Hvalp vil hellere besørge i stuen end i ha~
Fra : Matthias og G. J.

Dato : 16-10-01 22:08

Hej, vi har nu en 12 uger gammel Toller-retriever, som er ved at
udvikle en rigtig irriterende vane: som dens yndlings-lave-lort-plads
hard den nemlig valgt vores stue. Vi har eller taget den ud i haven
eller gået tur hvergang den vågnede, havde spist eller leget...
Sommetider besørger den da også i haven (aldrig på tur), men ligeså
ofte har den været i haven - og straks efter skidt på stuegulvet
(altid samme sted i stuen).
Så... nogen ideer, hvordan vi kan få ham til at vælge haven som stedet
for "det"?
Tak allerede

Fra : PepesLittleMule

Dato : 17-10-01 07:33

Jeg så engang en (dansk) udsendelse på svensk tv om hundeadfærd, hvor
dit problem netop blev omtalt.
Så vidt jeg husker, var det et spørgsmål om at hvalpen kun vil 'pølle'
et sted hvor den er tryg. Og jo længere væk hjemmefra, jo mere utryg.
Hvis jeg husker korrekt, vil en usikker hvalp ikke besørge på en anden
hunds territorium, og det er der jo stor sandsynlighed for, hvis man
kommer for langt væk hjemmefra. Nu nævner du ikke noget om vovses
temperament, men måske er det derfor. Der er garanteret nogen herinde
med gode forslag til hvad du skal gøre - min erfaring er, at en del af
de 'faste' har investeret i nogle rigtigt gode bøger. Personligt ville
jeg ihvertfald ikke skælde ud på den, men i stedet skamrose, når det
skete i haven - gerne efterfulgt af en godbid eller yndlingslegetøjet.
Er det en stor have I har? Måske er det en løsning at lave en mindre
hundeafdeling lige uden for havedøren, så vapsen ikke føler sig for
langt hjemmefra.

Lina
COWBOYS DO IT ALL
sooner or later...

Fra : Aino

Dato : 17-10-01 07:51

En lille tilføjelse til et fornuftigt lydende indlæg:

Hvis det altid er det samme sted i stuen, kan du jo også prøve at sætte
noget i vejen.
Lugten af ammoniak i mange rengøringsmidler kan også minde om lugten af
urin, og derfor gøre stedet 'velduftende' til formålet, brug f.eks.
rodalon til at fjerne lugten.

Derudover: Tålmodighed og masser af ros, så skal det nok komme.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Bettina

Dato : 17-10-01 08:27

er det ok at bruge brun sæbe?
min "lille" Mocka på 1 år har stadig en ide om at det er ok at tisse/skide
under spisebordet, men kun når hun er alene hjemme. Det er grænseløst
irriterende, for jeg ved jo med 100% sikkerhed at hun sagtens kan holde sig
hvis hun vil.
Rodalon forsøgte jeg med de første mange måneder, men det har ikke haft
nogen effekt og er hamrende dyrt i forhold til brun sæbe.

Bettina

Fra : Christian Ovesen

Dato : 17-10-01 10:02

Hej Bettina

Hvis en hund på 1 år stadig skider/tisser inde har du et problem. Dit
problem kan være, at hunden får lov at være i hele huset, når den er alene
hjemme. (sådan lyder det, når du skriver, at den er i stuen). Hunde har ikke
brug for meget plads, når de er alene, så prøv at begrænse denne. Har du en
baggang eller lignede, er denne et meget bedre opholdssted og så tror jeg
dit problem stopper.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-10-01 16:34

Der findes nu også hunde, der vil have hele huset. Som barn havde vi en hund
som i begyndelsen blev lukket ud på badeværelset (ca. 8 kvm) og den flåede
ALT i stykker, da den fik adgang til hele huset lavede den ingen ulykker.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Bettina

Dato : 18-10-01 08:01

"Christian Ovesen" <Scenery@pc.dk> wrote in message
> Hej Bettina
>
> Hvis en hund på 1 år stadig skider/tisser inde har du et problem.

Det har jeg opdaget
> [...]
en
> baggang eller lignede, er denne et meget bedre opholdssted og så tror jeg

Det gør hun nu ikke. Hun får kun lov at være i køkkenet og entreen, da det
er rigeligt med plads, hendes kurv står i køkkenet, gulvene er nemme at
gøre rene og det er rimelig nemt at gemme ting langt nok væk til at hun ikke
kan nå det. Jeg ville slet ikke ha nerver til at lade hende gå rundt inde i
stuen, hvor der er både sofa, bøger plader og meget andet der kan flåes i
stykker af en hund der keder sig.
Det skal måske lige nævnes, at vi har en sød skolepige, der kommer og går
1-1½ time med hende hver dag omkring kl 14, så det er heller ikke fordi hun
skal være overdrevet længe alene
Jeg har selv en teri om at det er i ren protest fordi hun er formærmet over
at være alene, men min træner siger hunde ikke gør noget som helst i protest
så jeg aner ikke hvordan jeg skal håndtere det.
Jeg har prøvet både at ignorere det, blive sur, blive ked af det osv osv
og intet virker

Fra : Max Larsen

Dato : 17-10-01 10:14

En af metoderne består i at lægge aviser på stuegulvet der hvor den
besørger, og så rose den for at besørge netop på aviserne.
Næste etappe består så i langsomt (over flere uger) at flytte aviserne
ud, og hele vejen ud at rose den for at besørge netop der.

Kærlig hilsen

Max Larsen

Fra : Michael

Dato : 17-10-01 16:16

"Matthias og G. J." <mkjuergensen@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (altid samme sted i stuen).
> Så... nogen ideer, hvordan vi kan få ham til at vælge haven som stedet

Hejsa

Du skal huske kun at "skælde" den ud når du tager den på fersk gerning, og
med det mener jeg at et enkelt og bestemt nej er nok, så skal du skynde dig
at tage den med ud og håbe på den så lige gør en lille tår eller pølle mere.
Husk altid at have godbidder med og gi den en hver gang den gør det udenfor,
så forbinder den det med noget meget godt, når den har forstået meningen
med godbidden, så skal den ha ca. hver anden gang og så ellers kun et
dyyygtiiig de andre gange.
Det med et lille sted/ haven lyder også meget fornuftigt da hvalpe ikke
efterlader tegn/duft/spor af sig selv hvis ikke de er trygge.
Mit råd er ikke det eneste rigtige, men det kan virke.
En anden ting er aldrig at give den en godbid når i kommer ind fordi den var
sååå dygtig, den fejl lavede jeg og fik så en igen urenlig hvalp på knap 1
år, jeg fik af vide af en adfærdsbehandler at det højst sandsynligt var
grunden, fordi hunden så forbinder godbidden med at komme hjem, så hvorfor
lave stort når det er hurtigere at tisse, når man alligevel får godbidden
når man kommer hjem, og bagefter laver stort på gulvet.
Håber ikke det blev for rodet men at du kan bruge det til noget, det er da
et forsøg værd :)

Hilsen Amani (myr) og de 4 benede grænseprøvende bisser Dali og Dixie :)

Fra : Matthias og G. J.

Dato : 17-10-01 16:19

Tak for alle jeres ideer! Det ville tage lidt lang tid at kommentere
dem alle enkeltvis...
Men Tolly er en livlig hvalp (er der nogen der ikke er?), og han er
alletiders til at være alene hjemme.
Vores egen forklaring på problemet er i retning af, at stuen er det
område, hvor han gerne må være, men sommetider også bliver smidt ud af
(så har han ellers bryggers og køkken) - så måske vil han hævde sin
ejendomsret...
Idag har han lavet i haven to gange (den elsker han og har været
overalt alene) - men stuen var også lukket - ellers er jeg overbevist,
han havde valgt dén...
Nå , men for at sige det ligeud, er årsagen også underordnet, hvis
bare noget kan få ham til at lade være...
Aviser duer ikke - de ville være konfetti i løbet af to minutter... og
ja, det er en bestemt del af stuen - den længst væk fra tv og sofa...
Så man kunne sprøjte stedet med noget...?

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-10-01 16:39

Du må ALDRIG skælde den ud når det går galt, heller ikke når du griber den
på fersk gerning. Hunden kan let få det indtryk, at den slet ikke må komme
af med noget, og så prøver den at holde sig længst muligt, hvorved der
lettere kan ske uheld.

Ros og godbidder når den gør fra sig ude er det eneste der duer. Gå evt. til
det samme sted i haven hver gang. Og så tålmodighed, tror du den skal, så
bliv i haven til den har gjort, også selv om du skal vente 1 time eller
mere.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 17-10-01 19:12

"Matthias og G. J." <mkjuergensen@email.dk> skrev i en meddelelse
> Nå , men for at sige det ligeud, er årsagen også underordnet, hvis
> bare noget kan få ham til at lade være...

Tja for mig er det med årsagen nu ret så vigtig når det drejer sig om
uønskede handlinger hos hunden idet der er en himmelvid forskel på
hvordan man behandler f.eks en usikker og en dominerende hund .. og
idet man når man finder årsagen kan gå ind og sætte ind netop hvor det
er påkrævet .. og altså løse problemet ad den vej .. alt andet vil
være symptombehandling og løser ikke problemet .. det vil svare til at
du f.eks tager hovedpinepiller hverdag uden at finde ud af årsagen til
hovedpinen .. mvh Ami ..

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 17-10-01 21:36

Hej

I har en hvalp på 12 uger, det er ikke fair, at forlange at den skal være bare tilnærmelsesvis renlig. Blærer m.m er ikke udviklet til det endnu, og hanhvalpe er tit længere tid om at blvie renlige end hun-hvalpe. Så fortsæt I med træningen med at rose den, når den besørger ude. Og lad for GUD skylds være med at skælde den ud - heller ikke nej - hivs den kommer til at gøre det indendørs. Den er så lille endnu.

det er rigtigt, at hunde udvikler præferencer for, hvor de helst vil besørge. Derfor er avismetoden meget dårlig at bruge - man skal bare starte forfra med renlighedstræningen. Og som Nina også skriver, så foretrækker nogle hunde at have hele huset at være alene i, andre skal have mindre areal. Mine hunde har hele huset - jeg ville aldrig gøre så meget ud at gå, som det er, når hunden først skal placeres et eller andet sted.

Søs

tthias og G. J. <mkjuergensen@email.dk> skrev i en news:6q7pstsd7tbo6fv9mru1pb85c901jr1qi4@4ax.com...