Skift fra Wintel til Mac
Fra : Lasse Leegaard

Dato : 07-10-01 14:58

Davser

Jeg overvejer kraftigt at skifte fra en Wintel platform til Mac. I den
sammenhæng er der en del spørgsmål der melder sig:

-Hvilken Mac skal jeg vælge? Jeg er blevet totalt forelsket i OS X og vil
gerne have hardware der kan køre det ordentligt - uden for meget ventetid
(det kan i den forbindelse nævnes at det jeg bruger det meste af min tid på
er Web, chat[IRC, ICQ] og lidt småskriverier. Jeg har desuden en vane for at
åbne en masse programmer af samme art (browsere som regel) )
Jeg står og vakler lidt mellem en iBook og en PowerBook. Er iBooken 'kraftig
nok' til at håndtere OS X med en hastighed der er til at holde ud?

-Mail - jeg bruger Outlook express. Jeg ved man kan få OE til Mac, men kan
man flytte sine mailfiler direkte over og beholde alle indstillinger/account
info/news info.....

- ICQ - Kan man flytte sin kontaktliste over og beholde det hele?

- Er der nogen der har kendskab til noget en PC'er kan som en mac ikke kan?
(jeg tænker ikke på specifikke spil/programmer men mere på ting som
Flash/java/deslige)

-Lasse-

Fra : Thøger

Dato : 07-10-01 15:16

in article jbZv7.3510$uQ.442678@news010.worldonline.dk, Lasse Leegaard at
Spam@brandbil.dk wrote on 07/10/01 15:57:

> [...]
> Jeg står og vakler lidt mellem en iBook og en PowerBook. Er iBooken 'kraftig
> nok' til at håndtere OS X med en hastighed der er til at holde ud?

Tag iBook, til dine krav er den rigeligt! Den anden er simpelthen for dyr
synes jeg, og iBook er et fund til de penge!

> -Mail - jeg bruger Outlook express. Jeg ved man kan få OE til Mac, men kan
> man flytte sine mailfiler direkte over og beholde alle indstillinger/account
> info/news info.....

Jeg tvivler, men det kan være der er et trick... Du kan evet. Gemme dine
indstillinger såsom contacts etc. Som text filer, det kan oe mac importere i
hvert fald.

> - ICQ - Kan man flytte sin kontaktliste over og beholde det hele?

Dunno

> - Er der nogen der har kendskab til noget en PC'er kan som en mac ikke kan?
> (jeg tænker ikke på specifikke spil/programmer men mere på ting som
> Flash/java/deslige)

Netbank og spil, men ikke webstandarder... De kører fint på mac også

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 07-10-01 15:30

"Thøger" <tterp@mac.com> wrote in message news:B7E63027.95C%tterp@mac.com...

> Netbank og spil, men ikke webstandarder... De kører fint på mac også

Darnit.... min homebanking hos Danske Bank er desværre lidt en killer app...
I simply cant do without it..

-Lasse-

Fra : J.C. Voss

Dato : 07-10-01 15:40

Lasse Leegaard <Spam@brandbil.dk> wrote:

> Darnit.... min homebanking hos Danske Bank er desværre lidt en killer app...
> I simply cant do without it..

Du kan købe Virtual PC fra Connectix
<http://preview.connectix.com/testdrive/>, som er lige på kanten til at
blive X'et. Decisions, decisions, desicions...

--
//Jonas @ 11°, 56° | Hellere styr på lortet - |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | end lort på styret... |

Min adresse er *ikke* .ugyldig

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 07-10-01 15:43

J.C. Voss <macaddict2k@operamail.com.ugyldig> wrote:

> Du kan købe Virtual PC fra Connectix
> <http://preview.connectix.com/testdrive/>, som er lige på kanten til at
> blive X'et. Decisions, decisions, desicions...

Shit - du var hurtigst!

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : J.C. Voss

Dato : 07-10-01 15:55

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> ^^^^^^^^^
> Shit - du var hurtigst!

Ja, også hurtigere end sætternissen

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 07-10-01 16:25

"J.C. Voss" <macaddict2k@operamail.com.ugyldig> wrote in message

> Du kan købe Virtual PC fra Connectix
> <http://preview.connectix.com/testdrive/>, som er lige på kanten til at
> blive X'et. Decisions, decisions, desicions...

Hvilket giver en yderliger omkostning på ca. 1000 kr....

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 07-10-01 16:36

Lasse Leegaard <Spam@brandbil.dk> wrote:

> "J.C. Voss" <macaddict2k@operamail.com.ugyldig> wrote in message

> Hvilket giver en yderliger omkostning på ca. 1000 kr....

Jamen - så kan du jo prøve at 'bearbejde' Danske Bank til at få stablet
en macløsning på benene. Ud fra mit snævre synspunkt kan jeg ikke se
nogen undskyldning for at de ikke kan få det til at køre på mac når både
Jyske Bank og Next Bank har lavet tilfredsstillende macløsninger.

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-10-01 22:08

> [...]

> nogen undskyldning for at de ikke kan få det til at køre på mac når både
> Jyske Bank og Next Bank har lavet tilfredsstillende macløsninger.

Jeg har netop hørt at Jyske Banks erhvervsdel ikke virker på Mac - er
det et rygte med hold i ????

--
Ciao Jesper )

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-10-01 11:37

> Jeg har netop hørt at Jyske Banks erhvervsdel ikke virker på Mac - er
> det et rygte med hold i ????

Korrekt - det er kun den "almindelige" web-bank, der virker direkte på
Mac'en.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-01 16:37

Lasse Leegaard <Spam@brandbil.dk> wrote:

> Hvilket giver en yderliger omkostning på ca. 1000 kr....

så køber du bare den G3 jeg har tilbudt dig - den koster jo knapt 3000kr
mindre end en tilsvarende iBook med DVD...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : J.C. Voss

Dato : 07-10-01 16:43

Lasse Leegaard <Spam@brandbil.dk> wrote:

> Hvilket giver en yderliger omkostning på ca. 1000 kr....

Korrekt, men det er stadig betydeligt mindre end hvad det ville koste at
køre OS X på din Wintel. Igen, decisions, decisions, decisions

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 08-10-01 18:53

J.C. Voss wrote
> Du kan købe Virtual PC fra Connectix

Jeg overvejer selv at købe en Mac. Jeg vil aldrig købe en, hvis det
betød at jeg skulle lave lappeløsninger med diverse emulatorer, for at
kunne bruge min PC bank. Det holder da slet ikke.

Så vil jeg hellere vælge en bank, med en ordentlig løsning. Det er så
ikke aktuelt i Lasses tilfælde.

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
www: http://www.sjl.dk/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-10-01 20:50

Søren Jacob Lauritsen <devnull@nospam.sjl.dk> wrote:

> [...]
>
> /Søren
>
> --
> Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!

tja tjo, jer ser det ikke som en lappeløsning men bare en løsning indtil
DB fedter sig sammen til at lave noget der virker på alle platforme. Og
hvorfor ikke bare skifte bank ? ..tja nogle af os har en kanon
bank(rådgiver) og så er det ikke så vigigt om deres netbank kører native
under macos :)

/thomas
--
Er du talt med ?
Gå til http://www.elements.dk/count

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 08-10-01 21:15

Thomas von Hassel wrote

> hvorfor ikke bare skifte bank ? ..tja nogle af os har en kanon
> bank(rådgiver) og så er det ikke så vigigt om deres netbank kører
native
> under macos :)

Okay, jeg kan godt følge dig. Jeg synes bare, det er at baldre kolibrier
med køller, at installere en hel emulator, blot for at køre en enkel PC
bank. Hvis jeg skulle skifte til Mac, var det for at blive fri af
Windows.

Samt at have bedre forudsætninger for at kunne lave mine webløsninger og
min grafik.

/Søren

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 07-10-01 15:42

Lasse Leegaard <Spam@brandbil.dk> wrote:

> kan?

> Darnit.... min homebanking hos Danske Bank er desværre lidt en killer app...
> I simply cant do without it..

Det er muligt du kan afvikle netbank via virtual pc (som også er på vej
til OS X). Se evt. <http://preview.connectix.com/testdrive/>

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Thøger

Dato : 07-10-01 15:56

in article WFZv7.3522$uQ.444680@news010.worldonline.dk, Lasse Leegaard at
Spam@brandbil.dk wrote on 07/10/01 16:30:

> kan?

> Darnit.... min homebanking hos Danske Bank er desværre lidt en killer app...
> I simply cant do without it..
>
> -Lasse-

Jeg havde det ligeså, indtil jeg bad Jyskebank om at lukke min danskebank
konto
Deres netbank styrer for vildt også på mac

/Thøger

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 07-10-01 16:13

"Thøger" <tterp@mac.com> wrote in message news:B7E639B7.967%tterp@mac.com...

> Jeg havde det ligeså, indtil jeg bad Jyskebank om at lukke min danskebank
> konto
> Deres netbank styrer for vildt også på mac

Den luksus har jeg ikke.... Jeg er bundet til Danske bank fordi jeg arbejder
for dem....

-Lasse-

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-10-01 21:12

> [...]

> app...

> Den luksus har jeg ikke.... Jeg er bundet til Danske bank fordi jeg arbejder

a wha ? ..du kan da ikke være tvunget til at have dine konti hos DB bar
fordi du arbejder der ?

/thomas

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 08-10-01 06:35

"Thomas von Hassel" <t@garbage.dk> wrote in message

> a wha ? ..du kan da ikke være tvunget til at have dine konti hos DB bar
> fordi du arbejder der ?
>
> /thomas

Jeg er tvunget til at have mindst een lønkonto der.(jeg kan godt flytte dem
et andet sted hen - men min løn bliver udbetalt i Danske bank - færdig...)..
og desuden får jeg nogle fordele i form af lave renter og den slags ved at
have mine penge der...

-Lasse-

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-10-01 18:45

> [...]

> og desuden får jeg nogle fordele i form af lave renter og den slags ved at

ok, det lyder bare lidt underligt :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-10-01 16:16

> Darnit.... min homebanking hos Danske Bank er desværre lidt en killer app...
> I simply cant do without it..
>
> -Lasse-

Brug Virtual PC .. det gør vi andre :)

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 07-10-01 16:48

> Brug Virtual PC .. det gør vi andre :)

Hvad så med sådan noget som RAM?

128 MB lyder ikke af så meget i en PC mands ører :)

Vil det være tilstrækkeligt til at kunen det jeg vil ´+ virtual PC?

-Lasse-

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 07-10-01 17:02

> [...]

> 128 MB lyder ikke af så meget i en PC mands ører :)
>
> Vil det være tilstrækkeligt til at kunen det jeg vil ´+ virtual PC?

Nej. Jeg vil anbefale at du køber 256 Mb ekstra. De fås for omkring
4-500 kr. (SO-DIMM PC100). Se evt. <http://www.prcdata.dk>

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-01 17:14

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Nej. Jeg vil anbefale at du køber 256 Mb ekstra. De fås for omkring
> 4-500 kr. (SO-DIMM PC100). Se evt. <http://www.prcdata.dk>

vær opmærksom på, at klodserne i iBook'en skal være meget små!

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 07-10-01 17:25

> vær opmærksom på, at klodserne i iBook'en skal være meget små!

Jeps! Jeg køber 256 mb ekstra til min iBook. 89 DM (ca. 340 kr) -
billigere bliver det nok ikke lige foreløbigt...

512 Mb iBook RAM koster hos <www.dsp-info.com> ca. 2000 kr.

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-01 17:31

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> 512 Mb iBook RAM koster hos <www.dsp-info.com> ca. 2000 kr.

og de har kun én klods, klodserne er endnu så sjælde (må være kommet
inden for de seneste to uger) at de enten er uopdrivelige eller
ubetalelige.

Fra : Jesper

Dato : 08-10-01 09:15

> og de har kun én klods, klodserne er endnu så sjælde (må være kommet
> inden for de seneste to uger) at de enten er uopdrivelige eller
> ubetalelige.

De må være på vej:

<http://www.macaddict.com/forums/Forum15/HTML/001457.html>

--
>>> mvh
>>> Jesper

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 07-10-01 19:02

"Jesper Møller-Fink" <jmfink@mac.com> wrote in message

> Jeps! Jeg køber 256 mb ekstra til min iBook. 89 DM (ca. 340 kr) -
> billigere bliver det nok ikke lige foreløbigt...
>
> 512 Mb iBook RAM koster hos <www.dsp-info.com> ca. 2000 kr.

Hvor kan man i øvrigt finde nogle priser på Macs?jeg synes det har været
meget svært at finde noget konkret. Det mest konkrete jeg har fundet er hos
Fredgaard...

-Lasse-

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-10-01 19:30

> [...]

> meget svært at finde noget konkret. Det mest konkrete jeg har fundet er hos

Prøv www.computerstore.dk

martin

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 07-10-01 19:32

> [...]

> meget svært at finde noget konkret. Det mest konkrete jeg har fundet er hos

<http://www.macxpres.dk>
<http://www.nemdirect.dk>
<http://www.ecommit.dk>
<http://www.computerstore.dk>
<http://www.officeline.dk>

Harddiske, RAM o.lign. kan du som regel købe ved de fleste PC pushere.

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-01 19:56

> [...]

> meget svært at finde noget konkret. Det mest konkrete jeg har fundet er hos

fredgårds priser adskiller sig ikke væsentlig fra konkurenternes. eks:

<http://www.nemdirect.dk>
<http://www.macxpress.dk>
<http://www.officeline.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-01 17:12

Lasse Leegaard <Spam@brandbil.dk> wrote:

> Hvad så med sådan noget som RAM?
>
> 128 MB lyder ikke af så meget i en PC mands ører :)
>
> Vil det være tilstrækkeligt til at kunen det jeg vil ´+ virtual PC?

nej, du _skal_ over 256MB gerne det dobbelte, en 256MB klods til
iBook'en koster ca 500kr. - pt er det den største klods du kan sætte i
en iBook. dvs max er 384MB, for de 128MB sidder på bundkortet

Til PB G4 er der kommet 512MB klodser som er er små nok, men de koster
en formue (+5000kr). Det samme vil sansynligvis gøre sig gældende, når
de helt små 512MB klodser til iBook'en kommer på markedet.

Til Pismo og Lombard (PowerBook G3) kan man derimod godt få 512MB
klodser, der kan betales af almindelig mennesker. PB G3 og G4 har ikke
ram på bundkortet og kan tage to RAM klodser.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 07-10-01 15:30

Lasse Leegaard <Spam@brandbil.dk> wrote:

> -Hvilken Mac skal jeg vælge?

Som Thøger skriver er iBook'en absolut perfekt til det du skal bruge den
til. Jeg har selv lige bestilt én og efter jeg har læst diverse
diskussionsfora og anmeldelser på nettet er jeg absolut ikke i tvivl om
at det er en genial maskine!

Tjek evt. disse links:

<http://www.macaddict.com/forums/Forum15/HTML/001456.html>
<http://www.macaddict.com/forums/Forum15/HTML/001439.html>
<http://www.macaddict.com/issues/0109/rev.ibook.html>
<http://www.macnn.com/features/newibookphotos.phtml>

Held og lykke med købet!

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : *nico*

Dato : 07-10-01 21:33

kaster sig ind i kampen, og får sikkert nogen øretæver på vejen, men prøver
jo bare at hjælpe.

med det behov du har for Computeren, det være sig Pc ell. Mac, vil jeg
anbefale at du bliver på Pc platformen, men måske anskaffer dig en brugt
mac til en rimelig sum penge, som du så kan lege på. En g3 kører ganske
fornuftigt OS X.

Det er desværre sådan at mange ikke kender til Mac´er Specielt danske
Pengeinstituter.
Det er så vidt jeg ved kun JB der har en platform der virker ¨på alle
platforme

Jeg har selv et par pc´ere og en SKØN TI/500 PB.
Mine erfaringer er at Ti´eren er hurtigst i Download, men Pc´erne er
hurtigere i almindelig surf.
Sikkert fordi mange. ligesom de danske banker, kun tænker i PC.

Icq. Hvis du bruger mange af de specielle ting i icq 2000/2001 på pc´en,
skal du lige se den skrabede version der er til mac
Den kan bruges, men mangler en del features...

Men valget af system er en følelses sag, jeg vil ALDRIG undvære hverken min
XP eller min OS 9 ell. OS X
De har begge deres beretigelse. jeg bliver aldrig helt glad for Virtual Pc
på mac, så Pc´en har stadig et liv hos mig.

Held og lykke med dit valg.

Nicolai !

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-01 21:59

*nico* <npe@mac.com> wrote:

> Det er så vidt jeg ved kun JB der har en platform der virker ¨på alle
> platforme

I min lokale unibank afdeling spørger de til om jeg ikke vil have PC
bank stort set hver gang jeg sætter min ben i "butikken" - og hver gang
henviser jeg til at det vil jeg da gerne have, hvis de laver en løsning
jeg kunne bruge (_uden_ VPC)

Om det var en And eller ej ved jeg ikke, men for tre uger siden fik jeg
at vide, at de var ved at teste en platformsuafhængig løsning møntet på
linux og mac brugere.
pt er det blot et rygte, men jeg skal gerne bringe det videre uden, at
jeg tror at det bliver til noget...

Fra : René Sindberg

Dato : 08-10-01 06:40

Hejsa!..

Mht. Unibank har jeg hørt det samme... der skulle testes en version som
skulle køre uden den sikkerhedsfil som der idag kræves liggende ved login,
så vi må krydse fingre så vi kan få et større udbud end JB.

Mvh
René

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-10-01 22:40

*nico* <npe@mac.com> wrote:

> [...]
> anbefale at du bliver på Pc platformen, men måske anskaffer dig en brugt
> mac til en rimelig sum penge, som du så kan lege på. En g3 kører ganske

Jeg vil gerne tilslutte mig synspunktet om at Wintel tilbyder den
hurtigste og mest kompatible computerløsning....

Problemet er bare at kærlighed gør blind! (...og OSX er bare et fedt
styresystem.) Hvis man som privat bruger vælger Macintosh, skal man
kæmpe lidt hver dag

/Martin

Fra : Jesper

Dato : 07-10-01 22:46

> [...]

> Jeg står og vakler lidt mellem en iBook og en PowerBook. Er iBooken 'kraftig
> nok' til at håndtere OS X med en hastighed der er til at holde ud?

Ja, men den kan godt li' G4, da den er optimeret til den. Men det
afhænger som sagt af pengepung og behov. Jeg synes selv at
skærmopløsningen er for lille på iBook med 1024 * 768, her tilbyder
PowerBook Titanium 1280 * 1024, det er passende.

> -Mail - jeg bruger Outlook express. Jeg ved man kan få OE til Mac, men kan
> man flytte sine mailfiler direkte over og beholde alle indstillinger/account
> info/news info.....

Du kan få OE til Mac men den kører på classic, den kører ikke i native
OS X, med MS Office X der skulle komme til november medfølger en OS X
native Entourage. Jeg ved ikke om Entourage eller Outlook Express til
Mac vil æde PC udgavens mailfiler. Det bliver muligvis ret teknisk.

> - ICQ - Kan man flytte sin kontaktliste over og beholde det hele?

Igen-jeg ved ikke om filerne er kompatible, prøv!

> - Er der nogen der har kendskab til noget en PC'er kan som en mac ikke kan?
> (jeg tænker ikke på specifikke spil/programmer men mere på ting som
> Flash/java/deslige)

Der er færre spil til Mac, Flash er helt kompatibelt med Mac, Java i
Classic er ikke god men knaldgod i OS X. Der er endnu ikke ret menge
programmer til OS X, det må du finde dig i. Jeg kender ikke nogen
muligheder for at afspille Div X AVI filer på Mac og ASF DivX går
dårligt, da det kun er muligt i en gammel version af Windows Media
Player til mac med en dårlig plug in.
Glem alt om NetMeeting, duer ikke til mac. Voicechat i AIM duer i
classic, ikke i OS X. MSN Messenger i mac kan ikke en skid og det samme
gælder Yahoo Messenger.
--
Jesper. »Vi danskere er med vores kristne-lutheranske
kulturarv så forskellige fra muslimerne, at vi må erkende,

Fra : Johnny louis

Dato : 08-10-01 00:44

Jesper <triton@titancity.com> wrote:

>her tilbyder PowerBook Titanium 1280 * 1024, det er passende.

Max på TiBook er 1152 X 768.

--
Johnny Louis

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 08-10-01 07:01

Hmm

Det lyder mere og mere - i mine ører ihvertfald - som om det ville være
meget nemmere at bruge pengene på at opgradere min gamle PC. Måske vente et
halvt til helt år indtil OS X er 'modent' (med det mener jeg indtil de
fleste programmer kører native OS X)

Hovedgrunden til at jeg ville have en Mac var at jeg ville gøre det samme
som jeg gør nu - bare på en anderledes og lækker måde :) Men det lader til
at Macen ikke helt kan levere det til mig endnu... Ihvertfald ikke som jeg
vil have det.

Under alle omstændigheder vil jeg godt sige pænt tak for den meget
kvalificerede hjælp jeg har fået her. Jeg vender sikkert frygteligt tilbage
på et senere tidspunkt.. :)
-Lasse-

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-10-01 13:28

> [...]

> halvt til helt år indtil OS X er 'modent' (med det mener jeg indtil de

det gør de inden jul.

10.1 som lige er udkommet (dog endnu ikke på dansk) er allerede moden.
både toast, word og VPC findes allerede som previw udgaver, frehand er
på markedet og meget anden software er pt. carboniseret.

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 08-10-01 14:18

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote in message

> det gør de inden jul.

Hmm... så er det måske til januar udsalget man skal handle ;)

> 10.1 som lige er udkommet (dog endnu ikke på dansk) er allerede moden.
> både toast, word og VPC findes allerede som previw udgaver, frehand er
> på markedet og meget anden software er pt. carboniseret.

Jeg vil helst undgå at køre noget virtuelt... Hvis jeg skifter til Mac er
det ikke for at emulere en PC på den - så kan jeg ligesågodt købe en PC..

-Lasse-

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-10-01 17:48

> Hmm... så er det måske til januar udsalget man skal handle ;)

udsalg og ny mac er desværre ikke noget der hænger sammen.

En sjælden gang kan man købe den gamle model til let reduceret pris, når
der kommer nye modeller, men Apple er efterhånden blevet uhyggelig gode
til, at få rydet lagrene når der sendes nye modeller på markedet.

Fra : Thøger

Dato : 08-10-01 09:37

in article 1f0xlet.12molsnd5thnyN%triton@titancity.com, Jesper at
triton@titancity.com wrote on 07/10/01 23:46:

> PowerBook Titanium 1280 * 1024, det er passende.

Næh den gør ej!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-10-01 13:28

Thøger <tterp@mac.com> wrote:

> Næh den gør ej!

jo på den eksterne.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 08-10-01 18:07

Jesper <triton@titancity.com> wrote:

> Java i
> Classic er ikke god men knaldgod i OS X.

Hmmm nej, end ikke on par med Suns til windows, solaris eller linux x86.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-10-01 00:23

I artiklen <9pss9d$ogq$1@sunsite.dk> , "Søren Jacob Lauritsen"
<devnull@nospam.sjl.dk> skrev:

> [...]
> kunne bruge min PC bank. Det holder da slet ikke.
>
> Så vil jeg hellere vælge en bank, med en ordentlig løsning. Det er så

Det undrer mig at der ikke er nogen bank, som har lavet en e-mail baseret
løsning. PGP findes jo til alle platforme.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-01 08:31

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> I artiklen <9pss9d$ogq$1@sunsite.dk> , "Søren Jacob Lauritsen"

> Det undrer mig at der ikke er nogen bank, som har lavet en e-mail baseret
> løsning. PGP findes jo til alle platforme.

Det vil blive noget bøvl. Og folk vil gerne ha' en fin GUI at klikke i.
Hvordan forestiller du dig en email bank ? ..sende koder frem og tilbage
? ...det bruger folk ikke, alt for besværlig

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-10-01 21:34

I artiklen <1f107o2.gc66hw6zaa58N%thomas@vermoe.dk> , thomas@vermoe.dk
(Thomas von Hassel) skrev:

> Det vil blive noget bøvl. Og folk vil gerne ha' en fin GUI at klikke i.
> Hvordan forestiller du dig en email bank ? ..sende koder frem og tilbage
> ? ...det bruger folk ikke, alt for besværlig

Samme måde som GiroBank, med formularer. Man tager en skabelon og skriver
tal ind på passende steder.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-01 22:00

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Samme måde som GiroBank, med formularer. Man tager en skabelon og skriver
> tal ind på passende steder.

du kan overføre penge på den måde, men du kan ikke umidelbart få konto
oplysninger osv. et java program som kan afvikles på enhver platform med
java, eller en java Applet der kan afvikles i en browser er en langt
bedre løsning.
mht til unibankrygtet som jeg selv bragte til torvs, har jeg i dag fået
at vide at der kommer en afklaring om to uger.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-10-01 13:12

I artiklen <1f1191h.o8tcso29updaN%spam@reippuert.dk> , spam@reippuert.dk
(Morten Reippuert Knudsen) skrev:

> [...]
> oplysninger osv. et java program som kan afvikles på enhver platform med
> java, eller en java Applet der kan afvikles i en browser er en langt

Hø-hø, det er det jo så som så med. Hver gang du opgraderer noget, kan du
risikere at din net-bank pludselig holder op med at virke. Net-bankerne
fungerer typisk dårligt offline. Med hensyn til kontooplysninger, så er det
kun et spørsmål om at have en rimelig ny oversigt. Den kunne man få tilsendt
jævnligt per e-mail, eller bestille en ekstra hvis det haster. Det behøver
ikke tage mere end et par minutter (højst) at få et automatisk svar.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-10-01 20:27

On 10/10/01 14:12, in article bx%w7.346$TU1.5350@news.get2net.dk, "Niels
Jørgen Kruse" <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Hø-hø, det er det jo så som så med. Hver gang du opgraderer noget, kan du
> risikere at din net-bank pludselig holder op med at virke.

Hvorfor? Hvis applet'en eller java programmet er skrevet ordenligt vil det
ikke påvirke noget.

Mail løsningen er derimod meget dårligt, får du slettet et tegn i din
"skabelon" ødelægges syntaksen og e-mailen kan ikke behandles af det program
der skal synkronisere den med bankens database... For ´mig at se vil det
medføre alt for storrisiko for fejl. Jeg ville under ingen omstændigheder
være tryg ved et sådan system.

> [...]
> jævnligt per e-mail, eller bestille en ekstra hvis det haster. Det behøver
> ikke tage mere end et par minutter (højst) at få et automatisk svar.

Med sådan en besværlig løsning, er det sgu nemmere at bruge en tast selv
service vía telefonen.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-10-01 22:46

I artiklen <B7EA6DAE.AE4A%morten@reippuert.dk> , Morten Reippuert Knudsen
<morten@reippuert.dk> skrev:

> Hvorfor? Hvis applet'en eller java programmet er skrevet ordenligt vil det
> ikke påvirke noget.

Så er det derfor alle net-banker kører problemfrit på selv oldgamle Mac'er?

> [...]
> medføre alt for storrisiko for fejl. Jeg ville under ingen omstændigheder

Man får selvfølgelig en tilbagemelding med fejlmelding, eller et resumé af
transaktionen med en frist for hvor længe man kan fortryde.

> Med sådan en besværlig løsning, er det sgu nemmere at bruge en tast selv
> service vía telefonen.

Da kun hvis man absolut skal have en splinterny oversigt. Er net-bankerne
altid 100% uptodate med deres oplysninger? Og hvor mange bit er det nu en
tast-selv-service er krypteret med?

PS: du behøver ikke maile en kopi af det du poster.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-10-01 23:50

> [...]

> I artiklen <B7EA6DAE.AE4A%morten@reippuert.dk> , Morten Reippuert Knudsen

> Så er det derfor alle net-banker kører problemfrit på selv oldgamle

der er stort set ingen der kører, fordi de ikke er skrevet til at være
plaformsuafhængige, derfor! det har intet med gamle os versioner og
browsereat gøre - jeg snakker om java som ikke nødvendigvis skal
afvikles som en Applet i en browser.

> Man får selvfølgelig en tilbagemelding med fejlmelding, eller et resumé af
> transaktionen med en frist for hvor længe man kan fortryde.

brugervenligt ?

> Da kun hvis man absolut skal have en splinterny oversigt. Er net-bankerne
> altid 100% uptodate med deres oplysninger?

ja.

> Og hvor mange bit er det nu en tast-selv-service er krypteret med?

aner det ikke, pointen er at det er ubrugervenligt ligesom email
løsningen, som nørderne måskenok kanbruge, men det er ærlig talt ikke
dem bankerne er interesseret i.

> PS: du behøver ikke maile en kopi af det du poster.

det var en fejl cc's server var nder så jeg læste news i entourage og
fik trykket forkert. til fluekepperen.... din linielængde er for lang!