En par spørgsmål om G4
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-10-01 08:42

Hvordan finder man ud af om en G4 er en Sawtooth, Yikes eller Mystic ?
Kan man gøre det via Apple System Profiler ? I så fald hvordan ?

Jeg er ved at konfigurere 2 G4'ere og de er begge 400 mhz med 20 GB HD.
De har begge ROM $77D.45F6, men har forskellige Boot ROM $0003.26f1 og
$0004.18f5 - jeg er kommmet frem til at de må være Sawtooth modeller.

Grunden til at jeg gerne vil vide det er, at jeg godt kan lide at give
maskinernes HD et unikt navn samt ikon, så de dermed er lette at
genkende i et netværk.

Bortset fra det så er der en RAM fejl under opstart af den ene, hvilket
jo nok skyldes at den der sidt rodede med den (ikke mig), har sat 2 stk
PC66-333S RAM moduler i fra en grå G3'er. Jeg formoder det er problemet
?! I så fald skal der noget nyt RAM i, men er PC100 klodser
tilstrækkeligt og hvor fåes de billigt i en ordentlig kvalitet ?
Mac'erne bliver brugt til fotoarbejde, så jeg havde forestillet mig 2 x
256 klodser, da jeg ikke tror at ejeren vil købe 512 klodser.

Den anden G4 har jeg ikke haft held til at fikse endnu, da jeg ikke kan
boote fra en ekstern FireWire brænder (tidligere posting). DVD drevet
virker tilsyneladende ikke. Imidlertid står der en ekstra G4, som jeg
tager drevet fra, da det går noget hurtigere, så kan jeg også teste det
defekte drev i den raske G4, for at se om det virkelig ikke mounter.

Er der noget som jeg skal være særligt opmærksom på, når jeg skal fjerne
drevet i G4'eren eller er det nemt ?

Såfremt drevet er defekt, hvad ligger et nyt så på ?

--
Ciao Jesper )

Fra : macsteen

Dato : 06-10-01 10:30

in article 1f0unjp.x46x7z13tei7yN%jesper@gylling.net, Jesper Haaber Gylling
at jesper@gylling.net wrote on 06.10.2001 09:42:

> Hvordan finder man ud af om en G4 er en Sawtooth, Yikes eller Mystic ?
> Kan man gøre det via Apple System Profiler ? I så fald hvordan ?

Så vidt jeg husker er Yikes med PCI-videokort og Sawtooth med AGP. Mystic
har kun 3 RAM-slots hvor de andre har 4.

Tjek på http://www.apple-history.com

> [...]
> Mac'erne bliver brugt til fotoarbejde, så jeg havde forestillet mig 2 x
> 256 klodser, da jeg ikke tror at ejeren vil købe 512 klodser.

De tre ovennævnte kører med PC100, men kan køre med PC133 - de kommer bare
kun til at køre som PC100.
Prisen er vist ofte den samme så hvis man vil tage RAM med til en nyere???
Jeg har købt Kingston PC100 256 MB hos http://www.one4hardware.dk (p.t. kr.
360) til en sawtooth og det kører bare fint.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-10-01 13:38

> Sawtooth, Yikes eller Mystic ?

Yikes har ikke AGP bus, kan tjekkes i Sysytemprofiler under enheder.

Mystik har 1000Mbit ethernet, kan ogsså tjekkes i systemprofiler

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Thomas Hansen

Dato : 06-10-01 15:02

> Er der noget som jeg skal være særligt opmærksom på, når jeg skal fjerne
> drevet i G4'eren eller er det nemt ?
Jeg byttede mit ud med et Toshiba kombi-drev. Jeg fulgte en
fremgangsmåde fra http://www.xlr8yourmac.com og det var faktisk pærelet.
Er du forresten sikker på at strømkablet sidder ordentligt i dvd-drevet?
Efter en reparation af noget helt andet, virkede mit dvd-drev pludselig
ikke fordi reparatøren havde hevet stikket ud.

/Thomas

Fra : Lasse Knappe

Dato : 07-10-01 04:07

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> [...]
> Mac'erne bliver brugt til fotoarbejde, så jeg havde forestillet mig 2 x
> 256 klodser, da jeg ikke tror at ejeren vil købe 512 klodser.

De gamle 400 Mhz havde 100 Mhz motherboard, det var først med de modeller, vi
kunne få fra i år, at der var 133 Mhz board. Sjovt nok, så kan de nye 133
boards nøjes med 100 Mhz RAM for at køre stabilt, hvor det ellers er 100 til
100 Mhz for de første G4ére. Ingen grund til at reklamere, men een adresse at
se på priser er f.eks. www.chippen.dk . Jeg skal lige nævne, at du roligt kan
tage almindelig DIMMs hurtigere end dit board, f.eks. PC 133 RAM, det giver
blot ikke nogen ekstra effekt. For få dage siden havde jeg selv et indlæg om
RAM, hvortil Erik Richard Sørensen venligt oplyste, at jeg skulle få noget, der
hed 256 Kbits RAM til G4 og ikke 128 Kbits ( ??? ).

> [...]
> tager drevet fra, da det går noget hurtigere, så kan jeg også teste det
> defekte drev i den raske G4, for at se om det virkelig ikke mounter.

ÆV. Jeg havde ellers planer om at skulle boote eksternt selv een af dagene, og
havde lige fået mig en Toast CD-reader udvidelse til formålet, men jeg bliver
da nervøs for, at det samme gælder ekst. SCSI CD og jaz.
Jeg så lige, at FWB har lavet et CD-toolkit, gad vide om det kan hjælpe dig. Og
husk nu, selv en ekspert kan ha´ overset en udvidelse, men hvis din
Systemprofil siger 0, så må du jo nok ha´ et nyt DVD-drev.

Med venlig hilsen Lasse.

--
Posted from ip200.vanxr1.ras.tele.dk [195.249.130.200]

Fra : Rettelse fra Lasse

Dato : 07-10-01 04:22

Skrev noget om 128 & 256 Kbits, det var altså Mbits. Erik Richard Sørensen har
svaret ganske interessant på mit indlæg "Skal en G4 bare ha´ ganske almindelig
RAM", - prøv selv at læse.

Med venlig hilsen Lasse.

--
Posted from ip200.vanxr1.ras.tele.dk [195.249.130.200]