vedligeholdelse af haglgevær
Fra : Michael Frandsen

Dato : 10-01-01 21:40

hej ...

Ja, de fleste vil nok sige sikken en idiot, det ved alle da. Det er jo også
nok rigtigt men bare ikke lige mig.
Jeg er i øjeblikket ved at tage jagttegn og vil når jeg består arve et
jagtgevær efter min svigerfar og nu kommer spørgsmålet så:
hvordan renser man løbet, ja jeg ved godt at man skal bruge en rensestok,
men hvordan bruger man den? er der andet man skal bruge/gøre? og er der
nogle ting man skal være opmærksom på ?
når jeg har bestået har jeg tænke mig at aflevere det til en bøssemager for
at få det efterset inden jeg skal ud og bruge det

på forhånd tak
michael

Fra : Odd Håvard Skevik

Dato : 11-01-01 07:26

Michael Frandsen wrote:

> [...]
> hvordan renser man løbet, ja jeg ved godt at man skal bruge en rensestok,
> men hvordan bruger man den? er der andet man skal bruge/gøre? og er der

Jeg bruker å gjøre slik :
1. Fukt en pusselapp med olje, nitrosolvent, 5-56, WD-40 e.l.
Fest denne på pussestokken, og dra gjennom løpet.
2. Fest en kobberbørste på pussestokken, dra gjennom løpet
noen ganger med denne.
3. Dra en tørr pusselapp gjennom løpet.

Hvis du ser gjennom løpet, bør det være blankt og uten mørke
striper/flekker. Er det ikke, gjenta pkt. 2-3.

Pass også på å fjerne skitt som har lagt seg bak utdragerne;
litt olje her gjør godt.

Hvis løpet er rustent inni (det skjer fort hvis du har hatt med
haglen i nærheten av saltvann), hjelper det oftest å surre litt stålull
på pussestokken, fukte den i olje og pusse løpet med dette.

Til slutt er det lurt å dra gjennom løpet med en pusselapp fuktet
i litt olje.

Dersom løpet har utskiftbar trangboring, bør du ta ut denne og
rense gjengene en gang i mellom. En gammel tannbørste er fin
til sånt.

> når jeg har bestået har jeg tænke mig at aflevere det til en bøssemager for
> at få det efterset inden jeg skal ud og bruge det

Det er nok en god idè.

mvh

Odd Håvard Skevik

Fra : Ghadaffi

Dato : 11-01-01 09:25

Hej Michael.
Det bedste du kan gøre er, som du har planer om, at få geværet efterset.
Når du alligevel er ved bøssemageren, så spørg ham om hvordan du specifikt
vedligeholder dit gevær. Han vil garanteret med glæde give dig lidt
undervisning (hvis ikke så find en anden bøssemager).
Knæk og bræk, og velkommen til en spændene og dejlig hobby.