Formatering af SCSI-disk
Fra : Michael Petersen

Dato : 05-10-01 07:54

Jeg har fået fat i et par gamle SCSI-diske til at brokke i min PM 8200 (til
musiklagring). De har sidst siddet i en PC-server så de skulle lige have en
gang formatering. Den ene gik det glat med - jeg formaterede med Apples
diskværkstøj og så var den klar. Den anden gør knuder...

Når jeg forsøger med diskværktøjet står den bare og kører i uendelig lang
tid og vender så tilbage med en 'kunne ikke... pga. diskfejl'. Har prøvet
med et lille mounter-program jeg havde liggende (Silverline eller et ell.
andet hedder det) - men det melder også fejl i formateringen.

Betyder det at disken er uhelbredelig syg eller er der andre
formateringsværktøjer der er bedre at prøve med?

Mvh, Michael Petersen

Fra : Sascha

Dato : 05-10-01 10:46

Normalt når vi har problemer med scsi diske, så propper vi dem i en pcér med
et adaptec kort og formaterer via Adaptec formateringsværktøjet der er på
scsi kortet.
Det har jeg endnu ikke oplevet at det ikke har kunnet klare en disk

Sascha

Fra : N/A

Dato : 06-10-01 01:09

Fra : N/A

Dato : 06-10-01 01:09

Fra : N/A

Dato : 06-10-01 01:09

Fra : HardDiskToolkit

Dato : 06-10-01 01:09

Hej Michael.
Jeg har enkelte gange haft held med FWB´s HardDiskToolkit til at redde en evt
kortsluttet SCSI disk. Du kan skrive til mig personligt, hvis du er
interesseret i at få en kopi.

MVH Lasse.

--
Posted from ip215.vanxr1.ras.tele.dk [195.249.130.215]

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-01 04:40

Hej Michael

Michael Petersen wrote:

> [...]
> med et lille mounter-program jeg havde liggende (Silverline eller et ell.
> andet hedder det) - men det melder også fejl i formateringen.

Hvilket mærke i server har den siddet i? - Har den siddet i en HP server, så
kan du lige så godt først som sidst holde op, hvis det enten er en original HP
disk eller en disk, der er sat op til SCA og ikke SCSI. Du kan ikke bruge en
SCA disk i en Mac. Du burde kunne se det på den lille label, der sidder under
- eller på siden af disken, Hvis der så står noget med HP+nummer, HPS, HPSC,
SCI, HSP +nummer, gælder det samme, - du kan ikke formattere den. Den kan i så
tilfælde kun formatteres og bruges i en HP computer. (Disse opl. har jeg fra
Hewlett-Packard Danmark, da jeg for ikke så længe siden havde et spørgsmål
omkring samme problemstilling).

> Betyder det at disken er uhelbredelig syg eller er der andre
> formateringsværktøjer der er bedre at prøve med?

Som sagt, hvis den har siddet i - og er en 'original HP, (selve disken kan
godt være fra både Quantum og Seagate), kan du ikke bruge den, men hvis det er
en almindelig SCSI disk, kan du også prøve med FWB HarddiskToolkit ver. 4
eller nyere, Intech Harddisk Speedtools. Selv det 'gamle'
disketteformatteringsprogram DiskCharmer 3.1.5 kan bruges til HD formattering.
Men jeg vil mene, at du vil have de største chancer, hvis du bruger enten HDT
eller HDST.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 10-10-01 00:29

> [...]

> gang formatering. Den ene gik det glat med - jeg formaterede med Apples
> diskværkstøj og så var den klar. Den anden gør knuder...

Har du sat dem begge i samme maskine, men glemt at give dem hvert deres
SCSI ID?

Mojn, Thomas