Hvad mener du/i om Stofas 4000 mb grænse. ~
Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 16-10-01 10:10

Hej, ng

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres meninger/holdninger og dette
emne, da både Stofa og antenneforeninger syntes dette er så godt et
produkt de sælger/udbyder til deres kunder/medlemmer.

Her tænker jeg på at der bliver udtalt at 3-5% af deres
kunder/medlemmer kun kommer over denne grænse, er det fordi at man
ikke vil kommer over den, fordi det koster for meget, eller er det
fordi ens forbrug ikke er så stort.?

Jeg har haft kontakt med min antenneforening og Stofa, hos
antenneforeningen giver de direkte udtryk for at, det er et godt
produkt, og de kan ikke rigtig tage sig af de 3% der har et større
forbrug, hos Stofa fik jeg den besked at de ikke har planer om at
komme med nogle nye tiltag/tilbud, så deres 4000 mb grænse er det
eneste tilbud de har.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 16-10-01 10:29

On Tue, 16 Oct 2001 11:10:09 +0200, Jan Henning Larsen
<janhlarsen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>forbrug, hos Stofa fik jeg den besked at de ikke har planer om at
>komme med nogle nye tiltag/tilbud, så deres 4000 mb grænse er det

Det er åbenbart et udpræget problem for folk at forstå, at
Internet-udbyderne gerne vil tjene penge. Hvis Stofas produkt passer
til 95-97% af deres kunder, og det kun er 3-5% der ønsker at køre
meget trafik, er jeg ærlig talt ret overbevist om at Stofa gerne vil
undvære de kunder, fremfor at skulle kaste penge efter dem, hvis de
tilbød flatrate.

Der skal ikke mange brikker til at stille et regnestykke op, der
beviser at flatrateudbyderne i allerhøjeste grad taber penge på deres
tunge brugere - de håber formentlig på at få de penge hjem senere. At
Stofa har valgt at skære de kunder væk der alligevel kun vil give
underskud, ser jeg ikke som et problem - faktisk er det i mine øjne
rigtig fornuftigt.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 17-10-01 06:35

"Daniel Stjernholm" <skumling@skumling.dk> wrote in message
[cut]
> Det er åbenbart et udpræget problem for folk at forstå, at
> Internet-udbyderne gerne vil tjene penge.

Det er da også noget svineri!

Helt ærligt - Hvad faen er meningen?

Mvh Steen, (der VIL have mindst 1Gbps/1Gbps gratis)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-01 10:37

Jan Henning Larsen skrev:

>Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres meninger/holdninger og dette
>emne, da både Stofa og antenneforeninger syntes dette er så godt et
>produkt de sælger/udbyder til deres kunder/medlemmer.

Medlemmerne synes også at det er et godt produkt, for de køber
det - og det har jeg også gjort. Jeg er ikke i nærheden af de 4
GB.

>kunder/medlemmer kun kommer over denne grænse, er det fordi at man
>ikke vil kommer over den, fordi det koster for meget, eller er det
>fordi ens forbrug ikke er så stort.?

Det sidste.

>Jeg har haft kontakt med min antenneforening og Stofa, hos
>antenneforeningen giver de direkte udtryk for at, det er et godt
>produkt

Det er det også.

>komme med nogle nye tiltag/tilbud, så deres 4000 mb grænse er det
>eneste tilbud de har.

Det kan man ikke sige. Man kan godt komme over de 4GB, men så
bliver prisen en anden. Ved et eller andet forbrug krydser den så
prisen for de andre selskabers tilbud.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-10-01 06:03

On Tue, 16 Oct 2001 11:36:32 +0200, Bertel Lund Hansen
<skrivtil@lundhansen.dk> wrote:

>Man kan godt komme over de 4GB, men så
>bliver prisen en anden. Ved et eller andet forbrug krydser den så
>prisen for de andre selskabers tilbud.

Hvad tager Stofa for hvilke hastigheder?

--
Ivar Madsen
Der med dette indlæg, repræsentere mig selv, og dem der er enig med mig,,,

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 18-10-01 06:52

der er kun en hastighed (uofficielt 1024/256)

--
<--------------------------------------->
Tony Reinkvist

* Og på 8. dagen sagde Gud: "Man må lære at leve med lidt afvigelser" *

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 18-10-01 09:47

On Thu, 18 Oct 2001 07:02:35 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-01@news.milli.dk> wrote:

>Hvad tager Stofa for hvilke hastigheder?

Stofa har kun en hastighed den er på 1024/256, og det koster 200 pr
mdr. med et forbrug på 4000 mb, derefter 10 øre pr mb dvs. 1000 mb =
100, så downloader du mere end de 4000 mb, vil jeg råde dig til at få
ADSL, selv med en 256/128 linie til 295 hos Tiscali pr. mdr. kan du
hente meget mere ned pr mdr, og du skal ikke tænke på grænser på
forbrug.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-10-01 15:17

On Thu, 18 Oct 2001 10:47:14 +0200, Jan Henning Larsen
> [...]

>ADSL, selv med en 256/128 linie til 295 hos Tiscali pr. mdr. kan du
>hente meget mere ned pr mdr, og du skal ikke tænke på grænser på

Nej, det er under forudsætning at du kan nøjes med en 256k forbindelse.
Jeg har en 1M forbindelse fordi jeg ikke vil nøjes med mindere (så længe
jeg har råd til den) den giver jeg øhe 649 for, så

649
-200
=449 til merforbrug
=4.49G
=5.5G så kan det beder betale sig at have 1024/256 ADSL hos TDC Internet
fram for Stofa.

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 18-10-01 16:48

On Thu, 18 Oct 2001 16:17:17 +0200, Ivar Madsen
> [...]

>Jeg har en 1M forbindelse fordi jeg ikke vil nøjes med mindere (så længe
>jeg har råd til den) den giver jeg øhe 649 for, så

Jeg tænker mere på en 512/128 eller 512/256 linie, for det er få antal
gange jeg har kunne hente noget med en hastighed oppe ved de 100, jeg
plejer at lægge omkring 60 til 75 i download, så det er ikke så meget
man mister ved 512 i download, det kan jeg sagtens leve med, og så har
man også muligheden for at udnytte sin puter til Ftp og andet. ))

> [...]
>=449 til merforbrug
>=4.49G
>=5.5G så kan det beder betale sig at have 1024/256 ADSL hos TDC Internet

Ved Orange kan man få en 512/256 linie og fastnet telefon for 495, pr.
mdr.Se det lyder af noget, trækker du telefonen fra er det 395,- pr
mdr. hos Stofa henter man kun 6000 mb for dette beløb, så man skal
ikke være et regnskabsgeni for at regne ud at Stofa er alt for dyrt,
de har altid været bagud med deres ordninger/tilbud.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-01 17:01

Jan Henning Larsen skrev:

>mdr. hos Stofa henter man kun 6000 mb for dette beløb, så man skal
>ikke være et regnskabsgeni for at regne ud at Stofa er alt for dyrt,
>de har altid været bagud med deres ordninger/tilbud.

Hvad jamrer du så for?

--
Bertel

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 18-10-01 22:24

In <ekttst08v15tu1vq43ih5flgj7t11dhj99@4ax.com> Jan Henning Larsen <janhlarsen@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]

>ikke være et regnskabsgeni for at regne ud at Stofa er alt for dyrt,
>de har altid været bagud med deres ordninger/tilbud.

Nu kunne det jo vaere at man ikke havde lyst til at skifte fastnet telefonen
ud. Jeg har i korte perioder haft andre fastnet udbydere end TeleDanmark og
det var fuld af problemer. Jeg vil aldrig skifte mit fastnet abonnement
hos TeleDanmark ud, saa det udelukker en del ADSL loesninger.

/Martin

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-10-01 23:37

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil aldrig skifte mit fastnet abonnement
> hos TeleDanmark ud, saa det udelukker en del ADSL loesninger.

Jeg kan kun komme på en der ubetinget udelukkes: Orange

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 16-10-01 15:00

De 3-5% du taler om er lidt for stort. Det er 2% (meget præcist) ifølge
markedsundersøgelser fra Stofanets side, hvilket har vist sig at holde stik.

De 4GB er mere end rigeligt til den normale forbruger. Er man
edb-professionel eller henter man mange film/programmer via nettet, så er
4GB langt fra nok. Man kan så sige, at for at ryge op på de 4GB ved lovlig
software, så skal man hente hele Linix-distributioner og lignende. Har man
tendens til at ryge op på grænsen, så har man jo valget med at få lukket op
for yderlige GBs. Det bliver selvfølgelig dyrere, men så begynder prisen
også at ligen den, som diverse ADSL-udbydere tager for flatrate.

Stofanet er generelt set et fint produkt, men grundet forskellen i teknik
mellem kabel-internet og telefon-internet, er der problemer med at få nogle
sideprodukter. Stofanet arbejder på IP-telefoni og nogle andre småting,
hvilket TDC er i gang med at teste rundt omkring. Stofanet har åbenbart
diverse problemer, da de for et halvt år siden skrev i deres StofaNyt at nu
kom de snart med IP-telefoni. Så man kan jo kun håbe at der snart sker
noget.

<--------------------------------------->

Fra : Simon Skals

Dato : 16-10-01 16:06

It seems Tony H. Reinkvist wrote:
>De 3-5% du taler om er lidt for stort. Det er 2% (meget præcist) ifølge
>markedsundersøgelser fra Stofanets side, hvilket har vist sig at holde stik.

Det er jo højst sandsynligt, at grænsen på 4 GB er med til at
motivere folk til at holde forbruget på under 4 GB, mens de, der
ikke kan leve med grænsen, skifter til andre græsgange.

Dvs. forbrugsmønstrene hos Stofas kunder kan ikke bruges som
repræsentativt for forbrugere med bredbånd.

>De 4GB er mere end rigeligt til den normale forbruger.

Jeg er ret sikker på, at den normale forbruger ikke er videre
interesseret i at høre, hvad Stofa mener er mere end rigeligt.

> [...]
>4GB langt fra nok. Man kan så sige, at for at ryge op på de 4GB ved lovlig
>software, så skal man hente hele Linix-distributioner og lignende.

Dine påstande er sikkert rigtige nok, men jeg kan ikke se, at det
vedkommer Stofa, hvorvidt folk downloader ulovligt software.

I stort set alle andre sammenhænge har udbyderne travlt med at
vaske hænder, når talen falder på anvendelsen af deres netværk
til distribution af ulovlig software (fx news, Napster, etc.),
men når man skal moralisere over for storforbrugende brendsbånds-
kunder, så det er åbenbart en anden snak?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 16-10-01 16:52

> [...]
> Dvs. forbrugsmønstrene hos Stofas kunder kan ikke bruges som
> repræsentativt for forbrugere med bredbånd.

Ikke helt sandt. Stofanet foretog en undersøgelse INDEN de lavede den nye
grænse og abonnementsform.

> Dine påstande er sikkert rigtige nok, men jeg kan ikke se, at det
> vedkommer Stofa, hvorvidt folk downloader ulovligt software.

Det var heller ikke min pointe. Min pointe var, at dem der kommer over 4GB
grænsen enten er folk som har behov for at hente store
softwaredistributioner lovligt eller folk som har behov for at downloade
film og andet software i mere dunkle afskygninger. Personligt tror jeg at
dem der beklager sig tilhører den sidste del. Jeg kender da også et par
stykker som har flere modemer/abonnementer af samme årsag...

<--------------------------------------->

Fra : Simon Skals

Dato : 16-10-01 17:34

It seems Tony H. Reinkvist wrote:
>Ikke helt sandt. Stofanet foretog en undersøgelse INDEN de lavede den nye
>grænse og abonnementsform.

Men hvad var abonnementsformen da? Mig bekendt har Stofanet aldrig
haft flatrate. Dvs. Stofa-kundernes forbrug har altid været
reguleret på en eller anden facon, hvilket uundgåeligt vil
påvirke deres trafikvolumen på forbindelsen.

> [...]
>dem der beklager sig tilhører den sidste del. Jeg kender da også et par
>stykker som har flere modemer/abonnementer af samme årsag...

Der er sikkert også rigtig mange af dem - altså af dem, der
henter pornofilm, piratsoftware, mv.

Det er uden tvivl korrekt, at mange brugere suger mindre end 4 GB
på en måned, men det er for letkøbt at sige, at alle normale
brugere fint kan trives med grænsen, for det fordrer en
definition af begrebet "normal bruger", der i mine termer mest af
alt er det, man kalder "en nørd".

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Simon Skals

Dato : 16-10-01 17:44

It seems Simon Skals wrote:
> [...]
>brugere fint kan trives med grænsen, for det fordrer en
>definition af begrebet "normal bruger", der i mine termer mest af

- eller slet og ret en "lavforbruger", naturligvis (fx hr og fru
Danmark, der blot surfer en smule og læser lidt mail).

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 17-10-01 08:35

On Tue, 16 Oct 2001 17:52:09 +0200, "Tony H. Reinkvist"
<tony@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>dem der beklager sig tilhører den sidste del. Jeg kender da også et par
>stykker som har flere modemer/abonnementer af samme årsag...

At du mener folk der har behov for at hente over 4000 mb, automatisk
er folk der kun henter ulovlige ting, syntes jeg er lige grov nok, der
er mange årsager til at komme derop, musikvidoer, demoer, ftp, live
video, netradio, software på prøve, billeder, mange af disse ting er
jeg for eks. afskåret fra fordi jeg hurtig ryger op på denne grænse.

Og indenfor disse ting, bliver de større og større, en demo af et spil
fylder eks. ikke 5 mb. mere, nærmere 100 mb.

Men det afhænger selvfølgelig af ens forbrugsvaner, men med
internettet større udbredelse i vores hverdag, bliver vores forbrug
også større.

Man må jo nok efterhånden se Stofa, som en løsning på dem der ikke
bruger deres internet ret meget, eller ikke har det store behov.

Men at Stofa ikke erkender at der er andre med større forbrug, gør jo
bare at de flytter udbyder, frem for at komme med nogle tilbud til
disse forbrugere, istedet for at sige, vi har en grænse på 4000 mb,
lægger du over den kan du bare flytte udbyder, den metode bryder jeg
mig ikke om, det er iorden de vil tjene penge, men kom da også med et
tilbud til disse brugere.

Jeg har prøvet ADSL, men denne løsning syntes jeg ikke passede til
mig, mit forbrug er ikke så stort, men mit forbrug er heller ikke så
lille som de 4000 mb hos Stofa, så jeg ligger lidt imellem tilbudene,
og det er ikke løsningen at købe større forbrug hos Stofa, for da
bliver det alt for dyrt, så hvad skal man gøre her. ?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-10-01 09:44

> [...]

> video, netradio, software på prøve, billeder, mange af disse ting er
> jeg for eks. afskåret fra fordi jeg hurtig ryger op på denne grænse.

Kan du nævne fem lovlige ting du ikke kunne hente/benytte (og havde
tænkt dig at hente/benytte) i sidste måned, fordi du lå under for
grænsen?

> Og indenfor disse ting, bliver de større og større, en demo af et spil
> fylder eks. ikke 5 mb. mere, nærmere 100 mb.

Ja. Og? 40 spildemoer pr. måned er vel rigeligt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 17-10-01 16:48

On 17 Oct 2001 10:43:39 +0200, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Kan du nævne fem lovlige ting du ikke kunne hente/benytte (og havde
>tænkt dig at hente/benytte) i sidste måned, fordi du lå under for
>grænsen?

Læs mit indlæg igen.

>Ja. Og? 40 spildemoer pr. måned er vel rigeligt.

Nå, hvor skriver jeg at jeg KUN henter demoer.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 18-10-01 09:37

In <au9rst474b4u421moiuttrka3nhq2m6li0@4ax.com> Jan Henning Larsen <janhlarsen@mail1.stofanet.dk> writes:

>Læs mit indlæg igen.

Saa du vil/kan ikke naevne fem lovlige ting, som du var forhindet i
at hente, som Peter bad dig om ?

/Martin

Fra : Karsten Andersen

Dato : 18-10-01 12:06

Thu, 18 Oct 2001 08:37:07 +0000 (UTC), skrev Martin Moller Pedersen,
på 20 linier, i <9qm4bj$r3a$1@news.net.uni-c.dk>, :

>Saa du vil/kan ikke naevne fem lovlige ting, som du var forhindet i
>at hente, som Peter bad dig om ?
Let nok News......

Eller have en server kørende...
Når man er kommet på de 4000Mb kan man jo ikke engang hente mail...

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-10-01 13:03

Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> writes:

> Let nok News......

Jeg har en newsserver kørende med en retention time på 1 måned på de
fleste grupper, mere på enkelte. (Det er i øvrigt for lidt, jeg sætter
det lige op til 6 måneder i stedet.)

Mit hele news-spool dir fylder 250 MB.

Du kan indvende, at jeg ikke har nogen binaries-grupper der, men nu
snakkede vi jo lovlig brug, og stort set alt i binaries-grupper med
betydeligt volumen overtræder lov om ophavsret.

> Eller have en server kørende...

Hvad betyder "have en server kørenede"? HVorfor skaber det trafik?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Har nogen lagt mærke til, hvordan de tre Back to the
The RockBear. ((^)) future-film hænger sammen? Det er helt vildt sejt, og

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-10-01 17:43

On 18 Oct 2001 14:03:24 +0200, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Hvad betyder "have en server kørenede"? HVorfor skaber det trafik?

Serveren i sig selv skaber ikke trafik, det er indholdet på serveren der
er trafikken, og det er dem der brugere serveren der skaber trafikken.
Og det er klart at hvis man har ulovligt musik, eller ulovlige
programmer, så er det noget der medføre stor trafik.
Hvis man har en forbindelse der koster at bruge, så ser jeg ikke nogen
grund til at lege hobby ISP. Selv gør jeg det fordi jeg har en egnet
forbindelse, aligevel har computeren stående tænt altid, og fordi jeg
har adgang til noget der er ander der efterlyser,,,

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 18-10-01 22:20

In <0pdtstoml8of3vc3j516q079c4msbcj9lg@4ax.com> Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> writes:

>Eller have en server kørende...
>Når man er kommet på de 4000Mb kan man jo ikke engang hente mail...

Forkert. Jeg henter omkring 5500MB om maaneden uden problemer. Jeg betaler
da 350 kroner for 1Mbit/sek, som jeg rent faktisk faar.

/Martin

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 18-10-01 14:49

On Thu, 18 Oct 2001 08:37:07 +0000 (UTC), tusk@daimi.au.dk (Martin
Moller Pedersen) wrote:

>Saa du vil/kan ikke naevne fem lovlige ting, som du var forhindet i
>at hente, som Peter bad dig om ?

Jeg kan sagtens nævne 5-10-15 ting, eller nævne ingenting, for jeg kan
ikke hente mere denne måned, bare min post, kan jeg ikke tjekke, andet
jeg betaler mere, så det er da det nemmeste at nævne.

>/Martin

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 18-10-01 14:50

On Thu, 18 Oct 2001 15:49:26 +0200, Jan Henning Larsen
> [...]

>ikke hente mere denne måned, bare min post, kan jeg ikke tjekke, andet
>jeg betaler mere, så det er da det nemmeste at nævne.

så du har hentet 41+ GB på 18 dage?

request for en ls -la af dit dowloaddir

ps. din newsreader er defekt konfigueret... nu uden Re: i subj.

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-10-01 14:58

> [...]

> ikke hente mere denne måned, bare min post, kan jeg ikke tjekke, andet
> jeg betaler mere, så det er da det nemmeste at nævne.

For pokker da, hvor du snakker udenom. Det er klart, at du når du
_har_ brugt dine 4 Gig til alt muligt ikke kan hente diverse _lovlige_
ting.

Det var jo ikke det det handlede om, og det ved du godt:

Indenfor 4 GB-grænsen, nævn 5 lovlige ting som du ville hente indenfor
en måned, som ville bringe dig over 4 GB. 4 GB er _rigtig_ mange data.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Baaad movie. Bad, bad movie. Skipped video and went
The RockBear. ((^)) straight to slides."

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-10-01 17:03

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> Indenfor 4 GB-grænsen, nævn 5 lovlige ting som du ville hente indenfor
> en måned, som ville bringe dig over 4 GB. 4 GB er _rigtig_ mange data.

tjaa, hvis du glemmer at lukke for BigBrother-streamen inden du tager på
weekend.

--
Med Venlig Hilsen Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/?usenet - Nu næsten uden indhold men med korrekt URL

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-10-01 17:47

On Thu, 18 Oct 2001 18:03:20 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>tjaa, hvis du glemmer at lukke for BigBrother-streamen inden du tager på
>weekend.

Vil den så stå og køre hele weekenden?
DR P4 fra www.dr.dk/kbh stopper efter 6 timer og ~50 minutter.
Ved ikke om det er DR der har sat grænsen eller om det er RP

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-10-01 17:54

"Ivar Madsen" <news-12-04-01@news.milli.dk> skrev i en meddelelse
> Vil den så stå og køre hele weekenden?

(indsæt [tænkteksempel.disclaimer] her)

Men nej; det vil den næppe

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 18-10-01 18:11

Hvis du glemmer at slukke for ICQ, så vil den

--
<--------------------------------------->

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-10-01 18:18

"Tony H. Reinkvist" <tony@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du glemmer at slukke for ICQ, så vil den

Læs gerne
http://www.makr.dk/?quote

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 19-10-01 08:18

"Martin Højriis Kristensen" wrote
> Læs gerne
> http://www.makr.dk/?quote

Undskyld. Mig og mine manerer. Hvad tænker jeg på? Hmm. Konen nok :)

<--------------------------------------->

Fra : Kim Petersen

Dato : 18-10-01 19:55

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> [...]
>
> Indenfor 4 GB-grænsen, nævn 5 lovlige ting som du ville hente indenfor
> en måned, som ville bringe dig over 4 GB. 4 GB er _rigtig_ mange data.

* RH CD images [3.05GB uden overhead er regnet med]
* Ximian Gnome + Løbende opdateringer (typisk hvis man gør det ofte
~40MB pr. uge)
* Diverse PDF og PS filer relaterende til aktuelle emner.
* Løbende mirrors af dokumentation og data up/downloads.
(ja jeg ved de ligger online - men der _er_ outs ind imellem på nettet)
* Plus det løbende HTML sider (med tilhørende billeder lavet af folk
som tror alle har xDSL), op/download af hjemmesider, mail, news etc.

(Jeg kunne ikke lade være - sorry)

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-10-01 21:17

"Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse
> * RH CD images [3.05GB uden overhead er regnet med]

Hver uge?

Fra : Kim Petersen

Dato : 18-10-01 21:39

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> "Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hver uge?

Han bad om eet eksempel (lovligt), ikke tidsbegrænset. At 4GB er temmeligt
meget er en anden side af Skagen - men man _kan_ komme op på dette.

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 18-10-01 22:18

> [...]

> Indenfor 4 GB-grænsen, nævn 5 lovlige ting som du ville hente indenfor
> en måned, som ville bringe dig over 4 GB. 4 GB er _rigtig_ mange data.

Jamen, læs da mine indlæg igen, der finder du svaret hvad jeg bla.
bruger nettet til, og nej, 4000 mb er ikke meget idag, jeg henter jo
ikke kun mail, nettet bliver mere og mere krævende, om 5-10 år vil du
grine ad dem der kunne nøjes med under 4000 mb om mdr.

Jeg bruger åbenbart internettet meget mere og til meget andet end du
gør, dit behov er nok så lille at du kunne nøjes med en 28.800 linie.

Men hvis du ikke skulle have fulgt med i debatten, så bare gå i gang
med at læse, undskyldning modtages.

1. News

2. Demoer, store shareware programmer ( 1 spil demo fylder let 100 mb)
henter gerne spildemoer, inden jeg køber spil, har købt spil for over
10.000 ,-

3. Musikvideoer ( 1 video op til 80 mb)

4. Astronomi ( et billede fylder let 1,5 til 2 mb)

5. Driver pakker (til diverse hardware, fylder let 10 til 20 mb)

6. Patch til mine flysimulatorer ( fylder let 40 til 80 mb)

7. Patch til mine spil.

8. Linux cd ( alle ved vist hvad den fylder)

9. Live Radio

10. Live video

11. Animationer ( fylder også meget )

12. Wallpaper & Themes

13. Surfer en hel del ( bliver også til en del mb )

14. Online Spil

15. Windows Update

16. FTP

Skal jeg blive ved, der er ikke en eneste ting her der er ulovligt,
som du så smart antyder, så tænk dig lige om inden du kommer med
antyder at jeg bruger min forbindelse til tyveri, det grænser op til
en hvis ting.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 18-10-01 22:27

In <ofn4pylm.fsf@localhost.localdomain> Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk> writes:

> * RH CD images [3.05GB uden overhead er regnet med]

5 RH cd'er ? Fylder den ikke kun 2 eller 3 ?

/Martin

Fra : Kim Petersen

Dato : 18-10-01 22:37

tusk@daimi.au.dk (Martin Moller Pedersen) writes:

> 5 RH cd'er ? Fylder den ikke kun 2 eller 3 ?

2 Disk 1,2 (installation)
1 SRPMs (jeg har brug for dem)
1 PowerTools
1 Dokumentations CD'en.

Fra : N/A

Dato : 18-10-01 22:44

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 18-10-01 22:44

In <3d4gpr4r.fsf@localhost.localdomain> Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk> writes:

>2 Disk 1,2 (installation)
>1 SRPMs (jeg har brug for dem)
>1 PowerTools
>1 Dokumentations CD'en.

Og de kommer kun to gange om aaret, korrekt ?
og ikke hver uge.

/Martin

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 19-10-01 09:57

On Thu, 18 Oct 2001 21:43:35 +0000 (UTC), tusk@daimi.au.dk (Martin
Moller Pedersen) wrote:

>Og de kommer kun to gange om aaret, korrekt ?
>og ikke hver uge.

Det er nok der omkring, men de er også med til at danne grundlag for
ens forbrug.

>/Martin

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 18-10-01 21:45

18 Oct 2001 15:58:27 +0200, skrev Peter B. Juul, på 19 linier, i
> [...]

>Indenfor 4 GB-grænsen, nævn 5 lovlige ting som du ville hente indenfor
>en måned, som ville bringe dig over 4 GB. 4 GB er _rigtig_ mange data.

Nu vil du jo kun have 5 ting.
Men jeg laver feks mere end 5 ting på en måned.
Feks konen ser BB,jeg så Super/Tyson alt fylder somsagt en del..

Og hvis man kan have et news spool på 250 Mb over 6 måneder må det da
kun være med denne gruppe.

Har da set mange der har prøvet og ramme 2Gb problemet i Agent.
(Mig selv også)
Normalt fylder min agent mellem 100 og 300 mb men der bliver jo også
rydet op engang imellem...
+ der er ingen binær filer i min database.

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-10-01 17:52

Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> wrote:

>jeg så Super/Tyson

Undskyld, jeg spørger lidt dumt, men var der nogle steder på nettet,
hvor det blev fremvist lovligt?

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 18-10-01 14:58

> Jeg kan sagtens nævne 5-10-15 ting, eller nævne ingenting, for jeg kan
> ikke hente mere denne måned, bare min post, kan jeg ikke tjekke, andet
> jeg betaler mere, så det er da det nemmeste at nævne.

Ikke for at være uhøflig, men er du ikke rar at skrive så man forstår det.
Jeg fatter ikke en dyt af det du har skrevet af det ovenstående

<--------------------------------------->

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-10-01 10:21

> Læs mit indlæg igen.

Det var specifikke ting jeg mente.
--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-01 10:00

Jan Henning Larsen skrev:

>mig ikke om, det er iorden de vil tjene penge, men kom da også med et
>tilbud til disse brugere.

En forretning kan da selv bestemme helt frit hvilke forbrugere de
vil tilgodese. Det giver ikke meget mening at appelere til en
eller anden udefineret 'moral' som Stofanet 'burde' have.

> [...]
>og det er ikke løsningen at købe større forbrug hos Stofa, for da
>bliver det alt for dyrt, så hvad skal man gøre her. ?

Hvis det er alt for dyrt hos Stofanet, er der en billigere
løsning hos andre udbydere med fri trafik. Jeg kan vanskeligt
opfatte dit 'problem' som andet end klynkeri over at du ikke får
det hele forærende.

--
Bertel

Fra : Simon Skals

Dato : 17-10-01 14:08

It seems Bertel Lund Hansen wrote:
>En forretning kan da selv bestemme helt frit hvilke forbrugere de
>vil tilgodese. Det giver ikke meget mening at appelere til en
>eller anden udefineret 'moral' som Stofanet 'burde' have.

Enig. Det er jo ren og skær forretning.

Men med samme udgangspunkt skal man efter min mening også droppe
tendensen til - i disse fora - at holde moralprædikener over for
de mennesker, der bruger 10, 20 og 30 GB om måneden. Det er sådan
set sagen uvedkommende, hvorvidt det er moralsk forkasteligt at
bruge 50 GB om måneden på pornofilm, når nu den sande asket kan
nøjes med 100 MB mail og news.

Og et eller andet sted er det vel ikke ulovligt at argumentere
for, at grænsen på 4 GB bliver stadig mindre tidssvarende. Nu
skal jeg selvfølgelig træde varsomt, al den stund jeg arbejder
hos en stor ADSL-leverandør, men det ville overraske mig meget,
hvis Stofa erobrer markedsandele i disse tider, hvor der
reklameres for ADSL over alt, og der til stadighed kommer flere
produkttyper og tilbehør (Tiscalis "sammensæt din egen
båndbredde", Cybercitys Flex og Boost, TDC's produkt med flere
dynamiske IP-adresser, etc.)

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 17-10-01 16:41

On Wed, 17 Oct 2001 10:59:31 +0200, Bertel Lund Hansen
> [...]

>løsning hos andre udbydere med fri trafik. Jeg kan vanskeligt
>opfatte dit 'problem' som andet end klynkeri over at du ikke får

Nå, så skal jeg skære det ud i pap for dig, små bruger op til 4000 mb,
store brugere over 4000 mb, små brugere har et god løsning, det har
store forbrugere ikke, og du klynker ikke, du kan ikke engang komme
med saglige indlæg, uden du skal blive personlig, mit indlæg var ment
som en forspørgelse/debat, men den får du hurtig drejet om til noget
jeg ikke kan bruge til noget som helst, og havd er det for noget vrøvl
at jeg vil have det hele foræret, læs mit indlæg igen, JEG ønsker en
løsning for større forbrug end de 4000 mb, og jeg skriver at JEG er
villig til at betale ekstra for det, hvad har det så at gøre med
klynkeri, og få forærede.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-01 18:09

Jan Henning Larsen skrev:

>at jeg vil have det hele foræret, læs mit indlæg igen, JEG ønsker en
>løsning for større forbrug end de 4000 mb, og jeg skriver at JEG er
>villig til at betale ekstra for det

Du kan sandsynligvis få det for 350 kr. om måneden (ADSL). Hvad
er der galt med det?

--
Bertel

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 17-10-01 10:10

> At du mener folk der har behov for at hente over 4000 mb, automatisk
> er folk der kun henter ulovlige ting, syntes jeg er lige grov nok

Jeg beklager udtalelsen, men det er min erfaring med de fleste af de
personer jeg kender, der har en bredbåndsinternetforbindelse.

> og det er ikke løsningen at købe større forbrug hos Stofa, for da
> bliver det alt for dyrt, så hvad skal man gøre her. ?

Lad os lave et lille regnestykke. Et månedsabonnement med den billigste
ADSL-forbindels svarende til Stofanet (1024/256) koster hos TDC (NetExpress)
535,- kroner. Vi fratrækker de 200 kroner som Stofanet tager for 4GB.
Tilbage har vi 335,- kroner. Hos Stofanet koster tilkøb af yderligere trafik
0,10 kr./MB. For de 335 kroner kan du tilkøbe 3350 MB og når dermed op på
7350 MB. Hvis ikke det er nok eller det er for dyrt, så beklager jeg meget.
Så kan jeg virkelig ikke hjælpe dig.

> Jeg har prøvet ADSL, men denne løsning syntes jeg ikke passede til
> mig, mit forbrug er ikke så stort, men mit forbrug er heller ikke så
> lille som de 4000 mb hos Stofa, så jeg ligger lidt imellem tilbudene,

Hvis du synes ADSL var for dyrt, men alligevel beklager dig over grænsen, så
må du jo have et behov som du er nødt til at betale for.

Rigtig rar hilsen

<--------------------------------------->

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-10-01 11:17

> Vi fratrækker de 200 kroner som Stofanet tager for 4GB.
> Hos Stofanet koster tilkøb af yderligere trafik 0,10 kr./MB.

En ting jeg ikke fatter er at de første 4 GB kun koster det halve af de
efterfølgende.
Det føles lidt som en "nu har du vist downloadet nok" prissætning.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-01 12:39

Martin Højriis Kristensen skrev:

>En ting jeg ikke fatter er at de første 4 GB kun koster det halve af de
>efterfølgende. Det føles lidt som en "nu har du vist downloadet nok" prissætning.

Ja, det er virkelig smukt. Under et andet system skulle jeg
betale meget mere fordi folk pumpede hæmningsløst, så jeg er
yderst tilfreds.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-10-01 13:24

"Bertel Lund Hansen" <skrivtil@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det er virkelig smukt. Under et andet system skulle jeg
> betale meget mere fordi folk pumpede hæmningsløst, så jeg er
> yderst tilfreds.

Jeg har ikke noget mod løsninger hvor man betaler efter forbrug, men jeg
irriteres over løsninger hvor der ikke er et nogenlunde liniært forhold
mellem ydelse og pris.
Jeg forstår ikke hvorfor prisen pr. megabyte pludseligt skal stige når man
når over 4 GB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-01 13:32

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Jeg forstår ikke hvorfor prisen pr. megabyte pludseligt skal stige når man
>når over 4 GB

Hvorfor vil du forstå det? Stofanet har beregnet sig til at det
er fordelagtigt for dem. Mere ligger der ikke i det.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-10-01 14:37

> Hvorfor vil du forstå det?

Jeg kan godt lide at forstå ting istedet for blot at acceptere dem

> Stofanet har beregnet sig til at det
> er fordelagtigt for dem. Mere ligger der ikke i det.

Og det skal de have lov til, ingen tvivl om det. Men jeg forstår ikke
regnestykket. Hvis de kan tjene penge på de første 4 GB af 5 øre/MB så kan
de også tjene penge på de næste GB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-01 14:54

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Og det skal de have lov til, ingen tvivl om det. Men jeg forstår ikke
>regnestykket. Hvis de kan tjene penge på de første 4 GB af 5 øre/MB så kan
>de også tjene penge på de næste GB

Hvem siger at de kan tjene på de første 4 hvis de bliver udnyttet
100%? Med en ekstrapris for overskridelser er der dels en
motivation til ikke at komme for tæt på, dels en økonomisk
kompensation til Stofanet fra dem der virkelig overskrider.

Men jeg er enig med Simon i at Stofanet ikke kan beholde sit
forspring hvis de ikke ændrer ved deres produkttilbud.

--
Bertel

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 17-10-01 16:43

On Wed, 17 Oct 2001 13:38:57 +0200, Bertel Lund Hansen
<skrivtil@lundhansen.dk> wrote:

>Ja, det er virkelig smukt. Under et andet system skulle jeg
>betale meget mere fordi folk pumpede hæmningsløst, så jeg er
>yderst tilfreds.

Nå, det er det der er dit problem, du vil ikke betale for andres
forbrug, det er heller ikke det jeg søger, jeg skriver udtrykkeligt at
jeg er villig til at betaler mere.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-10-01 16:54

In article <bl9rstgn5udrr78aah8is34sv2rvok5i83@4ax.com>, Jan Henning Larsen wrote:

> Nå, det er det der er dit problem, du vil ikke betale for andres
> forbrug, det er heller ikke det jeg søger, jeg skriver udtrykkeligt at
> jeg er villig til at betaler mere.

Og hvad er problemet så lige? Du skriver at du godt vil betale, og det
har du da fin mulighed for.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I'd rather push my Harley than ride a rice burner.

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 17-10-01 17:33

On Wed, 17 Oct 2001 15:53:38 +0000 (UTC), apj@daarligstil.dk (Andreas
Plesner Jacobsen) wrote:

>Og hvad er problemet så lige? Du skriver at du godt vil betale, og det
>har du da fin mulighed for.

Jeg vil da ikke betale ågerpris.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-10-01 17:39

In article <qkcrst0cf0dchr40kl76vom5m1vb8ct861@4ax.com>, Jan Henning Larsen wrote:

> Jeg vil da ikke betale ågerpris.

Hvis du føler at Stofa's pris er for høj står det dig frit for at
skifte. Det er fuldstændig som Bertel siger: Du vil have i pose og sæk,
og det vil Stofa ikke give dig, de har valgt at satse på et andet
kundesegment end dig. Indse det og skift til noget der passer til dine
forventninger.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Don't hit the keys so hard, it hurts.

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 17-10-01 18:08

On Wed, 17 Oct 2001 16:39:16 +0000 (UTC), apj@daarligstil.dk (Andreas
Plesner Jacobsen) wrote:

> [...]
>og det vil Stofa ikke give dig, de har valgt at satse på et andet
>kundesegment end dig. Indse det og skift til noget der passer til dine

Jeg vil have i pose og sæk, hvad er det for en gang vrøvl, at jeg vil
betale mere, betyder ikke at jeg vil røvrendes.

1. Jeg ønsker at Stofa skal komme med et tilbud til dem der ligger
over de 4000 mb, en anden grænse til et andet beløb, hvor svært er det
at fatte, førhen kunne man vælge 3 muligheder, efter det forbrug man
havde, det kan man ikke idag, men det er nærmest som at snakke politik
med venstrefolk, de har også kun interesseret i en ting, nemlig sig
selv.

Men jeg hælder nok mere til ADSL end Sofanet.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-10-01 18:48

On Wed, 17 Oct 2001 19:07:36 +0200, Jan Henning Larsen
> [...]

>havde, det kan man ikke idag, men det er nærmest som at snakke politik
>med venstrefolk, de har også kun interesseret i en ting, nemlig sig

De har da et tilbud til dem, der fx vil hente 8000MB. Det koster
prisen som for 4000MB plus 400 kr.

Er det så svært at forstå?

--
- Peter Brodersen

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 17-10-01 20:43

On Wed, 17 Oct 2001 19:48:19 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>De har da et tilbud til dem, der fx vil hente 8000MB. Det koster
>prisen som for 4000MB plus 400 kr.
>
>Er det så svært at forstå?

Ja, hallo, hvem vil give 600,- for sølle 8000 mb.

Er du klar over hvor meget man kan hente med en ADSL forbindelse på en
måned til 600,-

Der skal være måde med galskaben.

Men må nok erkende at Stofa nok ikke rigtig er for mig, ikke så godt
et produkt, hvis man henter meget, eller bruger nettet meget, så er
det simpelhen for ringe.

Men i har da ret, Stofa er da det 8. vidunder.

Man skulle tro at folk havde aktier i det selskab, det hele er
lyserødt, der er ingen grund til klage, ingenting at være utilfreds
over, det kører bare.

Jeg ved ikke rigtig om man skal grine eller græde over det.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 17-10-01 21:06

Jeg er fuldstændig enig i at Stofanet mangler et produkt til
storforbrugerne, men som der bliver skrevet tidligere, så har Stofanet
åbenbart valgt et andet kundesegment (små- til mellembrugere). Run2net har
forelagt Stofanet det, men de siger blankt nej.

--
<--------------------------------------->

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-10-01 02:32

On Wed, 17 Oct 2001 21:42:40 +0200, Jan Henning Larsen

>Ja, hallo, hvem vil give 600,- for sølle 8000 mb.

Hvis man har Stofa og har behovet, så dem?

>Er du klar over hvor meget man kan hente med en ADSL forbindelse på en
>måned til 600,-

Hvad er problemet så?

Tillykke, du har selv ekstrapoleret det frem til at det blot er et
spørgsmål om pris. Det handler ikke om tilbud, om produkter eller om
kundeservice. Men om pris.

Og hvis det virkelig ikke handler om andet, så bør du vælge det
produkt, der økonomisk bedst kan svare sig med den relevante
download-mængde.

>Man skulle tro at folk havde aktier i det selskab, det hele er
>lyserødt, der er ingen grund til klage, ingenting at være utilfreds
>over, det kører bare.

Hvad er det da lige, du vil klage over?

En ting er at man kan mene, at det skal koste 1 øre (eller 0 øre). Men
at man kender vilkårene OG alligevel tilmelder sig det OG brokker sig
over de vilkår, som man i første omgang har valgt at acceptere - ja,
det er ganske enkelt dumt. Så er man selv dum. Meget dum, endda.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 18-10-01 09:39

On Thu, 18 Oct 2001 03:31:56 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Hvad er problemet så?

Problemet er at Stofa skal have alt for mange penge for et ekstra
forbrug.

Problemet er manglende tilbud over de 4000 mb, skrevet for 27. gang.

>Tillykke, du har selv ekstrapoleret det frem til at det blot er et
>spørgsmål om pris. Det handler ikke om tilbud, om produkter eller om
>kundeservice. Men om pris.

Selvfølgelig er det et spørgsmål om pris, man vil da ikke give eks.
500 pr. mdr. for 6000 mb.

>Og hvis det virkelig ikke handler om andet, så bør du vælge det
>produkt, der økonomisk bedst kan svare sig med den relevante
>download-mængde.

Ja, tror du ikke at jeg er klar over det, men det ville da være
lettere hvis Stofa havde et TILBUD til dem der ligger over 4000 MB
GRÆNSEN, det er der Stofas problem ligger, hvor svært kan det være at
fatte.

>Hvad er det da lige, du vil klage over?

Ja, dig kan man ikke forklare noget, prøv lige at læse tråden igen,
måske kan du så fatte det, eller ikke.

Det er nytteløst at forklare ting til personer der ikke vil forstå,
men som kun har sit eget indsnævret syn på tingene

> [...]
>over de vilkår, som man i første omgang har valgt at acceptere - ja,
>det er ganske enkelt dumt. Så er man selv dum. Meget dum, endda.

Du har slet ikke fattet noget af det jeg skriver, du laver din egen
fortolkning af indlægget, og kommer med et indlæg helt hen i vejeret,
selvfølgelig læser man da hvad de tilbyder, men hvis nu ens forbrug
viser sig at være/blive større med tiden, så er der ikke andre tilbud
hos Stofa, andet end at skifte udbyder, det har overhovedet ikke noget
med at være dum, tværtimod, prøv at udvide din horisont, end bare til
din egen navle, DU er jo ikke verdens centrum.

Men at diskutere ting med dig gider jeg simpelhen ikke, for tråden
kører over i et spor jeg ikke nedværdiger mig til.

SÅ PLONK

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 18-10-01 09:44

On Thu, 18 Oct 2001 10:38:53 +0200, Jan Henning Larsen

du er for sjov

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Morten Boysen

Dato : 18-10-01 10:47

"Jan Henning Larsen" <janhlarsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Problemet er at Stofa skal have alt for mange penge for et ekstra
> forbrug.
>
> Problemet er manglende tilbud over de 4000 mb, skrevet for 27. gang.

Så lad være med at købe dit internet af Stofa.

> [...]

> lettere hvis Stofa havde et TILBUD til dem der ligger over 4000 MB
> GRÆNSEN, det er der Stofas problem ligger, hvor svært kan det være at

Forkert. Det er ikke Stofas problem. Det er DIT problem. Hvis det er for
dyrt for dig, så køb noget der er billigere. Kan du ikke finde noget der er
billiger, så må du undvære det .

--
Morten Boysen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-10-01 11:44

Jan Henning Larsen <janhlarsen@mail1.stofanet.dk> writes:

>Problemet er at Stofa skal have alt for mange penge for et ekstra
>forbrug.

Det er vel ikke dig, der skal bestemme, hvad StofaNet skal tage
for deres produkter?

> [...]
>lettere hvis Stofa havde et TILBUD til dem der ligger over 4000 MB
>GRÆNSEN, det er der Stofas problem ligger, hvor svært kan det være at

Rettelse: det er dér, DIT problem ligger. Hvis Stofa mente, at de
havde et problem, ville de nok gøre noget ved det.

> [...]
>med at være dum, tværtimod, prøv at udvide din horisont, end bare til
>din egen navle, DU er jo ikke verdens centrum.

Jamen, det er da kommet frem flere gange: problemet er, at du vil
købe et produkt, der ikke eksisterer i Stofas produktsortiment.

Du mener, at det er for dårligt. Resten af gruppen mener, at du bør
se dig om efter en anden leverandør, som kan opfylde dine ønsker.

Og så er den vist ikke ret meget længere?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter T.

Dato : 18-10-01 18:53

> [...]

> forbrug.
>
> Problemet er manglende tilbud over de 4000 mb, skrevet for 27. gang.

Det er godt nok surt at sidde med 1mbit til 200 kr/måneden og ikke have
flatrate, hvad?

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : N/A

Dato : 18-10-01 22:26

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 18-10-01 22:26

In <Xns913ECAD27B85Dpinoc10hotmailNISSEc@130.225.247.90> "Peter T." <n@d.a> writes:

>Jan Henning Larsen <janhlarsen@mail1.stofanet.dk> wrote in

>Det er godt nok surt at sidde med 1mbit til 200 kr/måneden og ikke have
>flatrate, hvad?

Nej. Det er fedt at have en hurtig forbindelse. For mit vedkommende
vil jeg meget meget hellere have en hurtig forbindelse end flatrate.

/Martin

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-10-01 19:09

Jan Henning Larsen <janhlarsen@mail1.stofanet.dk> writes:

>1. Jeg ønsker at Stofa skal komme med et tilbud til dem der ligger
>over de 4000 mb, en anden grænse til et andet beløb,

De har da masser af gode tilbud til den målgruppe. Eksempelvis:

8 GB koster grundprisen + ekstrabetaling for 4 GB

123 GB koster grundprisen + ekstrabetaling for 119 GB

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 17-10-01 20:44

On 17 Oct 2001 18:09:00 GMT, Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk>
wrote:

> [...]
>
>8 GB koster grundprisen + ekstrabetaling for 4 GB
>
>123 GB koster grundprisen + ekstrabetaling for 119 GB

Ja, det har Julemanden også, men ham tror jeg heller ikke på.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-10-01 20:56

Jan Henning Larsen <janhlarsen@mail1.stofanet.dk> writes:
>Ja, det har Julemanden også, men ham tror jeg heller ikke på.

Det er nok lidt nemmere at dokumentere Stofas (og deres tilbuds)
eksistens end julemandens ditto.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-10-01 19:49

In article <0merstolt7bvhm6lufoav01sko1khep3p8@4ax.com>, Jan Henning Larsen wrote:

> Jeg vil have i pose og sæk, hvad er det for en gang vrøvl, at jeg vil
> betale mere, betyder ikke at jeg vil røvrendes.

Du bliver ikke røvrendt, der står, hvad hver enkelt MB koster, og du har
endda mulighed for at sætte låg for dit eget forbrug.

> 1. Jeg ønsker at Stofa skal komme med et tilbud til dem der ligger
> over de 4000 mb, en anden grænse til et andet beløb, hvor svært er det
> at fatte, førhen kunne man vælge 3 muligheder, efter det forbrug man

Det er ikke svært at fatte, hvad du vil. Det er åbenbart svært at fatte
at Stofanet har besluttet sig for ikke at udbyde det. Til gengæld er der
nogle ADSL-udbydere, der godt vil tabe penge på dig, så smut da over til
dem og lad være med at sidde her og blive personlig.

> havde, det kan man ikke idag, men det er nærmest som at snakke politik
> med venstrefolk, de har også kun interesseret i en ting, nemlig sig
> selv.

Der var ham Godwin næsten. God nok til mig, EOD herfra.

> Men jeg hælder nok mere til ADSL end Sofanet.

Det tog dig faktisk ret lang tid at lure det der med markedskræfter.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I use technology in order to hate it more properly.

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 18-10-01 22:38

On Wed, 17 Oct 2001 18:48:51 +0000 (UTC), apj@daarligstil.dk (Andreas
Plesner Jacobsen) wrote:

> [...]
>nogle ADSL-udbydere, der godt vil tabe penge på dig, så smut da over til
>dem og lad være med at sidde her og blive personlig.

Personlig, prøv du lige at læse debatten, det var ikke mig der
startede med at blive personlig, den kan du godt lægge over på en
anden, det er da klart at jeg ikke finder mig i andre bliver det over
for mig, så ryger der alså bare noget tilbage af samme skuffe.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-10-01 22:45

In article <cniustgnnuiivef9nit7jspqv43tr9lku1@4ax.com>, Jan Henning Larsen wrote:

> [...]
> anden, det er da klart at jeg ikke finder mig i andre bliver det over
> for mig, så ryger der alså bare noget tilbage af samme skuffe.

Jeg har læst debatten, og kan ikke se at du på nogen måde er blevet
behandlet urimeligt at nogen. Du vil bare ikke forstå at Stofa har
fravalgt kunder som dig.

--
Andreas Plesner Jacobsen | C is quirky, flawed, and an enormous success

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 19-10-01 10:30

On Thu, 18 Oct 2001 21:44:31 +0000 (UTC), apj@daarligstil.dk (Andreas
Plesner Jacobsen) wrote:

>Jeg har læst debatten, og kan ikke se at du på nogen måde er blevet
>behandlet urimeligt at nogen. Du vil bare ikke forstå at Stofa har
>fravalgt kunder som dig.

Så siger vi det.

Hvad er det for noget vrøvl, at jeg ikke vil forstå Stofa har fravalgt
mig som kunde, de har ikke fravalgt mig, at ens forbrug/ændret/
stigende, og de ikke har andre ordninger/tilbud end den ene ordning de
har, gør selvfølgelig at man undre sig over der ikke er andet.

At jeg som kunde tillader mig at sætte spørgsmålstegn ved denne
ordning, er vel kun narturligt når jeg har et større forbrug, men
stadig er det mit valg om jeg har lyst til at blive/have dem som
internetudbyder.

Der er nogle der antyder at jeg vil have det nærmest gratis, det er
ikke tilfældet, jeg ønskede bare at der måske kunne komme et tilbud
for nogle med lidt større forbrug eks. et antal GB for et antal kr.

At der er nogle der siger, jeg er tilfreds med dette, er du ikke så
kan du bare flytte, selvfølgelig kan jeg det, let nok, og de
muligheder undersøger jeg da også, men stadigvæk syntes jeg ikke mit
forbrug er stort nok til ADSL, men hvis Stofa ikke har andre ordninger
på tegnebrættet, kan man jo blive nødt til at sige, jeg kan ikke bruge
Stofa på nuværende tid, med deres manglende tilbud for kunder over
4000 mb grænsen.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-10-01 16:02

On Fri, 19 Oct 2001 11:30:29 +0200, Jan Henning Larsen
<janhlarsen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>jeg kan ikke bruge
>Stofa på nuværende tid, med deres manglende tilbud for kunder over
>4000 mb grænsen.

Hvis der var et manglende tilbud, ville det ikke være muligt
overhovedet at hente over 4000MB. Det er ikke tilfældet, og det lader
til at andre folk i gruppen benytter muligheden og er tilfredse nok
med at skulle betale en tiøre pr. ekstra MB.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 20-10-01 08:31

On Fri, 19 Oct 2001 17:01:37 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

> [...]
>til at andre folk i gruppen benytter muligheden og er tilfredse nok
>med at skulle betale en tiøre pr. ekstra MB.

Ja, der er da klart de er tilfredse, hvis de ikke når grænsen, kommer
de jo heller ikke af med de 10 øre pr. ekstra mb, om så det kostede 50
øre ekstra pr. mb., var de tilfreds, for er ens forbrug under 4000 mb
vedrører det jo ikke disse forbrugere.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-10-01 01:35

On Sat, 20 Oct 2001 09:30:33 +0200, Jan Henning Larsen

>Ja, der er da klart de er tilfredse, hvis de ikke når grænsen, kommer
>de jo heller ikke af med de 10 øre pr. ekstra mb,

Jeg nævner, at det lader til at der er andre, der benytter muligheden
for at betale 10 øre pr. ekstra MB, underforstået at de henter mere
end 4.000 MB.

Så vidt, jeg kunne forstå, var Martin Møller Pedersen én af dem - med
fare for at udtale mig på Martins vegne (han skal være velkommen til
at kalde mig for ubehøvlede ting, hvis jeg har misforstået hans
indlæg).

--
- Peter Brodersen

Fra : Simon Skals

Dato : 17-10-01 22:26

It seems Jan Henning Larsen wrote:
>Men jeg hælder nok mere til ADSL end Sofanet.

Jamen, så skift dog til ADSL, hvor svært kan det være?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-01 18:10

Jan Henning Larsen skrev:

>Nå, det er det der er dit problem, du vil ikke betale for andres
>forbrug,

Naj, naturligvis vil jeg ikke det.

>det er heller ikke det jeg søger, jeg skriver udtrykkeligt at
>jeg er villig til at betaler mere.

Min bemærkning her var ikke møntet på dig. Det var en generel
forklaring på hvorfor jeg er tilfreds med Stofanets
grænsepolitik.

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-10-01 15:27

On Wed, 17 Oct 2001 12:16:59 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>En ting jeg ikke fatter er at de første 4 GB kun koster det halve af de
>efterfølgende.

Det gør de da ikke. Det er jo ikke alle, der bruger de første 4GB, så
hvis den gennemsnitlige bruger henter 2GB, så passer det jo.

>Det føles lidt som en "nu har du vist downloadet nok" prissætning.

.... forudsat at alle downloader 4GB.

--
- Peter Brodersen

Fra : Simon Skals

Dato : 17-10-01 13:54

> [...]
>7350 MB. Hvis ikke det er nok eller det er for dyrt, så beklager jeg meget.

Stofas kunder har jo ikke valgt 1024/256. Oplyser Stofa
overhovedet, at 1024/256 er båndbredden på access-strækningen på
alle Stofa-forbindelser?

Under alle omstændigheder så kan man få ADSL med 256/128 til ca.
350 kroner hos flere udbydere (hos Tiscali vist endda kr. 300,-).
Hvis man sammenligner denne løsning med Stofas produkt, så kommer
break-even allerede ved 5,5 GB (v/ kr. 350,- pr. md).

>Hvis du synes ADSL var for dyrt, men alligevel beklager dig over grænsen, så
>må du jo have et behov som du er nødt til at betale for.

Når folk har valget mellem ADSL og Stofa, så forekommer det mig
også plat at klynke over forholdene hos Stofa. Stofanet er eet
produkt, flatrate-ADSL et andet, og som forbruger må man jo vælge
det, der passer en bedst.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-01 14:10

Simon Skals skrev:

>Stofas kunder har jo ikke valgt 1024/256. Oplyser Stofa
>overhovedet, at 1024/256 er båndbredden på access-strækningen på
>alle Stofa-forbindelser?

Nej, de er meget forsigtige med ikke at love noget som helst.

--
Bertel

Fra : Simon Skals

Dato : 17-10-01 14:14

>Nej, de er meget forsigtige med ikke at love noget som helst.

Så synes jeg ikke, det er helt sagligt at omtalte Stofanet som et
produkt med 1024/256. Jeg har hørt flere meldinger om yderst
vekslende download-hastigheder, bl.a. afhængig hvor i landet, man
er koblet op.

Omvendt har jeg yderst sjældent hørt om ADSL-brugere, der ikke
fik fuld skrue igennem for den båndbredde, de betaler for.

Og ja, jeg arbejder for en ADSL-udbyder, men ovenstående er
stadig de observationer, jeg har gjort mig.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 17-10-01 15:00

> [...]
> produkt med 1024/256. Jeg har hørt flere meldinger om yderst
> vekslende download-hastigheder, bl.a. afhængig hvor i landet, man

Saligheden ligger i målinger foretaget af undertegnede over et par måneder.
Torben Mellerup vil ikke officielt bekræftige det, men siger at "det er nok
rigtigt". Det gjorde han ved forelæggelse af målingerne, som han syntes lød
fornuftige, ved et møde mellem Run2net og Telia Stofa.

Hastigheden varierer jo med trafikken og diverse problemer jeg ikke vil
blandes ind i (selv om jeg jo lige fik gjort det...)

<--------------------------------------->

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-01 15:13

Tony H. Reinkvist skrev:

>Saligheden ligger i målinger foretaget af undertegnede over et par måneder.

Hvor mange forskellige steder i landet målte du?

--
Bertel

Fra : Simon Skals

Dato : 17-10-01 15:24

It seems Tony H. Reinkvist wrote:
>Saligheden ligger i målinger foretaget af undertegnede over et par måneder.

Saligheden ligefrem?

Spøg til side, du har vel målt fra Stofa-forbindelser forskellige
steder i landet?

>Torben Mellerup vil ikke officielt bekræftige det, men siger at "det er nok
>rigtigt". Det gjorde han ved forelæggelse af målingerne, som han syntes lød
>fornuftige, ved et møde mellem Run2net og Telia Stofa.

Hvem er Torben Mellerup? Hvis han besidder et teknisk ansvar hos
Telia Stofa, så synes jeg ikke, at en udtalelse som "det er nok
rigtigt" bekræfter, at der er 1024/256 på alle
access-forbindelser.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 17-10-01 21:12

Det skulle have været sagligheden :)

Nej, målingerne er kun foretaget i Århus, så lad os gå ud fra at det kun er
i Århus de har en 1024/256 forbindelse ;)

Torben Mellerup er den Administrerende direktør for Telia Stofa.

--
<--------------------------------------->

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 17-10-01 21:13

On Wed, 17 Oct 2001 22:12:07 +0200, "Tony H. Reinkvist"
<tony@stofanet.dk> wrote:

>Det skulle have været sagligheden :)

er det ikke muligt at få dig til at qoute blot en anelse af den tekst
du referer til?

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 18-10-01 06:55

> er det ikke muligt at få dig til at qoute blot en anelse af den tekst
> du referer til?

jo.

P.S. Det var fordi jeg havde skrevet saligheden i en tidligere posting,
istedet for sagligheden

<--------------------------------------->

Fra : Simon Skals

Dato : 17-10-01 22:30

It seems Tony H. Reinkvist wrote:
>Det skulle have været sagligheden :)
>
>Nej, målingerne er kun foretaget i Århus, så lad os gå ud fra at det kun er
>i Århus de har en 1024/256 forbindelse ;)

Hovedsagen er, at hvis Stofa ingen steder skriver, at
forbindelsen er 1024/256, så kan du ikke stille alverden op, hvis
de en dag sænker båndbredden til fx 512/128.

ADSL-kunderne køber en båndbredde - den er ganske vist ikke
garanteret, men mon ikke udbyderne alligevel føler sig forpligtet
til at levere varen? Hvis de ikke gjorde, så ville de få dårlig
omtalte, og den ville komme prompte.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-10-01 00:09

Wed, 17 Oct 2001 21:30:27 +0000 (UTC), skrev Simon Skals
<spam@gid.dk>:

>Hovedsagen er, at hvis Stofa ingen steder skriver, at
>forbindelsen er 1024/256, så kan du ikke stille alverden op, hvis
>de en dag sænker båndbredden til fx 512/128.

Det eneste de jo reklamerer med er »Faktisk er StofaNet op til 10
gange hurtigere end for eksempel ISDN«.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Simon Skals

Dato : 18-10-01 07:25

It seems Knud Gert Ellentoft wrote:
>Det eneste de jo reklamerer med er »Faktisk er StofaNet op til 10
>gange hurtigere end for eksempel ISDN«.

"end for eksempel"? Det er godt nok en underlig formulering.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 18-10-01 07:28

Hej Simon Skals <spam@gid.dk>

>"end for eksempel"? Det er godt nok en underlig formulering.

Ja, der burde nok stå:
"For eksempel 10 gange hurtigere end ISDN".

Det giver lidt mere mening ..

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Simon Skals

Dato : 18-10-01 07:38

It seems Lars Kim Lund wrote:

>Ja, der burde nok stå:
>"For eksempel 10 gange hurtigere end ISDN".
>
>Det giver lidt mere mening ..

Ja, men selv da er det kun ~640 kbps, og der er stadig "for
eksempel" og "op til" til at glatte ud.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 18-10-01 07:50

Hej Simon Skals <spam@gid.dk>

>Ja, men selv da er det kun ~640 kbps, og der er stadig "for
>eksempel"

F.eks. er vel godt nok. Det giver forholdet til en anden
opkoblingsform (som eksempel). Som det stod først var det forholdet
der var et eksempel.

>og "op til" til at glatte ud.

Ja, det er ren gummi. Men på den anden side garanterer ISP'er ikke
deres båndbredde, med mindre man betaler en del mere end standard. Jeg
har ingen holdning til om Stofa subscriber deres linier mere end andre
udbydere.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-01 10:49

Simon Skals skrev:

>"end for eksempel"? Det er godt nok en underlig formulering.

Hvad synes du så om "op til"?

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-10-01 02:36

On Wed, 17 Oct 2001 21:30:27 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Hovedsagen er, at hvis Stofa ingen steder skriver, at
>forbindelsen er 1024/256, så kan du ikke stille alverden op, hvis
>de en dag sænker båndbredden til fx 512/128.

Teoretisk set er problemet præcis det samme med ADSL-udbyderne, hvis
de ikke har nok intern båndbredde.

>ADSL-kunderne køber en båndbredde - den er ganske vist ikke
>garanteret, men mon ikke udbyderne alligevel føler sig forpligtet
>til at levere varen?

Hvis de alligevel føler sig forpligtet, kunne de så ikke garantere
den?

> Hvis de ikke gjorde, så ville de få dårlig
>omtalte, og den ville komme prompte.

Hvis de garanterede den, så ville de få god omtale prompte?

Simon, med al respekt: Jeg ved og du ved at det næppe har været et
problem i praksis i ADSL-tilfælde og samme firmaers interne netværk.
Men vi kan ikke undslå os fra at vores postulater er lige så dårlige
som andres. Alternativt kan du trille ovenpå og høre, om din direktør
har lyst til at give en skriftlig garant uden nogen former for
serviceaftale.

Alt andet er ganske enkelt for let. De argumenter, du bruger, kan også
bruges mod ADSL-udbyderne. Du nævner at ADSL-udbyderne lider badwill
ved ikke at levere varen, og det er præcis det samme, du skriver ifbm.
Stofanet.

--
- Peter Brodersen

Fra : Simon Skals

Dato : 18-10-01 07:32

It seems Peter Brodersen wrote:
> [...]
>bruges mod ADSL-udbyderne. Du nævner at ADSL-udbyderne lider badwill
>ved ikke at levere varen, og det er præcis det samme, du skriver ifbm.

Nej, der er en forskel.

Se fx forbrugerstyrelsens knæfald for Babbletech og deres
målinger, som angiveligt viser, at ADSL-brugerne slet ikke får
den båndbredde, de betaler for.

Hvordan skulle FS kunne skrive i samme hårde tone om Stofanet,
når det ikke er kendt, hvilken båndbredde brugerne betaler for?

ADSL-udbyderne er efter min opfattelse helt klart "belastet" af
at have eksplicitte båndbredder på deres produkter.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-10-01 15:43

On Thu, 18 Oct 2001 06:32:23 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvordan skulle FS kunne skrive i samme hårde tone om Stofanet,
>når det ikke er kendt, hvilken båndbredde brugerne betaler for?

Omvendt set; hvorfor skulle man skrive i hård tone om Stofanet, hvis
de ikke nævner en specifik båndbredde? Det er jo fjollet at kritisere
dem, hvis de ikke i første omgang har lovet noget ("lovet" som en del
af produktbeskrivelsen, ikke som en SLA).

Så kan man måske kritisere dem for at "man ikke ved hvad man får", men
det er jo en anden sag.

>ADSL-udbyderne er efter min opfattelse helt klart "belastet" af
>at have eksplicitte båndbredder på deres produkter.

Det er jeg ikke på nogen måde uenig i. Spørgsmålet er så hvad, der er
billigst:

- at opdrage folk i at Internet ikke er så centralt orienteret, som de
tror (og øjebliksbilleder på ingen måde kan give noget absolut svar),
evt. ved at beskrive hvordan man rent faktisk er forbundet til
Internet-skyen på sin ADSL-forbindelse (og har man fx 512kbit, jamen
så kører den linie altså 512kbit; hverken mere eller mindre - med
forbehold for liniekvalitet)
- at pudse marketing på at få diverse firmaer til at downloade fra
forskellige sites og bruge det som "dokumentation"
- at omdefinere produktbeskrivelserne (hvilket er lidt af et problem,
hvis man i modsætning til stofa gerne vil have forskellige
hastigheder)

Jeg tror ikke, der findes nogen let løsning - ikke sålænge, enhver kan
banke en "download lidt fra min side og jeg slynger et vilkårligt tal
tilbage"-side sammen, som forekommer at virke og give en absolut
sandhed.

--
- Peter Brodersen

Fra : Simon Skals

Dato : 19-10-01 15:39

It seems Peter Brodersen wrote:
>Så kan man måske kritisere dem for at "man ikke ved hvad man får", men
>det er jo en anden sag.

Nej, det er faktisk selve pointen. Man ved ikke, hvad man får, og
hvis man den ene dag får mindre, end man fik dagen før, så kan
man ikke klage med henvisning til en given båndbredde nævnt i
produktspecifikationen.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-10-01 10:04

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> writes:

> Hvis de alligevel føler sig forpligtet, kunne de så ikke garantere
> den?

En såkaldt "garanti" går ud på, at et firma laver en aftale og betaler
penge for ikke at overholde den.

Nogle mennesker går rundt og tror, at sådan en garanti faktisk sikrer
dem noget som helst i retning af oppetider eller båndbredde.

Det gør den ikke.

Andre tror, at hvis man har en garanti, så gør teknikerne mere for at
få tingene i orden hurtigst muligt.

Det er lidt tættere på sandheden, men virkeligheden er, at garantien
blot betyder, at nogle pengefolk står og råber af teknikerne, at de
skal få tingene til at virke nu. Selve det tekniske i det ændres der
ikke på, og de fleste net-teknikere jeg kender vil bare have, at deres
net virker og sætter en personlig ære i at det gør.

Men se her, hvordan regnestykket fungerer:

Lad os sige, at vi har en opkobling, der koster 500 kr/md. Den er der
2000 brugere på. Det er en indtægt på en million pr. måned.

Nu skal de 2000 brugere så have "garanti" for oppetid eller båndbredde
(båndbredde hvortil? Folk har det med at forvente fuld båndbredde end
to end, hvilket simpelthen ikke er noget udbyderen kan tilbyde
pga. nettets struktur). Det forventes, at 100 kunder hver måned skal
have 100 kr. i garantipenge. For at dække det skal man have 1010000
kr. ind, og derfor hæves prisen til 505 kr/md. (eller mere, for at
dække administrative omkostninger.)

"Men så har I jo også garanti".

--
Peter B. Juul, o.-.o "Diskussioner ødelægges tit af folk,
The RockBear. ((^)) der ved hvad de taler om"

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 18-10-01 10:10

On 18 Oct 2001 11:03:43 +0200, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

> [...]
>ikke på, og de fleste net-teknikere jeg kender vil bare have, at deres
>net virker og sætter en personlig ære i at det gør.

jeg ihukommer en episode i mit tidligere liv hos en større dansk ISP,
som havde indgået en ikke helt billig SLA m. en større dansk bank. Ved
en lettere kritisk fejl i noget netvæsen blev den større danske banks
chefagtige person omstillet til den større danske isp's alm.
kundeservice hvor han blev adspurgt om kundenummer og lovning på en
call-back-aftale

det kom der faktisk megen sjov ud af

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Mogens

Dato : 18-10-01 10:32

On Thu, 18 Oct 2001 11:10:07 +0200, Thomas Jensen - pil.dk
<tj@dev.null> wrote:

>jeg ihukommer en episode i mit tidligere liv

Hvornår og hvordan døde du ? ROTFL

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 18-10-01 10:36

On Thu, 18 Oct 2001 09:31:37 GMT, moveng@mailme.dk (Mogens) wrote:

>Hvornår og hvordan døde du ?

hvornår er svært at sætte specifik dato på... lidt ligesom at holde
sig i over 8.000 meters højde (dødszonen).... man nedbrydes langsomt,
kroppen dør.

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 18-10-01 19:01

Hej pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)

> [...]
>ikke på, og de fleste net-teknikere jeg kender vil bare have, at deres
>net virker og sætter en personlig ære i at det gør.

Men nogle gange er der bare for mange opgaver eller for lidt tid,
personlig ære eller ej. Og selvom SLA, serviceaftaler whatever ikke er
en garanti for at det altid virker, så er man (afh. af hvor mange
penge man betaler for den) sikret at man ikke ender i bunden af
opgaverne - eller et sort hul.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-01 17:08

Simon Skals skrev:

>Det er jo højst sandsynligt, at grænsen på 4 GB er med til at
>motivere folk til at holde forbruget på under 4 GB, mens de, der
>ikke kan leve med grænsen, skifter til andre græsgange.

Min teori er at der simpelt hen er et kæmpehul mellem
lavforbrugere og storforbrugere. 4 GB ligger langt over et
normalt lavforbrug og under et storforbrug.

>Jeg er ret sikker på, at den normale forbruger ikke er videre
>interesseret i at høre, hvad Stofa mener er mere end rigeligt.

Men man må vel gerne udtrykke sin egen mening?

>Dine påstande er sikkert rigtige nok, men jeg kan ikke se, at det
>vedkommer Stofa, hvorvidt folk downloader ulovligt software.

Folk der kører servere, skal vist heller ikke gøre sig synderligt
umage for at krydse 4GB-grænsen.

--
Bertel

Fra : Simon Skals

Dato : 16-10-01 17:42

It seems Bertel Lund Hansen wrote:
>Min teori er at der simpelt hen er et kæmpehul mellem
>lavforbrugere og storforbrugere.

Ja. Hvad er det, man siger om værtshuse? 10% af klientellet drikker
90% af bajerne?

>4 GB ligger langt over et
>normalt lavforbrug og under et storforbrug.

Men hvor mange brugere har så det, du kalder "et normalt
lavforbrug"?

Websider bliver mere og mere grafiktunge, folk sender større og
større attachments til hinanden i mails, det bliver mere og mere
udbredt at høre fx radio på nettet, osv.

>Folk der kører servere, skal vist heller ikke gøre sig synderligt
>umage for at krydse 4GB-grænsen.

Nej, og det er vist også en temmelig udbredt ting at sysle med.

Min pointe er, at i takt med at der bliver flere og flere, som
ikke har et "normalt forbrug", så skulle man måske overveje, om
definitionen af "normalt forbrug" stadig er tidssvarende.

Og i denne sammenhæng er forbrugsmønstrene hos Stofas kunder
næppe et interessant datagrundlag, da deres trafikforbrug må
formodes at være påvirket af de restriktioner, der er.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 16-10-01 18:47

> Websider bliver mere og mere grafiktunge, folk sender større og
> større attachments til hinanden i mails, det bliver mere og mere
> udbredt at høre fx radio på nettet, osv.

Det skal dælme være nogle heftige sider man går på hver dag, hvis man skal
baldre ind i 4GB grænsen. Jeg har selv (lidt tankeløst) siddet og hørt
netradio flere timer i træk, da det er "nemmere" end at have en radio
stående ved siden af mig. Jeg røg for første gang ind i grænsen i løbet af
den tid jeg har haft Stofanet (siden '97). Den tidligere abonnementsform med
minutter ville nok også have kostet en del med en netradio kørende.

Ganske enig. Men dem der vælger at have en serverløsning med diverse
programmer og andet er også klar over trafikken. Dem der vælger at have
meget trafik, vælger nok også en anden løsning end Stofanet.

<--------------------------------------->

Fra : Simon Skals

Dato : 17-10-01 15:41

> [...]
>den tid jeg har haft Stofanet (siden '97). Den tidligere abonnementsform med
>minutter ville nok også have kostet en del med en netradio kørende.

- og med ADSL kunne du have hørt netradio hele måneden, uden du
behøvede at tænke på nogen grænse.

Dit eksempel illustrerer egentlig ganske godt, hvorfor ADSL er
attraktivt for mange: De kan tillade sig at være tankeløse hele
tiden, hvad angår størrelsen af deres forbrug.

>Ganske enig. Men dem der vælger at have en serverløsning med diverse
>programmer og andet er også klar over trafikken. Dem der vælger at have
>meget trafik, vælger nok også en anden løsning end Stofanet.

Og her er min påstand så: Der bliver flere og flere, som sysler
med servere, ligesom der bliver stadig flere som hører netradio,
flere der opdager hvordan man kan downloade pornofilm, etc.

Min påstand er stadig, at der bliver færre af de såkaldt "normale
brugere", idet de "normale" brugere i stadig større grad begynder
at bruge mere trafiktunge tilbud på nettet. Og så er det i øvrigt
ligegyldigt, om disse tilbud er pornofilm eller en live stream af
P1.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 17-10-01 16:51

On Tue, 16 Oct 2001 19:47:09 +0200, "Tony H. Reinkvist"
<tony@stofanet.dk> wrote:

>Ganske enig. Men dem der vælger at have en serverløsning med diverse
>programmer og andet er også klar over trafikken. Dem der vælger at have
>meget trafik, vælger nok også en anden løsning end Stofanet.

Ja, de bliver de nødt til, sig mig lige er i et par stykker i denne
debat der har noget med run2net. ?

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 17-10-01 21:17

> Ja, de bliver de nødt til, sig mig lige er i et par stykker i denne
> debat der har noget med run2net. ?

Der er vist kun mig. Jeg sidder som næstformand i Run2net-Jylland, men så
længe jeg udtaler mig personligt, underskriver jeg ikke med min titel.
Såfremt jeg benytter "titlen", er det en holdning som Run2net står for.
Ellers er det en personlig udtalelse.

<--------------------------------------->

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 18-10-01 07:06

> Jan Henning Larsen
> Ja, de bliver de nødt til, sig mig lige er i et par stykker i denne
> debat der har noget med run2net. ?

Der er vist mig. Jeg sidder som næstformand i Run2net-Jylland, men udtaler
mig som enkeltperson. Udtaler jeg mig på Run2ets vegne, kaster jeg "titlen"
på, da det så er en holdning der repræsenterer Run2nets

--
<--------------------------------------->

Fra : Hokus

Dato : 16-10-01 19:57

Hvad mener gruppen så om brugere som henter 41 GB på en uge og påstår det er
normalt ?

MVH. Hokus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-10-01 20:14

"Hokus" <hokus@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad mener gruppen så om brugere som henter 41 GB på en uge og påstår det
er
> normalt ?

Jeg kunne sagtens forestille mig at jeg ville have trafik i den
størrelsesorden såfremt jeg havde en kraftig linje.
Men at kunne bruge 41 GB filer man henter ned på en uge kan jeg ikke fatte.

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 16-10-01 20:52

On Tue, 16 Oct 2001 20:56:40 +0200, "Hokus" <hokus@gvdnet.dk> wrote:

>Hvad mener gruppen så om brugere som henter 41 GB på en uge og påstår det er
>normalt ?

at man skulle få sig et liv.

ps. læs gerne http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Simon Skals

Dato : 17-10-01 15:25

It seems Thomas Jensen - pil.dk wrote:

>at man skulle få sig et liv.

Det kan dog være en noget mere kompliceret opgave sammenlignet
med at bestille en 2 Mbps ADSL.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-10-01 05:56

On Tue, 16 Oct 2001 21:52:08 +0200, Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null>
wrote:

>at man skulle få sig et liv.

Et liv siger du, jamen det vil jo bare fylde på de 41GB,,,
Det findes forøvigt på http://www.liv.dk/sjov/index.htm

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 18-10-01 09:22

In <9qhvq6$tec$1@abnew01.sonofon.dk> "Hokus" <hokus@gvdnet.dk> writes:

>Hvad mener gruppen så om brugere som henter 41 GB på en uge og påstår det er
>normalt ?

>MVH. Hokus

Det er ufatteligt. 1Mbit/sec giver omkring 300 MB i timen dvs. ca.
140 timer download om ugen ud af 168 mulige timer !!

/Martin

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-01 06:13

On Tue, 16 Oct 2001 18:07:46 +0200, Bertel Lund Hansen
<skrivtil@lundhansen.dk> wrote:

>Folk der kører servere, skal vist heller ikke gøre sig synderligt
>umage for at krydse 4GB-grænsen.

Jeg køre da server, og kommer langt fra 4GB pga. den server, og det er
ikke fordi der ikke er bruger der bruger den, for der går ikke mere end
3-4 minutter mellem hvert connect døgnet rundt,,,

Fra : Karsten Andersen

Dato : 20-10-01 10:50

Sat, 20 Oct 2001 07:13:10 +0200, skrev Ivar Madsen, på 15 linier, i
<9qr866.3ura1cf.1@news.milli.dk>, :

>Jeg køre da server, og kommer langt fra 4GB pga. den server, og det er
>ikke fordi der ikke er bruger der bruger den, for der går ikke mere end
>3-4 minutter mellem hvert connect døgnet rundt,,,
Ja hvis hver bruger hentede en web side ved dig på 300 KB røj du altså
over 4GB
Men det er da også rart med 14000 besøgende om måneden på sin side
Må nok sige den server, bliver da brugt...

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-01 11:19

On Sat, 20 Oct 2001 11:49:59 +0200, Karsten Andersen <karsten@jyde.dk>
wrote:

>Ja hvis hver bruger hentede en web side ved dig på 300 KB røj du altså
>over 4GB

Det er nu ikke web serveren jeg tænker på, men newsserveren

>Men det er da også rart med 14000 besøgende om måneden på sin side
>Må nok sige den server, bliver da brugt...

Jeg har 7 bruger, hvoraf de 2-3 er de mest aktive.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 20-10-01 13:29

Sat, 20 Oct 2001 12:19:05 +0200, skrev Ivar Madsen, på 19 linier, i
<9qrq3p.3uool0n.1@news.milli.dk>, :

>Det er nu ikke web serveren jeg tænker på, men newsserveren

>Jeg har 7 bruger, hvoraf de 2-3 er de mest aktive.
Ja hvis de 7 connecter til din news server 14000 gange om måneden, må
man da mene de holder sig opdateret....

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 17-10-01 17:36

On Tue, 16 Oct 2001 16:00:25 +0200, "Tony H. Reinkvist"
<tony@stofanet.dk> wrote:

>De 3-5% du taler om er lidt for stort. Det er 2% (meget præcist) ifølge
>markedsundersøgelser fra Stofanets side, hvilket har vist sig at holde stik.

Nå, så kan jeg oplyse dig om det passer ikke her, der er det 3%.

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 17-10-01 21:20

Ja, okay. Undskyld. Så er vi uvenner...

Det er blot de tal jeg har fået oplyst fra Torben Mellerup, Telia Stofa
--
<--------------------------------------->

Fra : Rollingman

Dato : 16-10-01 17:37

Jan Henning Larsen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>emne, da både Stofa og antenneforeninger syntes dette er så godt et
>produkt de sælger/udbyder til deres kunder/medlemmer.

Jeg er for nylig skiftet til Stofanet, og er utrolig glad for det. Med det
forbrugsmønster vi har her i familien (2 voksne og 2 teenagere) er Stofanet
lige det vi har gået og ledt efter. Nu skal vi ikke længere tænke på hvor
længe vi er på, altså ikke noget med at koble af mens en stor hjemmeside
læses, eller at telefonregningen svinger meget hver måned.

På trods af ihærdige anstrengelser fra os alle fire med download af diverse
shareware, heftige bilbilleder fra nyhedsgrupperne og, (er jeg bange for),
diverse MP3 filer, har det ikke været muligt for os bare at komme i nærheden
af de 4 GB. Så medmindre man er til streaming audio eller download af hele
spillefilm tror jeg Stofanet er det helt rigtige.

Du finder ihvertfald ikke noget billigere hvis der er tale om afregning pr
tidsenhed.

Vagn

Fra : Charbax

Dato : 18-10-01 04:40

> medmindre man er til streaming audio eller download af hele
> spillefilm tror jeg Stofanet er det helt rigtige.

jeg er af den slags som syntes at streaming audio og video er det mest
spændene ved internettet.

Så jeg var nok blevet meget ked af det idag hvis jeg fik af vide af mine
internet udbyder at jeg ikke længere må nyde sådan lyd og video på nettet
men skal nøjes med hotmail og google ligesom 98% af alle de andre (prøver
internet udbyderen så at få mig til at tro).

Jeg kender ikke lige prisen per megabyte hos stofanet og hvad koster det op
til 4gb?

Desværre tror jeg heller ikke at Stofa har lov til at levere i København
(hovedstaden af Danmark), det har noget at gøre tror jeg med at Tele Danmark
har monopolet på kabel-tv nettet i København.

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 18-10-01 06:58

> Desværre tror jeg heller ikke at Stofa har lov til at levere i København

De leverer nu engang i Tåstrup, Albertslund, Glostrup, Dragør og
Nøragersminde. Det ville jeg personligt kalde København, da jeg kommer
derovrefra. Jeg ved godt at jyder vil sige, at hele Sjælland er København,
da der ligger huse lang motorvejen hele vejen (fik faktisk den forklaring
engang ;) )

<--------------------------------------->

Fra : 007

Dato : 21-10-01 20:02

On Tue, 16 Oct 2001 18:37:06 +0200, "Rollingman" <ttoet@hotmail.com>
wrote:

>Du finder ihvertfald ikke noget billigere hvis der er tale om afregning pr
>tidsenhed.

Jo man gør. Hvis ens antenneforening er en smule engageret...
Det er et ? om at antenneforeningen tager deres ansvar alvorligt, og
varetager deres medlemmers interesser, i stedet for at lægge armene
over kors, og smide driften af deres net hen til Stofa.

Mht. pris: Jeg betaler 75,- pr. måned - *med* frit forbrug... (for en
4mbit/s delt snor)
Så det kan lade sig gøre - men kun med antenneforeningens vilje...

--
007
AKA

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-10-01 20:16

"007" <007@agent007.dk> wrote in message

KLIP

> Så det kan lade sig gøre - men kun med antenneforeningens vilje...

Af ren og skær nygerrighed: Hvilken Antenneforening/Laug er du medlem af?

mvh
Bjørn

Fra : 007

Dato : 23-10-01 01:56

On Sun, 21 Oct 2001 21:16:25 +0200, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@post3.tele.dk> wrote:

>"007" <007@agent007.dk> wrote in message
>
>KLIP

>Af ren og skær nygerrighed: Hvilken Antenneforening/Laug er du medlem af?

Dyrup/Sanderum Antenneforening.
www.dsa-net.dk

Virker mægtigt

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 23-10-01 12:46

On Tue, 23 Oct 2001 02:56:07 +0200, 007 <007@agent007.dk> wrote:

>Dyrup/Sanderum Antenneforening.
>www.dsa-net.dk

Ja, der kunne vores Antenneforening lære en hel del, der er de rene
amatører i forhold, se selv. http://www.nta-tv.dk/

Jeg tror jeg flytter til Odense. )

Det er da rart at se andre gøre det meget bedre, og se hvordan det kan
gøre.

>Virker mægtigt

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-10-01 13:19

"007" <007@agent007.dk> skrev i en meddelelse

> Dyrup/Sanderum Antenneforening.
> www.dsa-net.dk
>
> Virker mægtigt

Ok - For retfærdighedens skyld skal du så også nævne at Foreningen/Lauget
består af ca. 4.300 medlemmer. Disse skal jo så *teoretisk* deles om
båndbredden. Jeg ved i sagens natur ikke, hvor mange der *faktisk* er
tilkoblet internettet hos jer.

Hvor meget en *u-lønnet* bestyrelse vil lægge af fritidsarbejde i drift og
vedligehold af en forenings/laugs fordelingnet, er også *meget* forskelligt
fra forening/laug til forening/laug.

mvh
Bjørn

Fra : 007

Dato : 25-10-01 01:20

On Tue, 23 Oct 2001 14:19:05 +0200, "Bjørn Jørvad"
> [...]

>består af ca. 4.300 medlemmer. Disse skal jo så *teoretisk* deles om
>båndbredden. Jeg ved i sagens natur ikke, hvor mange der *faktisk* er

ca. 430 medlemmer.
Orettelsen koster så 5000,- men det er et engangsbeløb, og hvis man
har en tlf. regning på ca. 500/måned for nettet alene, så kan det
temmeligt hurtigt tjene sig ind.

Derudover er der budgettet lagt sådan, at for hver 200 medlemmer der
er tilmeldt, vil der blive udvidet med yderligere 2 mbit/s.

>Hvor meget en *u-lønnet* bestyrelse vil lægge af fritidsarbejde i drift og
>vedligehold af en forenings/laugs fordelingnet, er også *meget* forskelligt
>fra forening/laug til forening/laug.

Og det er jo nok der det går galt... Men så må de folk der er helt
vilde for at for billigt internet, jo op at stolene, og tilbyde deres
hjælp.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-10-01 05:55

On Thu, 25 Oct 2001 02:20:17 +0200, 007 <007@agent007.dk> wrote:

>Og det er jo nok der det går galt... Men så må de folk der er helt
>vilde for at for billigt internet, jo op at stolene, og tilbyde deres
>hjælp.

Og hvis de ikke har forstand på styringen af det?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-10-01 11:15

> Og hvis de ikke har forstand på styringen af det?

Så er der efter min mening kun een udvej - Betale for
eksperticen/outsourcingen.

mvh
Bjørn

Fra : 007

Dato : 26-10-01 01:39

On Thu, 25 Oct 2001 06:55:11 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-01@news.milli.dk> wrote:

>Og hvis de ikke har forstand på styringen af det?

Så må man læse sig frem og spørge...
Vi har haft assistance af et firma til at sætte nettet op, og indkøbe
udstyr... Det eneste krav antenneforeningen havde, var at vi selv
beholdt kontrollen med kanaludbuddet selve nettet = Stofa var
udelukket fra starten (hvilket passede mig *fint*).

Fra : Simon Skals

Dato : 25-10-01 10:27

It seems 007@agent007.dk wrote:
>Derudover er der budgettet lagt sådan, at for hver 200 medlemmer der
>er tilmeldt, vil der blive udvidet med yderligere 2 mbit/s.

Her kan det så indskydes, at i hvert fald een ADSL-udbyder, jeg
kender - og sikkert dem alle sammen - hælder meget mere båndbredde
på end 2 Mbps pr. 200 kunder.

2 Mbps pr. 200 kunder lugter af congestion i peak hours.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-10-01 11:16

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på end 2 Mbps pr. 200 kunder.
>
> 2 Mbps pr. 200 kunder lugter af congestion i peak hours.

Vi er ikke ueninge.

Alt har sin pris.

mvh
Bjørn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-10-01 15:35

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> 2 Mbps pr. 200 kunder lugter af congestion i peak hours.

Især hvis sign-up koster 5000 kroner. Der er ikke mange mail-læsere der
vil op med den slags penge

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-10-01 15:41

KLIP

> Især hvis sign-up koster 5000 kroner. Der er ikke mange mail-læsere der
> vil op med den slags penge

Hmmmm.....det sagde man også om TV-apparatet; men det kan du nok ikke huske.

mvh
Bjørn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-10-01 15:51

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hmmmm.....det sagde man også om TV-apparatet; men det kan du nok ikke
huske.

TV-apparatet er ikke afhængig af en normaltfordelt tilslutning.
Hvad har min hukommelse med dette at gøre?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-10-01 15:53

KLIP

> TV-apparatet er ikke afhængig af en normaltfordelt tilslutning.

......men det var medvirkende årsag til at fællesantenneanlæg blev
"opfundet".

Dette skabte en eksplosiv udbredelse af TV-apparater, da man nu ikke var
"bundet" af Danmarks Radio.

> Hvad har min hukommelse med dette at gøre?

....at du ikke har kendskab til, hvad folk er villige til at betale, for et
fællesskab som senere kan give en økonomisk fordel.

mvh
Bjørn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-10-01 16:07

> .....men det var medvirkende årsag til at fællesantenneanlæg blev
> "opfundet".

Men det ændrer ikke på at folk der kun bruger mail ikke vil betale 5000
kroner i oprettelse for det.
Og dermed er der kun storforbrugerne tilbage og så er 2 mbit til 100
brugere pludselig ikke nok

Hvad ved du om mit kendskab?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-10-01 16:12

KLIP

> Men det ændrer ikke på at folk der kun bruger mail ikke vil betale 5000
> kroner i oprettelse for det.

Hvad ved du om det?

Bor du i Dyrup-Sanderum?

Vi har lige lært at Lauget har en dækning på omkring 10%.

Taget i betragtning af, hvor lang tid de har haft Internet via Kabelnettet,
er det såmen ikke så ringe endda.

Er der en dækning på 10% på ADSL-siden?

> Og dermed er der kun storforbrugerne tilbage og så er 2 mbit til 100
> brugere pludselig ikke nok

Hvad kender du til Dyrup-Sanderum Antennelaugs forbrugere?

> Hvad ved du om mit kendskab?

nok til at din person ikke var født, da fællesantennealæg "skød op".

Bevares - du kan have læst om det - fortæl mig blot hvor?

mvh
Bjørn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-10-01 16:29

> Hvad ved du om det?

Der er noget der hedder markedsanalyser

> Bor du i Dyrup-Sanderum?

Nej

> Er der en dækning på 10% på ADSL-siden?

Ikke interessant i denne sammenhæng. ADSL-udbyderne nøjes ikke med 2
mbit per 100 brugere

> Hvad kender du til Dyrup-Sanderum Antennelaugs forbrugere?

Ikke noget, men de opfører sig efter al sandsyndlighed overvejende som
gennemsnittet af forbrugere

> nok til at din person ikke var født, da fællesantennealæg "skød op".

Kan du ikke gå efter indlægget istedet for efter forfatteren?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-10-01 16:34

KLIP

> Kan du ikke gå efter indlægget istedet for efter forfatteren?

Det er vanskeligt at blive siddende på sine hænder Martin (og det er ikke
personligt ment), når man så skråsikkert udtaler sig om en "transportform"
man ingen længerevarende berøringsflade har haft som du gør.

Internet via Kabel-TV-net er en relativ ny ting (i Danmark) og er ved at
finde sine ben at stå på og kvaliteten er stødt stigende.

Generelt går det ikke så ringe endda, skal jeg hilse at sige fra "de 2
store", en række større eller mindre kommuner samt antenneforeninger/laug.

mvh
Bjørn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-10-01 16:38

> [...]
"transportform"
> man ingen længerevarende berøringsflade har haft som du gør.

Jeg har haft rigelig berøringsflade med kunder til at kunne sige at 100
af de personer der vil betale 5000 kroner i oprettelse ikke kan nøjes
med 2 mbit. Det var alt jeg sagde.
At det sker over kabel er helt irrelevant

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-10-01 16:44

KLIP

> At det sker over kabel er helt irrelevant

....og det lader vi det så blive stående ved.

mvh
Bjørn

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-10-01 16:43

Thu, 25 Oct 2001 17:29:20 +0200, skrev Martin Højriis Kristensen, på
35 linier, i <3bd82f9d$0$221$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>, :

>Ikke interessant i denne sammenhæng. ADSL-udbyderne nøjes ikke med 2
>mbit per 100 brugere
Næ de nøjes vel med en 155 mbit linie til 7750 brugere

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Simon Skals

Dato : 25-10-01 17:55

It seems Karsten Andersen wrote:
>Næ de nøjes vel med en 155 mbit linie til 7750 brugere

Nej.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : 007

Dato : 26-10-01 19:33

On Thu, 25 Oct 2001 17:29:20 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Der er noget der hedder markedsanalyser

Som dækker en forstad i Odense, med overvejende middelklasse, og 'råd'
til at ville spare på længere sigt.

Jeg har den dybeste respekt for din person og din viden om
internet/netværk o.s.v. men lige præcis i denne sag taler du altså mod
bedre vidende.

>Ikke noget, men de opfører sig efter al sandsyndlighed overvejende som
>gennemsnittet af forbrugere

Hvilket så er forkert - som jeg har nævnt i et tidl. indlæg, er der en
hel del brugere tilkoblet som ligger på omkring 75MB/dag. Det er over
den gennemsnitlige modem-bruger, men næppe over en ADSL-bruger.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-10-01 21:02

> [...]

> hel del brugere tilkoblet som ligger på omkring 75MB/dag. Det er over
> den gennemsnitlige modem-bruger, men næppe over en ADSL-bruger.

Ovenstående citat var et svar på hvad jeg vidste om de pågældende
forbrugere.
Jeg mente blot at jeg regnede med at repræsentative markedsanalyser af
danskere også dækkede disse.

Fra : 007

Dato : 26-10-01 19:29

On Thu, 25 Oct 2001 17:07:02 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Men det ændrer ikke på at folk der kun bruger mail ikke vil betale 5000
>kroner i oprettelse for det.
>Og dermed er der kun storforbrugerne tilbage og så er 2 mbit til 100
>brugere pludselig ikke nok

Og den info har du hvorfra?
Jeg ved at der er adskillige brugere tilkoblet nettet der har et
dagligt forbrug på omkring de 75MB... Er det storforbrugere?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-10-01 21:04

> Jeg ved at der er adskillige brugere tilkoblet nettet der har et
> dagligt forbrug på omkring de 75MB... Er det storforbrugere?

Man bruger ikke 75 MB på mail.
Jeg har langt fra 75 MB per dag i trafik til ekstern ip.

Hvis alle henter 75 MB pr dag til den opgivne pris svarer det til ca 3
øre i indtæg per MB
Det er ikke meget for ip-trafik, når der også skal være til udstyr

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-10-01 18:52

On Thu, 25 Oct 2001 09:27:29 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>2 Mbps pr. 200 kunder lugter af congestion i peak hours.

I en bebyggelse med ~1.300 boliger, med hvad det nu måtte give af bruger
til fælles internet, hvad skal man så kræve af båndbrede pr. 100 bruger?

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-10-01 21:53

Thu, 25 Oct 2001 19:51:46 +0200, skrev Ivar Madsen, på 13 linier, i
<9r9qgj.3upcp7d.1@news.milli.dk>, :

>I en bebyggelse med ~1.300 boliger, med hvad det nu måtte give af bruger
>til fælles internet, hvad skal man så kræve af båndbrede pr. 100 bruger?
Ja hvis jeg stod for det vil det være omkring 2 x 155Mbit linier...
hvis altså alle 1300 skal have adgang..
Men diverse udbydere ligger nok kun mellem 1 - 1,5 af disse linier..

Jeg er flink ved dem idag..
(Hint de har sgu ikke råd til så mange 155Mbit linier)

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Simon Skals

Dato : 25-10-01 21:59

It seems Ivar Madsen wrote:

>I en bebyggelse med ~1.300 boliger, med hvad det nu måtte give af bruger
>til fælles internet, hvad skal man så kræve af båndbrede pr. 100 bruger?

Det afhænger af mange faktorer, fx hvor meget båndbredde er der
på den enkelte brugers tilslutning til nettet, skal nettet
dimensioneres, så linjen til omverdenen aldrig er congestet, etc.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : 007

Dato : 26-10-01 01:42

wrote:

>Her kan det så indskydes, at i hvert fald een ADSL-udbyder, jeg
>kender - og sikkert dem alle sammen - hælder meget mere båndbredde
>på end 2 Mbps pr. 200 kunder.

Sikkert. Men kan de levere 24/7-forbindelse til 75,- pr. måned?
Det eneste vi kan konkludere er at man kan betale sig fra hvad som
helst. og 75,- pr. måned er altså ikke meget at bløde, når 'prisen' er
at det er lidt sløvt kl. 19...

>2 Mbps pr. 200 kunder lugter af congestion i peak hours.

Hvilket der også er... Omkring kl. 19 - 20 går det lidt sløvt, men det
ser jeg ikke som noget problem, eftersom der er *masser* af båndbredde
på alle andre tider af døgnet. Og prisen er *langt* lavere end nogen
udbyder kan levere...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-10-01 11:30

> Sikkert. Men kan de levere 24/7-forbindelse til 75,- pr. måned?

Med en oprettelse på 5000 går der næsten 2 år før forbindelsen bliver
billigere end den billigste ADSL-løsning, som ovenikøbet har bedre
"garanteret" båndbredde.

2 år er lang tid i den branche...

Fra : 007

Dato : 26-10-01 19:28

On Fri, 26 Oct 2001 12:30:28 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"007" <007@agent007.dk> skrev i en meddelelse
>
>Med en oprettelse på 5000 går der næsten 2 år før forbindelsen bliver
>billigere end den billigste ADSL-løsning, som ovenikøbet har bedre
>"garanteret" båndbredde.

Den billigste løsning... Den billigste løsning kan ikke levere en
downstream på 500kB/s... (det kan den dyreste heller ikke...)
Bedre garanteret båndbredde? hvad mener du?
Nej, vi har ingen garantier for at der er et hul på den og den
størrelse. Men hvilken ADSL-kunde med privat abb. i Danmark har det?
Jeg har nøjagtig de samme betingelser som enhver anden ADSL-kunde i
DK, men det er langt billigere, og oftest langt hurtigere...

Der er ingen garantier forbundet med ADSL - jeg gad i hvert fald godt
se den udbyder der tilbød en ordentlig SLA til ADSL-pris...

>2 år er lang tid i den branche...

Ja - men priserne kommer *aldrig* i nærheden af 75/måned for en
ADSL-forbindelse med en rimelig båndbredde (her er rimelig = 512/512)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-10-01 21:07

> Den billigste løsning... Den billigste løsning kan ikke levere en
> downstream på 500kB/s...

Det kan dette produkt heller ikke konskvent

> Nej, vi har ingen garantier for at der er et hul på den og den
> størrelse. Men hvilken ADSL-kunde med privat abb. i Danmark har det?

Alle kan overføre den købte hastighed frem til ordentlige server i dk
til enhver tid. Kan du det?

> Ja - men priserne kommer *aldrig* i nærheden af 75/måned for en
> ADSL-forbindelse med en rimelig båndbredde (her er rimelig = 512/512)

Det ville den gøre hvis kunderne ville betale 5000 kroner i oprettelse

Fra : 007

Dato : 31-10-01 21:53

On Fri, 26 Oct 2001 22:06:43 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Det kan dette produkt heller ikke konskvent

Det kan det heller ikke inkonsekvent.

>Alle kan overføre den købte hastighed frem til ordentlige server i dk
>til enhver tid. Kan du det?

Ja.

>Det ville den gøre hvis kunderne ville betale 5000 kroner i oprettelse

Mener du at med 5000,- i oprettelse ville man i stedet bløde
75,-/måned for en 2048/512[1]

Hvorfor er det ikke lanceret?
Selv en bankmand ville kunne se det fornuftige i at yde et lån på
5000,- hvis der var udsigt til at prisen faldt fra 995,-/måned til
75,-/måned.

[1] 2048/512 taget som eksempel, da det er den hurtigste
ADSL-forbindelse, og dermed det tætteste vi kommer på min
linie-hastighed.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-10-01 22:06

> Ja.

Du sagde at der var congestion i primetime..

> Mener du at med 5000,- i oprettelse ville man i stedet bløde
> 75,-/måned for en 2048/512[1]

Nej, jeg tænkte på den billigste, da den alligevel har bedre
hastighedsgaranti end din

> Hvorfor er det ikke lanceret?

Produkt-portefølje-styring er ikke en eksakt videnskab

Fra : Simon Skals

Dato : 01-11-01 16:38

>Det kan det heller ikke inkonsekvent.

I taler forbi hinanden.

Martin mener, at dit produkt ikke konsekvent kan levere 500 KB/s
- hvad det jo heller ikke kan.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : 007

Dato : 04-11-01 10:08

On Thu, 1 Nov 2001 15:37:44 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>I taler forbi hinanden.

Jeg forstår godt hvad Martin siger.

>Martin mener, at dit produkt ikke konsekvent kan levere 500 KB/s
>- hvad det jo heller ikke kan.

Min pointe var at jeg ofte havde muligheden for at komme op på omkring
de 500KB/s (ca. 20 ud af døgnets 24 timer).
Det er en hastighed man *aldrig* ville kunne opnå på den billigste
ADSL-løsning, der er *langt* dyrere end kabel-sjovet.

Fra : Simon Skals

Dato : 04-11-01 10:35

>Jeg forstår godt hvad Martin siger.

I så fald vrøvler du, når du skriver "Det kan det heller ikke
inkonsekvent.".

>Min pointe var at jeg ofte havde muligheden for at komme op på omkring
>de 500KB/s (ca. 20 ud af døgnets 24 timer).

Dvs. du kan opnå 500 KB/s - men inkonsekvent.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : 007

Dato : 31-10-01 21:49

<usenet@makr.dk> wrote:

>"007" <007@agent007.dk> skrev i en meddelelse
>
>Med en oprettelse på 5000 går der næsten 2 år før forbindelsen bliver
>billigere end den billigste ADSL-løsning, som ovenikøbet har bedre
>"garanteret" båndbredde.

Har den?
Jeg har kun mine egne observationer at basere det på, men jeg skal da
gladeligt lave nogle screenshots over den kommende uge i tidsrummet 19
- 21, der vil det jo forhåbentlig tydeligt fremgå hvilken båndbredde
jeg har videre ud i verden...

>2 år er lang tid i den branche...

Ja - har udbyderne udskiftet ADSL til noget bedre om 2 år? (tænker
bl.a. på om grænsen på 512Kbit/s upload bliver ændret, og om det
stadig vil eksistere flatrate til den tid?)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-10-01 22:10

> [...]
> gladeligt lave nogle screenshots over den kommende uge i tidsrummet 19
> - 21, der vil det jo forhåbentlig tydeligt fremgå hvilken båndbredde

Du skrev tidligere "Dem der mener det er sløvt, er dem der vil spille
CS med en ping på under 20, mellem kl. 19 og 21... "
Det tyder på congestion

> Ja - har udbyderne udskiftet ADSL til noget bedre om 2 år?

shdsl er allerede på vej.
Ikke voldsom hastighed, men stabil hastighed

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 01-11-01 00:05

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
> shdsl er allerede på vej.
> Ikke voldsom hastighed, men stabil hastighed

Du tager fejl - det er her allerede:
http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/access/gshdsl/

--
Kasper Mejlgaard, CC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-11-01 00:10

"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en meddelelse
> Du tager fejl - det er her allerede:

Det vidste jeg jo allerede da jeg skrev det... hmmm... jeg ved ikke lige
hvorfor jeg formulerede det sådan...

Fra : 007

Dato : 01-11-01 17:34

On Wed, 31 Oct 2001 22:09:39 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Du skrev tidligere "Dem der mener det er sløvt, er dem der vil spille
>CS med en ping på under 20, mellem kl. 19 og 21... "
>Det tyder på congestion

En ping på under 20ms er som regel urealistisk uanset tidspunktet.
Høje pingtider behøver ikke at betyde at der ikke er plads til at
downloade.

>shdsl er allerede på vej.
>Ikke voldsom hastighed, men stabil hastighed

Hvad ender SHDSL i af hastighed.
Uden opgraderinger kan vi sætte båndbredden fra brugere til nærmeste
kabelskal op til 30Mbit/s (fra skabet og videre ud på hovedstrækninger
ligger der lyslederkabler, så derfra er der ikke pt. nogen
begrænsning)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-11-01 17:45

> Høje pingtider behøver ikke at betyde at der ikke er plads til at
> downloade.

Nej, men det tyder på congestion, som jeg sagde

> Hvad ender SHDSL i af hastighed.

2 mbit. det er singlepair HDSL

> Uden opgraderinger kan vi sætte båndbredden fra brugere til nærmeste
> kabelskal op til 30Mbit/s

Hvor meget upstream og hvor meget downstream og hvor mange brugere per
skab?
Hvilken contention resolution algorithm bruger I. Dem jeg har kigget på
performer ikke vel ved de hastigheder

Fra : Simon Skals

Dato : 01-11-01 17:47

It seems 007@agent007.dk wrote:
>Høje pingtider behøver ikke at betyde at der ikke er plads til at
>downloade.

Under de samme window sizes er throughput omvendt proportionalt
med delay i en TCP-session.

Så jo, delayet har indflydelse på download. Hvis delayet stiger
er det jo udtryk for, at pakker ligger i kø, dvs. linjen er
(periodisk) congestet.

>Hvad ender SHDSL i af hastighed.

2,3 Mbps symmetrisk.

> [...]
>kabelskal op til 30Mbit/s (fra skabet og videre ud på hovedstrækninger
>ligger der lyslederkabler, så derfra er der ikke pt. nogen

Økonomisk er der jo nok nogen begrænsninger.

Ingen tvivl om, at en delt forbindelse kan være aldeles billig og
ydelsen helt i orden, hvis man - som du - er villig til at
acceptere udsving i delays og congestion i peak hours.

Men der er altså andre kunder, som bliver utilfredse, med mindre
delayet er lavt og stabilt, og det kræver, at der ikke opstår
congestion i ISP'ens backbone.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-10-01 18:00

On Fri, 26 Oct 2001 02:41:39 +0200, 007 <007@agent007.dk> wrote:

>Det eneste vi kan konkludere er at man kan betale sig fra hvad som
>helst. og 75,- pr. måned er altså ikke meget at bløde, når 'prisen' er
>at det er lidt sløvt kl. 19...

Jeg synes at de 5.000,00 du har skrevet om i oprettelse er temlig mange
penge, hvad krævede det af kabelføring?

Jeg vil finde det uaccebtabelt at det er sløvt, i peek, men hvad er
sløvt, og hvad er ikke sløvt,,, er det sløvt når det kommer under min
1Mbit, eller hvor sløvt er det?
Hvad er det gjort for at en enkelt ikke skal starte 200 connect til en
FTP server, og så sluge flere gigabyte og derved lægge beslag på
størstedelen af den samlet båndbrede?

Fra : 007

Dato : 28-10-01 20:53

On Fri, 26 Oct 2001 18:59:32 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-01@news.milli.dk> wrote:

>Jeg synes at de 5.000,00 du har skrevet om i oprettelse er temlig mange
>penge, hvad krævede det af kabelføring?

Stort set intet. Langt den største del af oprettelsen gik til at købe
router (en Cisco UBR900 4-ports-fætter)

>Jeg vil finde det uaccebtabelt at det er sløvt, i peek, men hvad er
>sløvt, og hvad er ikke sløvt,,, er det sløvt når det kommer under min
>1Mbit, eller hvor sløvt er det?

Det er subjektivt... Dem der mener det er sløvt, er dem der vil spille
> [...]

>Hvad er det gjort for at en enkelt ikke skal starte 200 connect til en
>FTP server, og så sluge flere gigabyte og derved lægge beslag på

Aner det ikke. Men der er vist noget med priotering af trafik på de
forskellige porte - á la først port 80, så port 110, så port 119, og
så port 21, derefter alle de 'andre' porte.

Fra : Verndroid

Dato : 17-10-01 09:03

> [...]

>emne, da både Stofa og antenneforeninger syntes dette er så godt et
>produkt de sælger/udbyder til deres kunder/medlemmer.

Personligt har jeg haft stofanet lige siden de startede med at tilbyde
flexrate. Dengang havde de en grænse på 2gb. Denne grænse gjorde nok,
at jeg tænkte lidt over, hva' jeg sådan downloaded af ting og sager og
jeg kom aldrig i nærheden af de 2GB. Nu er den på 4GB og jeg tænker
ikke længere over, hva' jeg bruger nettet til download-mæssigt og det
højeste forbrug jeg har opnået indtil videre har vist været omkring
1.7GB på en måned. Med andre ord.. ikke i nærheden af de 4GB.

Jeg bruger primært nettet til at spille og til normal surferi og
download af musik (i begrænsede mængder). Film og spil downloader jeg
som regel aldrig.

For en bruger som mig er stofanet ganske enkelt det bedste tilbud i
Danmark og jeg er naturligt nok rigtig godt tilfreds. Eneste problem
med stofa-net er deres brug af NAT-tabeller som vanskeliggør brugen af
visse produkter. Citrix winframe kan f.eks. ikke køre over stofanet og
produkter som netmeeting virker bestemt heller ikke for godt.

--
Tommy