Stofanet
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-01 02:19

Hej

Til orientering

Jeg har d.d. snakket noget med Stofanet Support omkring de problemer,
der har været bragt op her i gruppen på det seneste.

Vi forsøgte forskellige ting omkring den meget langsomme sign-on, og vi
fandt faktisk ud af, at der er nogle problemer med de servere, som
Stofanet bruger. Der er problemer med deres DNS håndtering. Det betyder,
at hvis du taster en alm. webadresse med <http://www.navn>, så reagerer
deres 'DNS Locator' meget langsom, men hvis du til gengæld taster den
samme websides IP-adresse istedet for, reagerer den næsten normal. - Du
går på den måde direkte på deres 'DNS Locator'.

De er klar over, at der i øjeblikket er - endda - store problemer i
Ålborg-området, og de er ved at finde ud af, hvordan problemet kan løses
bedst mulig. Det har nu også vist sig, at der i nogle bestemte områder i
Århus-området _er_ de samme problemer.

Iflg. supporteren og en tekniker kan problemerne udover DNS Locatoren
også hænge sammen med, at deres server-routere er ved at være for små og
langsomme i forhold til den stærkt forøgede brugermængde - altså
antallet af brugere, der er på nettet _samtidig_. De er også i gang med
at udskifte noget hardware, der yderligere bevirker at brugermængden
presses sammen på et færre antal routere, så sign-on yderligere bliver
forsinket.

Han beklagede det meget, og bad os om at være tålmodige... (hmm...)

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Pete

Dato : 05-10-01 08:48

> From: Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk>

> går på den måde direkte på deres 'DNS Locator'.

Hvad er en "DNS Locator"?

/peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-01 05:09

Hej Peter

Stofanet er jo nærmest at betragte som et stort ethernetsystem, der er
delt i nogle grupper. - Eller du kan også sige, at fx. hver enkelt by er
et 'lille netværk', der så via nogle store routere samles i et stort
netværk.

Hver gang, du logger dig på - enten via Stofanets hjemmeside eller via
Ginnerups Stofanet SignOn, så sender du din IP til 'det lille netværk'.
Og for at du kan slutte forbindelsen skal både din IP-adresse
(ethernetkortets IP-kode) og dine DNS koder (fra TCP/IP) bekræftes.
Dette sker i en database, som er på Stofanets hovedserver. Denne
database indeholder både din Sign-on ID, dine DNS IP'er og dit netkorts
IP-adresse. Og det er det, som Stofanet kalder for en DNS Locator.

Det er også denne database, der spærrer for din konto, når dit
beløbsmax. er nået for den igangværende periode (måned). Den
krydschecker med dine kontooplysninger, hvor mængden af trafik
registreres.

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-10-01 12:16

In article <3BBE83C9.A84DFA08@mail1.stofanet.dk>,

> Hver gang, du logger dig på - e

<Snip>

Uden at ville gå videre ind på det, så synes jeg du skal ringe til Stofa
igen, og bede om at få den rigtige historie denne gang.

Hvis du vil være nogenlunde sikker på at de ikke forvirrer dig igen, så
find ud af hvad en MAC-adresse og DNS er i forvejen.
Skulle de finde på at bruge flere forkortelser, så bed dem om at
forklare hvad de står for.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 09-10-01 00:28

> [...]
> find ud af hvad en MAC-adresse og DNS er i forvejen.
> Skulle de finde på at bruge flere forkortelser, så bed dem om at

Hehe, We are ERS.

Knowledge is irrelevant.

Resistance is futile.

You will get dumber.

Jezz, tør snart ikke se tredie afsnit af Enterprise

Mojn, Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-01 15:07

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Hehe, We are ERS.
>
> Knowledge is irrelevant.
>
> Resistance is futile.
>
> You will get dumber.
>
> Jezz, tør snart ikke se tredie afsnit af Enterprise

Borg afsnit ? hvor og hvornår?
Kun Q afsnittene slår Borg, resten af Next Generation er til tider små
kedeligt men Borg og Q _er_ guf.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 10-10-01 00:44

> Borg afsnit ? hvor og hvornår?

Nejnej, så meget "in the know" er jeg heller ikke. Har kun set piloten
1+2 og afsnit 2 fra Shillers ftp.

Det var ren ønsketænkning det der

> Kun Q afsnittene slår Borg, resten af Next Generation er til tider små
> kedeligt men Borg og Q _er_ guf.

Enig, især synes jeg rigtig godt om Q - mon det siger noget om mig? Hehe
:)

Mojn, Thomas

--
What goes: Clip clop, clip clop, clip clop, bang
bang, clip clop, clip clop, clip clop?

An 'Amish' drive-by shooting

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 05-10-01 19:39

> [...]
> samme websides IP-adresse istedet for, reagerer den næsten normal. - Du
> går på den måde direkte på deres 'DNS Locator'.

Næste gang få dem til at forklare hvorfor det også går langsomt med
adgang på rent IP nr. ala Christian Ginnerups signon program, eller for
den sags skyld mit eget til OS X.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-01 05:35

Hej Jan

Hvad X-adgangen angår véd jeg ikke noget, men jeg forstod dem sådan, at
Ginnerups SignOn logger ind via deres hjemmeside, - dog uden, at den vises
først, så derfor skal den også hele turen igennem. (Se også mit svar på Peter
K.'s spørgsmål).

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 06-10-01 14:35

> [...]
> først, så derfor skal den også hele turen igennem. (Se også mit svar på Peter

OK.
Ginnerup, hvis du læser dette, vil du så ikke være en venlig sjæl at
komme med lidt hårde fakta?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-01 16:55

Hej Jan

Det har ikke noget med Ginnerups program at gøre, men iflg. Stofanet Support er
det dem, der har lavet om på deres log-in metode.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 06-10-01 19:10

> Hej Jan
>
> Det har ikke noget med Ginnerups program at gøre, men iflg. Stofanet
> Support er det dem, der har lavet om på deres log-in metode.

Det ændre ikke på det faktum at programmet forbinder på en bestemt måde,
da den udgave jeg har haft i umindelige tider ikke er blevet opdateret,
hvilket medføre at det gør som altid. Derfor har det i allerhøjeste grad
noget med programmet interne opbygning at gøre, og jeg vil æde mine sure
sokker på, at det under ingen omstændigheder forbinder med noget der
blot ligner web adgang, men via en standard socket forbindelse til
Stofas signon IP.

Jeg kan fortælle dig, at signon proceduren ikke er ændret på dette
område de sidste 2 år. Hvad der sker bagved login proceduren berøre ikke
frontend, som i dette tilfælde er et simpelt lille program.

(tæl dine bogstaver, din browser gør det ikke.)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-10-01 09:07

On Sat, 06 Oct 2001 17:54:46 +0200, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Det har ikke noget med Ginnerups program at gøre, men iflg. Stofanet Support er
>det dem, der har lavet om på deres log-in metode.

Den gamle måde virker stadig, selv om man nu også kan logge på via
browseren.

Kurt Brixen

Fra : N/A

Dato : 07-10-01 00:46

Fra : Pete

Dato : 07-10-01 00:46

> From: Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk>

> Det har ikke noget med Ginnerups program at gøre, men iflg. Stofanet Support
> er
> det dem, der har lavet om på deres log-in metode.

>>> K.'s spørgsmål).

Glatis?

/peter