Stofa kabelmodem
Fra : Preben Andersen

Dato : 11-10-01 08:02

Kan det lade sig gøre at bruge en Stofa internetforbindelse i et
lokalnetværk?
Modem er Surfboard Cable Modem, maskine 1 har 2 netkort installeret, et
til kabelmodem og et til lokalnet. Maskine 2 har 1 netkort. De 2
maskiner er koblet sammen via en switch..
Problemet er, at kun maskine 1 kan komme på nettet, da kabelmodemmet
tilsyneladende ikke kan sættes direkte til switchen, og netkortets MAC
adresse i maskine 1 tilsyneladende bindes til kabelmodemmet. Er der
nogen løsning på dette problem?

mvh
Preben

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-10-01 08:40

Thu, 11 Oct 2001 09:01:49 +0200, "Preben Andersen" <pran@privat.dk>
wrote:

>Kan det lade sig gøre at bruge en Stofa internetforbindelse i et
>lokalnetværk?

Ja

> [...]
>Problemet er, at kun maskine 1 kan komme på nettet, da kabelmodemmet
>tilsyneladende ikke kan sættes direkte til switchen

Undlad evt. switch og brug et krydset kabel, lad maskine 1 være
proxy-server, f.eks. v.hj.a. ICS, hvis du har Win98SE eller nere.

>Er der nogen løsning på dette problem?

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

hilsen p

Fra : Preben Andersen

Dato : 11-10-01 15:25

"Peter Loumann" <pelo@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Undlad evt. switch og brug et krydset kabel, lad maskine 1 være
> proxy-server, f.eks. v.hj.a. ICS, hvis du har Win98SE eller nere.

Foreløbig tak. Du skriver, at maskine 1 skal være proxyserver, men mener
du ikke gateway for maskine 2?

mvh
Preben

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-10-01 17:09

Thu, 11 Oct 2001 16:24:43 +0200, "Preben Andersen" <pran@privat.dk>
wrote:

>Foreløbig tak.

Værsgo!

>Du skriver, at maskine 1 skal være proxyserver, men mener
>du ikke gateway for maskine 2?

Det er vist rigtigt, jeg valgte ordet, fordi jeg tidligere har sat det
op mod den lille proxyi fra AnalogX. Det virkede også, men nu bruger
jeg altså windåzens egen internetdeling. Jeg er ikke stærk i det
teoretiske, min eneste forudsætning for at svare er, at jeg har sat
det op sådan, og det virker. Har du flere spørgsmål, får du nok bedre
svar i dk.edb.netvaerk, evt. også i telia.internet.stofa .

hilsen p

Fra : Preben Andersen

Dato : 11-10-01 18:49

> [...]
> det op sådan, og det virker. Har du flere spørgsmål, får du nok bedre
> svar i dk.edb.netvaerk, evt. også i telia.internet.stofa .

Ok, tak for hjælpen.
mvh
Preben