/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
nyt fra Apple
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 16-10-01 13:05

Der _kommer_ ny iBook's og tiBook's i dag. Apple store i dag når man
klikker på de to modeller:

"We are busy updating the store for you and will be back within the
hour."

rygtet siger G4:
550 (100MHz) og 667MHz (133MHz bus, sansynligvis kun 256kb cache) med
gigabit ethernet og 20 og 30GB diske. Ingen brænder i G4'eren

iBook:
500MHz (CD) og 600MHz (DVD + combo), med 15 og 20GB diske, alle med
128MB RAM. stadig kun 66MHz bus.

Der er ingen informationer om hvorvidt nogen af modellerne får RadeOn
mobility og mere VRAM

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

 
 
Henning Vestergaard ~ (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Henning Vestergaard ~


Dato : 16-10-01 13:32

> iBook:
> 500MHz (CD) og 600MHz (DVD + combo), med 15 og 20GB diske, alle med
> 128MB RAM. stadig kun 66MHz bus.

Hvilken indflydelse har det, at bus'en er 66 MHz og ikke 100 MHz?
Processoren er på 600, og er det ikke den, der afgør hastigheden... Det er
væsentligt at jeg ved det, da jeg måske hellere vil vente til næste gang de
opgraderer iBooken.


Morten Reippuert Knu~ (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 16-10-01 13:41

Henning Vestergaard Poulsen <henning@imtoosexy.com> wrote:

> > iBook:
> > 500MHz (CD) og 600MHz (DVD + combo), med 15 og 20GB diske, alle med
> > 128MB RAM. stadig kun 66MHz bus.
>
> Hvilken indflydelse har det, at bus'en er 66 MHz og ikke 100 MHz?
> Processoren er på 600, og er det ikke den, der afgør hastigheden...

Ikke udelukkende. Hurtigere bundkort betyder hurtigere hukommelse,
in/out - kort sagt at alle komponeneter kan kommunikere hurtigere med
hindanden. CPU'en skal vente mindre på en 100MHz bus end på en 66MHz
bus.
En 600MHz CPU på en 33MHz bus er formegentlig langsommere end en 300MHz
på en 100MHz bus - det kommer selvfølgelig an på hvor "bred" bussen er.

> Det er væsentligt at jeg ved det, da jeg måske hellere vil vente til næste
> gang de opgraderer iBooken.

den de rgemmer til natten gemmer til katten! - når det gælder computere
kan man _altid_ få en der er hurtigere, bedre og billigere om et halvt
år.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Henning Vestergaard ~ (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Henning Vestergaard ~


Dato : 16-10-01 13:51

in article 1f1dkgk.1omibl71hvnyutN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert
Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 16/10/01 14:41:

> Henning Vestergaard Poulsen <henning@imtoosexy.com> wrote:
>
>>> iBook:
>>> 500MHz (CD) og 600MHz (DVD + combo), med 15 og 20GB diske, alle med
>>> 128MB RAM. stadig kun 66MHz bus.
>>
>> Hvilken indflydelse har det, at bus'en er 66 MHz og ikke 100 MHz?
>> Processoren er på 600, og er det ikke den, der afgør hastigheden...
>
> Ikke udelukkende. Hurtigere bundkort betyder hurtigere hukommelse,
> in/out - kort sagt at alle komponeneter kan kommunikere hurtigere med
> hindanden. CPU'en skal vente mindre på en 100MHz bus end på en 66MHz
> bus.
> En 600MHz CPU på en 33MHz bus er formegentlig langsommere end en 300MHz
> på en 100MHz bus - det kommer selvfølgelig an på hvor "bred" bussen er.
>
>> Det er væsentligt at jeg ved det, da jeg måske hellere vil vente til næste
>> gang de opgraderer iBooken.
>
> den de rgemmer til natten gemmer til katten! - når det gælder computere
> kan man _altid_ få en der er hurtigere, bedre og billigere om et halvt
> år.

Ho ho ho! iBook siden på Apple.com er opdateret, og systembus'en er blevet
hurtigere. Så kan jeg glæde mig over det, og til jeg får råd til en. Så skal
jeg spille nogle DVD og DivX film på den når jeg keder mig i Kosovo.


Jesper (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 16-10-01 13:54

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> ... (nye iBooks)

Weehaa! Har lige snakket med forhandleren - og jeg får selvfølgelig en
af de nye!!! Kan man være mere heldig?! :) (der var jeg tæt på at brænde
nalderne mere end nødvendigt!)

Nå - men så skal jeg bare vente lidt mere...

--
mvh Jesper

Morten Reippuert Knu~ (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 16-10-01 15:00

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Weehaa! Har lige snakket med forhandleren - og jeg får selvfølgelig en
> af de nye!!! Kan man være mere heldig?! :) (der var jeg tæt på at brænde
> nalderne mere end nødvendigt!)

så slipper du for at overclockke den.jeg kan se at 500 modellen stadig
har 66MHz bus. desværre holder apple fast i rage128 i iBook'en men
tiBook'en har fået RadeOn.


> Nå - men så skal jeg bare vente lidt mere...

find du et billide af en mus eler mis du kan kigge på så længe.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Morten Reippuert Knu~ (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 16-10-01 15:10

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> tiBook'en har fået RadeOn.

The Quake test
3D games push the graphics processing unit harder than any other
application. And of these 3D games, Quake performance has come to be the
benchmark against which all graphics controllers are measured.
So you'll be pleased to hear that the PowerBook G4 performed splendidly
in head-to-head comparisons with a 1GHz Sony Vaio GR-170K: a notebook
computer which uses the same GPU as the PowerBook but it limited to only
8MB of video memory. When playing the Quake III Arena version 1.30 in
thousands of colors at 1024x768 resolution. The PowerBook G4 won hands
down as it blazed ahead at 44.7 frames per second, while the Sony Vaio
chugged along at 39.1 fps.*

det er da meget pænt for en bærbar...

klippet fra <http://www.apple.com/powerbook/graphics.html>

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Jesper (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 16-10-01 13:48

Henning Vestergaard Poulsen <henning@imtoosexy.com> wrote:

> > iBook:
> > 500MHz (CD) og 600MHz (DVD + combo), med 15 og 20GB diske, alle med
> > 128MB RAM. stadig kun 66MHz bus.
>
> Hvilken indflydelse har det, at bus'en er 66 MHz og ikke 100 MHz?
> Processoren er på 600, og er det ikke den, der afgør hastigheden... Det er
> væsentligt at jeg ved det, da jeg måske hellere vil vente til næste gang de
> opgraderer iBooken.

Henning, hvis det udelukkende er hastighed du er ude efter så skal du
købe en PowerMac G4...

I øvrigt er de 3 'største' iBook udstyret med en 600 mhz G3 og 100 Mhz
bus. Dvs. godt udstyret! :)

Ang. at vente: se hvad Morten har skrevet... :)

--
mvh Jesper

Henning Vestergaard ~ (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Henning Vestergaard ~


Dato : 16-10-01 14:02

in article 1f1dl1s.1sjv80j69nwxiN%jmfink@mac.com, Jesper at jmfink@mac.com
wrote on 16/10/01 14:48:

> Henning Vestergaard Poulsen <henning@imtoosexy.com> wrote:
>
>>> iBook:
>>> 500MHz (CD) og 600MHz (DVD + combo), med 15 og 20GB diske, alle med
>>> 128MB RAM. stadig kun 66MHz bus.
>>
>> Hvilken indflydelse har det, at bus'en er 66 MHz og ikke 100 MHz?
>> Processoren er på 600, og er det ikke den, der afgør hastigheden... Det er
>> væsentligt at jeg ved det, da jeg måske hellere vil vente til næste gang de
>> opgraderer iBooken.
>
> Henning, hvis det udelukkende er hastighed du er ude efter så skal du
> købe en PowerMac G4...
>
> I øvrigt er de 3 'største' iBook udstyret med en 600 mhz G3 og 100 Mhz
> bus. Dvs. godt udstyret! :)
>
> Ang. at vente: se hvad Morten har skrevet... :)

Jo, men når jeg skal investere i noget, som jeg vil bruge i mange år* endnu,
så vil jeg have det bedste, og en PowerBook har jeg ikke råd til, og en Mac
skal det være.
*I mange år, fordi en computer (og en bærbar gør ikke sagen mindre
væsentlig) er en stor investering til en almindelig forbruger (i hvert fald
for mig).

Ang. At vente - ja så er jeg udmærket klar over at der kommer nye og
hurtigere computere hele tiden, men jeg ville mene, at det er bedre at købe
en nu, når nye er kommet end for en uge siden. Og at systembus på iBook er
sat op til 100 MHz er endnu en motivation. Jeg kan altså købe en nu, eller
den næste der nok har 700 MHz men stadig 100 MHz bus... Og så vil fordelen
ikke være så stor.


Erik Richard Sørense~ (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 16-10-01 15:32

Hej Henning

Jo, CPU hasigheden har en stor del at sige, men hvis du har en 100mhz bus
istedet for, kan datamængden køres ca. 1/3 hurtigere igennem, end hvis det var
en 66mhz bus.

Jeg véd godt at sammenligningen er lidt søgt men.... Hvis du nu tænker dig en
4-sporet motorvej, hvor der kører 20000 biler i timen. Hvis den motorvej nu
bliver udvidet til en 6-sporet med samme antal biler, så vil 'trafikken' gå
væsentlig hurtigere og mere glat.

Med andre ord - i en 600/100 vil der kunne køres flere data gennem på samme
tid, - altså en højere gigaflop rate.

mvh. Erik Richard

Henning Vestergaard Poulsen wrote:

> > iBook:
> > 500MHz (CD) og 600MHz (DVD + combo), med 15 og 20GB diske, alle med
> > 128MB RAM. stadig kun 66MHz bus.
>
> Hvilken indflydelse har det, at bus'en er 66 MHz og ikke 100 MHz?
> Processoren er på 600, og er det ikke den, der afgør hastigheden... Det er
> væsentligt at jeg ved det, da jeg måske hellere vil vente til næste gang de
> opgraderer iBooken.

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Michael Tysk-Anderse~ (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 16-10-01 21:04

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jo, CPU hasigheden har en stor del at sige, men hvis du har en 100mhz bus
> istedet for, kan datamængden køres ca. 1/3 hurtigere igennem, end hvis det var
> en 66mhz bus.
>
> Jeg véd godt at sammenligningen er lidt søgt men.... Hvis du nu tænker dig en
> 4-sporet motorvej, hvor der kører 20000 biler i timen. Hvis den motorvej nu
> bliver udvidet til en 6-sporet med samme antal biler, så vil 'trafikken' gå
> væsentlig hurtigere og mere glat.

Hvis analogien skal holde skulle du nok have øget hastighedsgrænsen. Det
du her illustrerer er øget busbredde.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

HV Poulsen (16-10-2001)
Kommentar
Fra : HV Poulsen


Dato : 16-10-01 21:43

in article 1f1e51n.tp7z3r1t7qmdcN%mta@mac.com, Michael Tysk-Andersen at
mta@mac.com wrote on 16/10/01 22:03:

> Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:
>
>> Jo, CPU hasigheden har en stor del at sige, men hvis du har en 100mhz bus
>> istedet for, kan datamængden køres ca. 1/3 hurtigere igennem, end hvis det
>> var
>> en 66mhz bus.
>>
>> Jeg véd godt at sammenligningen er lidt søgt men.... Hvis du nu tænker dig en
>> 4-sporet motorvej, hvor der kører 20000 biler i timen. Hvis den motorvej nu
>> bliver udvidet til en 6-sporet med samme antal biler, så vil 'trafikken' gå
>> væsentlig hurtigere og mere glat.
>
> Hvis analogien skal holde skulle du nok have øget hastighedsgrænsen. Det
> du her illustrerer er øget busbredde.

Som jeg forstod det:
Bilerne kører hverken hurtigere eller langsommere (altså ikke noget med
forandring af hastighedsgrænsen), hvis der stadig kører 20000 biler igennem
en 4-sporet motorvej som en 6-sporet. Der er bare forskellig afstand mellem
bilerne.
Det minder mig om:
Hvis tre løver spiser tre mænd på tre minutter -
Hvor lang tid tager det så fem løver at spiser fem mænd?


HV Poulsen (16-10-2001)
Kommentar
Fra : HV Poulsen


Dato : 16-10-01 21:49

> Hvis tre løver spiser tre mænd på tre minutter -
> Hvor lang tid tager det så fem løver at spiser fem mænd?

Det tager også tre minutter. Løverne spiser ikke hurtigere fordi de er
flere, eller fordi der er flere mænd. I begge tilfælde var der 1 mand pr.
løve.
Altså - bilerne kører ikke hurtigere, fordi der er flere spor på motorvejen.


HV Poulsen (16-10-2001)
Kommentar
Fra : HV Poulsen


Dato : 16-10-01 21:53

> Hvor lang tid tager det så fem løver at spiser fem mænd?
Sprogspasser:.............................^ spise
Nå, jeg har også drukket lidt vin i aften, så jeg har om muligt diskuteret
for en helt anden sag, end det der blev lagt op til.


Morten Reippuert Knu~ (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 16-10-01 22:01

HV Poulsen <henning@imtoosexy.com> wrote:

> Nå, jeg har også drukket lidt vin i aften, så jeg har om muligt diskuteret
> for en helt anden sag, end det der blev lagt op til.

så er det måske derfor du sludrer med dig selv

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Erik Richard Sørense~ (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 17-10-01 04:07

Hej HV

Netop! - Men 'trafikken' glider alligevel lettere, og de kommer også hurtigere
frem - med samme hastighed, fordi der ingen 'propper' eller 'flaskehalse' vil
blive....

- Så analogien med løverne holder ikke helt...-)

HV Poulsen wrote:

> > Hvis tre løver spiser tre mænd på tre minutter -
> > Hvor lang tid tager det så fem løver at spiser fem mænd?
>
> Det tager også tre minutter. Løverne spiser ikke hurtigere fordi de er
> flere, eller fordi der er flere mænd. I begge tilfælde var der 1 mand pr.
> løve.
> Altså - bilerne kører ikke hurtigere, fordi der er flere spor på motorvejen.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Martin Edlich (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 16-10-01 21:58

In article <B7F2686E.47A0%henning@imtoosexy.com>,
HV Poulsen <henning@imtoosexy.com> wrote:

> Som jeg forstod det:
> Bilerne kører hverken hurtigere eller langsommere (altså ikke noget med
> forandring af hastighedsgrænsen), hvis der stadig kører 20000 biler igennem
> en 4-sporet motorvej som en 6-sporet. Der er bare forskellig afstand mellem
> bilerne.

Pointen skulle have været, at der ved tilføjelsen af 2 ekstra spor,
ville kunne køre 30.000 biler igennem med samme hastighed som før.

> Det minder mig om:
> Hvis tre løver spiser tre mænd på tre minutter -
> Hvor lang tid tager det så fem løver at spiser fem mænd?

3 minutter.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Michael Tysk-Anderse~ (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 16-10-01 23:22

HV Poulsen <henning@imtoosexy.com> wrote:

> Bilerne kører hverken hurtigere eller langsommere (altså ikke noget med
> forandring af hastighedsgrænsen), hvis der stadig kører 20000 biler igennem
> en 4-sporet motorvej som en 6-sporet. Der er bare forskellig afstand mellem
> bilerne.

Det har du selvfølgelig ret i, hvilket heller ikke gør eksemplet mere
egnet til at illustrere bus hastigheder!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Erik Richard Sørense~ (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 17-10-01 03:56

Hej Michael

Det kan man jo godt sige, men jeg tænkte nu mere på 'propper' i 'trafikken'.
'Farten' er jo den samme - i.e. CPU hastigheden er jo ikke ændret...

Men jeg forstår godt, hvor du vil hen...
mvh. Erik Richard

Michael Tysk-Andersen wrote:

> > Jeg véd godt at sammenligningen er lidt søgt men.... Hvis du nu tænker dig en
> > 4-sporet motorvej, hvor der kører 20000 biler i timen. Hvis den motorvej nu
> > bliver udvidet til en 6-sporet med samme antal biler, så vil 'trafikken' gå
> > væsentlig hurtigere og mere glat.
>
> Hvis analogien skal holde skulle du nok have øget hastighedsgrænsen. Det
> du her illustrerer er øget busbredde.

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408675
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste