Advarsel imod Jysk rejsebureau
Fra : Morten Bille Sørense~

Dato : 11-10-01 19:54

Hej håber du kan hjælpe

Jeg har oplevet at Jysk Rejsebureau har sendt en ekstra regning på 600 kr.
dagen efter at jeg havde betalt min rejse. Prisstigningen skyldes at
flyselskaberne (Lufthanse) har hævet billetprisen med 8 $ pr. strækning.

Rejsebureauet har kun lagt et kort og flabet svar på min telefonsvarer, der
er ikke svarer på et eneste af mine 5 spørgsmål i mit klagebrev? Har man
ikke som et minimum krav på at få besvaret sine spørgsmål skriftligt?

Hvad gør jeg hvordan kommer jeg videre, har jeg nogle klagemuligheder.

Vi har betalt den oprindeligt aftalte pris for rejsen på knap 14.000 kr.,
billetterne er udstedt til os, men de vil ikke udlevere dem til os før
restregningen er betalt. Kan rejsebureauet holde billetterne tilbage og
sælge dem til andre?

Håber der er nogle der vil hjælpe.
Mvh Morten

Fra : René Jørgensen

Dato : 11-10-01 22:03

Alle andre rejsebureauer sender også ekstra regning når deres priser ændrer
sig.

Det tages der forbehold for i alle prislister.

Så jeg mener at din advarsel er ubegrundet.

Ellers så skulle man også advare mod spies, tjæreborg, ving m.m. da de
udsendte ekstraregninger da oliepriserne steg for 1-2 år siden

Hilsen

René

Fra : John K

Dato : 11-10-01 22:12

> Jeg har oplevet at Jysk Rejsebureau har sendt en ekstra regning på 600 kr.
> dagen efter at jeg havde betalt min rejse. Prisstigningen skyldes at
> flyselskaberne (Lufthanse) har hævet billetprisen med 8 $ pr. strækning.

Står der noget i papirerne fra dem om at de kan hæve prisen, hvis for
eksempel et flyselskab har hævet prisen.
Hvis du er blevet informeret om at det kan forekomme mener jeg ikke firmaet
har gjort noget forkert.

> [...]
> er ikke svarer på et eneste af mine 5 spørgsmål i mit klagebrev? Har man
> ikke som et minimum krav på at få besvaret sine spørgsmål skriftligt?

Har du kontaktet dem efterfølgende?
Om du bliver kontaktet pr. telefon eller pr. brev er vel ligemeget, bare du
får et svar.

> Hvad gør jeg hvordan kommer jeg videre, har jeg nogle klagemuligheder.

Rejseklagenævnet.

> [...]
> billetterne er udstedt til os, men de vil ikke udlevere dem til os før
> restregningen er betalt. Kan rejsebureauet holde billetterne tilbage og

Mvh

John K

Fra : netguard

Dato : 13-10-01 22:57

Det er ganske normal praksis, jeg har lige fået en extrabon på min
julerejse, bestilt i C&C travel, der er ikke noget at gøre ved det.

Mvh.
Kim Hald

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 17-10-01 08:06

Hej Morten,

Du er sluppet billigt! Jysk Rejsebureau sendte mig og to venter til Laos i '96
- det vil sige, det betalte vi dem for at gøre. Da vi kom til Thailand
(transit), viste det sig at turene ind i Laos var stoppet et halvt år tidligere
og deres agent i Thailand var totalt målløs over at vi dukkede op. På trods af
at vi havde en voucher (=juridisk bekræftelse) på rejsen kunne vi intet opnå
over fax og telefon, så vi endte med at have to uger i Thailand Først efter
at have en advokat på sagen i 1½ år fik vi en lille del af pengene tilbage (vi
accepterede en dekort i stedet for en retsag, da vi var blevet ret trætte af
hele sagen).

Nåmmen, det var så lidt galde over svindlerne fra Jysk Rejsebureau - og til de
der måtte have problemer med rejsebureauer, kan jeg kun sige; glem alt om
advokater - gå i stedet til aviserne eller tv.

(jeg har en rekort billig bilforsikring efter at have sendt et brev til Fair
forsikring med kopi til "Rene ord for pengene"

Mvh Jesper

NB: Prøv albatros eller intertravel næste gang, de er mere professionelle
(eller er det som man er heldig til?)

--
Posted from sas.sas.dk [194.192.22.33]

Fra : hammerfest

Dato : 17-10-01 08:18

> [...]
(vi
> accepterede en dekort i stedet for en retsag, da vi var blevet ret trætte
Må jeg spørge om I klagede til ankenævnet over behandlingen og i givet fald
hvad var svaret.
jesper

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 17-10-01 08:19

> NB: Prøv albatros eller intertravel næste gang, de er mere professionelle
> (eller er det som man er heldig til?)

Hej,

det er vist som man har held til. Intet bureau er bedre end netop den medarbejder der betjener DIG. Så er man uheldig, får man en utilfreds og inkompetent medarbejder.

Vi har selv brugt Jysk 5 gange, og været meget tilfredse. Specielt rådgivningen inden afrejse er rigtig god og kvalificeret. Vi vil også benytte dem næste gang, når vi skal på en 3 mdr.s tur rundt om jorden.

Jeg har altid anbefalet dem, og vil fortsat gøre det. Men som sagt, hvis den enkelte medarbejder ikke er kvalificeret til sit arbejde kan man være uheldig og få problemer.

Venlig hilsen

Kennet

NB: Albatros er i en helt anden prisklasse end Jysk Rejsebureau.

Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 17-10-01 10:13

Enig!
   Det er tit nogle lidt (eller meget) uerfarne medarbejdere i de
billigste rejsebureauer. Det er derfor også meget vigtigt selv at være
vågen - mange klager voldsomt over at være blevet lovet billetter der
kan ændres og når det kommer til stykket kan de ikke - Hvor det altså
står på den udstedte billet, at den ikke kan ændres. Det må man selv
kigge efter når man køber de billige steder.
   Det nævnte Laos eksempel lyder dog lidt grelt.. Generelt har jeg købt
flybilletter (og kun flybilletter) hos de billige bureauer og altid
været tilfreds. Videre rejse overland gøres bedst (og billigst) på
stedet.

Mvh Ivan

Pernille og Kennet wrote:

> [...]
>
> Venlig hilsen
>
> Kennet
>
> NB: Albatros er i en helt anden prisklasse end Jysk Rejsebureau.

Ivan Storgaard Vogelius         Office 520-621
Institute of Physics and Astronomy Institute Tel: (45) 8942-3667
University of Aarhus Institute FAX: (45) 8612-0740
DK-8000 Aarhus C Private Tel. : (45) 86271316
Denmark.

Fra : docjacobsen

Dato : 21-10-01 18:57

Beklager men jeg har kun godt at sige om Jysk Rejsebureau
både informationer, svartid, etc.
men som andre steder må man være istand til at spørge
rigtigt.
Jeg rejser ofte på Westafrica - Burkina Faso, Mali, Ivory Coast.
Hvis jeg kan hjælpe andre til at rejse nemere i Vestafrika
så bare giv en lyd
Hilsen Ole Jacobsen

http://www.kandu.dk/

Fra : PC

Dato : 25-10-01 20:43

Hvorfor dog købe flybilletter via stråmænd !....køb dog flybilletter direkte
hos det ruteselskab du vil flyve med !
Når du har betalt billetten, får du den i hånden, og hvorvidt man
efterfølgende kan få stukket en ekstraregning i hånden pga. efterfølgende
øgede transportudgifter, er jeg faktisk ikke klar over, men måske nogen
kender spillereglerne her ???
Det samme kan gøres ved hotelbookning, altså book direkte hos hotellet,
hvilket i dag nemt kan gøres over internettet.
Udflugter etc. på feriestedet kan ofte nemt og ubesværet arrangeres ved
fremkomsten til hotellet. Langt de fleste hoteller har turoperatører
tilknyttet hotellet, og bor du på et hotel af rimelig standard, så er de
tilknyttede turoperatører i langt de fleste tilfælde helt ok.
Jeg har ikke den store kendskab til Jysk Rejsebureau, kender dem kun af
navn. Jeg booker selv direkte hos det flyselskab jeg vil flyve med, og
booker selv direkte hos de hoteller jeg ønsker at bo på, dog har jeg en
enkelt gang med stor succes booket hos asiatravel.com, som havde et
kanontilbud på et hotel i nordthailand.
I øvrigt er det korrekt som flere skriver, at alle rejsebureauer tager
forbehold for diverse prisstigninger når man køber en rejse - så Jysk
Rejsebureau er altså ikke alene om at tilbyde sådanne købsbetingelser.
Mvh PC

Fra : Carsten Keller

Dato : 26-10-01 07:04

"PC" <bbb7714@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hvorfor dog købe flybilletter via stråmænd !....køb dog flybilletter
direkte
> hos det ruteselskab du vil flyve med !

Ofte kan man da få bedre priser gennem rejsebureauerne.
Keller

Fra : PC

Dato : 26-10-01 17:59

Jeg har ikke kunnet konstatere billigere billetter ved at købe gennem
rejsebureauer. Så hvis du har et eksempel på dette, vil jeg meget gerne høre
om det ?
PC

Fra : John K

Dato : 26-10-01 19:26

> Jeg har ikke kunnet konstatere billigere billetter ved at købe gennem
> rejsebureauer. Så hvis du har et eksempel på dette, vil jeg meget gerne
> [...]

Jeg fik min flybillet til Moskva 800 kroner billigere ved at købe billetten
gennem et bureau, end ved at købe billetten direkte ved Aeroflot.

Mvh

John K

Fra : PC

Dato : 27-10-01 19:19

fint eksempel !
jeg købte nemlig selv billet gennem AEROFLOT i sommers til Bangkok for kr.
4.000,- retur. Denne pris kunne højst matches af diverse rejsebureauer
(Kuffertklubben, Jysk Rejsebureau og Alt Rejser). Desuden er der den klare
fordel ved at handle direkte med ruteselskabet, nemlig at du altid får
flybilletten i hånden samtidig med at du køber den !!!
I øvrigt var der frokost inkluderet i flybilletten på såvel udrejse som
hjemrejse i Moskva lufthavn, mens vi sad og ventede på at komme videre - om
dette også gælder for billetterne der sælges af rejsebureauerne ved jeg
ikke...
Vi er vist kommet lidt væk fra emnet, med disse indlæg *s*
PC

Fra : John K

Dato : 27-10-01 21:15

> [...]
om
> dette også gælder for billetterne der sælges af rejsebureauerne ved jeg

Jeg tror ikke du læste hvad jeg skrev - Jeg skrev at jeg fik min billet 800
kroner billigere ved at købe flybilletten gennem et bureau - IKKE ved at
købe billetten direkte ved Aeroflot.
Billetten fik jeg dagen efter jeg havde betalt.

Mvh

John K

Fra : PC

Dato : 28-10-01 09:27

Jov, jeg læste hvad du skrev, men kan du ikke komme med lidt flere
oplysninger. Eks. hvornår du købte billetten og hvornår var der afgang. Hos
hvilket rejsebureau købte du billetten ? Hvortil gik rejsen ?
Dine oplysninger er meget sparsomme, og jeg sætter derfor et MEGET stort
spørgsmålstegn ved din påstand. Hvis du har fået en flybillet billigere end
ved AEROFLOT, kan jeg kun forestille mig, at der er tale om nogle pladser
som det pågældende rejsebureau er brændt inde med !
Men OK, hvis du på fyn har et rejsebureau som sælger flybillet til under
listeprisen hos AEROFLOT, så er det jo flot !....jeg synes du skal opgi`
navnet på dette rejsebureau, så andre også kan få glæde af de billigere
priser !

Fra : John K

Dato : 28-10-01 18:55

> [...]
> listeprisen hos AEROFLOT, så er det jo flot !....jeg synes du skal opgi`
> navnet på dette rejsebureau, så andre også kan få glæde af de billigere

Jeg købte billetten i København hos noget der hedder AirRep - de var som
tidligere skrevet 800 kr. billigere for en alm. billet end ved henvendelse
direkte til Aeroflot.

Rejsen gik såmænd til Moskva og jeg tvivler på at bureauet var brændt inde
med billetter, for jeg forhørte mig om priser i god tid.

Mere du vil vide - man skulle jo nærmest tro det er et forhør det her :(

Mvh

John K

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 29-10-01 18:49

Jeg synes også at PC (hvorfor være anonym) også glemmer, at med mindre du skal til et sted, som kun et flyselskab beflyver, skal du kontakte alle mulige og umulige selskaber for at finde det billigste. Med et bureau behøver du kun at henvende dig et sted!

Desuden har du ingen garanti for, at flyselskabet vil sælge dig den billigste billet. Bureauerne er langt bedre til at oplyse om dine muligheder.

Jeg vil til enhver tid vælge Jysk Rejsebureau.

Kennet

Fra : PC

Dato : 29-10-01 19:34

800 kr. billigere er ikke noget svar der kan bruges til noget som helst,
lige så lidt som når EL-giganten og andre skriver spar 2.000 kr i deres
annoncer !.....lidt god debat om diverse påstande skader næppe alm. robuste
mennesker
Hvis du har ret i din påstand om at AirRep sælger billigere billetter end
hos AEROFLOT i København, så synes jeg at det er en fremragende oplysning,
men da jeg er en tvivler, så vil jeg undersøge dit postulat lidt nærmere,
sorry !
Hilsen PC

Fra : John K

Dato : 29-10-01 20:23

> [...]
> men da jeg er en tvivler, så vil jeg undersøge dit postulat lidt nærmere,

Gør du det - jeg gider ikke deltage i dit detektivarbejde - og det er der
åbenbart andre der heller ikke gør :(

EOD.

Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 29-10-01 12:56

Jeg mener også, at det er helt normalt, at discountbureauerne har (ofte
MEGET) billigere billetter end direkte hos flyselskaberne. At forsøge at
forstå prisfastsættelser i luftfart tror jeg er umuligt, men det er
muligt Aeroflot ikke er så dyr fra bureauet som SAS eller Lufthansa.
Jeg har set en del eksempler, men har ikke nogle konkrete i ærmet
Mvh Ivan

Fra : PC

Dato : 03-11-01 12:48

Jeg beklager, men med hensyn til Aeroflot har du/I ikke ret. Det er en
skrøne, at tro at rejsebureauerne i DK sælger flybilletter billigere,
discount eller ej. Ingen af de danske bureauer der er nævnt i debatten her
sælger hverken hotel eller flybilletter billigere end ved henvendelse
direkte hos hovedet, dvs. hotellet/flyselskabet ! PS: hos visse
udenlandske bookingbureauer, såsom AsiaTravel.com, har jeg dog set
fremragende og tilbud på diverse hoteller i Thailand, som ligger under
hotellernes internet priser. Visse hoteller kan kun bookes gennem
rejsebureauer, ligesom nogle enkelte rutefly kun sælger pladser gennem et
rejsebureau.
Hvis nogle kan gennemhulle min påstand, så synes jeg det ville være
fint...for det gælder jo om for os alle her, at finde ud af hvor vi køber
billigst ind henne !
Poul

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-11-01 16:47

"PC" <bbb7714@vip.cybercity.dk> wrote in message news:9s0lbb$3020$1@news.cybercity.dk...

> Hvis nogle kan gennemhulle min påstand, så synes jeg det ville være
> fint...for det gælder jo om for os alle her, at finde ud af hvor vi køber
> billigst ind henne !

Tæller det at man har forsøgt at købe billetter til samme afgang med
samme flyselskab hos flyselskabet og Weco-Travel og så fået et tilbud
fra Weco, der var 30-40% under flyselskabet (Lufthansa) - når man nu
ikke kan huske fakturanummeret eller kan bevise tilbuddet fra Lufthansa?

mvh
Janh

Fra : John K

Dato : 03-11-01 17:25

> Jeg beklager, men med hensyn til Aeroflot har du/I ikke ret.

Det ved jeg for fanden bedst selv - jeg har sku' da selv forhørt mig om
priserne - er du fatdum eller hva' :(

Fra : MR_GRAFF

Dato : 07-11-01 06:54

Jeg, må gi John ret, jeg flyver tit til HongKong men lufthanza, og køber min
billet igennem bureau, for lufthanza, kan ikke sælge dem billigere,
lufthanza forlanger ca. 6-7.000.-kr, imens jeg kan få en billet hoe favor
travel for 5.500-6000.-kr
jeg har også forsøgt at købe billet i hong kong, til DK og det er det samme
bortset fra at lufthanza forlanger ca 1.000kr mere nåe biletten er købt i
den ende..
mvh MR_GRAFF

Fra : Henrik

Dato : 26-10-01 09:03

> [...]

> billetterne er udstedt til os, men de vil ikke udlevere dem til os før
> restregningen er betalt. Kan rejsebureauet holde billetterne tilbage og

Hej Morten

Jeg kender ikke Jysk Rejsenureau selv som kunde, men noget tyder på at de har
handlet inden
for lovens rammer. Men ikke særlig smidigt lyder det som. Du skriver at
Lufthansa har
hævet prisen. Iflg loven er det så bureauets tab, idet du har betalt din rejse
til dem fuldtud. Er det derimod skatter der er steget, har bureauet og
flyselskabet ret
til at opkræve dem efterfølgende. Du skal altså være opmærksom på at der er 2
forskellige
situationer, der kan påvirke prisen. Har du fået selve flybilletterne eller en
kvittering,
hvoraf det fremgår at alt er betalt, er det kun evt. nye eller forhøjede
skatter flyselskabet eller rejse-
bureauet må opkræve fra dig. Derfor må du få Jysk Rejsebureau til at præcisere
(på skrift )
hvad der er steget.
Forøvrigt er disse regler nøjagtigt ens, uanset om du køber billetterne hos et
flyselskab
direkte eller via et rejsebureau!
Inde på Danmarks Rejsebureauforenings hjemmeside www.travelassoc.dk kan du
under
rejsevejledning læse loven for hhv flybilletter og pakkerejser. Har du kun købt
fly og
intet andet , er det alm. betingelser for flybilletter, der gælder for dig og
bureauet/fly-
selskabet. Har du også booket hotel, bil, udflugt, færgebillet eller andet, er
det
en pakkerejse. Dit rejsebureau SKAL kende disse lovord, da det er den
lovgivning de arbejder under.

En god ide er for fremtiden altid at checke at det rejsebureau du vil bruge er
medlem
af garantifonden, og at du, når du betaler dine billetter, forlanger at få dem
i hånden
med det samme de er betalt. Altså ikke tilsendt senere. Måske skal du så vente
noget tid
mens de udskrives, men så kan man ringe til dem om formiddagen f. eks og aftale
at de er
udskrevet og klar til betaling og afhentning samme dag senere.

Held og lykke med at få dine billetter til den aftalte pris og god ferie.
Mvh Henrik

--
Posted from [212.130.68.162]