Alternativt DVD-format?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-10-01 15:55

Hej:

Nu taler man om VCD - som vist nok kan bruges til at lagre
og afspille film som er overspillet fra nettet eller fra dvd'er.

Hvordan er billed- og lydkvalitet på sådanne vcd'er? Og fylder
de lige så lidt som dvd - altså 1:1 (en dvd-film = en vcd-skive)?

--
Hilsen: Jørgen - http://www.grandt-aarhus.dk
Berømte Sidste Ord XX:

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 08-10-01 16:09

"Jørgen Grandt" <VeryUnstable@OnCable.dk> wrote in message

> Nu taler man om VCD - som vist nok kan bruges til at lagre
> og afspille film som er overspillet fra nettet eller fra dvd'er.

VCD er noget gammelt noget, vist det samme som CD-i, som Philips slog på
tromme for for mange år siden (eller tager jeg fejl?). En VCD er teknisk set
en cd med en film på i Mpeg-1. Som nævnt i en tidligere tråd for nyligt er
de meget populære i Asien og indeholder sædvanligvis pirat-materiale. Der
findes også noget, som hedder S-VCD, dvs. super-vcd, som så vidt jeg kan
forstå benytter Mpeg-2 (ligesom DVD), men normalt i en lavere kvalitet end
DVD for at kunne være på de 2 cd'er, som de vist normalt fylder.

> Hvordan er billed- og lydkvalitet på sådanne vcd'er? Og fylder
> de lige så lidt som dvd - altså 1:1 (en dvd-film = en vcd-skive)?

Mpeg-1 er noget skrammel, sådan er det. Det er en gammel standard, der ikke
kan hamle op med nyere (og mere processor-krævende) standarder. De fleste
film fylder vist 2 cd'er, men du kan godt glemme alt om DVD-kvalitet på
disse skiver.

Håber dette hjalp lidt. Denne gruppe er vist ikke den rigtige til at
diskutere denne slags, er det? Hvor skal der futtes hen?

/Nikolaj

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-10-01 16:19

> Hvordan er billed- og lydkvalitet på sådanne vcd'er? Og fylder
> de lige så lidt som dvd - altså 1:1 (en dvd-film = en vcd-skive)?

Kvaliteten er mildest talt elendigt, en DVD fylder typisk 2 VCD'er.

Fra : Anders Nielsen

Dato : 08-10-01 16:53

alm VCD variere noget i kvalitet. Det er normalt ikke noget at skrive hjem
om.
DVD'er rippet som SVCD er derimod rigtig god kvalitet. De spiller i de
fleste nyere DVD afspillere.

vh Anders

Jørgen Grandt <VeryUnstable@OnCable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc1be51$0$51378$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...