foranhold
Fra : Karsten

Dato : 13-10-01 19:00

Hej i gruppen
Jeg ville spørge jer om når i skal afgive skud til f.eks ænder , hvor lang
holder i foran ½ meter - 1 meter eller måske 2 meter , kender godt det fra
lerdue banen at man får at vide at man skal trække forbi og så skyde , kan
bare ikke få det overført til jagt . håber i kan fortælle mig nogle
guldkorn

--
Abrahamsen

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 14-10-01 11:51

Hej Karsten

Der er ikke nogle faste regler om hvor langt et foranhold skal være. Det
kommer helt og aldeles an på situationen (vildets hastighed, vinkel osv ...
og også på skyttens evne til at fortsætte svinget efter skud). Du vil opdage
at skydning til vildt er meget anderledes end skydning til lerduer.
Selvfølgelig kan man anvende den træning man får på lerduebanen, men vildt
kommer sjældent i forudsigelige, rette baner som lerduer gør. For at opnå et
godt resultat på jagt, mener jeg det er vigtigt at have en god skydestilling
som udgangspunkt. Og her hentyder jeg ikke til de krampagtige, ofte lidt
grinagtige stillinger man tit oplever på lerduebanen. De fungerer ikke på
praktisk jagt. Jeg mener man bør stå naturligt på jagt, såvel som på
lerduebanen, hvilket vil sige lige ret op og ned! Det er i hvert fald den
stilling jeg har fundet virker bedst. Hvis du vil læse en fremragende bog om
jagtskydning, vil jeg anbefale P.O. Östergrens bog, "Jagtskydning". Den er
rigt illustreret og beskriver detaljeret skud til vidt, med haglgevær såvel
som med Riffel.

Knæk og Bræk
Kim Frederiksen