G4éren kan kun få øje på 256 af en 512 Mb ~
Fra : Lasse

Dato : 15-10-01 19:46

Hej Newsgate.
Forhandleren svor overlegent, at den her 350 Mhz G4 fint kunne bruge 512 Mb
Kingston SDRAM PC133, men det gi´r altså kun 256 Mb synligt for maskinen. Har
nogen prøvet det samme, og skal jeg så til at ha´ 2*256 i stedet.

Med venlig hilsen MacLasse <- det er altså mere fan end det er forstand...

--
Posted from port28.cvx1-es.ppp.cybercity.dk [217.157.91.29]

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 19:59

Lasse <maclasse@os.dk> wrote:

> [...]
> Kingston SDRAM PC133, men det gi´r altså kun 256 Mb synligt for maskinen. Har
> nogen prøvet det samme, og skal jeg så til at ha´ 2*256 i stedet.

er det en Yiekes (PCI) eller en Sawtooth (AGP) ?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-10-01 22:08

Den 15/10/01 20:59 skrev Morten Reippuert Knudsen,spam@reippuert.dk

> er det en Yiekes (PCI) eller en Sawtooth (AGP) ?

Hvad er min?

Spec. nedenstående:

PCI
SLOT-A (AGP)
Skærmkort
Korttype: display
Navn: ATI,Rage128Pd
Model: ATI,Rage128Pro
ROM-nummer: 113-72701-125
Kortrevision: 0
Kortforhandler-ID: 1002
VRAM: 16 MB

Skærm
Skærmstørrelse (punkter): 1152 x 870
Gråtoner/farver: Millioner
Opløsning (dpi): 72 x 72
Ekstra oplysninger: Hovedskærm
SLOT-B
PCI-kortplads
Korttype: Kan ikke bruges
Navn: pci9004,7850
Model: -1
ROM-nummer: Kan ikke bruges
Kortrevision: 3
Kortforhandler-ID: 9004
Ethernetadresse:

--
mvh - lars

Fra : macsteen

Dato : 15-10-01 22:30

in article B7F11CDF.5E79%larskristensen@mac.com, Lars Kristensen at
larskristensen@mac.com wrote on 15.10.2001 23:08:

> Den 15/10/01 20:59 skrev Morten Reippuert Knudsen,spam@reippuert.dk

Det ser ud som om det er en sawtooth.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 23:35

Lars Kristensen <larskristensen@mac.com> wrote:

> Hvad er min?
>
> Spec. nedenstående:

Sawtooth.

<icq:131382336>

Fra : D. Højsholt

Dato : 15-10-01 20:58

Ifølge Apple Spec Database kan "350MHz G4 PCI Graphics Card" ikke bruge
512MB klodser.

/Højsholt

On 15/10/01 19:45, in article
25d248fb8074affaab9f57c7ec3074d9.21040@mygate.mailgate.org, "Lasse"

Fra : D. Højsholt

Dato : 15-10-01 21:00

http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?RID=389

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-10-01 20:58

Lasse <maclasse@os.dk> wrote:

> [...]
> nogen prøvet det samme, og skal jeg så til at ha´ 2*256 i stedet.
>
> Med venlig hilsen MacLasse <- det er altså mere fan end det er forstand...

Der er forskel på om det er en Sawtooth, Yikes eller Mystic. Jeg har
netop monteret nogle 256 MB klodser i en Sawtooth og den kunne ikke
bruge 512 klodser.

--
Ciao Jesper )

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 21:19

> Der er forskel på om det er en Sawtooth, Yikes eller Mystic. Jeg har
> netop monteret nogle 256 MB klodser i en Sawtooth og den kunne ikke
> bruge 512 klodser.

den ku ikke bruge de klodser du satte i, det betyder ikke at den ikke
kan bruge 512mb klodser!

<icq:131382336>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-10-01 21:38

> den ku ikke bruge de klodser du satte i, det betyder ikke at den ikke
> kan bruge 512mb klodser!

Sådan som jeg har forstået det, er det kun Gigabit G4'eren, som kan
bruge 512 klodser.

--
Ciao Jesper )

Fra : macsteen

Dato : 15-10-01 21:51

in article 1f1cc6z.1qu406k1a9gi3xN%jesper@gylling.net, Jesper Haaber Gylling
at jesper@gylling.net wrote on 15.10.2001 22:38:

> Sådan som jeg har forstået det, er det kun Gigabit G4'eren, som kan
> bruge 512 klodser.

Den her sawtooth har det fint med Kingstons PC100 512 MB moduler!

Report Created:15.10.2001 at 22:50:09

Memory overview
Disk cache: 8160K
Virtual memory: is off
Built-in memory: 1.25 GB
Number of empty RAM slots: 0 ()

PC100-222S
Location Size Memory type
DIMM0/J21 256 MB SDRAM
DIMM1/J22 256 MB SDRAM
DIMM2/J23 256 MB SDRAM
DIMM3/J24 512 MB SDRAM
Backside L2 cache: 1 MB

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-10-01 22:13

Den 15/10/01 22:51 skrev macsteen,macsteen@remove.yahoo.com

> Sawtooth, Yikes, Mystic, Gigabit G4'er

Er der en venlig sjæl der vil definere ovenstående?

--
mvh - lars

Fra : Jesper

Dato : 15-10-01 22:21

Lars Kristensen <larskristensen@mac.com> wrote:

> Den 15/10/01 22:51 skrev macsteen,macsteen@remove.yahoo.com

> Er der en venlig sjæl der vil definere ovenstående?

En kort forklaring:

Din er en Sawtooth model fordi grafikkortet sidder i et AGP-slot
(Advanced Graphic Port) jvf. din tidligere post.

Yikes-modellen bygger på de 'gamle' B/W G3'ere hvor grafikkortet sidder
i et PCI-slot.

Mystic og Gigabit er nyere revisioner af Sawtooth (correct me if I'm
wrong!).

--
mvh Jesper

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-10-01 23:12

Den 15/10/01 23:21 skrev Jesper,jmfink@mac.com

> Mystic og Gigabit er nyere revisioner af Sawtooth (correct me if I'm
> wrong!).

Hej Jesper

Jvnf. Jonas link: http://www.apple-history.com/g4giga.html
Er Gigabit og Mystic samme maskine - nemlig min!

Og tak til Jonas - der er stadig mange oplysninger at finde derude.
Og nu kan jeg igen følge med i snakken!

--
mvh - lars

Fra : Jesper

Dato : 15-10-01 23:18

> [...]

> Hej Jesper
>
> Jvnf. Jonas link: http://www.apple-history.com/g4giga.html
> Er Gigabit og Mystic samme maskine - nemlig min!

Ja ja! Men den ('Gigabit') er alligevel en nyere revision - den har
gigabit ethernet indbygget hvilket din sawtooth ikke har! :)

> Og tak til Jonas - der er stadig mange oplysninger at finde derude.

Oplysningerne er uendelige. :)

> Og nu kan jeg igen følge med i snakken!

Fint! Bare jeg nu kan... :)

--
mvh Jesper

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-10-01 23:34

Den 16/10/01 0:17 skrev Jesper,jmfink@mac.com

> Ja ja! Men den ('Gigabit') er alligevel en nyere revision - den har
> gigabit ethernet indbygget hvilket din sawtooth ikke har! :)

Nå-nå nedgør nu ikke min bette Mac , jeg kan godt nok ikke finde
oplysninger i systemprofilen om Gigabit Ethernet, den står kun til 100 Mbps,
men jeg går ud fra at det er pga. koblingen til en 100 Mbps Switch.

Men Oversigt over hardware
Model: PowerMac3,3
Tastatur: Apple Pro Keyboard - ISO
Processorinfo: PowerPC G4
Maskinhastighed: 500 MHz
Processorer: 2
Nanokernel-version: 2.24
Nanokernel pool overstiger: 14
Nanokernel planlagte CPU'er:2

Og ifølge http://www.apple-history.com/g4giga.html er det så en Gigabit jeg
sitter ved! Eller skal jeg have skolepengene tilbage..?

--
mvh - lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 23:50

> [...]

> Og ifølge http://www.apple-history.com/g4giga.html er det så en Gigabit jeg
> sitter ved! Eller skal jeg have skolepengene tilbage..?

jeg vil tro at du skal have penge tilbage...

<icq:131382336>

Fra : Lars Kristensen

Dato : 16-10-01 11:14

Den 16/10/01 0:50 skrev Morten Reippuert Knudsen,spam@reippuert.dk

&
> gigabit har kun 3 ram sokler, gigabit har som det fremgår af navnet
> gigabit ethernet

http://www.apple-history.com/g4giga.html
CPU speed: Dual 500 Mhz
number of sockets: 4 -- PC100 SDRAM DIMM
Ethernet: 10/100/1000B-T

Iflg. www.apple-history.com er alle
Dual 400/450/500 Mhz Gigabit og alle G4, undtagen Cuben og G4-Digital Audio
har 4 RAM-sokler

Er apple-history.com helt galt på den eller er der noget jeg har overset
(der er jo nok en del, men det var ment på dette spørgsmål)?

--
mvh - lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-01 11:40

> [...]

> Er apple-history.com helt galt på den eller er der noget jeg har overset
> (der er jo nok en del, men det var ment på dette spørgsmål)?

næ, det er mig der er galt på den (satans også!#&?). Det er først i
133MHz modellerne at den fjerde sokkel er sløjfet

For den slags informationer vil jeg ikke anbefale web sites som
Applehistory osv., da de alt for ofte er enten mangelfulde eller
indeholder fejl. Referencen må til alle tider være apples egen developer
dokumentation:

<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/hardware2.html>

<icq:131382336>

Fra : J.C. Voss

Dato : 16-10-01 12:56

> [...]
> Applehistory osv., da de alt for ofte er enten mangelfulde eller
> indeholder fejl. Referencen må til alle tider være apples egen developer

Lækker side, anede ikke noget sådan fandtes. Ind til videre har jeg
brugt Mactracker <http://plaza.powersurfr.com/mactracker/> - et
glimragende lille program må jeg sige, som opdateres og udvides
jævnligt. Jeg går ud fra at det er sandfærdigt i sine oplysninger -
Apple er endda selv med til at distribuere programmet [i følge
ovenstående side i hvert fald].

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Lars Kristensen

Dato : 16-10-01 22:41

Den 16/10/01 12:40 skrev Morten Reippuert Knudsen,spam@reippuert.dk

> [...]
> Applehistory osv., da de alt for ofte er enten mangelfulde eller
> indeholder fejl. Referencen må til alle tider være apples egen developer

Nice, - der er stadig mange oplysninger at finde derude.

--
mvh - lars

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-01 23:00

In article <B7F2761A.5F48%larskristensen@mac.com>,
Lars Kristensen <larskristensen@mac.com> wrote:

> Nice, - der er stadig mange oplysninger at finde derude.

Sandheden er derude....

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-01 23:27

> Sandheden er derude....

x-filerne bør genåbnes!

<icq:131382336>

Fra : Anders

Dato : 16-10-01 23:48

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> x-filerne bør genåbnes!

Har de ikke lige optimeret dem? Skal vi lade programmøerne få lidt
velfortjent ferie?

PS: http://www.arstechnica.com har rent faktisk åbnet x-filerne, så også vi
dødelige kan fatte dem.

Fra : J.C. Voss

Dato : 15-10-01 22:25

> Er der en venlig sjæl der vil definere ovenstående?

Hvis du tjekker de tre følgende links skulle det blive dig klart:

Yikes:
<http://www.apple-history.com/g4pci.html>

Sawtooth:
<http://www.apple-history.com/g4agp.html>

Gigabit:

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-10-01 23:23

Den 15/10/01 22:38 skrev Jesper Haaber Gylling,jesper@gylling.net

> Sådan som jeg har forstået det, er det kun Gigabit G4'eren, som kan
> bruge 512 klodser.

Alle 3 G4 modeller har 4 RAM sokler
1. Yikes kan have 1 GB RAM
2. Sawtooth kan have 1,5 GB RAM
3. Mystic (GigaBit) kan også have 1,5 GB RAM

Summasumarum:
Sawtooth og Mystic (GigaBit) må nødvendigvis kunne læse 512 MB RAM-klodser.

--
mvh - lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 23:50

> [...]

> 3. Mystic (GigaBit) kan også have 1,5 GB RAM

gigabit har kun 3 ram sokler, gigabit har som det fremgår af navnet
gigabit har kun 2 firewire porte (sawtooth har også en intern)
gigabit's ethernet controler er integreret (sawtooth's varetages af en
intel IC på bundkortet)

nyere modeller end gigabit har envidere 133MHz systembus og mangler
analog audio-in port.

nyeste model er quicksilver som også har 133Mhz systembus, og som det
fremgår af navnet ny farve.

<icq:131382336>

Fra : J.C. Voss

Dato : 16-10-01 11:38

> gigabit har kun 3 ram sokler,

Den har nu 4, eller har jeg fået noget forærende [fat chance ].

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-01 12:15

J.C. Voss <macaddict2k.ugyldig@operamail.com> wrote:

> Den har nu 4, eller har jeg fået noget forærende [fat chance ].

jeg bøjer mig i støvet

det må være hukommelsen det er galt med, satans knæ

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-01 15:23

Hej Morten

- Jamen, så brug hovedet i stedet for, - det kunne ævre det hjalp...-))

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> det må være hukommelsen det er galt med, satans knæ

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 23:50

> Sådan som jeg har forstået det, er det kun Gigabit G4'eren, som kan
> bruge 512 klodser.

der er ikke rigtigt.

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-01 03:36

Hej Lasse

Problemet med de to 'små' G4'ere - Sawtooth og Yikes - er, at der kan
installeres 2048mb fysisk RAM, men at systemet _kun_ kan genkende 1536mb.

Så hvis du fx. har 3x512mb siddende, så kan du ikke registrere mere - og dermed
heller ikke bruge mere. Men sætter du fx. A=256mb + B,C,D=512mb kommer du i alt
op på 1792mb, og den sidste blok 512'er vil kun blive reg. som en 256mb blok.

Desuden anbefales det at sætte den/de største blokke i de første slots. (slot A
er nærmest centrum). - Fx. A=512, B=512, C=256, D=256. Byt aldrig om på
rækkefølgen, så den bliver A=512, B=256, C=256, D=512.

Vær også sikker på, at du bruger RAM af samme type fx. KVR133X64C2 eller
KVR133X64C3. Du må _IKKE_ blande de to typer!! - Og du må heller ikke blande
PC100 og PC133 i en G4 Sawtooth og Yikes.

Se også mine svar til Per Erik Rønne om 'RAM Priser'

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-01 03:49

Hej Lasse

Rettelse. Sawtooth kan installere 2048mb men kun genkende 1536mb. Yikes kan kun
installere 1024mb og kan genkende 1024mb.

Tilføjelse. Sawtoosh kan bruge 64mb, 128mb, 256mb og 512mb blokke, mens Yikes kun
kan bruge 64mb, 128mb og 256mb blokke.

mvh. Erik Richard

Fra : Lasse Knappe

Dato : 16-10-01 08:01

Tak for den gode diskussion, jeg skal lige ha´ undersøgt, om det er et PCI
eller SGP kort, men jeg er bange for, at det er en PCIér.

Mange hilsner Lasse, ikke længere så meget Mac......

--
Posted from port143.cvx1-es.ppp.cybercity.dk [217.157.91.144]