Torben Stenos orgel
Fra : SørenKJ

Dato : 16-10-01 09:43

hej,

er der nogen der ved hvad det er for et orgel Torben S spiller på i det der
madprogram, 'hjemmeservice' hedder det vist.

hilsen Søren

Fra : Jan Holm

Dato : 16-10-01 12:26

Hi Søren

De snakkede om det for ikke så længe siden. Temaet ligger forøvrigt på
hjemmeservice, supa kool. http://www.dr.dk/p1/hjemmeservice/lyd.htm

Et mindre detektiv arbejder gav følgende

http://www.dr.dk/skum/bigmouse/musehulsindgang.html (se nederst)

Hvilket førte til http://www.obsolete.com/120_years/machines/optigan/

Jeg er ikke helt sikker men måske kan du be/afkræfte. Jeg har ikke selv set
det på DR2

Mvh Jan Holm

Fra : SørenKJ

Dato : 16-10-01 18:04

>De snakkede om det for ikke så længe siden. Temaet ligger forøvrigt på
>hjemmeservice, supa kool. http://www.dr.dk/p1/hjemmeservice/lyd.htm

jeg kunne ikke finde noget tema, men jeg fandt et sejt billede (men man ser
kun orglet bagfra)

>Jeg er ikke helt sikker men måske kan du be/afkræfte. Jeg har ikke selv set
>det på DR2

jeg vil prøve at kigge lidt bedre efter, næste gang programmet er der. jeg
fandt nogle lydbider fra det 'optigan' men jeg ved ikke helt, om de lød som
Torbens orgel.

hilsen Søren

Fra : Troels Lund Laursen

Dato : 16-10-01 20:04

> jeg kunne ikke finde noget tema, men jeg fandt et sejt billede (men man
ser
> kun orglet bagfra)

Er det ikke det her ? http://www.dr.dk/p1/hjemmeservice/mp3/kending.mp3

/Troels

Fra : SørenKJ

Dato : 18-10-01 11:10

> Er det ikke det her ? http://www.dr.dk/p1/hjemmeservice/mp3/kending.mp3

nå jo klart..

hilsen Søren

Fra : Jan Holm

Dato : 16-10-01 23:55

Hej Søren

Jeg er ret sikker på at det er et optigan. I et af programmerne omtalte de
orgelet. Han fortalte at det var amerikansk og at det aldrig blev en succes
da det ikke stemmer for godt. Altsammen kan bekræftes på denne side.
http://www.optigan.com Derudover menes det at de eneste der kom til europa
var via en hollandsk forhandler, han fik 100 stks og de skulle være de
eneste.

Der er også billeder af alle de forskellige modeller, hvilken steno har ved
jeg ikke. Forøvrigt er er orgelet produceret af Mattel, ja dem med barbie.
Mht til hvordan den lyder ifht. diverse lydbidder, det er svært at vudere da
de jo har mere end en lyd.

Mvh Jan Holm

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 17-10-01 21:34

"Jan Holm" <jan@parkholm.dk> wrote in message
> [...]
> Mht til hvordan den lyder ifht. diverse lydbidder, det er svært at vudere

Optigan er et fedt orgel!
Mange kunstnere jeg elsker og respekterer bruger det.
Min yndlings-feature ved det er faktum at det er en plastic-LP der bliver
brugt til at afspille lyden (det er samples) og at en ridset LP derfor giver
en ridset lyd... Pitch bliver iøvrigt styret af en pedal der bestemmer
hastigheden - jo højere pitch, jo hurtigere spinner pladen!
Jeg gad godt prøve at spille sådan en fætter - nogen håb om nogensinde at
eje en er der jo nok ikke :(

Jacob

Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 18-10-01 07:03

"Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> wrote in message

> Mange kunstnere jeg elsker og respekterer bruger det.

Such as? Min nysgerrighed byder mig at spørge . . .

Mvh
Anders

Fra : SørenKJ

Dato : 18-10-01 11:09

>Such as? Min nysgerrighed byder mig at spørge . . .

på denne side nævner de nogle:

http://redwood.northcoast.com/~shojo/Optigan/music.html

deriblandt tom waits og devo.

hilsen Søren