Strintende hankat
Fra : Jette Alstrup

Dato : 09-10-01 16:02

Vore dejlige halv perser han ( Indekat) på lige knapt 2 år er begyndt at
strinte indenfor...

Er der overhovedet ikke andet at gøre for at afhjælpe dette, end at lade ham
kasterere ?

Mvh. Stella & Uffe

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-10-01 17:15

"Jette Alstrup" <jals@mailme.dk> skrev...
> [...]
> strinte indenfor...
> Er der overhovedet ikke andet at gøre for at afhjælpe dette, end at lade

Kort svar: Nej!

Længere svar: Det er hankattens natur at markere sit territorie ved at
strinte - og kattens natur kan man altså ikke opdrage den til at lægge på
hylden.

Så af med kuglerne med det vuns, og håb på, at I har gjort det i tide...
ellers vil han blive ved med at strinte efter kastrationen.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : steen vinbæk

Dato : 11-10-01 09:39

Hej Jette.

Der er et alternativ mere.
Du kan gå til din dyrlæge og give ham en " P-Sprøjte" det skal han have 2
gange med 1 md. mellemrum og så for hver 5-6 md. Bivirkningerne er meget
minimale ved en HANKAT, derimod er der set kræftfælde på hunkatte.
En "P.sprøjte " er en form for medisinsk kasteration men min erfaring siger
at det skal gøren mens katten er ung så opnår du en fin virkning.Vi kender
flere der opdrætte racekatte der bruger denne form dl. a. fordi hankatten
stadig kan parre sig, men hjemmet stinker ikke af tis.
med venlig hilsen

Ocikatopdrætter

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-10-01 15:52

"steen vinbæk" <vinbaek@oncable.dk> skrev...
> [...]
> gange med 1 md. mellemrum og så for hver 5-6 md. Bivirkningerne er meget
> minimale ved en HANKAT, derimod er der set kræftfælde på hunkatte.

Hmmm - det ville du nok ikke sige, hvis du havde set de første 4 hankatte dø
af brystkræft efter hormonbehandlinger. Det har jeg, derfor anbefaler jeg
ikke - i øvrigt i samråd med min meget dygtige dyrlæge - at man anvender
hormonbehandlinger til hankatte.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-10-01 21:08

"steen vinbæk" <vinbaek@oncable.dk> wrote in message news:3bc55adc$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Du kan gå til din dyrlæge og give ham en " P-Sprøjte" det skal han have 2
> gange med 1 md. mellemrum og så for hver 5-6 md. Bivirkningerne er meget
> minimale ved en HANKAT, derimod er der set kræftfælde på hunkatte.

Næ nej, det er altså ikke rigtigt. Det er lige
omvendt.

Hunkatte bliver mere disponerede for cancer, når
de har fået p-piller, men med hankatte er det langt
værre. Det er på ingen måde tilrådeligt at fylde sin
hankat med kunstige hormoner. Det er særdeles
kræftfremkaldende.

Selvom hormonerne er skadelige for hunkatte, er
de dog i bund og grund lavet til hunkatte. Derfor
kan det ikke komme som den store overraskelse,
at hankattens naturlige hormoner og kunstige
hormoner til hunkatte forliges meget dårligt.

--
Helle
http://home19.inet.tele.dk/kat/

Fra : steen vinbæk

Dato : 11-10-01 21:41

Hej Camilla og Helle
Jeg ved godt at I er meget inde i racekatte, men det jeg skrev er nøjagtig
havd vores dyrlæge fortalte os for ca. 14 dage siden da alle vore 8 katte
var til check. Desuden kender vi flere der bruger det og totalt uden
problemer.
Jeg har også set katte dø af kræft, katte der IKKE havde fået P-sprøjten, og
jeg tror ikke at der nogen katte-ejere der har ofret en annalyse af årsågen
til kræftudbrudet på de sye katte.

Med venlig hilsen
Steen

Fra : steen vinbæk

Dato : 11-10-01 21:53

Hej Helle

Detr er utroligt hvor mange meninger der er om dette emne, men jeg har
printet din udtagelse ud og tager den med til vores dyrlæge, hun fortalte
det stik modsatte for ca. 14 dage siden, det som jeg refererer, men har du
ret skal jeg da aldeles omgående finde en anden dyrlæge. Jeg er ikke dyrlæge
men jeg ligesom tvungen til at tro hende.

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-10-01 22:06

"steen vinbæk" <vinbaek@oncable.dk> wrote in message news:3bc606c9$0$214$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> ret skal jeg da aldeles omgående finde en anden dyrlæge. Jeg er ikke dyrlæge
> men jeg ligesom tvungen til at tro hende.

Hej Steen

Det forstår jeg da godt, for nogen skal man jo tro
på og man vil jo gerne have tillid til sin dyrlæge

Men i hvert fald siger min dyrlæge, at det er noget
man skal holde sig fra - og hun behandler
udelukkende katte - og jeg har også hørt det fra
et par andre dyrlæger.

--
Helle
http://home19.inet.tele.dk/kat/

Fra : steen vinbæk

Dato : 11-10-01 22:32

Hej Helle

Ja vi vil jo det bedste for vore katte, og vi har givet vores hankat en
sprøjte med den ønskede effekt, men det vil ophøre omg. hvis du og Camillas
har ret. Jeg har lige spurgt pr. e-mail " Dyrlægevagten" og om ca. 14 dage
skal vi til vores dyrlæge igen så må jeg jo gå lidt " hårere" til værks og
få det be-eller afkræftet.
I har været rigtige hyggelige og saglige at snakke med.
Hej for nu

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-10-01 22:50

"steen vinbæk" <vinbaek@oncable.dk> wrote in message news:3bc60ff9$0$244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg har lige spurgt pr. e-mail " Dyrlægevagten"

Øh, nu er det altså ikke fordi jeg bare skal lege
"Kloge-Åge", men......

For nogle måneder siden havde en del af os her
fra gruppen en større diskussion med
Dyrlægevagten pga. at der på deres hjemmeside
stod, at killinger måtte tages fra deres mor, når de
er 8 uger. De var meget modvilige overfor at
fjerne det, men det lykkedes da til sidst. Dette
giver mig grund til at tro, at de måske ikke er helt
up to date med deres viden omkring andre ting
heller. Kig evt. i deres debat, hvor noget af
diskussionen er bevaret for eftertiden.

Personligt synes jeg, at de bedste
dyrlægebrevkasser er http://www.netvet.dk og
http://www.dyrenesdoktor.dk/discus/ men jeg må
indrømme at førstnævnte brevkasse ofte besvares
af min dyrlæge, Raiku Sarvå, så det er måske
ikke helt fair, hvis du spørger dér, for hendes svar,
kender jeg allerede

> I har været rigtige hyggelige og saglige at snakke med.

Tak, i lige måde

--
Helle
http://home19.inet.tele.dk/kat/