Hedvin
Fra : Svend Åge Sørensen

Dato : 11-10-01 21:09

Hej gruppe
Er der nogen der ved hvorfor hedvin egentlig hedder hedvin? Og brændevin
hedder brændevin? Det er da egentlig underlige navne når man kommer til at
tænke over det.
Burde almindedlig bordvin så hedde koldvin?
Gode forslag ønskes.

Venlig hilsen

Svend Åge

Fra : Flemming Jahns

Dato : 11-10-01 21:46

"Svend Åge Sørensen" <svaage@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]
> tænke over det.
> Burde almindedlig bordvin så hedde koldvin?

tja.... i nudansk ordbog står der hed+vin - måske efter engelsk heady (wine)
berusende, ophidsende, (vin) som stiger en til hovedet afl. af head - hoved.

Men ja jeg må give dig ret en ret spøjs/sjov oversættelse til den danske
udgave.
Med venlig hilsen Gitte Jahns

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-10-01 15:46

"Svend Åge Sørensen" <svaage@post7.tele.dk> wrote in message news:3bc5fc7e$0$267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Er der nogen der ved hvorfor hedvin egentlig hedder hedvin?

Er allerede glimrende besvaret.

>Og brændevin
> hedder brændevin?

Det er til gengæld både logisk og rimeligt: Vin der er brændt = destilleret.
Findes på næsten alle sprog, f.eks eng. brandy (eng), brandevijn (nl), branntwein (ty) m fl.

> Burde almindedlig bordvin så hedde koldvin?

Hvorfor ikke bare vin?
Koldvin kunne jo så forbeholdes alkoholfrit vind (i sig selv en modsigelse).

mvh
Jan