfrimann@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> eller andet sted mener du jo at man skal kvitte job eller finde et

Jeg mener at en syvårig hund er for gammel til at skifte hjem ganske
enkelt og blandt andet ud fra det synspunkt at det er unaturligt at
der i så sen alder sker en normal udskillelse fra en flok .. idet
denne sker når ulven/hunden er væsentlig yngre ...... og så mener jeg
at man inden man anskaffer hund nøje skal overveje om ens dagligdag
giver plads/tid til en hund .. idet en hund en hund altså som før
nævnt skal aktiveres i mindst 4-6 timer iflg. bl. Maria Hanson.
Endvidere mener jeg at man når man overvejer anskaffelse af
hund/anskaffer hund skal være indstillet på de næste 14-16 år (altså
et hundeliv) at indrette sit fremtidige liv med hensyntagen til også
det 4-benede familiemedlem .. dvs. at man ikke bare skiller sig af med
dyret den dag det ikke længere passer ind i ens livsmønster .. hunde
er levende væsner og ikke en kommode man bare sender til genbrug når
man ikke længere gider have den .. mvh Ami ..

Fra : Michael

Dato : 19-10-01 23:15

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er levende væsner og ikke en kommode man bare sender til genbrug når
> man ikke længere gider have den .. mvh Ami ..

Jeg vil give dig ret i at man skal overveje meget inden man køber hund, men
i nævnte tilfælde ville hunden være bedre tjent med at få en ny ejer som
kunne bruge den til vagt arbejde i nogle år for så at give den et godt
otium. England som er en af de mere fremtrædende lande mht. dyrevelfærd,
finder nye hjem til hunde på 10 år ( RSPCA) og det har de ingen problemer
med, men det er måske et af de steder de halter bagefter ? Det med naturlig
ulve adfærd kan bruges i lang udstrækning, men jeg mener stadig at det er
HUNDE vi har som er blevet avlet efter menneskets godtbefindende, og derfor
er der steder hvor det ikke er helt brugbart, dette er jo så bare min
mening. Jeg mener at der er mange ur-instinkter i vores tamhunde, og det er
noget man kan bruge i træningen ( samarbejdet) med dem, men det er ikke alle
punkter som ligner ulvenes.

Hilsen Amani

Fra : Max Larsen

Dato : 18-10-01 10:40

Det vil være en stor hjælp for hvalpen at den kommer til at forbinde
det med noget rart at være i løbegården. Her vil det være en stor
fordel hvis du selv sover i løbegården sammen med hvalpen den første
måned, så den stille og roligt vænner sig til at det er rart at være
der.

Derudover vil det være en fordel hvis jeres fælles måltider også
bliver indtaget i løbegården.

Held og lykke med samværet med det nye familiemedlem.

Kærlig hilsen

Max Larsen

Fra : Moses

Dato : 18-10-01 10:01

> [...]
>
> ja der kommer nok mange andre spørgsmål fra mig når hunden har meldt sin
> ankomst på tirsdag men mere derom senere.

Hvalpen er vant til at være i hundegård sammen med sin mor og søskende husk
det!
Hvalpens verden har endnu ikke været større end denne hundegård.
Hvalpen bliver fjernet fra sine vante omgivelser og tryghed.
Derfor bør man når man skal have hvalpen hjem, holde ferie for at tilvænne
den sine nye omgivelser og familie og finde sin nye tryghed.
Når den så har vænnet sig til sine nye omgivelser og familie, vil den opleve
det at skulle være alene hjemme/ i hundegård som, at den igen bliver fjernet
fra sine vante tryghed, dog skulle omgivelserne gerne være de samme denne
gang.

Hvalpen skal ikke i hundegård fra første dag.
Det at være i hundegård er ligesom det at være alene hjemme. Det kræver
langsom tilvænning. Start med en periode hvor du også selv er tilstede i
hundegården, gå derefter uden for gitteret og sæt dig til at læse, ignorer
hvert forsøg fra hvalpens side om at få opmærksomhed da den ellers lærer at
den vil få opmærksomhed, hvis den hyler. Gå lidt væk fra gittert og grav
eventuelt have et sted hvor hvalpen kan se dig. Arbejd dig stille og roligt
væk så hvalpen ikke længere kan se dig, og lad være med at dukke op straks
hvis den hyler. Inden du går igang med dette bør du have gået en lang tur
med hunden så den er træt. Den vil så hurtigere falde til ro og finde et
sted ( hundehuset ) hvor den kan sove, mens den ved at du er lige i
nærheden.
Det er ikke som nogen synes, synd for hunden at den skal være i hundegård.
Det er som at være alene hjemme i stuen, dog er stuen som regel bedre
møbleret end hundegården.
Hundegården bør placeres på et sted hvor der er fred og ro og hvor der ikke
kommer forbipasserende forbi, samt et sted hvor den ikke kan høre lyde fra
stuehuset. Dette er en stor hjælp i indlæringsperioden da den ellers vil
hyle hver gang den hører nogle af de velkendte lyde fra huset.
Hundegården bør forsynes med lås, ligeså meget for ens egen trygheds skyld.
Tænk på at du aldrig kunne finde på at spørge om dit fjernsyn/ bil skal bag
lås. Hunden rangerer vel blandt værdisager ligesom dit fjernsyn og andre
kære familiemedlemmer.

Hvalpen bør sove hos dig om natten og ikke i hundegården ellers bliver livet
for kedeligt for hunden. Hvis hvalpen søger tryghed vil den sove i nærheden
af dig. Hvis den er ligeglad og sover i bryggerset eller andet sted i huset
væk fra dig , kan den ligesågodt sove i hundegården. Husk at hvis den
tilbringer meget tid i hundegården i alt slags vejr vil den danne så meget
pels ( meget flot iøvrigt ) at den formentlig have det for varmt indendørs.
Omvendt hvis den tilbringer formegen tid indendørs vil den ikke kunne være i
hundegården hele året uden at der er risiko for at den bliver syg p.g.a.
nedkøling.

Hilsen
Michael Frid

Fra : Moses

Dato : 18-10-01 10:12

Og så glemte jeg lige det allervigtigste:
Hunden skal være i hundegården i den periode hvor den ellers ville ligge og
sove på sofaen.
Når hunden ikke er i hundegården skal den aktiveres.
D.v.s. at du ikke skal komme hjem, lukke hunden ud af hundegården, lægge dig
på sofaen og sove en time, eller tage bilen og køre i Bilka og foretage dine
indkøb med hunden på bagsædet.

Hunden skal først lukkes ud når du er klar til at koncentrere dig 100% om
hunden.
Den lukkes ud sprængfyldt af energi og du får en velkomst som nærmest er
hysterisk glad. Hunden forventer og fortjener at der nu skal ske en helt
masse.

Michael Frid

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 18-10-01 10:49

"Moses" <mif@sid.dk> wrote in message
> [...]
> Den lukkes ud sprængfyldt af energi og du får en velkomst som nærmest er
> hysterisk glad. Hunden forventer og fortjener at der nu skal ske en helt

Hej Michael
Hvis man gør, som du her beskriver, er det min overbevisning, at man netop
giver hunden en forventning om, at der skal ske en hel masse, hver gang den
bliver lukket ud af hundegården.

Og så lige til Thomas.
Jeg tager hatten af, for at du giver dig tid til at indhente råd, for at
skabe en god start for din hundehvalp. Iøvrigt behøver du ikke være bange
for at det er en større udfordring, at du har valgt en formel 1er. Du får
her som oftest en meget opmærksom og førerhengiven hund, hvis du sørger for
at gøre dig fortjenet til det.
Med hensyn til hundegård. Hjemme hos mig står lågen til hundegården altid
åben, når jeg er hjemme. I hundegården ligger spændende ting, som hunden har
lyst til at gå ind og beskæftige sig med, og somme tider bliver der også
smidt lidt godbidder derind. Til tider serveres et af måltiderne der også.
Og bedst af alt, så er hundens bedste sovested derinde (Øh - lige bortset
fra min seng). Det gør, at jeg tit oplever, at hundene tøffer (Også formel 1
ere) rundt derinde og hygger sig, også når jeg er hjemme.
Glæd dig til de mange nye oplevelser du får - og tillykke med den lille ny.

Hilsen Anne Mette

--
Anne Mette Mørup
Kennel Spring Swift

Fra : kordegnen webmaster

Dato : 18-10-01 11:08

Jeg bukker og takker, jeg var ellers lige ved at tro at det var umuligt at
få et seriøst svar i denne gruppe )

Anne mette har tilbudt mig at jeg kan maile direkte til hende og dette
benytter jeg mig af for fremtiden for ikke at skabe al for meget virak i
denne gruppe.

Thomas

Fra : x Vuf x

Dato : 18-10-01 12:55

Thu, 18 Oct 2001 12:08:21 +0200, kordegnen webmaster wrote:

>Anne mette har tilbudt mig at jeg kan maile direkte til hende og dette
>benytter jeg mig af for fremtiden for ikke at skabe al for meget virak i
>denne gruppe.

Det ka' du sgida ikke være bekendt! Det er da debatterne
gruppen lever af! *s*

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 18-10-01 17:00

Hej Sonja.
Ja - så må du s'gi da godt nok undskylde. Vi kan vel nok både debattere og
så hjælpe hinanden. Hvis det her kun er en debat-gruppe, så håber jeg, der
er en anden gruppe, hvor man må ha' lov til at hjælpe hinanden.
Men jeg kan da lade være med at sende flere svar i min misforståede
hjælpsomhed.
Anne Mette

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-10-01 17:25

Hej Anne Mette

Man kan da godt debattere og hjælpe samtidigt!

Debattene opstår af sig selv, fordi forskellige hundefolk har forskellige
holdninger/erfaringer.

Når nye får en hårdere medfart kan det jo hænge sammen med, at vi "kender"
de gamle og deres holdninger, derfor misforstår vi dem ikke så let.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

"Anne Mette Mørup" <Spring.Swift.Labrador@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3bcefc95$0$3807$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : x Vuf x

Dato : 18-10-01 17:38

Thu, 18 Oct 2001 18:00:02 +0200, Anne Mette Mørup wrote:

> [...]
>er en anden gruppe, hvor man må ha' lov til at hjælpe hinanden.
>Men jeg kan da lade være med at sende flere svar i min misforståede

Æhhhhh hvad nu?

Fra : Moses

Dato : 19-10-01 10:06

"Anne Mette Mørup" <Spring.Swift.Labrador@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3bcea5a9$0$757$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> giver hunden en forventning om, at der skal ske en hel masse, hver gang

Jamen meget undskyld da.
Jeg er af den opfattelse at meningen med det at have hund er, at der skal
ske en helt masse når vi er sammen.
Hvorfor ellers have hund?
Hvis man bare vil have et dyr som "tøffer" rundt mellem benene på en, så køb
en kat.

Hvad er forskellen på at komme hjem til en hund der har været alene hjemme i
stuen og en hund der har været i hundegården.
Begge hunde forventer og fortjener at der sker noget når du kommer hjem.

Som jeg også skrev, så skal hunden aktiveres når man kommer hjem fra
arbejde.
Derefter, kan den så mæt af oplevelser / aktivering , "tøffe" rundt og hygge
sig.

Derudover er jeg helt enig med dig i dit øvrige indlæg.
Min hund går også i hundegården når døren er åben og lægger sig der hvis den
har brug for fred og ro.

Hilsen Michael Frid

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 18-10-01 23:27

Hej Thomas!

Mine hunde har altid opholdt sig i hundegård når jeg ikke var hjemme, og de
sover for det meste også ude i hundegården. Men de kommer indenfor og sover
1 - 3 gange om ugen. Jeg har den opfattelse at en hundegård, er det mest
praktiske at ha' når man har hund, fordi så er hunden ude i det fri og kan
til en hver tid besørge sig hvis det er nødvendigt.

Når jeg får en ny hund hjem, så sover den indenfor de første tre dage. Og
der efter tilvænnes den til at sove ude sammen med de andre. Jeg bruger en
hel del tid i hundegården sammen med hunden, hvor vi leger, kæler og guffer
en masse godbidder. For hundegården skal være et fristed for hunden. En
vigtig ting, brug aldrig hundegården som straf.

Hvad angår hyleri, så hyler en tryg hund ikke dagen lang i hundengården.
Mine hunde hyler kun hvis de ser mig gå forbi ude på vejen, men det stopper
efter ca. 40 sek. Men ellers hyler de ikke, hellere ikke hvis en af dem
skulle være alene i hundegården.

Hvad angår lås på hundegården, så kan jeg ikke anbefale dette, for hvad nu
hvis der sker et eller andet, som kræver at hunden må reddes ud af
hundengården mens du ikke er hjemme, hva' så.

Håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet.

Hilsen

Jesper

Fra : Pia

Dato : 19-10-01 06:34

Men Jesper, du har så også mere end en, dvs. din nye hvalp har en flok at
være sammen med når du ikke er der. En lille labsevaps er noget af det mest
sociale og har ikke godt af at være alene hele tiden. Det er et levende
væsen som ikke bare går i standby hver gang man ikke skal bruge den til
noget.

:Pia