Andet multimedie
bentjuul 3670
Rammer om billede
Fra : Thomas Klindt Østerb~

Dato : 07-10-01 15:52

Hvordan laver jeg rammer omkring et billede i PhotoShop 6.0 DK ???

Jeg er snart ved at give op !, suk

Mvh.

Thomas

Ps. Jeg har lige vedhæftet eksempler så man kan se hvad det er jeg godt
kunne tænke mig at lave!

Fra : Madsen

Dato : 07-10-01 16:07

"Thomas Klindt Østerbye" <Thomas@osterbye.dk> skrev:

> Hvordan laver jeg rammer omkring et billede i PhotoShop 6.0 DK ???
>
> Jeg er snart ved at give op !, suk

Jeg kan ikke huske hvad det hedder i den danske version, men i
den engelske kan du gøre følgende:

Menuen Select > All (på en pc svarer det til Ctrl + A)
Menuen Select > Modify > Border og f.eks. en værdi på 20 pixels.

Nu har du en markering som udgør rammen. Udfyld rammen med
farve, billede, pattern eller hvad du nu end vil have rammen til at
ligne.

Et alternativ er at gå over i din Actions-palette og køre den action
der i den engelske udgave hedder Wood Frame.

> Ps. Jeg har lige vedhæftet eksempler så man kan se hvad det er jeg godt
> kunne tænke mig at lave!

Du bør ikke sende vedhæftede filer til en nyhedsgruppe som ikke
accepterer binære filer. Send evt. filen til <news:dk.binaer> eller
send den op på en hjemmeside som du så kan henvise til i dit
indlæg her i gruppen.

Se evt: <http://usenet.dk/netikette/attach.html>

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : ]88[.::PunisherOlsen~

Dato : 07-10-01 20:15

Hej Thomas

Du skal nok lige have et par ting i mente hvis du følger nogle af rådene
Madsen kom med.

Jeg går ud fra du ikke er vant til at bruge PS, så here goes:

For det første skal du huske at aflåse billedelaget når du åbner din grafik
i PS. Dette lag vil hedde baggrundslag, og der vil være indikeret en låst
hængelås til højre. Dobbeltklik på laget, indtast navn og tryk ok. Aflåser
du ikke laget vil CTRL+A ikke virke.

Beslutter du dig for at bruge border skal du huske at PS vil indsætte en
ramme indover grafikken, og detaljer på billedet vil derfor gå tabt til
fordel for den farvefyldte ramme.

Jeg vil nok anbefale dig at for det første udvide billedcanvassen med den
størrelse du forventer rammen skal være. Dette gøres under Image => Canvas
Size (husk at CTRL+A baggrundslaget først og hold markeringen aktiv mens du
ændrer canvas).
Under Edit => Stroke finder du din løsning. Vælg rammens størrelse ved
stroke, og vælg dernæst outside (opretter stroke udenfor markeringen).

Hvis ønsker at fylde rammen med andet end solid farve, skal du vælge Select
=> Modify => Border. Det kan dog anbefales at holde rammen på sit eget lag,
da du dermed ikke ødelægger billedinformation på selve det loadede
billede/grafik, og selvfølgelig har muligheden for at ændre rammen til
enhver tid.

--
|___]88[___|
..::PunisherOlsen::.

Fra : Madsen

Dato : 07-10-01 21:00

"]88[.::PunisherOlsen::." <]88[PunisherOlsen@Hotmail.com> skrev:

> [...]
> hængelås til højre. Dobbeltklik på laget, indtast navn og tryk ok. Aflåser

Du kan til hver en tid markere hele billedet ved at trykke Ctrl + A.
Det behøver du ikke at låse baggrundslaget op for at gøre.

Bortset fra det er jeg enig imed dig. Det er smartere at lave rammen
på et nyt lag så man ikke piller ved originalbilledet.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.