Rengøring af haglbøsse
Fra : Anders Sørensen

Dato : 07-10-01 19:29

Hej

Jeg har lige fået jagttegn, og jeg har allerede investeret i en ny
haglbøsse. Jeg har et par spørgsmål mht. brugen af olie ved rengøring. Kan
jeg nøjes med wd-40(både indvendigt og udvendigt), eller skal jeg investere
i en rigtig våben olie??
Mht. krudtaflejringer, hvor tit skal man bruge solvent til sådan noget??

Pft.

Anders Sørensen

Fra : Joe

Dato : 07-10-01 20:32

On Sun, 7 Oct 2001 20:29:24 +0200, "Anders Sørensen" <anders@pbk.dk>
wrote:
køb du noget godt våben olie (lige som hærens)
og nøjes med at bruge dette
så er alt som det skal være.!!
hilsen Joe

Fra : Thomas og Helene

Dato : 08-10-01 21:24

Hej Joe.

Har du et navn på den olie som hæren bruger?

/Thomas

Fra : Joe

Dato : 08-10-01 23:59

On Mon, 8 Oct 2001 22:24:09 +0200, "Thomas og Helene"
<thomashelene@cool.dk> wrote:

nej jeg k3ender ikke navnet på hærens olie....
men jeg ved at gyttorp laver en meget fin gevær olie
jeg har den på spray. og den er osse fint men jeg kan bedre lide nor
jeg kan tørre det på.!!
dog vil jeg sige at til de små krogede steder er det rart med en
spray.....

persontlig bruger jeg aldrig det der solvent. da jeg tager alle rester
med den håede børste og så olie.!!

Fra : Anders Sørensen

Dato : 08-10-01 23:32

Hej

Nu har jeg selv været i hæren, og da brugte vi noget der hed Break Free. Men
det var temmeligt stærkt, og ved forkert brug kunne man faktisk ødelægge
bruneringen på våbenet. Derfor vil jeg helst ikke bruge sådan hver gang jeg
har været ude og skyde, og derfor ville jeg høre om wd-40 var
tilstrækkeligt??

- Anders

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 09-10-01 00:45

On Tue, 9 Oct 2001 00:32:15 +0200, "Anders Sørensen" <anders@pbk.dk>
wrote:

> [...]
>bruneringen på våbenet. Derfor vil jeg helst ikke bruge sådan hver gang jeg
>har været ude og skyde, og derfor ville jeg høre om wd-40 var

Et godt spørsmål er kanskje om noen kan gi noen grunn til at en
"våpenolje" er bedre på et våpen enn andre oljer. Evt. antyde hva som
er forskjellen på en våpenolje kontra en "vanlig" olje ? Eller kanskje
si oss hvorfor et våpen skal behandles annerledes enn et annet verktøy
som består av metall mm ?

WD40, CRC 5-56, Krebs m.fl - alle gjør nytten til rengjøring og
beskyttelse av våpen både utenpå og inni. Skal det gjøres skikkelig
rent (mantel, blyrester mm) bør nok sterkere saker brukes (solvent
osv.)

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Lars Haugaard

Dato : 09-10-01 10:06

Det vigtigste ved en olie til våben eller for den sags skyld værktøj,
er vel at den er syrefri, så må den for min skyld hedde hvad som helst.

De venligste hilsner Lars Haugaard
www.danbbs.dk/~haugaard

Fra : Christian Andresen

Dato : 09-10-01 11:46

"Lars Haugaard" <haugaard@danbbs.dk> wrote in message
> Det vigtigste ved en olie til våben eller for den sags skyld værktøj,
> er vel at den er syrefri, så må den for min skyld hedde hvad som helst.

Vil det sige at en våbenolie også er meget anvendelig til beskyttelse af ens
værktøj, hvis det hænger steder hvor
der er risiko for fugt ?

mvh

Christian

Fra : Lars Haugaard

Dato : 09-10-01 19:57

I princippet vel ja. Men da olie med "tillægsordet" våben- jo pudsigt nok
koster en del mere end alm. syrefri olie, så er det vel smartere at gå den
anden vej rundt?

Lars

www.danbbs.dk/~haugaard

Fra : Niels Riis

Dato : 09-10-01 09:57

Forskellen på alm. olie og våbenolie er så vidt jeg ved kun den, at
våbenolie er garanteret syrefrit, og det skulle være en fordel med hensyn
til brunering m.m., men det er hydraulikolie også, så gå til det nærmeste
maskinværksted med en tom colaflaske og få den fyldt op for 50 kr., så har
du en god våbenolie til maaange år.
Jeg bruger det selv.

Niels Riis

Fra : SAFE_KILL

Dato : 06-12-01 10:32

Hej

Hvlket ord er det der bliver brugt..... Af Lars Haugaard.

Bly rester ????

HALLO

Fra : Lars Haugaard

Dato : 07-12-01 12:28

ØH???
Hvis du nu læste ordentligt efter ville du se, at ordet blyrester faktisk
indgik i et par linjer skrevet af Jon som er nordmand og ikke af
undertegnede!! Og de har vist et andet forhold rent lovmæssigt hvad det
pågældende metal angår.

SÅ SELV HALLO!!!!

Lars Haugaard

www.danbbs.dk/~haugaard

Fra : Jan Jensen

Dato : 07-12-01 13:03

On Fri, 7 Dec 2001 12:28:28 +0100, "Lars Haugaard"
<haugaard@danbbs.dk> wrote:
den bøsse kunne jo også ha' været brugt på en trap bane hvor det er
lovligt at skyde med BLY....

Mvh Jan

Fra : Anders Sørensen

Dato : 07-12-01 14:11

> den bøsse kunne jo også ha' været brugt på en trap bane hvor det er
> lovligt at skyde med BLY....

Ok, der blev jeg overrasket, og jeg må indrømme at den påstånd tror jeg ikke
på, hvor er det helt præcist tilladt i Danmark??

- Anders

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-12-01 14:48

"Anders Sørensen" <anders@pbk.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, der blev jeg overrasket, og jeg må indrømme at den påstånd tror jeg
ikke
> på, hvor er det helt præcist tilladt i Danmark??

Det er så vidt jeg ved tilladt at benytte blyhagl inden for olympisk trap
over hele landet, men ikke nordisk trap eller skeet.
Jeg har prøvet det i Horsens, og kan fortælle at det er et handicap på
mindst 5 hvis man skyder med stålhagl på så hurtige duer.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Jan Jensen

Dato : 07-12-01 15:21

On Fri, 7 Dec 2001 14:11:18 +0100, "Anders Sørensen" <anders@pbk.dk>
wrote:
okay du tror ikke på hvad jeg skriver.!!!!

du kan jo selv undersøge nærmere det er her jeg påstår at der er
lovligt http://www.aalborg-flugtskydningsforening.dk/

og der er tale om på trap banen og ikke de andre
altså der er tilladelse til at bruge bly på trapbanen og kaldet
nordisktrap.

Mvj. Jan

Fra : Per Krabbe

Dato : 07-12-01 17:02

Jeg vil absolut mene at det er strengt forbudt at bære og opbevare blyhagl
uden en særlig tilladelse. Og det kan da ikke være nok at sige at man går på
trapbane.

Fra : Jan Jensen

Dato : 07-12-01 19:20

On Fri, 7 Dec 2001 17:02:28 +0100, "Per Krabbe"
<perkrabbe@hotmail.com> wrote:

nej nej nu er du da helt galt i byen.....

selvfølgelig må man da opbevare bly patroner...
men de må ikke bruges til jagt i danmark.... det kan vi godt blive
enige om...

Mvh. Jan

Fra : Lars Haugaard

Dato : 07-12-01 21:22

Rolig nu alle sammen, jeg prøvede bare på at gøre "SAFE KILL" opmærksom på
at hans "flueknepperi" var en ren forbier.

Lars Haugaard

Fra : Per Krabbe

Dato : 08-12-01 11:54

Nej vi stopper vi fan....

Jeg harr forhørt mig ved vores regionformand, bor nabo til ham.

Hvis man bliver standset, men blypatroner liggende i bilen koster det første
gang 1000 kr. + de konfiskere jagttegnet indtil sagen er undersøgt og
færdig.

Og i hjemmet må du heller ikke have blypatroner liggende.

Hvorfor har der så været frit lejde ved politistationerne til at aflevere
blypatroner? Det er sgu da for at man skulle kunne kommer af med dem...

Fra : Sørensen

Dato : 08-12-01 17:10

Hej

Jeg kan se, at du også har forhørt dig, nu har jeg så snakket med en
forhandler, og han fortalte, at der HAR været givet dispensation til
Olympisk Trap, og det betyder at dispensationen kun gik på
bly-sportspatroner. Denne dispensation er ca. bortfaldet for et års tid
siden. Det har faktisk været muligt, at købe bly-sportspatroner i Danmark,
for så at kunne køre til Sverige for at bruge dem, denne dispensation er
også bortfaldet.
Det skal siges, at dispensationen vist nok skulle gives til enkeltmand, dvs.
os alm. jægere uden disp. ikke har kunnet gå hen og købe bly patroner...
Jeg håber det gav lige opklaring, jeg blev da ihvertfald selv lidt klogere,
om så forhandleren har fyldt mig med løgn, det må guderne jo vide

- Anders Sørensen

Fra : Jack Jensen

Dato : 09-12-01 19:31

"Sørensen" <fam.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
klogere,
> om så forhandleren har fyldt mig med løgn, det må guderne jo vide

Hej

Ikke for at spille klog - men....

Hvis du går på jagt i Sverige (indtil videre) og England.
Så kan du ansøge om at opbevare blypatroner i dit hjem.
Du må ikke medbringe dem i din bil - overhovedet - undtagen at du er på vej
til jagt i de pågældende lande.

Tilladelsen får du af nærmeste politimyndighed. - For en 5-årig periode.

Mvh
Jack

Fra : Jan Jensen

Dato : 08-12-01 17:42

On Sat, 8 Dec 2001 11:53:51 +0100, "Per Krabbe"
<perkrabbe@hotmail.com> wrote:
nej nej, jeg har forhørt mig idag.!! på aalborg flugtskydnings bane
er der tilladelse til at skyde med bly 24 gr. på den nordiske trap
bane....

det er en tilladelse som er søgt ved komunen jeg ved så ikke om den
genforhandles hvert år.

Mvh. Jan

Fra : Mads

Dato : 09-12-01 22:26

Jeg har lige fået brev fra Politimesteren i forbindelse med fornyelse af min
tilladelse til besiddelse ad blyhaglpatroner,hvor de referere til at
blyhaglpatroner ikke længere er omfattet bestemmelserne for at indehavere af
jagttegn kan erhverve, besidde, bære og anvende færdigladede haglpatroner.
Ydermere så henviser de til cirkulære nr. 8 om våben og ammunition $9 :

"Tilladelse til blyhaglpatroner kan kun gives til personer, der godtgør at
skulle anvende blyhaglpatroner til flugtskydning i de afdelinger under Dansk
Flugtskydningsforbund, der har dispensation fra Skov- og Naturstyrelsen til
at anvende blyhaglpatroner på deres skydeanlæg".

Så med mindre man er aktiv trap skytte og kan godtgøre det så er det slut
med at opbevare blypatroner.

Mvh
Mads

Fra : Sørensen

Dato : 08-12-01 10:53

Ok, f.eks. på KFK på amager er det ihvertfald ikke tilladt, se selv
www.claytarget.dk

Det undrer mig meget, at man skulle have fået dispensation for Olympisk
Trap, bly er jo ikke ligefrem miljømæssigt korrekt at bruge disse dage...

- Anders

Jan Jensen <pwr9jj@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2sj11u4gass5at1reduhkgmkmmsij2v8u7@4ax.com...