Partering af kronvildt
Fra : Lars Kirstein

Dato : 10-10-01 07:13

Hej NG

Er der nogle der har nogle råd vedr. partering af et krondyr (stor hind).
Jeg havde tænkt mig at gøre som med et stykke råvildt, men som bekendt er en
kølle på et krondyr "lidt" større end på råvildt.

Hvordan skal kødet deles??

Mvh
Lars Kirstein

Fra : maggedutti

Dato : 10-10-01 09:32

On Wed, 10 Oct 2001 08:12:41 +0200, "Lars Kirstein" <DD@dd.dd> wrote:

> [...]
>Jeg havde tænkt mig at gøre som med et stykke råvildt, men som bekendt er en
>kølle på et krondyr "lidt" større end på råvildt.

kender du ikke en slagter, han kan skære den ud, så du får en masse
hverdags middage. istedetfor, der kun bliver festmiddage.
jeg gør det samme med rådyr
hilsen
heinrich

Fra : Lars Kirstein

Dato : 10-10-01 09:49

Hej
Jeg havde da overvejet en slagter, men mit nærige sind siger at jeg måske
skulle prøve selv. (en slagter gør vel, som så mange andre, ikke noget
gratis)

Mvh
Lars

Fra : JSC

Dato : 10-10-01 10:32

Hej

Jeg har lidt erfaringer fra rensdyr. Og opdeling af køllerne er i princippet
"bare" at følge hinderne i kødet, og derved løsne de enkelte muskler. Du får
så en række reelle klumper som kan steges efter behag..... (Du er på afveje,
hvis du begynder at skære musklerne over)

Det kan være en stor fordel at kikke en slagter over skulderen første gang,
men ellers er det ikke svært.

Mvh.
Jørgen

Fra : Peder Porse

Dato : 10-10-01 20:20

Enig, det er ikke så svært. Det sværeste er at savew knogler på de store dyr
rugtigt.
pp

Men husk at få røget lidt af køllen..en herreret....

Køllen på et stykke kronvildt kunne du nok få næsten enhver slagteriarbejder til
at hjælpe med at dele op, for den er alt for stor til et enkelt måltid i langt
de fleste familier.

Og forresten hedder det at forlægge, når vi taler om vildt.

JSC skriver:

--

Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge, DK-8660 Skanderborg

Fra : Lars Kirstein

Dato : 11-10-01 07:59

Tak for hjælpen allesammen

Kødet ligger nu i fryseren, klar til mange gode måltider.

Mvh
Lars Kirstein

Fra : maggedutti

Dato : 11-10-01 20:01

On Wed, 10 Oct 2001 11:31:51 +0200, "JSC" <jsc_dkXY@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>hvis du begynder at skære musklerne over)
>
>Det kan være en stor fordel at kikke en slagter over skulderen første gang,

hvilket som helst dyr er sammensat af muskler, tænk dig hvis man ikke
skar dem igennem, så var der ikke noget der hed schnitzler, steaks,
strimler, tern osv

Fra : JSC

Dato : 12-10-01 09:06

> hvilket som helst dyr er sammensat af muskler, tænk dig hvis man ikke
> skar dem igennem, så var der ikke noget der hed schnitzler, steaks,
> strimler, tern osv

Det komme ikke som den store overraskelse for mig!

Kan vi blive enig om, at det er lettet (og mere hensigtsmæssigt) at begynde
udskæringen af steaks o.lign. Til at man har fået "adskilt" køllen´, fremfor
at man bare begynder at skære på kryds og tværs.... - Dermed ikke sagt at
en kølle skal opdeles i samtlige muskler......

/Jørgen

Fra : maggedutti

Dato : 11-10-01 20:04

On Wed, 10 Oct 2001 10:49:11 +0200, "Lars Kirstein" <DD@dd.dd> wrote:

> [...]
>Jeg havde da overvejet en slagter, men mit nærige sind siger at jeg måske
>skulle prøve selv. (en slagter gør vel, som så mange andre, ikke noget

er der noget galt, i at spørge en slagter hvad han vil gøre det for.
hvis du bor i nærheden af aalborg, vil jeg gøre det gratis, alene
fordi jeg aldrig har prøvet at gøre det ved et krondyr
maggedutti@ofir.dk

Fra : Lars Kirstein

Dato : 17-10-01 10:38

Tak for dit generøse tilbud. Det ville da være værd at overveje, dog bor jeg
i Nivå, så det er lidt af en tur. Ellers tak for det gode tilbud. pænt af
dig.