Hvad er det galt i denne tutorial??
Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-10-01 17:08

<? //myfirstphp.php
$title = "My First PHP Page!";
$link = "http://www.evilwalrus.com/";

echo "This is my first page, don't you love it?<br>";
echo "Look! <a href=\"$link\">A link! </a>";
echo "ahh darn, the end";
echo "</body></html>";
?>

Browser output (IE5, Mac, Tiscali/WOL):
Parse error: parse error in
/vhome/www.ratek.dk/public_html/phps/play.php on line 2

mvh.
Flemming Rubini

Fra : Søren Friis

Dato : 04-10-01 17:27

Det fejler da ikke noget...
Virker fint hos mig, og jeg kan da heller ikke se hvorfor det ikke skulle.

/SF

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-10-01 17:28

> [...]
> $link = "http://www.evilwalrus.com/";

> echo "This is my first page, don't you love it?<br>";
> echo "Look! <a href=\"$link\">A link! </a>";

Kan ikke se noget problem, og det giver da heller ingen fejl hos mig.

Er det klippet fra den fil, der ligger på serveren, eller er det klippet fra
tutorialen?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-10-01 01:23

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote:
> Er det klippet fra den fil, der ligger på serveren, eller er det klippet fra
> tutorialen?
Klippet fra en html-side. Gemmer filerne med ascii10 linefeeds.

mvh.
Flemming Rubini

Fra : Rasmus Weber

Dato : 04-10-01 17:48

> [...]
| $link = "http://www.evilwalrus.com/";

| echo "This is my first page, don't you love it?<br>";
| echo "Look! <a href=\"$link\">A link! </a>";

Prøv at putte et semikolon til sidst i din første linje.

--
-Rasmus Weber

<? If ($problem != solvable):
Blame(Someone else);
Endif; ?>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-10-01 01:23

Rasmus Weber <weber@we-st.dk> wrote:
> Prøv at putte et semikolon til sidst i din første linje.
Tjah jeg kan forstå du heller ikke helt tror på syntaxmulighederne. Jeg
prøvede det efter kommentartags'ene uden effekt - heldigvis

mvh.
Flemming Rubini

Fra : Morten Dreier

Dato : 04-10-01 19:57

> [...]

> $link = "http://www.evilwalrus.com/";

> echo "This is my first page, don't you love it?<br>";
> echo "Look! <a href=\"$link\">A link! </a>";

Virker helt fint her. Men - i php.ini kan du sette om scriptet skal
begynne med <? eller <?php
Prøv det siste.
Feilen kommer i linje 2 fordi parseren mener at linje 1 ikke er
avsluttet.
--
Morten Dreier
http://www.pobox.com/~mdreier/

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-10-01 01:23

Morten Dreier <news-mdreier@pobox.com> wrote:
> [...]
> begynne med <? eller <?php
> Prøv det siste.
> Feilen kommer i linje 2 fordi parseren mener at linje 1 ikke er
Jeg tester scriptet på WOL's server.
Har også prøvet at sætte php bag tag'en, og prøvede både unix og dos
måden for linefeeds.

Mystisk.

mvh.
Flemming Rubini

Fra : Kim Emax

Dato : 05-10-01 00:14

"Flemming Rubini" <rubini@image.dk> skrev

> Browser output (IE5, Mac, Tiscali/WOL):
> Parse error: parse error in
> /vhome/www.ratek.dk/public_html/phps/play.php on line 2

linie et ser således ud:

<? file://myfirstphp.php

dette vil virke:

<? #file://myfirstphp.php

# udkommenterer linien, men det er fedt at have navnet på filen med i filen,
så bliv ved med det

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-10-01 01:40

Kim Emax <newsgroup@ayianapa.dk> wrote:
> dette vil virke:
>
> <? #file://myfirstphp.php
>
> # udkommenterer linien, men det er fedt at have navnet på filen med i filen,
> så bliv ved med det
Næh desværre.

mvh.
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-10-01 02:02

> [...]

> $link = "http://www.evilwalrus.com/";

> echo "This is my first page, don't you love it?<br>";
> echo "Look! <a href=\"$link\">A link! </a>";

Opfølgning:
Jeg har desværre en beskadiget editor: BBEdit. Selv med vis usynlige så
har der på siden været koder der har lavet ged i den. Jeg prøvede at
skrive programstumpen på en hel frisk ny side uden at klippe klistre på
den, derefter var der ingen problemer.
Formentlig en linefeeder problematik.

Jeg kan indbygge scriptfejl ved at kopiere på kryds og tværs i de
enkelte vinduer uden at jeg har en chance for at se det er herunder det
er gået galt. Øv.

mvh.
Flemming Rubini

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-10-01 07:15

> [...]
> har der på siden været koder der har lavet ged i den. Jeg prøvede at
> skrive programstumpen på en hel frisk ny side uden at klippe klistre på

PHP kan fint klare både windows- og unixlinjeskift. Vist nok også mac, som
skulle være en helt tredje måde at gøre det på.

Men der er nogle editorer der prøver at konvertere, og ender med at opfinde
deres egne linjeskift. Det kan blive til noget frygteligt noget, men jeg
aldrig (før?) set at det, kan hindre et script i at blive udført. Men jeg
har set den slags lave hvert linjeskidt til både 2 og 3 linjeskift. Argh! :)

Men "usynlige" fejl har jeg set én gang før: Af en eller anden grund var
space-tegn blevet til null-tegn. Ingen synlige fejl, da editoren viste
null-tegn som space-tegn. Men PHP opfatter ikke null som space, så det var
som om man havde slettet alle mellemrum, og så virkede scriptet ikke.

Men jeg tror du har fundet den rigtige løsning: Drop editoren.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-10-01 07:27

On Fri, 5 Oct 2001 08:14:42 +0200, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>PHP kan fint klare både windows- og unixlinjeskift. Vist nok også mac, som
>skulle være en helt tredje måde at gøre det på.

I gamle versioner kunne den godt klare mac-returns (forstået på den
måde, at den ikke væltede), men egentligt er returns jo ikke vigtig
for kodens afvikling. I PHP/FI-dagene havde den blot problemer med at
rapportere hvilken linie, der var fejl i, hvis man brugte Mac-returns
- så alle fejl var i "linie 1" (fordi den kun talte \n'er som ikke var
tilstede).

--
- Peter Brodersen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-10-01 07:59

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:
> måde, at den ikke væltede), men egentligt er returns jo ikke vigtig
> for kodens afvikling.
Efterfølgende prøvede jeg netop om det spillede den store rolle hvilke
linjeskift jeg brugte. Mac, UNIX eller DOS. Det spillede ingen rolle.

mvh.
Flemming Rubini

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-10-01 08:27

> Efterfølgende prøvede jeg netop om det spillede den store rolle hvilke
> linjeskift jeg brugte. Mac, UNIX eller DOS. Det spillede ingen rolle.

Så prøv evt. nogle "mystiske" linjeskift, som fx. "\n\r" eller "\n\r\n"
(begge dele er set). Det skulle ikke give noget PHP-problem, men ser måske
mystisk ud i din editor. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-10-01 22:38

> [...]
>
> Jeg kan indbygge scriptfejl ved at kopiere på kryds og tværs i de
> enkelte vinduer uden at jeg har en chance for at se det er herunder det
Jeg har prøvet forskellige editorererere, den fejl der dukker op kan jeg
se i nogen af dem:

Ê erstatter mellemrum. For pokker mine sokker.

mvh.
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-10-01 22:42

Flemming Rubini <rubini@image.dk> wrote:
> Ê erstatter mellemrum. For pokker mine sokker.
Set fra i IE5:

"; echo "Dette er min forste side, smart ikke?"; #echoÊ"Look!ÊAÊlink!Ê";
#echoÊ"ahhÊdarn,ÊtheÊend"; #echoÊ""; //\n\r" eller "\n\r\n ?>

Hvilken encoding information skal jeg give sciptet med på vejen bare for
en sikkerhedsnåls skyld?

mvh.
Flemming Rubini